InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Invoeren drank en sigaretten vanuit het buitenland

Invoeren drank en sigaretten vanuit het buitenland

Invoeren drank en sigaretten vanuit het buitenland Je gaat op vakantie naar het buitenland en wilt een fles drank meenemen of een slof sigaretten. Wat mag je meenemen zonder dat je het risico loopt dat je in Nederland bij de douane belasting moet betalen, goederen in beslag worden genomen en je misschien zelfs nog een boete moet betalen. Hierbij de regels voor bier, wijn, sterke drank, sigaretten, tabak, parfum, koffie en thee.

Europese Unie

Binnen de Europese Unie mag je de volgende hoeveelheden van accijnsgoederen meenemen zonder dat je daarover in Nederland belasting hoeft te betalen:
  • 110 liter bier
  • 90 liter wijn
  • 20 liter likeurwijn als sherry of port
  • 10 liter sterke drank
  • 800 sigaretten
  • 400 sigaren of cigarillo’s
  • 1 kilo rooktabak

Mocht je meer meenemen, dan kan de douane onderzoeken of het allemaal voor eigen gebruik bestemd is. Alleen als het voor eigen gebruik bedoeld is, mag er meer worden meegenomen.

Buiten de Europese Unie

Buiten de Europese Unie geldt voor dit soort producten de volgende maxima:
  • 1 liter sterke drank of 2 liter mousserende wijn of 2 liter likeurwijn (sherry of port)
  • 200 sigaretten of 250 gram rooktabak of 100 cigarillo's of 50 sigaren

Voor de vrijstelling van belasting over alcohol en tabak moet je minimaal 17 jaar oud zijn. Tabaksproducten mogen alleen worden meegenomen voor eigen gebruik.

Kleding en andere artikelen

Het maximaal belasting vrije bedrag dat je mag invoeren evenals de regels op andere gebieden, lees je in het artikel Invoeren van eten, kleding en souvenirs
© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Van vakantie wil je vaak allerlei spullen meenemen waarvan je niet weet of het wel is toegestaan. Hoeveel drank, sigaret…
Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandInvoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandIn het buitenland kan kleding een stuk goedkoper zijn, net als bijvoorbeeld zonnebrillen, tassen en horloges. Maar je ma…
Douanebepalingen NederlandAls u als reiziger Nederland verlaat of binnenkomt dan krijgt u te maken met de Nederlandse Douane, maar daar denken we…
Prijsopbouw sigaretten en shagHet ministerie van financien bekijkt elk jaar de tabaksprijzen in Nederland, zij doen dit op basis van de prijsklasse di…
Sigarettenprijzen in Nederland en eldersSigarettenprijzen in Nederland en eldersDe sigarettenprijzen gingen weer omhoog in 2013 en in 2014 kost een pakje al weer 6 euro. En dus de vraag wat u elders i…
Bronnen en referenties
  • Douane.nl

Reageer op het artikel "Invoeren drank en sigaretten vanuit het buitenland"

Reacties

Ryan, 13-10-2014 00:10 #35
Ik ben 16 en wil sigaretten naar Nederland meenemen, kan ik dat doen en zoja hoeveel? En wat gebeurt er als ik het meeneem terwijl het niet mag? Alvast bedankt!

Ath, 09-10-2014 14:29 #34
Hoeveel sigaretten mag ik meenemen vanuit Bali? En kost me dit geld in NL?
Kan dit gewoon in je koffer of moet dit in je handbagage?

Jesse303, 14-08-2014 09:04 #33
Wat zijn de gevolgen van als je sigaretten mee neemt van buiten de EU? Als je onder de 18 jaar bent?

Amber321, 04-08-2014 03:14 #32
Hey, ik heb een vraagje ik ga donderdag naar Bulgarije en ik zou graag willen weten of ik (16) sigaretten mee mag nemen naar nederland. aangezien de leeftijd in Nederland 18 is. als je het weet, graag reageren, moet het weten! Mvg amber

Kuijlaars, 31-07-2014 11:23 #31
Ik ga op vakantie naar Papua New Guinea. Ik wil 2 ltr sterke drank meenemen en 1 kg kaas vacuum verpakt. Mag dat? zo nee, wat mag dan wel?
Dank voor uw reactie. Gr

A. Schrijver, 09-07-2014 17:17 #30
Er staat bij invoer van drank binnen Europa, dat je voor eigen gebruik meer mag meenemen. Hoeveel mag je dan meenemen?

Eline, 30-06-2014 21:39 #29
Hallo,

Ik ga met mijn vriendinnen op vakantie naar Griekenland. Graag zou ik sigaretten mee willen nemen vanuit Griekenland. Hoeveel sigaretten mag je mee nemen vanuit Griekenland en mag je sigaretten mee nemen als je onder de 18 jaar bent?

Groeten

Michelle, 28-05-2014 16:58 #28
Hallo,
Mijn vriendin en ik gaan op vakantie naar Spanje.
Ze is nog geen 18, maar mag zij dan wel sigaretten in haar bagage hebben als ze die in Spanje heeft gekocht?

Groetjes.

Robert, 18-02-2014 23:14 #27
Ik wilde een paar sloffen uit Dubai (VAE) meenemen naar Nederland, hoeveel mag ik in mijn handbagage hebben? En als ik drie sloffen meeneem, over hoeveel sloffen moet ik dan belasting betalen?

Mvg.

P. Verkaart, 23-01-2014 13:47 #26
Ik wil een liter goede whisky voor mijn broer zijn 80e verjaardag in mijn ruimte bagage mee nemen naar Canada, mag dat? wie kan me goede raad geven.
VR-GR-, P.Verkaart bij voorbaat bedankt.

Merel, 27-11-2013 12:22 #25
Hoeveel thee mag je meenemen uit Vietnam naar Nederland?

Emma, 14-11-2013 19:14 #24
Mag je drank uit Duitsland halen om dit te gaan verkopen in Nederland? Zoja hoeveel? En zo nee wat kan de straf zijn og de gevolgen?

Mvg

Jan Meijer, 18-09-2013 20:55 #23
Ik had in Peru in Lima op de airport in de tax free shop een fles 1 ltr. whiskey gekocht. Ik had een overstap in Madrid en daar werd me de fles whiskey afgepakt. Ik vraag me af of dat correct is. Ik mag tocht zover ik weet 1 ltr. sterke drank probleemloos invoeren in de EEG.

Peter Konings, 23-07-2013 03:27 #22
Ik koop op Aruba in de supermarkt tabak en heb dus accijns/belasting afgedragen aan Aruba. Hoeveel gram mag ik kopen en vervolgens in mijn koffer stoppen?

Bram, 25-06-2013 13:44 #21
Beste,

Mag je alcohol wat je uit het buitenland haalt doorverkopen in Nederland?

mvg,

Bram van Amersfoort

Jan, 10-02-2013 05:51 #20
Geachte heer/mevrouw de infoteur.

ik heb 2 liter sterke drank in China gekocht en wou graag weten dat als ik dit aangeef bij de duane in Nederland of ik dan gewoon belasting erover kan betalen. en niet mijn fles(sen) kwijt bent.

mvg

Jan

Illizy, 07-02-2013 00:11 #19
Wil graag pijptabak uit Dubai halen voor verkoop bestemming in Eu als ontvangstland Nederland, wat zijn de invoerrechten en de BTW?

Groeitjes

J. V. D. Bogaard, 22-10-2012 15:15 #18
Waarom worden 200 sigaretten uit Moldavië in beslag genomen? Terwijl je 200 sigaretten mag invoeren zonder kosten. Hier kan ik geen fatsoenlijk antwoord op krijgen. Ik doe niks illegaals, het valt niet onder de opiumwet. Wordt mij verteld dat dit onder de verordening 1186/2009 artikel 27 staat. Je zou maar 50 sigaretten mogen invoeren uit een land buiten de EU. Hoe krijg ik een duidelijk antwoord?

W. Podsada, 19-10-2012 14:34 #17
Ik heb net naar de douane gebeld. Er is een beperking voor invoer van koffie vanuit een niet eu-land en de beperking is 220 euro en niet 500 gram. Reactie infoteur, 21-10-2012
Bedankt voor uw reactie, echter op douane.nl (van de Rijksoverheid) zie ik nog steeds de informatie staan die ook in mijn artikel staat.

Hanneke, 30-08-2012 06:57 #16
Hoeveel koffiepads mag ik vanuit Nederland meenemen naar Singapore?

Tamar, 09-07-2012 21:53 #15
Ik ga met in totaal 3 mensen ouder dan 18 en 1 jonger dan 18 naar Rusland. Mag ik dan 3 flessen wodka van Rusland naar Nederland mee terug nemen? 1 fles p.p.? Reactie infoteur, 11-07-2012
Ja, als het een fles van maximaal 1 liter is

Joop van Lent, 27-04-2012 01:45 #14
Mijn vraag is hoeveel sigaretten en/of tabak ik vanaf Curaçao mag invoeren in Nederland?

Ricardo Schepers, 18-03-2012 15:48 #13
Ik zit nu australie, is het mogelijk dat mijn ouders mij tabak opsturen vanuit Nederland? Ikcaheb hier nu een vast woonadres voor 2 maanden.

Gr
Ricardo Reactie infoteur, 20-03-2012
Dat hangt van de invoerregels van Australië af.

Nico, 17-02-2012 18:06 #12
Valt tabak voor de waterpijp ook onder de invoerwet? Wij willen nl vanuit Egypte de appeltabak meenemen naar Nederland. Ik verkeer in de veronderstelling dat dat namelijk geen tabak is zoals bepaald in de tabakswet. Kunt u mij hierover duidelijkheid verschaffen?

Samantha, 05-01-2012 03:13 #11
Hoe zit het als ik alcohol koop in zeg Australie, vervolgens een stop in Londen heb en dan naar Amsterdam ga? Wat mag ik dan invoeren? Reactie infoteur, 06-01-2012
In Londen ga je niet door de douane, tenzij je het vliegveld verlaat, dus heb je alleen te maken met de regels in Nederland.

Wieringa, 01-01-2012 20:26 #10
Wij gaan naar Dubai en willen graag een fles wijn meenemen in de koffer.
Omdat wij in een appartement zitten en zelf ons ontbijt willen maken willen we ook wat basis dingen meenemen zoals een pot jam hagelslag e.d.
Mogen wij deze dingen meenemen naar Dubai?

met vriendelijke groeten,

M.Wieringa Reactie infoteur, 02-01-2012
Dat hangt af van de invoerregels van Dubai. Dit artikel gaat alleen over de invoerregels van Nederland.

C. Lycklama A. Nijeholt, 27-10-2011 22:36 #9
Hoeveel flessen wijn (normale wijn 13% alc.) mag ik meenemen vanuit Nederland naar Dubai? Reactie infoteur, 28-10-2011

Ada Verbree-Guijt, 09-10-2011 23:15 #8
Wij vliegen via de VS naar Costa Rica. Hoeveel wijn mogen we per persoon meenemen vanuit Nederland? Reactie infoteur, 12-10-2011
Dan moet je kijken naar de douane regels van Costa Rica en eventueel VS als jullie daar door de douane gaan. Dit artikel gaat over de Nederlandse regels, dus als je dingen meeneemt naar Nederland.

Marc, 22-08-2011 18:19 #7
Mag je vanuit mexico 5 flessen sterke drank meenemen en gewoon bij de douane belasting gaan betalen? Reactie infoteur, 24-08-2011
Ja, dat kan. Dan moet je bij de douane zelf je aankopen 'aangeven'. Als de gezamenlijke waarde van je invoer, dus ook andere dingen die je daar gekocht hebt, onder de 700 euro is, betaal je voor alcolhol (boven de vrijstelling): 2,5% invoerrechten, € 5,72 per liter accijns en € 1,52 per liter omzet belasting. Dus afhankelijk hoeveel de fles sterke drank in Mexico kost, kan je bepalen of het de moeite waard is.

Daphne, 18-07-2011 19:17 #6
Ik wil vanuit de Canarische eilanden wat sloffen sigaretten meenemen. Maar er zijn maar 2 18 jarige en die mogen maar 1 slof meenemen. Geldt het zinnetje ´Voor de vrijstelling van belasting over alcohol en tabak moet je minimaal 17 jaar oud zijn.´ Dan ook voor mij? Of is dat in dit land niet zo? mag ik ook sigaretten in de koffer, of alleen mijn ouders? en hoeveel pakjes sigaretten mogen er in de handbagage? Wij hoorden iets over max. 2?
Groetjes. Reactie infoteur, 20-07-2011
Daphe, ik weet niet hoe oud je bent. Als je onder de 17 bent mag je geen tabak invoeren. Je ouders wel: 200 sigaretten per persoon in de koffer, maximaal 40 sigaretten in je handbagage.

Esmee, 10-05-2011 23:27 #5
Stel dat ik een fles vanuit nederland in mijn koffer doe, (ik ga naar spanje) mag dat dan gewoon zonder dat het eruit word gehaald? Reactie infoteur, 11-05-2011
Dat mag, doe de fles dan inderdaad in je koffer en niet in je handbagage. Of je moet de fles drank achter de douane komen, dan wordt het gesealed en mag het wel mee als handbagage.

Tessa, 27-07-2010 16:35 #4
Mag je een pot shak meenemen in de koffer naar bulgarije ik weet het zelf niet en ik hoop dat jullie daar antwoord op weten.
groeten Tessa Lindeman Reactie infoteur, 27-07-2010
Maximaal 1 kilo

Pluim, 01-06-2010 23:51 #3
Ik kan het onderdeel uitvoeren vanuit nederland niet vinden, maar volgens mij mag ik gewoon 1 liter wijn meenemen naar Marokko. Maar… mag ik dit ook in de hadbagage vervoeren? bv in 2 halve litertjes? Of kom ik dan in de problemen ivm de vloeistoffen die ik wel/niet mag meenemen. Ik reis namelijk alleen met handbagage. Reactie infoteur, 02-06-2010
Het klopt dat je dat onderdeel niet kan vinden, want voor het invoeren vanuit Nederland gelden geen vaste regels. Je bent afhankelijk van de regels van het land waar je naar toe gaat. Maar voor Marokko geldt dat als je 21 jaar of ouder bent je inderdaad 1 liter wijn of sterke drank mag meenemen.

Dit mag niet in je handbagage. Er geldt nog steeds een vloeistof maximum van 100 ml per eenheid. Tenzij je de fles achter de douane gekocht hebt en het gesealed is. Dan mag het wel mee als handbagage.

Dus als je alleen handbagage meeneemt: je fles wijn achter de douane kopen en laten sealen (en dit dicht laten tot je in Marokko bent).

Xavier, 04-03-2010 12:43 #2
Ik heb de regels bekeken en heb gevonden dat je 800 sigaretten per persoon mag invoeren vanuit Spanje. Geldt dit voor Handbagage of koffer of allebei? ik hoor het graag zo spoedig mogelijk aangezien ik zondag terug vlieg. Reactie infoteur, 04-03-2010
800 is het totaal. Het maakt verder niet uit of dat in je handbagage of in je koffer zit.

Henny Wiekenkamp, 14-01-2010 18:31 #1
Mag je sterke drank meenemen naar Jordanië? Reactie infoteur, 15-01-2010
Geen idee wat de regels van Jordanië zijn, daarvoor moet u het land zelf zijn. Misschien kan de ambassade u informeren.

Infoteur: Jour
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 35
Schrijf mee!