InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Reiskostenvergoeding 2013

Reiskostenvergoeding 2013

In het begrotingsakkoord 2013 is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft. De reiskostenvergoeding was 19 cent per kilometer. Een werknemer moet voortaan belasting betalen over de reiskostenvergoeding. De nieuwe bijtellingsregeling heeft niet alleen gevolgen voor werknemers die met de auto reizen, maar ook voor reizigers met het openbaar vervoer.

Onbelaste reiskostenvergoeding 2013 afgeschaft

In 2013 wordt de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer afgeschaft. Dat betekent dat werknemers netto minder overhouden.

Gevolgen afschaffen onbelaste reiskostenvergoeding

De reiskostenplannen raken vooral reizigers die de eigen auto gebruiken voor woon-werkverkeer en reizigers in het openbaar vervoer.

Eigen auto

Het is afhankelijk van de belastingschijf hoeveel werknemers die met de auto of met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, moeten afdragen aan de Belastingdienst. Een werknemer kan er gemiddeld enkele tientjes tot zelfs honderden euro’s op achteruit gaan, afhankelijk van het aantal kilometers woon-werkverkeer dat hij dagelijks overbrugt.

Openbaar vervoer

Reizigers die reizen met een kaart voor het openbaar verover, moeten met ingang van 1 januari 2013 belasting betalen over de prijs van het abonnement. Openbaar vervoersabonnementen die voor 25 mei zijn aangeschaft blijven geldig gedurende de looptijd van de kaart: de bijtellingsregeling geldt dan voorlopig niet.

Leaseauto

Personeel dat afhankelijk is van een busje of bestelauto voor het werk, zoals loodgieters, wordt buiten de nieuwe bijtellingsregeling gehouden. Ook bestaande leaseautorijders worden ontzien. Nu vallen werknemers die per jaar minder dan 500 kilometer privé rijden met hun leaseauto buiten de bijtelling. Maar vanaf 2013 moeten zij de privékilometers optellen bij hun inkomen.

Bezuiniging begrotingsakkoord

Het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding is een bezuiniging die volgend jaar 1,3 miljard moet opleveren. De vijf partijen D66, ChristenUnie, GroenLinks, CDA en VVD willen stimuleren dat werknemers vlakbij hun werk gaan wonen. Dat beperkt ook de uitstoot van CO2.

Maatregelen lente-akkoord

Overige maatregelen uit het Lente-akkoord zijn onder andere:
  • Het geleidelijk verhogen van de pensioenleeftijd. Volgend jaar stijgt de AOW-leeftijd met één maand en daarna in stappen van drie maanden. In 2019 is de AOW-leeftijd 66 jaar en in 2024 67 jaar. Daarna wordt de AOW gekoppeld aan de leeftijdsverwachting.
  • Bevriezen van ambtenarensalarissen. De salarissen van ambtenaren worden niet gecorrigeerd voor de inflatie. Zorgpersoneel wordt ontzien.
  • BTW-verhoging van 19% naar 21%.
  • Liggeld voor verblijf in ziekenhuis/medische instelling van € 7,50 per dag
  • Verhoging van het eigen risico voor de zorgverzekering van € 220 (2012) naar € 350 (2013)
  • Beperken van de hypotheekrenteaftrek. Mensen die volgend jaar een hypotheek afsluiten, kunnen alleen profiteren van de hypotheekrenteaftrek als het gaat om een annuïteitenhypotheek.
Gerelateerde artikelen
Reiskosten; woon-werkverkeerReiskosten; woon-werkverkeerVaak heeft men recht op een reiskostenvergoeding, maar veel mensen zijn niet precies op de hoogte over hoe de reiskosten…
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een d…
Werken via een uitzendbureauWerken via een uitzendbureauFlexwerkers zijn in opkomst. Inmiddels is 1 op de 3 werknemers flexwerker of ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel). Als…
Belastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerBelastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerAls je veel kilometers moet maken om naar je werk te gaan, en je werkgever vergoedt de reiskosten slechts op basis van h…
Arbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenArbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenJe hebt de sollicitatieprocedure succesvol doorlopen. Jij bent als de geschikte kandidaat uit de bus gekomen. Nu wacht a…
Bronnen en referenties
  • ND 26-05-2012
  • Rijksoverheid
  • NOS journaal 25-05-2012

Reageer op het artikel "Reiskostenvergoeding 2013"

Reactie

Il Cenacolo, 01-06-2012 16:20 #1
Ik vind de regeling m.b.t. het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding erg vaag. Er is namelijk nergens precies terug te vinden wat precies zakelijke kilometers zijn en wat onder woon-werkverkeer valt. Ik werk bijvoorbeeld op oproepbasis ( in loondienst) als winkeldemonstrateur en moet elke week andere locaties bezoeken. Zijn dit woon-werk kilometers of zakelijke kilometers?
Verder ben ik nog freelance docent en vallen die inkomsten onder 'inkomsten uit overig werk'. Volgens de toelichting bij de inkomstenbelasting mag ik dan zakelijke kilometers aftrekken, zoals ik dat nu ook al doe. Die kilometers zouden dan vanaf 2013 nog wel aftrekbaar zijn. Of heb ik het mis?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!