InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Geld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtips

Geld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtips

Geld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtips Belastingtips voor de belastingteruggave 2013, 2014 of 2015. Hebt u als particulier al geld terug gekregen van de belastingdienst in 2014? Vraag anders maandelijks geld terug van de belastingdienst als voorschot. Geld terug van de belastingdienst zou wel fijn zijn en vaak is dat ook mogelijk. Voor een snelle belastingteruggave moet u wel in actie komen. Of u vraagt in 2012 gedurende het jaar belastinggeld terug van de belastingdienst of u vult al uw aftrekposten en heffingskortingen bij uw belastingaangifte 2013. Wie wacht op zijn belastinggeld moet geduld hebben, maar ook zeker dat er niet te veel belasting is teruggevraagd en daardoor moet worden bijbetaald.

Belastingtips, geld terug van de belasting en de belastingdienst, 2013 of 2014

Belasting betalen is bijna onontkoombaar, maar teveel belasting betalen is nergens voor nodig. In onze belastingheffing zijn er allerlei voorzieningen ingebouwd die een belastingteruggave mogelijk maken:
  • Er zijn allerlei aftrekposten zoals voor het eigen huis, studie, levensonderhoud en ziektekosten;
  • Er zijn allerlei heffingskortingen waar u misschien wel recht op hebt.

Loonbelasting versus inkomstenbelasting

Als u salaris ontvangt, worden daarop als het goed is belastingen en premies ingehouden door de werkgever. De werkgever houdt daarbij rekening met de volgende heffingskortingen als u er recht op hebt:
  • Uw algemene heffingskorting;
  • Uw arbeidskorting;
  • Uw ouderenkorting;
  • Uw alleenstaande ouderenkorting;
  • Uw levensloopverlofkorting;
  • Uw jonggehandicaptenkorting.

Maar er zijn nog meer heffingskortingen mogelijk, waarmee een werkgever geen rekening houdt, zoals:
  • Uw inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Alleenstaande ouderkorting;
  • Uw doorwerkbonus;
  • Uw ouderschapsverlofkorting;
  • De korting voor maatschappelijke beleggingen;
  • De korting voor durfkapitaal en culturele beleggingen.

De kans is groot dat u in 2013 of 2014 ook recht hebt op een loonheffingskorting uit het tweede rijtje.

Fiscale aftrekposten zoals de hypotheekrente

Dan zijn er allerlei fiscale aftrekposten, waarvan de hypotheekrenteaftrek voor uw eigen huis wel de bekendste is. Of misschien hebt u wel een grote aftrekpost aan alimentatie of ziektekosten? Hoe het ook zij, de werkgever houdt meestal bij de loonheffing geen rekening met uw aftrekposten, waardoor u teveel belasting betaalt.

Algemene heffingskorting minst verdienende partner

De algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner, ook wel aanrechtsubsidie genoemd, is ook een post waarmee de werkgever geen rekening houdt. Toch is dit een interessante heffingskorting, ook al wordt deze aanrechtsubsidie 2013, minstverdienende partner jaarlijks verder afgebouwd.

Belasting terug krijgen in 2013 of 2014?

Wie in teveel belasting betaalt, omdat de werkgever eigenlijk teveel belastinggeld inhoudt, heet drie keuzes:
  • U hebt geen oproep gekregen om belastingaangifte te doen en laat het daarbij zitten. Het zal duidelijk zijn dat niet verstandig is. Vraag dan alsnog om een aangifteformulier of doe digitaal belastingaangifte voor de inkomstenbelasting;
  • U vraagt geld in het jaar zelf van de belasting terug via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Let er wel op dat u niet te veel terugvraagt, want dan zult u op een later moment weer extra belasting moeten terugbetalen;
  • U wacht tot de belastingaangifte in het voorjaar van het volgende jaar. De belastingaangifte 2013 in het voorjaar van 2014.

Slot geld terug van de belastingdienst

Als u belasting moet bijbetalen, zult u niet veel haast hebben. Maar als u geld terug krijgt, kunt u al gedurende het jaar geld terugvragen van de belastingdienst. Waarom zoudt u dat niet gewoon doen? Let op de deadline voor uw aangifte inkomstenbelasting: uitstel belastingaangifte 2013 of 2014, controleer gegevens.

Lees verder

© 2012 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Alle heffingskortingen.
Gerelateerde artikelen
Belastingdienst, bespaartips particulieren eind 2008 en 2009Belastingdienst, bespaartips particulieren eind 2008 en 2009Eindejaarstips voor de belastingen, om straks bij de aangifte inkomstenbelasting minder belasting te hoeven betalen. Nie…
Belasting betalen over neveninkomstenBelasting betalen over neveninkomstenMensen die beschikken over inkomsten uit andere werkzaamheden dan hun reguliere baan, moeten ook over de neveninkomsten…
Belasting terugvragen studenten en scholierenBelasting terugvragen studenten en scholierenWie in 2013 of 2014 te veel loonbelasting betaalt, kan de belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbela…
Belastingvrij verdienen 2014 en 2015Belastingvrij verdienen 2014 en 2015Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2014 en 2015 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat. Zo gaat de…
Voorlopige aanslag 2013 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2013 inkomstenbelastingUw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2013 aanvragen? Dat kan betekenen dat u belasting moet betalen in 2013, maar oo…

Reageer op het artikel "Geld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtips"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2013
Schrijf mee!