InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting Gebruik alle vrijstellingen in 2014, 2015 en 2016 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht hebt. Bereken uw voordeel en betaal minder belasting over uw spaargeld, inkomen en vermogen in box 3. U betaalt zo minder inkomstenbelasting en minder vermogensrendementsheffing. Benut de heffingskortingen waarop u recht hebt. Welke dat zijn? Bekijk daarvoor alle vrijstellingen voor de inkomstenbelasting in box 1 en box 3 voor 2013, 2014 en 2015 en bespaar zo op de fiscus.

Vrijstellingen box 1 en box 2 in 2013, 2014 en 2015

De meeste mensen krijgen bij hun belastingaangifte 2013, 2014 en 2015 te maken met zowel box 1 als box 3 van de inkomstenbelasting. Box 1 vooral door het loon en de aftrek van hypotheekrente voor het eigen huis, en box 3 door uw spaargeld, beleggingen tweede huis en ander vermogen. Box 2 is er voor wie een aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft. Al met al betaalt u zo waarschijnlijk veel inkomstenbelasting. U kunt dit beperken door zo veel mogelijk gebruik te maken van:
  • De aftrekposten;
  • De heffingskortingen;
  • De vrijstellingen in box 1 en box 3.

Aftrekposten box 1 in 2013, 2014, 2015

U kunt op meerdere aftrekposten inkomstenbelasting recht hebben:
  • De betaalde hypotheekrente;
  • aftrekbare specifieke zorgkosten;
  • De partneralimentatie en kosten van levensonderhoud;
  • Giften;
  • Lijfrente;
  • De studiekosten en scholingsuitgaven.

Aftrekposten 2013

Een belangrijke verandering is de verminderde aftrek van hypotheekrente voor nieuwe hypotheken vanaf 2013. Verder nemen de aftrekbare specifieke zorgkosten af door een verhoogd eigen risico. Tot slot zijn de reiskosten niet langer belast wat leidt tot een hoger belastbaar inkomen in 2013.

Vrijstellingen box 1 in 2014, 2015 en 2016

Dan de heffingskortingen en de vrijstellingen. Helaas doet nog steeds niet iedereen belastingaangifte, omdat men denkt dat men daar slechter van wordt of toch geen geld terug zal krijgen. Daardoor loopt u ook mogelijk bepaalde heffingskortingen mis waarmee uw werkgever geen rekening houdt of krijgt u als minst verdienende partner niet de algemene heffingskorting uitbetaald, terwijl u daar wel recht op hebt.

Vrijstelling door kapitaalverzekering eigen huis

Wie een kapitaalverzekering eigen huis heeft, een kew, of via banksparen kapitaal opbouwt voor het huis, heeft recht op grote vrijstellingen. Voorwaarde is dat u lang genoeg spaart. Laat dus het geld lang genoeg staan en incasseer die vrijstellingen, want daar zijn ze voor. De vrijstellingen zijn voor 20 jaar veel groter dan wanneer uw polis na 15 jaar tot uitkering komt. Die vijf jaar extra betaalt zich dus dubbel en dwars uit:

Vrijstellingen kapitaalverzekering en banksparen 2013, 2014 en 2015:
Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2015:Vrijstelling 2014:Vrijstelling 2013
15 jaar36.600 euro36.300 euro35.700 euro
20 jaar161.500 euro160.000 euro157.000 euro

Let op: vanaf 1 januari 2013 bestaat deze vrijstelling niet voor wie op 31 december 2012 geen kapitaalverzekering eigen woning, beleggingsrekening eigen woning of spaarrekening eigen woning had.

Vrijstellingen box 3, spaargeld en vermogen

Spaargeld en vermogen in box 3 is belast met de vermogensrendementsheffing. Ook uw tweede huis wordt zo in Nederland belast. Gelukkig zijn er ook een aantal vrijstellingen waardoor het misschien meevalt. Wel gaat de Nederlandse fiscus er tot en met 2016 gewoon vanuit dat u 4% rendement maakt op uw spaargeld en ander vermogen, waarover u vervolgens 30% belasting moet betalen. De vrijstellingen in box 3 worden samengevat in onderstaande tabel:

Vrijstellingen op sparen en vermogen 2014 & 2015:
Wie bent u?vrijstellingen 2014vrijstellingen 2015
U bent alleenstaande21.139 euro21.330 euro
Fiscale partners42.278 euro42.660 euro
65 plus met recht op AOW met een inkomen tot en met 14.302 euro (in 2015 € 14.431)27.984 euro extra 28.236 euro extra
65 plus met recht op AOW met een inkomen tussen 14.303 euro en 19.895 euro (in 2015 € 20.075) 13.992 euro extra14.118 euro extra
Recht op AOW met een inkomen vanaf 19.896 euro (in 2015 € 20.075)0 extra0 euro extra

In 2016 komen de extra verhoogde vrijstellingen voor iemand met AOW te vervallen en bestaat alleen nog een vrijstelling van ruim 24.000 euro per persoon, meer heffingvrij vermogen is er dan niet meer.

Slot vrijstellingen belastingheffing

Let bij het invullen van uw belastingaangifte vooral ook op de vrijstellingen in de vorm van de heffingskortingen, het kapitaal eigen woning en het heffingsvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting en benut ze zodra u er recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2015: belasting ontwijken over 2015Belastingaangifte 2015: belasting ontwijken over 2015Door in 2016 uw belastingaangifte 2015 slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2015. Let…
Berekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenBerekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenHoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2014, 2015 en 2016? Is dit verzamelinkomen het b…
Kapitaalverzekering eigen woning in 2015 en 2016Kapitaalverzekering eigen woning in 2015 en 2016Wie in 2015 of 2016 een hypotheek met een kapitaalverzekering heeft, heeft deze afgesloten voor 2013. Een kapitaalverzek…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Persoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenPersoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenBij uw aangifte inkomstenbelasting 2014, 2015, 2016 of een andere belastingaangifte komt u post persoonsgebonden aftrek…

Reageer op het artikel "Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting"

Reacties

Ed, 04-05-2016 21:57 #7
Sorry, heb al gevonden, dit is nog steeds het geval… Niet goed gelezen in aangifte berekening😃 Voorgaande jaren was er een mogelijke vrijstelling buitenlandse inkomsten box 3, als je onroerend goed had in buitenland, maar die niet verhuurde. Box3 spaargeld en waarde huis werden opgeteld en daarvan de 4% met 30% belast, en (voorzover toereikend) daarvan weer het deel van buitenlands onroerend goed gecompenseerd ter voorkoming dubbele belasting, immers over onroerend goed wordt in buitenland belasting betaald en er zijn verder geen inkomsten van dit onroerend goed.
Dit jaar worden alleen de vragen gesteld?>90% inkomsten buitenland of recht op aftrek in buitenland. Daarmee lijkt de compensatie voor buitenlands onroerend goed in box 3 anders dan eerst, hebben we ergens een vraag gemist of zijn de regels gewijzigd?
Ik verneem het graag, met vriendelijke groet
Ed Reactie infoteur, 06-05-2016
Beste Ed,
Als er een belastingverdrag is met het land waarin de woning staat, is er ter voorkoming van een dubbele belasting nog steeds een vrijstelling mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 23-04-2016 20:12 #6
Voorgaande jaren was er een mogelijke vrijstelling buitenlandse inkomsten box 3, als je onroerend goed had in buitenland, maar die niet verhuurde. Box3 spaargeld en waarde huis werden opgeteld en daarvan de 4% met 30% belast, en (voorzover toereikend) daarvan weer het deel van buitenlands onroerend goed gecompenseerd ter voorkoming dubbele belasting, immers over onroerend goed wordt in buitenland belasting betaald en er zijn verder geen inkomsten van dit onroerend goed.
Dit jaar worden alleen de vragen gesteld?>90% inkomsten buitenland of recht op aftrek in buitenland. Daarmee lijkt de compensatie voor buitenlands onroerend goed in box 3 anders dan eerst, hebben we ergens een vraag gemist of zijn de regels gewijzigd? Ik verneem het graag, met vriendelijke groet
Ed Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Ed,
Het lijkt erop dat u terecht bent gekomen bij de vragen voor de buitenlandse zich kwalificerende belastingbetaler. Die vragen zijn van toepassing als iemand in het buitenland woont en in Nederland inkomstenbelasting betaalt:

http://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2015-en-2016.html

Is dit niet op u van toepassing omdat u gewoon in Nederland woont, dan is er nog steeds de mogelijkheid ter voorkoming van een dubbele belastingheffing voor buitenlands onroerend goed.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kastenberg, 30-08-2015 12:22 #5
Als iemand overlijd.
En zijn inkomen daardoor zakt naar 19000.
Geld dan de extra vrijstelling van 14118 of moet ik het loon dan omrekenen naar een heel jaar.
Overleden op 6-7-2015
Met vriendelijke groet
J.Kastenberg Reactie infoteur, 30-08-2015
Beste Kastenberg,
Voor de inkomstenbelasting geldt ook dan de extra vrijstelling van ruim 14.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Sengers, 04-05-2015 23:34 #4
Mag men de rente van een bullet lening aftrekken vd vermogensbelasting op een tweede huis. Ik ben Nederlandse wonend in Belgie, die een tweede woning wil kopen in Nederland. Reactie infoteur, 05-05-2015
Beste M. Sengers,
De rente op een tweede woning is niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Kolling, 21-05-2013 05:13 #3
Waar moet ik precies het banksparen bedrag (gouden handdruk n.a.v. ontslag) vermelden? Periodieke uitkering vindt pas plaats v.a. 1-1-2014. In welke box? 2 of 3?

m.v.g.
h.kolling Reactie infoteur, 21-05-2013
Beste H. Kolling,
Zodra een ontslagvergoeding tot uitbetaling komt, is die belast in box 1. Tijdens de vermogensopbouw met banksparen is het tegoed niet belast, ook niet in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 05-12-2012 14:13 #2
65 plus met klein extra inkomen naast pensioen. Geldt voor hem/haar ook de Extra vrijstelling in box 3 van 27984 euro? Hier wordt gesproken over EXTRA. Betekent dit bovenop de reguliere vrijstelling? Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Harry,
Ja, het is een extra vrijstelling bovenop de reguliere vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting van 21.139 euro per persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. J. M. Rutten, 09-03-2012 13:33 #1
Ik ben 67 jaar en heb derhalve AOW. Daarnaast heb ik pensioen en een uitkering uit vroegere dienstbetrekking. Tevens ben ik werkzaam als zelfstandige, eenmanszaak/adviesburo. Werkzaamheden worden verricht op basis van "no cure, no pay", hetgeen er in 2011 toe heeft geleid, dat er ten opzichte van voorgaande jaren en zeer waarschijlijk ook a.s. jaren aanzienlijk minder inkomsten zijn te genereren, gezien de kleindere projecten. Ik zou derhalve een gedeelte als reserve willen boeken, danwel middeling aanvragen.
Volgens een door mij geconsulteerde accountant zou zulks niet mogelijk zijn, maar druist in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel, immers indien zulks niet mogelijk is is dat dubbel zuur en wel Box 1 en Box 3. Reactie infoteur, 09-03-2012
Beste C. J. M. Rutten,
Ik zie niet in waarom middeling van inkomen niet zou kunnen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/16642-belastingdienst-minder-belasting-via-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Reacties: 7
Schrijf mee!