InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek rijksmonument 2012

Aftrek rijksmonument 2012

Aftrek rijksmonument 2012 Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2012? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmonumentenpand en hoe deze aftrekpost voor een rijksmonument in 2012 is samengesteld, verschilt wanneer het pand voor eigen bewoning is of uw bezit is in box 3 van de inkomstenbelasting. Als u een subsidie ontvangt vanuit bijvoorbeeld het BRIM, komt deze subsidie in mindering op het fiscaal aftrekbare bedrag. Alleen de kosten voor eigen rekening kunnen worden afgetrokken.

Rijksmonument kopen in 2012 en de overdrachtsbelasting

Wie in 2010 een Rijksmonument kocht, kon dat doen zonder daarvoor overdrachtsbelasting te betalen. In 2011 en 2012 is ook voor een Rijksmonument overdrachtsbelasting verschuldigd. Helaas.

Aftrekpost rijksmonument 2012 eigen bewoning

Een monument is pas een Rijksmonument als het als zodanig door het Rijk is aangewezen en is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister. Dit heeft wel gevolgen. Zo kunt u niet zonder vergunning allerlei zaken wijzigen aan het gebouw en zijn een groot aantal aan te brengen veranderingen zonder vergunning uitgesloten. Zonder vergunning mag u klein onderhoud doen zoals het schuren en schilderen in dezelfde kleur, kapotte ruiten vervangen, rieten daken opstoppen en enkele dakpannen vervangen. Een Rijksmonument is dikwijls een prachtig gebouw dat wel onderhoud behoeft. Om dat mogelijk te maken zijn er subsidies vanuit het BRIM en enkele aftrekposten die u bij de belastingaangifte inkomstenbelasting van uw inkomen mag aftrekken.

Aftrek van de kosten van onderhoud in 2012

Als het een eigen woning is mag u als eigenaar in 2012 alleen onderhoudskosten aftrekken en niet meer de eigenaarslasten, verbetering of uitbreiding van het pand.

In 2011 aftrekbaar bij een rijksmonument:
  • De onroerende zaak belastingen en waterschapslasten;
  • De eventuele polderlasten;
  • De kosten van de opstalverzekering;
  • Kosten van achterstallig onderhoud en klein onderhoud;
  • 15% van het eigenwoningforfait.

In 2012 aftrekbaar bij een rijksmonument:
  • Schilderwerk buiten;
  • Kosten elektricien, loodgieter, metselaar, stukadoor en timmerman;
  • Het onderhoud of de reparatie van een cv-installatie, uw boiler, geiser, een schoorsteen;
  • Het opstoppen en het verdekken van een rieten dak.

U telt deze posten op en trekt daar de eventueel ontvangen subsidie vanaf. Hiervan is voor 80% aftrekbaar, maar de WOZ-drempel is komen te vervallen. Anders dan u wellicht dacht, mag u ook niet de kosten voor tuinonderhoud, binnenschilderwerk en behangen aftrekken. De hypotheekrente mag u aftrekken bij de kosten eigen woning. U hebt dan twee maal een fiscale aftrekpost:
  • Aftrekpost Rijksmonument;
  • Aftrekpost hypotheekrente eigen woning.

Eigenwoningforfait rijksmonument 2012

Het eigenwoningforfait voor een Rijksmonument bedraagt in 2012:

WOZ-waarde hoger danen waarde lager danForfait als percentage van de WOZ-waarde
- 12.500 euro 0,8%
12.500 euro 25.000 euro1%
25.000 euro 50.000 euro1,05%
50.000 euro75.000 euro1,15%
75.000 euro1.000.000 euro1,35%
1.000.000 euro 1.000.000 euro of meer13.500 euro

Net zoals bij het eigenwoningforfait 2012 voor woningen is het forfait verhoogd ten opzichte van 2011. Voor een Rijksmonument bedraagt de verhoging 0,05% punt.

Rijksmonument als vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting

Als het Rijksmonument een andere bestemming heeft dan er zelf in te gaan wonen, is het fiscaal gezien uw bezit en vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Dat heeft ook gevolgen voor de fiscale aftrekbaarheid van de kosten van het monument. In dat geval zijn namelijk alleen de onderhoudskosten aftrekbaar. Wederom minus vergoedingen, subsidies, tuinonderhoud, binnenschilderwerk en behangen. Het eigenwoningforfait weegt hier zwaar, omdat er geen afschrijving is. Daar staat tegenover dat de eventuele opbrengsten uit verhuur fiscaal niet belast zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2013 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2013 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2013 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. Hoeveel bedraagt deze fisca…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
Persoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenPersoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenBij uw aangifte inkomstenbelasting 2012, 2013, 2014 of een andere belastingaangifte komt u post persoonsgebonden aftrek…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…
De zelfstandigenaftrek 2013 - 2014De zelfstandigenaftrek 2013 - 2014De zelfstandigenaftrek 2013 en 2014 zijn een belangrijke aftrekpost voor zelfstandige ondernemers. Uw aftrek kan oplopen…
Bronnen en referenties
  • Circulaire Belastingdienst

Reageer op het artikel "Aftrek rijksmonument 2012"

Reactie

Bert Bos, 02-08-2012 10:37 #1
Betekent dit dat de aftrek niet meer gekoppeld is aan de drempel van 0, 8% van de WOZ waarde en dat ook de 80 aftrek vervallen is? Reactie infoteur, 02-08-2012
Beste Bert Bos,
De 80% regel voor de aftrek van kosten van onderhoud is per januari 2012 ingegaan. De drempels zijn verdwenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten 2012
Reacties: 1
Schrijf mee!