InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting Gebruik alle vrijstellingen in 2012, 2013 en 2014 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting. Betaal minder belasting over uw spaargeld, inkomen en vermogen in box 3. U betaalt minder inkomstenbelasting en minder vermogensrendementsheffing. Benut de heffingskortingen waarop u recht hebt. Welke dat zijn? Bekijk hier alle vrijstellingen voor de inkomstenbelasting in box 1 en box 3 voor 2013, 2012 en 2011 en bespaar zo op de fiscus.

Vrijstellingen box 1 en box 2 in 2012, 2013, 2014

De meeste mensen krijgen bij hun belastingaangifte 2011-2014 te maken met zowel box 1 als box 3 van de inkomstenbelasting. Box 1 vooral door het loon en de aftrek van hypotheekrente voor het eigen huis, en box 3 door uw spaargeld, beleggingen tweede huis en ander vermogen. Box 2 is er voor wie een aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft. Al met al betaalt u zo waarschijnlijk veel inkomstenbelasting. Beperk dit zo veel mogelijk door gebruik te maken van:
  • De aftrekposten;
  • De heffingskortingen;
  • De vrijstellingen in box 1 en box 3.

Aftrekposten box 1 in 2012, 2013, 2014

Gebruik de aftrekposten inkomstenbelasting als u er recht op hebt:

Aftrekposten 2013

Een belangrijke verandering is de verminderde aftrek van hypotheekrente voor nieuwe hypotheken vanaf 2013. Verder nemen de aftrekbare specifieke zorgkosten af door een verhoogd eigen risico. Tot slot zijn de reiskosten niet langer belast wat leidt tot een hoger belastbaar inkomen in 2013.

Vrijstellingen box 1 in 2012 en 2011

Dan kom ik bij de heffingskortingen en de vrijstellingen. Helaas doet nog steeds niet iedereen belastingaangifte, omdat men denkt dat men daar slechter van wordt of toch geen geld terug zal krijgen. Daardoor loopt u ook mogelijk bepaalde heffingskortingen mis waarmee uw werkgever geen rekening houdt of krijgt u als minst verdienende partner niet de algemene heffingskorting 2012 of 2011 uitbetaald, terwijl u daar wel recht op hebt.

Vrijstelling door kapitaalverzekering eigen huis

Wie een kapitaalverzekering eigen huis heeft, een kew, of via banksparen kapitaal opbouwt voor het huis, heeft recht op grote vrijstellingen. Voorwaarde is dat u lang genoeg spaart. Laat dus het geld lang genoeg staan en gebruik die vrijstellingen, want daar zijn ze voor. De vrijstellingen zijn voor 20 jaar veel groter dan wanneer uw polis na 15 jaar tot uitkering komt. Die vijf jaar extra betaalt zich dus dubbel en dwars uit:

Vrijstellingen kapitaalverzekering en banksparen 2013, 2012 en 2011:
Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2011:Vrijstelling 2012:Vrijstelling 2013
15 jaar34.300 euro34.900 euro35.700 euro
20 jaar151.000 euro154.000 euro157.000 euro

Let op: vanaf 1 januari 2013 bestaat deze vrijstelling niet voor wie op 31 december 2012 geen kapitaalverzekering eigen woning, beleggingsrekening eigen woning of spaarrekening eigen woning had.

Vrijstellingen box 3, spaargeld en vermogen

Spaargeld en vermogen in box 3 is belast met de vermogensrendementsheffing. Ook uw tweede huis. Gelukkig zijn er ook een aantal vrijstellingen waardoor het misschien meevalt, maar de Nederlandse fiscus gaat er gewoon vanuit dat u 4% rendement maakt en daar 30% belasting over moet betalen. Voor de vrijstellingen in box 3 verwijs ik u naar het artikel over de onderstaande tabel:

Vrijstellingen op sparen en vermogen 2011 & 2012:
Wievrijstellingen 2011vrijstellingen 2012
U bent alleenstaande zonder kinderen20.785 euro21.139 euro
Fiscale partners41.570 euro42.278 euro
Per minderjarig en inwonend kind2.779 euro-
65 plus met een inkomen uit werk en woning lager dan 14.062 euro27.516 euro extra 27.984 euro extra tot 14.302 euro aan inkomen
65 plus met een inkomen uit werk en woning tussen 14.062 euro en 19.562 euro13.758 euro extra13.992 euro extra van 14.302 euro tot 19.895 euro aan inkomen

Slot vrijstellingen belastingheffing

Let bij het invullen van uw belastingaangifte 2012 vooral ook op de vrijstellingen in de vorm van de heffingskortingen, het kapitaal eigen woning en het heffingsvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2013: belasting ontwijken over 2013Belastingaangifte 2013: belasting ontwijken over 2013Door in 2014 uw belastingaangifte 2013 slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2013. Let…
Berekening verzamelinkomen  veel gestelde vragenBerekening verzamelinkomen veel gestelde vragenHoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2013 en 2014? Is dit verzamelinkomen het bruto o…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Persoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenPersoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenBij uw aangifte inkomstenbelasting 2012, 2013, 2014 of een andere belastingaangifte komt u post persoonsgebonden aftrek…
Belastingaangifte 2011 - spaargeld en ander vermogenBelastingaangifte 2011 - spaargeld en ander vermogenBij de belastingaangifte inkomstenbelasting 2011 en 2012 let de belastingdienst extra op het opgegeven spaargeld en verm…

Reageer op het artikel "Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting"

Reacties

H. Kolling, 21-05-2013 05:13 #3
Waar moet ik precies het banksparen bedrag (gouden handdruk n.a.v. ontslag) vermelden? Periodieke uitkering vindt pas plaats v.a. 1-1-2014. In welke box? 2 of 3?

m.v.g.
h.kolling Reactie infoteur, 21-05-2013
Beste H. Kolling,
Zodra een ontslagvergoeding tot uitbetaling komt, is die belast in box 1. Tijdens de vermogensopbouw met banksparen is het tegoed niet belast, ook niet in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 05-12-2012 14:13 #2
65 plus met klein extra inkomen naast pensioen. Geldt voor hem/haar ook de Extra vrijstelling in box 3 van 27984 euro? Hier wordt gesproken over EXTRA. Betekent dit bovenop de reguliere vrijstelling? Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Harry,
Ja, het is een extra vrijstelling bovenop de reguliere vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting van 21.139 euro per persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. J. M. Rutten, 09-03-2012 13:33 #1
Ik ben 67 jaar en heb derhalve AOW. Daarnaast heb ik pensioen en een uitkering uit vroegere dienstbetrekking. Tevens ben ik werkzaam als zelfstandige, eenmanszaak/adviesburo. Werkzaamheden worden verricht op basis van "no cure, no pay", hetgeen er in 2011 toe heeft geleid, dat er ten opzichte van voorgaande jaren en zeer waarschijlijk ook a.s. jaren aanzienlijk minder inkomsten zijn te genereren, gezien de kleindere projecten. Ik zou derhalve een gedeelte als reserve willen boeken, danwel middeling aanvragen.
Volgens een door mij geconsulteerde accountant zou zulks niet mogelijk zijn, maar druist in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel, immers indien zulks niet mogelijk is is dat dubbel zuur en wel Box 1 en Box 3. Reactie infoteur, 09-03-2012
Beste C. J. M. Rutten,
Ik zie niet in waarom middeling van inkomen niet zou kunnen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/16642-belastingdienst-minder-belasting-via-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen 2012 box 3
Reacties: 3
Schrijf mee!