InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vlaktaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderen

Vlaktaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderen

Vlaktaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderen Een vlaktaks is hetzelfde belastingtarief voor iedereen en geen belastingschijven met verschillende tarieven meer. Het CDA zegt dit te willen combineren met een solidariteitsheffing voor topinkomens. Wat zijn de gevolgen van deze vlaktaks? Het is afhankelijk van hoe de belastingherziening en belastinghervorming gebeurt, maar één belastingtarief van 35% is slecht voor ouderen. Of er moet veel geld bij. Een vlaktaks zou wel goed kunnen zijn voor het arbeidsaanbod, maar de vlaktaks is zeker geen wondermiddel. Het staat wel in het verkiezingsprogramma van het CDA en de commissie van Dijkhuizen kwam al eerder met een nieuw belastingstelsel aardig in de buurt met twee belastingtarieven en fiscalisering van de AOW via een generatietaks.

Vlaktaks in Nederland invoeren in 2017 of 2018

Om de zoveel tijd komt de vlaktaks in de publiciteit en de wens om de belastingheffing te hervormen. Niet onlogisch want de vier belastingschijven met vier tarieven terugbrengen naar één belastingtarief maakt het leven een stuk eenvoudiger. Wat vaak vergeten wordt, is dat mensen van 65 en 65 plus met een inkomen tot 33.363 in 2014 een lager belastingtarief hebben dan zij die jonger zijn. Geen 33% of 42%, maar in 2014, 2015, 2016 en 2017:

Belastingtarief ouderen in 2014:
hoogte inkomenmaar niet hoger danbelastingtarief 2014
- 19.64519,1%
19.645 33.36324,1%

Belastingtarief ouderen in 2015:
- 19.82218,65%
19.822 33.58924,1%

Belastingtarief ouderen in 2016:
- 19.92218,65%
19.922 33.71522,5%

Belastingtarief ouderen in 2017:
- 19.98218,65%
19.982 34.13022,9%

Een vlaktaks van 35% betekent voor ouderen dan ook direct een aanzienlijke verslechtering.

Financiering van één belastingtarief via de vlaktaks

Even een berekening uit de losse pols. Als we een vlaktaks krijgen van 35% kost dat het Rijk in eerst instantie grofweg 15 á 16 miljard euro aan inkomstenbelasting, maar doordat de aftrekposten bij de belastingaangifte inkomstenbelasting het Rijk dan ook minder kosten, is het gat uiteindelijk veel kleiner. Als de meeste aftrekposten worden afgeschaft, behalve de aftrek ziektekosten, als de meeste heffingskortingen verdwijnen evenals het huurwaardeforfait en de huurtoeslag, resteert er een overzienbaar gat in de begroting dat door het Centraal Planbureau voor ons kan worden berekend en door de politiek kan worden gedicht.

Extra solidariteitsheffing nodig?

Een extra solidariteitsheffing helpt de begroting op orde te krijgen, maar staat natuurlijk op gespannen voet met het principe van de vlaktaks. Er zijn immers twee tarieven: de 35% en nog eentje. Eigenlijk zijn het er drie omdat we in box 3 van de inkomstenbelasting een tarief van 30% hebben.

Wat betekent de vlaktaks voor mensen?

Mijn inschattingen zijn de volgende:
  • Ouderen en zeker ouderen met een koophuis met hypotheek gaan erop achteruit;
  • De generatietaks doet zijn intrede (ouderen gaan AOW premie betalen);
  • Er is minder hypotheekrenteaftrek;
  • Hoeveel de hogere inkomens erop vooruit gaan, hangt af van hun aftrekposten en of ze aangeslagen worden met de solidariteitsheffing;
  • Wie jonger is dan 65 en minder verdient dan 19.982 in 2017 gaat er op achteruit, omdat het belastingtarief wordt verhoogd. Dit wordt nog veel erger als ze een eigen huis met hypotheek hebben;
  • Mensen met een inkomen dat hoger is dan 19.982 in 2017 gaan er op vooruit door het lagere belastingtarief als ze niet ook veel aftrekposten hebben;
  • Het schrappen van heffingskortingen raakt huishoudens met kinderen;
  • In zijn algemeenheid stimuleert een lager belastingtarief het arbeidsaanbod;
  • Huizenprijzen zullen dalen.

Van Dijkhuizen wil fiscalisering AOW

De commissie Van Dijkhuizen maakt een en ander concreet door de AOW geleidelijk te fiscaliseren. Elk jaar gaan ouderen dan meebetalen aan de AOW door ook AOW premie te betalen. Dat zal zijn voor de mensen met meer dan 120% van het minimuminkomen uit AOW en pensioen. De ouderen met een beetje inkomen betalen zo voor de jongeren. In 2013 ging het laagste tarief, nog los van de defiscalisering, maar door de de Wet uniformering loonbegrip, al omhoog naar 19,1%.

Is vlaktaks aanvaardbaar?

Of de vlaktaks aanvaardbaar is, is vooral een politieke vraag. Aan bovenstaande effecten zal men iets willen doen, maar daar is geld voor nodig. Als dat geld alleen komt van de hogere inkomens is het maar de vraag of dat verstandig is. Als niets wordt gedaan voor de ouderen die toch al moeten vrezen voor een lager pensioen en een generatietaks, zullen de rapen gaar zijn. Hetzelfde geldt voor de huizenprijzen. Dat betekent ook dat men niet van vandaag op morgen het belastingstelsel zo grondig kan veranderen, maar moet kiezen voor de weg van de geleidelijkheid. Maar hoe geleidelijk gaat het dan worden en wat zullen de preciezere koopkrachteffecten zijn? Dit zijn allemaal zaken die goed zouden moeten worden doorgerekend. Nu alleen maar roepen als politieke partij dat je voor één belastingtarief bent, geeft alleen maar onrust en is volgens mij daarom onverstandig.

Slot

Voorlopig is de vlaktaks er nog niet en dus zullen we het moeten doen met de huidige inkomstenbelasting 2017 en zijn belastingtarieven en schijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014Is er een belastingvoordeel voor ouderen in 2015 en 2014? De koopkracht van veel ouderen daalt door een lager pensioen e…
Inkomstenbelasting 2014 & belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2014 & belastingtarieven en schijvenDe inkomstenbelasting 2014 van het kabinet Rutte Asscher merkt u direct in uw loonstrookje, maar ook als u 65 plus bent.…
Wie betaalt de belastinghervorming?Wie betaalt de belastinghervorming?Al jaren wordt er gesproken over de invoering van een nieuw belastingstelsel met als kernpunten dat het simpeler moet en…
Belasting: kijk uit met bruto en nettoBelasting: kijk uit met bruto en nettoDoor de belasting is bruto niet hetzelfde als netto. Dat weet elk kind al. Toch zwichten we bij loonsverhoging voor de i…
Inkomstenbelasting 2016 & belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2016 & belastingtarieven en schijvenWat zijn de tarieven inkomstenbelasting 2016, ook 65+, de heffingskortingen, de belastingtarieven en belastingschijven 2…

Reageer op het artikel "Vlaktaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-02-2017
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Commissie Van Dijkhuizen
Schrijf mee!