InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: Charles Dow - grondlegger technische analyse

Beleggen: Charles Dow - grondlegger technische analyse

Beleggen: Charles Dow - grondlegger technische analyse Charles Dow wordt beschouwd als de grondlegger van de methode van technische analyse. Hij volgde het gedrag op de aandelenmarkten aan de hand van een tweetal indices: 'Industrial index' en de 'Rail index'. De huidige index op Wallstreet, de Dow Jones Industrial index, heeft zijn naam onder meer aan het werk van Charles Dow te danken (de ander is Edward Jones). In dit artikel behandel ik de zes basisbeginselen van de Dow-theorie.

Basisbeginselen van de Dow-theorie

  • Het gemiddelde verdisconteert alles: iedere mogelijke factor die of de vraag of het aanbod op een aandelenmarkt beïnvloedt, moet weerspiegeld worden in een marktgemiddelde (index) van aandelen.
  • De aandelenmarkt kan onderverdeeld worden in drie trendbeweging:
    1. primaire trend (tij) is de hoofdbeweging die één of meerdere jaren kan voortduren.
    2. secundairetrend (golven) is een correctiebeweging op de hoofdtrend en duurt drie weken tot drie maanden. Het is een zijwaartse beweging. De lengte ervan bepaalt vaak de kracht van een koop- of verkoopsignaal en dus de grootte van de koersbeweging die daarop volgt.
    3. tertiaire trend (rimpels) zijn korte-termijnbewegingen die gewoonlijk minder dan zes weken duren en dagelijkse koersfluctuaties weergeven in de secundaire trend.
  • Hoofdtrend kent drie afzonderlijke fasen. Eerste fase voor meest geïnformeerde beleggers. Tweede fase voor trendvolgers. Derde fase voor de massa.
  • De verandering van marktgemiddelden komt tot uitdrukking in de verandering van de indexcijfers. De marktgemiddelden (Industrial en Rail indices) moeten elkaar bevestigen. Hoe dichter ze bij elkaar liggen des te beter.
  • Het volume (=de verhandelde hoeveelheid aandelen) moet de trendbeweging op de aandelenmarkt bevestigen. Het volume moet toenemen in de richting van de hoofdtrend.
  • Een trend blijft van kracht totdat het tegengestelde wordt bewezen. De moeilijkste taak van een technische analist is om een onderscheid te maken tussen een normale secundaire correctiebeweging binnen een bestaande trend en de eerste beweging van een nieuwe trend in omgekeerde richting. Bij lagere toppen en bodems: ondubbelzinnig verkoopsignaal (failure top swing). Bij twee lagere bodems en toppen (non-failure top swing.

Kritiek op Dow-methode

Meest gehoorde kritiek is dat het analyseren van het marktgedrag aan de hand van de Dow-theorie signalen oplevert die vaak te laat komen. Kopen op bodem, verkopen op top niet mogelijk. Dit is echter inherent aan een theorie die trendvolgend van aard is. De bedoeling van de Dow-theorie was alleen om signalen te genereren voor belangrijke bull- en bearmarkets.

Dow vond dat de waarde van zijn theorie gelegen was in het gebruik van de richting van de aandelenmarkt als barometer voor belangrijke conjunctuurgolven. Effectenbeurs loopt vaak vooruit op de economische ontwikkeling.

Conclusie

Dow ging ervan uit dat de meeste beleggers alleen opereerden in de primaire trend. De secundaire correctiebeweging zou alleen gebruikt worden voor timing doeleinden, terwijl de tertiaire trend voor hun weinig betekenis had. Met de komst van de termijn- en optiehandel geldt dat laatste niet meer. Optie-beleggers zullen juist dagelijks koersfluctuaties gebruiken voor timingdoeleinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingssites voor uitgebreide Technische AnalyseWil jij geen groot bedrag uitgeven voor het uitvoeren van een complete technische analyse? Bekijk dan onderstaand overzi…
Technisch beleggenTechnisch beleggenBeleggen in aandelen blijft altijd risicovol en kan beladen zijn met emotie. Er zijn ook objectieve hulpmiddelen om een…
Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017De Technische Universiteit Eindhoven is een van de drie technische universiteiten in Nederland. De andere twee liggen in…
Waar vind je gratis realtime koersen?Waar vind je gratis realtime koersen?Realtime koersen heb je nodig bij beleggen. Heb je geen handelsprogramma, zoals de Tradebox van ABN-AMRO of het Beleggin…
Succesvol beleggen zoals Warren BuffettSuccesvol beleggen zoals Warren BuffettWarren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen: Charles Dow - grondlegger technische analyse"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!