InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013

Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013

Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013 Als u in 2012 ouderschapsverlof hebt opgenomen of in 2013 of 2014 ouderschapsverlof opneemt, hebt u onder bepaalde voorwaarden via uw voorlopige teruggaaf (voorlopige aanslag) of aangifte inkomstebleasting ook recht op de ouderschapsverlofkorting als heffingskorting. Deze heffingskorting betekent tot en met 2014 minder belasting betalen en toch verlof opnemen. Zo kunt u uw terugval in bruto inkomen door het opnemen van ouderschapsverlof netto wat beperken. Maar let op, voor de ouderschapsverlofkorting moet er wel een terugval in inkomen aantoonbaar zijn. In het regeerakkoord Rutte 2 vervalt de ouderschapsverlofkorting in 2015.

Ouderschapsverlofkorting 2012 of 2013 als extra heffingskorting

Iedere belastingplichtige die in 2012 gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof van maximaal 26 weken, kan in aanmerking komen voor de ouderschapsverlofkorting. Hoeveel deze heffingskorting in uw geval bedraagt, berekent u door het aantal uren aan ouderschapsverlof in een kalenderjaar te vermenigvuldigen met € 4,18 in 2012 en € 4,24 in 2013. Dit was in 2011 een bedrag € 4,11. In feite is dit bedrag gelijk aan 50% van het bruto wettelijk minimum uurloon. Let er wel op dat de heffingskorting die u zo berekent nooit hoger mag zijn dan uw terugval in het belastbare loon in 2012 ten opzichte van 2011. Een belangrijke voorwaarde voor uitbetaling van de ouderschapsverlofkorting is ook dat u de ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever aan de belastingdienst kunt overleggen. Als u minimaal 1 jaar in dienst bent bij uw werkgever kan het verlof u niet worden geweigerd.

Voorbeeld berekening ouderschapsverlofkorting
Stel uw een bruto belastbaar inkomen bedroeg in 2011 € 30.000 en zal door het opnemen van ouderschapsverlof in 2012 uitkomen op 26.000 euro en u krijgt een opslag van 1.000 euro. Dan betekent dit dat uw belastbare inkomen in 2012 gelijk is aan 27.000 euro. Dit betekent ook dat uw ouderschapsverlofkorting niet hoger mag zijn dan 3000 euro en het meerdere dus niet wordt uitbetaald.

Ouderschapsverlof gedeeltelijk in 2012 en 2013 opnemen

U mag uw ouderschapsverlof in de tijd spreiden. U hoeft niet telkens een volledige werkweek op te nemen en soms gaat het verlof ook over de jaargrens heen. Natuurlijk kan het dan zo zijn dat uw ouderschap al in 2012 is begonnen en in 2013 doorloopt. In dat geval vindt de berekening van de ouderschapsverlofkorting anders plaats:
  • Er gelden in 2012 en 2013 verschillende vergoedingen per uur.
  • De maximale ouderschapsverlofkorting is nu gelijk aan het verschil in belastbaar loon in 2012 en dat in 2011 of het verschil 2013 ten opzichte van 2012. U mag kiezen.

Dezelfde redenering wordt aangehouden wanneer u gedeeltelijk in 2014 en 2013 ouderschapsverlof neemt.

Ouderschapsverlofkorting plannen

Het moment waarop u ouderschapsverlof opneemt is niet volledig te plannen, maar het zal duidelijk zijn dat uw heffingskorting hoger kan zijn als ook de terugval in inkomen groter is. Dat betekent ook dat overstappen naar een baan met een hoger inkomen in een jaar waarin u ouderschapsverlof wilt opnemen minder voordelen biedt of ertoe kan leiden dat de heffingskorting niet kan worden uitbetaald, doordat er geen of onvoldoende terugval in inkomen is. Hetzelfde geldt voor een bijbaan. Die kunt u in vele gevallen beter een jaar uitstellen. Eventuele dagen dat u in een periode van verlof ziek bent kunt u tot slot verrekenen met uw verlof.

Ouderschapsverlofkorting 2013, 2014 en 2015

De ouderschapsverlofkorting wordt volgens het regeerakkoord van Rutte 2, VVD en PvdA, in 2015 afgeschaft, niet in 2013 of 2014. Eigenlijk was afschaffing al in 2012 het plan, maar werd dat op verzoek van het parlement uitgesteld. U kunt nog steeds van de ouderschapsverlofkorting gebruik maken in 2013 tegen een tarief van 4,24 euro per verlofuur. Tot en met 2014 dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderschapsverlof, de meest gestelde vragenOuderschapsverlof, de meest gestelde vragenOuders van kinderen tot maximaal acht jaar, hebben het recht om ouderschapsverlof op te nemen. Zodra het kind acht jaar…
Welke heffingskortingen heb ik recht op?Welke heffingskortingen heb ik recht op?In box één moet u belasting betalen over uw inkomen. Bepaalde delen van het inkomen blijven buiten de heffing. Dit zijn…
Belastingen: maakt je gebruik van alle heffingskortingen?Belastingen: maakt je gebruik van alle heffingskortingen?Waar heb je tegenwoordig recht op? Welke heffingskortingen zijn er allemaal en waar maak je nog geen gebruik van? Het vo…
Fiscaal voordeel met levensloopFiscaal voordeel met levensloopDe levensloopregeling is op 1 januari 2006 in het leven geroepen om werknemers in staat te stellen fiscaal aantrekkelijk…
Zwangerschapsuitkering en bevallingsuitkering WAZO en ZEZZwangerschapsuitkering en bevallingsuitkering WAZO en ZEZZwanger zijn betekent in 2013 of 2014 de ouderschapsverlofkorting, maar ook recht op een uitkering. De Wet arbeid en zor…
Bronnen en referenties
  • Circulaire Rijk

Reageer op het artikel "Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013"

Reacties

Marije, 14-04-2014 09:30 #69
Hallo,

Ik wil graag weten of ik in aanmerking kom voor de ouderschapsverlofkorting en hoe ik dit kan berekenen.
Ik heb tot de geboorte van mijn zoon (maart 2014) altijd 40 uur gewerkt. Na mijn bevallingsverlof ga ik 24 uur werken en neem ik ook nog ouderschapsverlof op. Ik werk in het basisonderwijs en heb dus betaals verlof (55%). Kom ik toch in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting? Naar welk salaris kijken ze dan om te kijken of er sprake is van een terugval? Aangzien ik fors minder uren ga werken…

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-04-2014
Hallo Marije,
Als het ouderschapsverlof beperkt blijft tot 2014, geldt als bovengrens van de aftrek het verschil in jaarinkomen tussen 2014 en 2013. De aftrek is het aantal uren ouderschapsverlof maal het bedrag per uur:

http://financieel.infonu.nl/geld/112554-ouderschapsverlofkorting-2014-of-2015-afgeschaft.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jelle, 30-03-2014 23:23 #68
Goedendag,

Ik heb op dit moment ouderschapsverlof wat 31-12-2014 afloopt en in 2009 is gestart. In deze periode is mijn loon wel gestegen, waardoor ik voor de korting helaas niet in aanmerking kom. Nu wil ik eigenlijk het verlof van mijn tweede kind aansluitend opnemen, dus per 1-1-2015. Ik vraag me alleen af of het inkomen van 2015 dan nog steeds vergeleken wordt met 2008 (het jaar voorafgaand aan de start van het ou-verlof). Dan heeft het wederom geen nut om korting aan te vragen, aangezien mijn loon nu aanzienlijk hoger is dan in 2008.
Het lijkt erop dat ik beter eerst in 2015 een jaar fulltime kan gaan werken, en dan pas het jaar erop (in 2016) het ou-verlof kan opnemen, omdat er dan wel terugval is in loon t.o.v. 2015. Dit lijkt mij een vreemde situatie, heeft u hierin een advies?

MvG
Jelle G. Reactie infoteur, 31-03-2014
Goedendag Jelle,
Eigenlijk hebt u dan een samengestelde aftrek die u kunt optellen. De eerste aftrek levert niets op, maar de tweede mogelijk wel als u daarvoor het inkomen 2014 met 2013 vergelijkt. In de planning van het kabinet staat dat in 2015 de ouderschapsverlofkorting (nieuwe gevallen) zal worden afgeschaft:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daantje, 30-03-2014 22:25 #67
Hallo Zeemeeuw,
Ik werkte voor mijn zwangerschapsverlof 32 uur. Ik ben 16 uur gaan werken en heb mijn zwangerschapsverlof over een jaar uit laten betalen. Deze is begonnen in augustus 2012 en stopte in augustus 2013. Dus 16 uur per week heb ik laten uitbetalen. Per september 2013 ben ik 24 uur gaan werken. Hoe verreken ik dit met mijn terugval in loon? In 2012 heb ik dat afgetrokken van het inkomen van 2011, maar hoe doe ik dit in deze aangifte van 2013?
Alvast enorm bedankt.

Met vriendelijke groet,
Daantje Reactie infoteur, 31-03-2014
Hallo Daantje,
Het jaarinkomen 2013 vergelijkt u dan met het jaarinkomen 2011.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remko, 23-03-2014 10:56 #66
Vraagje.

Met terugval in jaarloon bedoelen ze dan het verschil met mijn inkomen van 2013 wat ik zou hebben gekregen als ik geen ouderschapsverlof had gehad?

Of bedoelen ze het verschil met mijn jaarinkomen van 2011? (heb ik 2012 & 2013 ouderschapsverlof gehad).
Ik ben echter sinds 2011 flink meer gaan verdienen waardoor mijn jaarinkomen in 2013 met ouderschapsverlof nagenoeg gelijk is aan het jaarinkomen van 2011 zonder verlof.

Mvg,
Remko Reactie infoteur, 23-03-2014
Beste Remco,
De ouderschapsverlofkorting is het aantal uren ouderschapsverlof maal € 4,24 in 2013, met als maximum het verschil in betreffende jaarlonen. Dat is dus niet alleen het verschil in loon doordat er minder uren is gewerkt (er kunnen ook andere plussen en minnen in zitten).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 17-03-2014 19:58 #65
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw reactie. Ik was er al bang voor. Helaas het is niet anders.

Met vriendelijke groet,

Frank Hoegen Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Frank,
Helaas ziet de belastingdienst de bijtelling van de auto als looninkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 16-03-2014 20:59 #64
Beste Zeemeeuw,

Mijn vriendin heeft in 2013 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Ook is mijn vriendin in 2013 haar leaseauto prive gaan rijden. Daardoor komt er bijtelling op de salarisstrook te staan. Hierdoor lijkt het dat mijn vriendin meer is gaan verdienen maar dit komt eigenlijk alleen maar door de bijtelling. Mag je de bijtelling van het jaarinkomen aftrekken? Anders hebben we flink pech en is het in ene een dure auto geworden om prive te gaan rijden.
geldt voor 2014 eigenlijk hetzelfde? Ook nu rijdt mijn vriendin haar auto nog prive. Moeten we 2014 dan vergelijken met 2012 of mogen we vergelijken met 2013?

Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Frank,
De bijtelling is extra inkomen en telt dus helaas mee. Als het ouderschapsverlof doorloopt tot in 2014 mag u 2014 vergelijken met 2012 of 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 14-03-2014 09:40 #63
Geachte deskundige

Mijn eigen werkgever stuurt mij netjes een verklaring met het aantal uren ouderschapsverlof dat ik heb gehad in 2013. Bij de jaaropgaaf is de inhouding van het onbetaalde verlof ook al verrekend in het bruto loon van 2013 (dat dus inderdaad minder is dan van 2012).

De werkgever van mijn vrouw weigert een verklaring te maken ('staat op je salarisstrook, reken het aantal uren zelf maar uit') en in de jaaropgaaf is de inhouding niet verwerkt (ook daar: 'reken het zelf maar uit'). Haar bruto loon van 2013 is volgens de jaaropgaaf dan ook meer dan van 2012. Dus geen terugval, dus geen heffingskorting?

Is deze reactie van haar werkgever correct en wat kan ik doen als dat niet correct is?

Met vriendelijke groet,
Janssen Reactie infoteur, 14-03-2014
Geachte Janssen,
1. Ouderschapsverlof is een wettelijk recht waaraan een werkgever moet meewerken. De werkgever moet ook een correcte jaaropgave doen. Zoek het maar uit, kan dus niet bij "nette" werkgevers. De loonafdeling moet toch zeker in staat zijn om u wel een bewijs te geven.
2. U kunt in uw belastingaangifte uw berekening opgeven en als daar vragen over komen van de belastingdienst, die beantwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke, 12-03-2014 21:10 #62
Goedenavond,

Van 16 mei 2012 tot 4 september 2013 heb ik 8 uur per week ouderschapsverlof opgenomen. Nu ben ik bezig met de belastingaangifte en moet dus de terugval in jaarinkomen door het ouderschapsverlof uitrekenen en opgeven.
Nu heb ik al berekend dat ik in 2013 dus 288 uur ouderschapsverlof heb opgenomen (36 weken x 8 uur per week = 288 uur totaal van 1 januari 2013- 4 september 2013)
Nu begrijp ik alleen niet hoe ik de terugval in jaarinkomen moet berekenen. In 2011 had ik een contract voor 36 uur. Dit is met ingang van 16 mei 2012 (toen begon de opname van het ouderschapsverlof) veranderd in 28 uur en met ingang van 4 september 2013 (met de beindiging van het ouderschapsverlof) veranderd naar 23 uur.
Ik kan dus niet de jaarcijfers van al die jaren met elkaar vergelijken, vanwege de verschillende contracturen.
Kunt u me helpen? Hoe kan ik nu toch de terugval in jaarinkomen berekenen?
Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Marijke Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Marijke,
De ouderschapsverlofkorting 2013 is het aantal uren ouderschapverlof 2013 maal € 4,24 voor zover dit niet hoger is dan het verschil in jaarloon 2013 ten opzichte van 2011.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimmo, 10-03-2014 15:17 #61
Beste zeemeeuw,

Hartelijk dank voor uw reactie, maar nergens op de site van de belastingdienst wordt onderscheid gemaakt tussen kind 1 en 2. Ik heb het verlof aansluitend opgenomen en op de site van de belastingdienst wordt niet gemeld dat je onderscheid tussen kind 1 en 2 moet maken. Waar kan ik dit terugvinden op hun site? Komt op mij nl raar over, want ik blijf 80% verdienen en dan zou ik nooit een terugval in loon hebben. Anders had ik het beter niet kunnen opnemen, maar een jaar fulltime gaan werken en dan ouderschapsverlof opnemen voor het tweede kind. Dan had ik hier wel weer voordeel bij gehad. Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst dit beoogd? Ik hoor graag uw reactie Reactie infoteur, 10-03-2014
Beste Kimmo,
Klopt. Hoofdregel is het belastbare loon in het voorgaande jaar maar "als de belastingplichtige in het voorafgaande kalenderjaar eveneens gebruik heeft gemaakt van zijn recht op ouderschapsverlof, kan in plaats van het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon worden uitgegaan van het in het kalenderjaar voorafgaand aan het ouderschapsverlof genoten belastbare loon" (artikel 44 c3 uitvoeringsbesluit).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renze, 05-03-2014 21:03 #60
Goede avond,

Ik heb op 1 april 2013, 8 uur per week ouderschapsverlof opgenomen. Ik ben echter sinds 1 oktober 2013 werkloos geraakt. dus 6 maanden ouderschapsverlof gehad. Men vraagt het verschil in terugval van het jaarloon. Als ik het jaarloon neem dan bereken je het ook over jan, feb, mrt en okt, nov, dec is dit wel juist, aangezien ik in april ouderschapsverlof heb opgenomen en in oktober werkloos ben geworden? Of moet ik het verschil in jaarloon over de 6 maanden berekenen?

Graag uw reactie, alvast bedankt.
mvg,
Renze Reactie infoteur, 06-03-2014
Beste Renze,
Het gaat over de terugval in het jaarloon tot en met december. De verlofuren zijn tot 1 oktober.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ralph, 03-03-2014 18:34 #59
Goedendag,
Ik loop tegen het volgende aan. Mijn vrouw heeft sinds 2010 een combinatie van onbetaald verlof en onbetaald ouderschapsverlof moeten opnemen. Omdat we voor de adoptie van een kindje een aantal maanden in het buitenland moesten verblijven en mijn vrouw voor een bepaalde tijd daarna minder wilde gaan werken was alleen ouderschapsverlof niet voldoende. Met haar werkgever is afgesproken om tijdens de periode in het buitenland onbetaald verlof op te nemen en na terugkomst te starten met het ouderschapsverlof. Hierdoor was het inkomen van 2010 fors lager dan 2009 (onbetaald verlof). In 2011 was het inkomen echter min of meer gelijk aan het inkomen in 2010 (onbetaald ouderschapsverlof). Ik heb ouderschapsverlofkorting aangevraagd voor 2011 en hier werd haar inkomen vergeleken met 2010 waardoor er geen terugval was te zien. De belastingdienst heeft het verzoek ouderschapsverlofkorting afgewezen. Ik vind echter dat ze aan de eisen voldoet: terugval in inkomen (weliswaar al in 2009) en ouderschapsverlof.
Heeft een beroep tegen deze beslissing zin? Reactie infoteur, 03-03-2014
Goedendag Ralph,
Het gaat hier om een doorloop van een ouderschapsverlof 2010 naar 2011 voor hetzelfde kind en dus zou het loon 2011 met dat u 2009 vergeleken mogen worden. U kunt bezwaar maken en uitleggen dat het ouderschapsverlof al in 2010 is begonnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimmo, 03-03-2014 15:06 #58
Goedemiddag, ik loop tegen hetzelfde probleem aan als zovelen. Ik heb ook een brief van de belastingdienst ontvangen. Ook bij mij geeft men aan dat de terugval in salaris 0 is.
Situatie: ik krijg sinds 1 maart 2010 ouderschapsverlof voor ons eerste kind, direct aansluitend heb ik ouderschapsverlof genomen voor ons tweede kind. Dit is in september 2013 geweest. Nu heb ik op mijn belastingaangifte als uitgangspunt mijn salaris van 2009 genomen en dat jaar verdiende ik meer dan in 2010, 2011, 2012 en 2013. Dit klopt dan toch niet of kan het te maken hebben met het feit dat ik ouderschapsverlofkorting voor mijn tweede zoon heb genomen? Op de aangifte wordt duidelijk vermeld dat je het jaar voorafgaand aan je ouderschapsverlof als uitgangspunt moet nemen. Reactie infoteur, 10-03-2014
Beste Kimmo,
Het jaar voorafgaande aan de opname van ouderschapsverlof geldt. Als met andere woorden aansluitend in eenzelfde jaar voor een tweede kind ouderschapsverlof wordt genomen, kunt u voor dat kind teruggaan naar het jaar voorgaande aan het verlof voor kind 1.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike, 02-03-2014 10:23 #57
Goedendag,

Ik vind het erg lastig om uit te rekenen wat mijn terugval in jaarloon is.
In mei 2012 ben ik begonnen bij mijn nieuwe werkgever en vanaf mei 2013 ging ik gebruik maken van ouderschapsverlof.
Nu heb ik 01-01-2013 ook nog eens opslag gekregen, zo ook op 01-01-2014, dus hoe moet ik dit nu berekenen?

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van een helder antwoord.

Bij voorbaat dank.

Gr, Mike Reactie infoteur, 02-03-2014
Beste Mike,
U vermenigvudigt het aantal opgenomen verlofuren voor ouderschapsverlof met de vergoeding per uur. Dit bedrag is volledig aftrekbaar tot maximaal het verschil tussen uw jaarloon 2012 en uw jaarloon 2013 (per 31 december 2013).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tobias, 02-03-2014 09:58 #56
Hallo,

Mijn vrouw heeft vanaf halverwege 2012 (4 uur/week) ouderschapsverlof opgenomen wat doorloopt in 2013. Nu is het zo dat haar inkomen over 2012 hoger is ten opzichte van 2011 en haar inkomen in 2013 lager ten opzichte van 2012. Echter is haar inkomen over 2013 weer hoger ten opzichte van 2011.

Nu staat er in het bovenstaande artikel het volgende: "De maximale ouderschapsverlofkorting is nu gelijk aan het verschil in belastbaar loon in 2012 en dat in 2011 of het verschil 2013 ten opzichte van 2012. U mag kiezen."

Als ik mag kiezen, dan kies ik uiteraard voor het verschil tussen 2013 en 2012. Of moet ik in dit geval 2013 vergelijken met 2011? Ik heb overigens in de aangifte van 2012 niet aangegeven dat ze ouderschapsverlof heeft genoten (omdat ze daar in 2012 niet voor in aanmerking kwam gezien haar loon over 2012 hoger was ten opzichte van 2011)

De vraag is dus: Kan ik in de aangifte over 2013 haar jaarinkomen vergelijken tussen 2013 en 2012 om in aanmerking te komen voor ouderschapsverlofkorting? Of moet in 2013 vergelijken met 2011?

Mvg,
Tobias Reactie infoteur, 02-03-2014
Hallo Tobias,
U mag in uw belastingaangifte 2013 de ouderschapsverlofkorting opvoeren op basis van het aantal verlofuren in 2013 en met als bovengrens het verschil in jaarloon 2013 en 2012.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 27-02-2014 16:54 #55
Goedemiddag
Mijn vraag al diverse keren voorbij zien komen op diverse forums, maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord kunnen ontdekken.Misschien kunt u mij helpen.
Mijn ouderschapsverlof liep van 01-02-2009 tot 01-08-2011.Nu krijg ik echter een brief van de belastingdienst dat ik terug moet gaan betalen.Nu gaat het mij om de peildatum.Mijn jaarloon was in 2008 € 32.450 in 2009 € 28.375 in 2010 27.926
in 2011 € 28.062. Nu meld de belastdienst mij het volgende.U vermeldt in 2011 248 uren aan opgenomen ouderschapsverlof.
Daarnaast had u in 2011 een loon van € 28.062 in 2010 een loon van € 27.926 en in 2009 een loon van € 28.375.De maximale terugval in het loon bedraagt dan € 313. De ouderschapsverlofkorting stel ik vast op € 313. Moet men niet van het loon voorafgaande van het ouderschapsverlof toetsen dus 2009 / 2010 /2011 toetsen aan het loon van 2008.

Met vriendelijke groet
Debbie Reactie infoteur, 28-02-2014
Beste Debbie,
U hebt uw ouderschapsverlof voor hetzelfde kind uitgesmeerd over drie jaren (2009 t/m 2011) en wilt de korting opvoeren in 2011. In dat geval wordt de maximale aftrek begrensd door de terugval in belastbaar loon 2011 ten opzichte van 2008, het jaar voorafgaande aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D., 27-02-2014 16:44 #54
Hallo,
Vanaf dit jaar gaat mijn vrouw ouderschapsverlof opnemen, en dus ook gebruik maken van de korting.
Nu moet er een duidelijke achteruitgang zitten in het belastbaar loon.
Is dit het loon NA aftrek van hra, giften etc? of hierVOOR.

Met andere woorden, is het slim om met mijn aangifte 2013 al rekening te houden door HAAR belastbaar loon (NA aftrek hra, giften etc) zo hoog mogelijk te houden (hra onder mijn naam zetten), om er zo zeker van te zijn dat haar belastbaar loon in 2014 lager is dan in 2013?

Alvast hartelijk dank, Reactie infoteur, 28-02-2014
Hallo D,
Het gaat om de terugval in het belastbaar loon en dat is het loon minus werknemersaftrek (onkosten woon-werk bijvoorbeeld), maar niet na aftrek van de persoongebonden aftrek zoals HRA en giften (=belastbaar inkomen en verzamelinkomen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 24-02-2014 11:33 #53
Bedankt voor uw reactie. Maar begrijp ik het dan goed dat ik doordat ik ivm zwangerschapsverlof het ouderschapsverlof tussentijds heb beëindigd en in hetzelfde jaar weer heb herpakt nu uit moet gaan van terugval in loon over het jaar 2010 (ipv 2009) en moet terugbetalen of kan ik bezwaar indienen. Reactie infoteur, 24-02-2014
Beste Linda,
Ik zou een gemotiveerd bezwaar indienen (binnen zes weken na dagtekening) en aangeven dat uw ouderschapsverlof gewoon doorliep en slecht even onderbroken werd door het zwangerschapsverlof dat eveneens een wettelijk recht is. Daarbij is wel van belang dat u een bewijs van de werkgever hebt, waarin staat aangegeven hoeveel dagen ouderschapsverlof u kon opnemen. Uw ouderschapsverlog begon in 2010 en dus mag 2009 als vergelijkingsbasis worden gekozen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 22-02-2014 17:34 #52
In 2010 ben ik bevallen van mijn eerste kind, dat jaar heb ik ook ouderschapsverlof opgenomen, deze is in 2011 door een tweede zwangerschap tussentijds beëindigd ivm zwangerschapsverlof, daarna weer herpakt met aansluitend ouderschapsverlof van mijn tweede kindje. Nu heb ik voor de inkomstenbelasting altijd terugval in loon jaaropgave 2009 genomen voorafgaand het jaar dat ik ouderschapsverlof opnam. Nu een brief van de belasting ontvangen dat het loon 2010, 2011 en 2012 geen terugval betreft en wordt aangepast terugval zijnde € 0.

Maar moet ik niet het terugval in loon voorafgaand aan het ouderschapsverlof berekenen dus 2009? Of toch na de tussentijdse beëindiging in 2011 dat zou ik namelijk wel raar vinden. Reactie infoteur, 23-02-2014
Beste Linda,
De ouderschapsverlofkorting is maximaal gelijk aan het verschil in inkomens voorafgaand aan het jaar van ouderschapsverlof en de beëindiging daarvan. Die tussentijdse beéindiging zal als beëindiging zijn gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carlo, 01-02-2014 15:38 #51
Ik ben bezig met de belastingaangifte en nu stuit ik op het volgende: in de aangifte staat dat ik het verschil in jaarloon tussen eind 2013 en eind 2012 moet opgeven. Echter, op de salarisstrook wordt maandelijks (bruto) een bedrag ingehouden wat, wanneer ik dit maal 12 doe, hoger uitvalt dan het verschil in jaarloon. Welk bedrag kan ik nu nemen? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 02-02-2014
Beste Carlo,
Het verschil in jaarloon bepaalt hoeveel uw ouderschapsverlofkorting maximaal kan zijn. Als er twee verschillende bedragen uitrollen, wordt afgetopt op het verschil in jaarloon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 29-01-2014 17:16 #50
Goedemiddag,
ik ben in 2008 bevallen van mijn eerste kindje. toen werkte ik nog 40 uur. in 2009 ben ik begonnen met mijn ouderschapsverlof.van 40 naar 32 dus 8 uur ouderschapsverlof.
2010 bevallen van mijn zoon. mijn ouderschapsverlof van mijn eerste kindje liep toen nog door tot feb 2011. Hierna heb ik aansluitend verlof opgenomen en werkte toen nog maar 28 uur( let wel nog steeds een contract van 40 uur ). Nu krijg ik een brief van de belasting dat ik geld terug moet betalen omdat ik over de jaren 2009 / 2010 en 2011 een klein bedrag ben teruggevallen in loon. Zij berekenen het basis jaar 2009 toen ik een salaris had van 32 uur. klopt dit? naar mijn mening zijn mijn verlof uren in 2011 toch contract 40 uur ik werk 28 uur DUS 12 uur ipv de 4 uur die ze nu berekenen. Reactie infoteur, 29-01-2014
Beste Mariska,
1. Voor de berekening van de ouderschapsverlofkorting (uren maal vergoeding) geldt het aantal uren verlof dat door de werkgever in verband met de ouderschapverlof wordt gegeven (verklaring werkgever) en opgenomen.
2. Voor het inkomen wordt gekeken naar het inkomen voorafgaand aan het jaar van ouderschapsverlof en dit wordt vergeleken met het inkomen in het jaar van ouderschapsverlof.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hage, 13-01-2014 16:00 #49
Binnenkort wil ik aangifte over 2013 gaan doen. Er wordt dan gevraagd hoeveel uur ik betaald ouderschapsverlof heb gehad over 2013. Nu vraag ik me af hoe ik op het aantal uren kan komen. Ik werk in het basisonderwijs en heb een overzicht gekregen waarop wel het aantal dagen staat dat ik ouderschapsverlof heb opgenomen. Echter staat daar op dat ik 5,5 lesgebonden uren per dag werk. Ik vraag me nu af of ik het aantal dagen keer 8 of keer 5,5 moet doen?! Reactie infoteur, 13-01-2014
Beste Hage,
Het gaat om het aantal uren dat u minder werkt door ouderschapsverlof. Dat kan dus maximaal 5,5 uur per dag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Freek, 08-01-2014 13:23 #48
Hallo,

Ik wil mijn ouderschapsverlof alvast terugvragen van de belasting. Waar moet ik dit in vullen in de voorlopige teruggave?

Mvg,

Freek Reactie infoteur, 08-01-2014
Hallo Freek,
Dat kan door een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te vullen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120906-voorlopige-aanslag-2014-inkomstenbelasting-teruggave.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 07-01-2014 17:12 #47
Hallo, sinds 2005 heb ik 10% ouderschapsverlof, door periodieke verhogingen e.d. heb ik geen recht gehad op ouderschaps verlofkorting (ondanks aangetekende bezwaren), daar deze regeling pas in 2010 is ingevoerd.
Nu is door gewijzigde belastingregels mijn loon voor belasting in 2013 een stuk lager dan in 2012. Heb ik nu dan wel recht op de korting?

mvg,
wim Reactie infoteur, 07-01-2014
Hallo Wim,
Dat kan alleen als u in 2013 weer zwangerschapsverlof had.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heijne, 09-12-2013 20:34 #46
Beste infoteur,

Bedankt voor de reactie. Waar ik nog steeds mijn vraagtekens bij plaats is of het correct is dat mijn werkgever de ouderschapsverlofkorting in mindering brengt op mijn salaris bij onbetaald ouderschapsverlof. Kunt u deze vraag voor mij beantwoorden?

Mvg. Reactie infoteur, 10-12-2013
Beste Heijne,
De ouderschapsverlofkorting is een heffingskorting die in mindering komt op de door u te betalen belasting, waardoor u netto juist meer overhoudt. Deze korting behoort niet in mindering te komen op uw bruto loon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danielle, 09-12-2013 11:32 #45
Hallo,

Ik heb in 2013 vrijwel mijn volledige ouderschapsverlof gebruikt. Ik heb via mijn werkgever 27,5% vergoeding gekregen over mijn ouderschapsverlof. (onderwijs, betaald ouderschapsverlof) Heb ik ook nog recht op de ouderschapsverlofkorting? 4,11 e per uur maal 730 uur zou toch een erg lekker bedrag zijn… Ook met die 27,5 % doorbetaling is mijn loon een stuk lager dan in 2012, dus ik ben benieuwd of ik ook korting krijg. Reactie infoteur, 09-12-2013
Hallo Danielle,
Als het loon lager is ten opzichte van vorig jaar heb je in het jaar van ouderschapsverlof maximaal recht op het wettelijk toegestaan aantal verlofdagen voor ouderschap maal de vergoeding. Maar de werkgever moet daar wel mee akkoord gaan (onbetaald verlof).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heijne, 27-11-2013 13:42 #44
Hallo,

Momenteel heb ik betaald ouderschapsverlof en met ingang van januari 2014 zal dit ontbetaald ouderschapsverlof worden. Nu heb ik een berekening gekregen van mijn de hoogte van mijn salaris tegen die tijd en nu zie ik hierin staan dat zelfs wanneer ik onbetaald ouderschapsverlof heb, de ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst ook in mindering brengen op mijn salaris. Is dit correct? Reactie infoteur, 27-11-2013
Hallo Heijne,
Bepalend is de termijn van maximaal 26 weken en niet of dit betaald dan wel onbetaald verlof was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B., 14-11-2013 13:22 #43
Mijn werkgever houdt ouderschapsverlof en de ouderschapsverlofkorting (€ 4,?) in op mijn salaris. Een deel (50%) van het ouderschapsverlof wordt doorbetaald. Nu heb ik echter geen terugval in salaris gehad en krijg dus niks terug van de belastingdienst. In andere cao's krijgen de werknemers de ouderschapsverlofkorting alsnog terug van hun werkgever als ze geen terugval in loon hebben. Mijn werkgever zegt dat dit niet is geregeld in de cao dus heb ik geen recht op teruggave. Kan dit? Reactie infoteur, 14-11-2013
Beste B,
Het is niet een algemene regel dat de werkgever u compenseert voor het niet krijgen van de ouderschapsverlofkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gab, 07-11-2013 08:23 #42
In 2010 heb ik ouderschapsverlof (1ste kind) opgenomen 7 uur per week nu liep dit ouderschapsverlof af in september 2012. Precies aansluitend op mijn zwangerschapsverlof van mijn tweede kind. Na mijn zwangerschapsverlof (jan. 2013 weer gaan werken) heb ik weer ouderschapsverlof opgenomen. Met welk jaar kan ik mijn terugval van mijn inkomen 2013 berekenen? Is dat 2009? Reactie infoteur, 07-11-2013
Beste Gab,
Ja dat is dan 2009.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bertus, 06-11-2013 00:08 #41
Ik wil in 2014 ouderschapsverlof aanvragen. krijg ik de verlofkorting nog terug bij de aangifte in 2015 of ben ik dan te laat? Reactie infoteur, 06-11-2013
Beste Bertus,
De ouderschapsverlofkorting wordt in 2015 afgeschaft. Nog niet in 2014 dus, waardoor uw ouderschapsverlofkorting gewoon in uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2014 (voorjaar 2015) kan worden verwerkt:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/112554-ouderschapsverlofkorting-2014-of-2015-afgeschaft.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke, 07-10-2013 10:13 #40
Dag,

Mijn werkgever houdt zowel ouderschapsverlof als ouderschapsverlofkorting in op mijn salaris. Is dit toegestaan?

Groeten,

Marijke Reactie infoteur, 07-10-2013
Beste Marijke,
Neen dat is niet toegestaan. Waarom doet hij dat? Het is uw belastingvoordeel, niet dat van de werkgever.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. van der Ploeg, 08-05-2013 10:40 #39
Beste infoteur,

Bedankt voor de reactie.
Het blijkt echter niet mijn bonus te zijn. Die was al eerder. Maar mijn levensloopregeling die gestopt is doordat de overheid dit opgelegd heeft.
Veranderd de regel daardoor?

Groeten

N van der Ploeg Reactie infoteur, 08-05-2013
Beste N. van der Ploeg,
Hoe bedoelt u, want de levensloopregeling is pas per 1 januari 2012 vervallen (voor wie minder dan 3000 euro als tegoed had staan), niet in 2011:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/76372-vitaliteitsregeling-2013-spaarloon-en-levensloopregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. van der Ploeg, 07-05-2013 16:33 #38
Goedendag

Ik heb dus van de belastingdienst ook te horen gekregen dat ik mijn ouderschapsverlofkorting terug moet betalen omdat ik volgens en niet voldoende in Loon ben achteruit gegaan. Echter, ik heb mijn ouderschapsverlof verspreid met 3 uren per week gedurende bijna 4 jaar. Nu zeggen ze dat ik in 2011 onvoldoende achteruit ben gegaan en daarom geen recht heb op korting. Ons bedrijf is echter in dat jaar overgenomen door een ander bedrijf en alle medewerkers hebben een bonus gehad. Deze is eenmalig en blijkbaar wel bij mijn jaarinkomen opgeteld, mogen ze op basis daarvan mijn korting intrekken? Lijkt me iets onredelijk. Wanneer ik deze bonus niet gehad had, dan had ik wel korting ontvangen. Nu trekken ze belasting over mijn Bonus en moet ik de korting ook terug betalen. Dat is toch discriminatie richting werkende moeder. Werken wordt op deze manier dus afgestraft. Ik ben voornemens om wederom in bezwaar te gaan. Maar heeft dit nog zin? Zijn hierover ooit eerder uitspraken gedaan waar ik naar kan verwijzen?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

N van der Ploeg Reactie infoteur, 08-05-2013
Beste N. van der Ploeg,
Een bonus behoort inderdaad tot het loon. Kijkt u ook eens naar LJN: BY9826, Rechtbank Haarlem, 12/1829.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jennie, 25-04-2013 11:16 #37
Hallo

Mijn man is ook meer gaan verdienen door verandering in functie en moeten dus idd terug gaan betalen. Echter als hij deze functie al eerder had gehad of gewoon op een het zelfde inkomen was blijven staan dan had hij wel een vergoeding gekregen. Het is toch krom dat je dan eigenlijk weer gestraft wordt omdat je het goed doet op je werk, maar heeft het ook zin om tegen dit besluit bezwaar aan te teken.
Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 25-04-2013
Hallo Jennie,
Het voelt oneerlijk, maar zo zijn deze belastingregels nu eenmaal.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 16-04-2013 16:06 #36
Hallo,

Ik wil per 1 juli 2013 beginnen met me ouderschapsverlof van 562 uur waarvan ik 7,2 uur per week gebruik. Dit houd in dat ik tot eind december 2014 van me ouderschapsverof geniet. Wat gaat mij dit kosten en nog opleveren bij de belasting als ik mindering heb in me jaarsalaris?

Groetjes Reactie infoteur, 16-04-2013
Hallo Patricia.
Dat levert u per uur verlof netto 4,11 euro op als heffingskorting. Het aantal uren maal dit bedrag kan niet groter zijn dan de terugval in jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinie vd Elsen, 10-04-2013 08:56 #35
Ik heb ouderschapsverlof en ben dit begonnen in 2011 (wat doorloopt in 2012 en tot juni in 2013). Nu is met de teruggave van 2011 gekeken naar mijn loon van 2010, maar in de opgave van 2012 wordt dan gekeken naar het loon van 2011. Hierdoor krijg ik blijkbaar niets terug. Terwijl bij de opgave bekend was dat ik het over meer jaren heb verspreid. Ik heb het gevoel dat ik onheus bejegend ben. Klopt dit wel? Reactie infoteur, 10-04-2013
Beste Rinie vd Elsen,
Als uw loon 2012 moet worden vergeleken met het loon 2010, kunt u de terugval in loon invullen met uw opgenomen uren als maximum (uitgedrukt in euro's) als dat lager is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 29-03-2013 10:58 #34
Ik heb tijdens mijn aangifte ingevuld dat ik terugval had in loon, namelijk ca 700 euro (ten opzichte van de situatie dat ik geen ouderschapsverlof had). Omdat ik in de tussentijd ook een verhoging heb gehad kwam mijn jaarinkomen nagenoeg gelijk uit aan dat van de situatie voordat ik ouderschapsverlof opnam. van de belastingdienst heb ik nu een brief dat ik dus geen recht op de korting heb. Dit zorgt ervoor dat ik nu ca 550 euro moet terugbetalen. Beetje flauw… Reactie infoteur, 29-03-2013
Beste Marco,
Nou ja, voorwaarde is dat er een terugval is inkomen van jaar op jaar. Daarbij kan een salarisverhoging inderdaad roet in het eten gooien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wijnand, 27-03-2013 16:00 #33
Mijn werkgever berekent de ouderschapsverlof door op de salarisstrook eerst het bruto salaris te berekenen op basis van 100% en daar dan vervolgens het bedrag van de ouderschapsverlof in mindering op te brengen. Hierdoor heb ik op mijn jaaropgave een 100% brutoloon staan terwijl ik in werkelijkheid dus wel een terugval heb door het ouderschapsverlof. Hoe gaat de fiscus hiermee om? Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Wijnand,
Wat geldt is uw inkomen minus de dagen van verlof. Vult u dat in bij uw belastingaangifte en komen er toch vragen over, dan kunt u eenvoudig uitleggen dat de werkgever het eigenlijk niet goed heeft opgegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elsbeth Francke, 21-03-2013 10:14 #32
Per 1-1-2014 wordt de ouderschapsverlofkorting vermoedelijk afgeschaft. Hoe zit het met ouderschapsverlof dat in 2013 begint, en in 2014 doorloopt? Geldt de ouderschapsverlofkorting daarop nog wel, of is het per 1-1-2014 voor iedereen schluss? (Als het allemaal doorgaat…) Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 21-03-2013
Beste Elsbeth Francke,
De ouderschapsverlofkorting wordt niet in 2014 afgeschaft volgens het regeerakkoord Rutte Samson en afschaffing zit ook niet in de nieuwe bezuinigingen voor 2014 van dit kabinet. Zie ook het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

William, 20-03-2013 09:21 #31
Ik werkte altijd 40 uur in de week, nu werk ik sinds januari 2012 36 uur in de week. Zodat ik vrijdagmiddag altijd 4 uur met mijn in november 2011 geboren zoon kan doorbrengen. Is het juist dat ik dit nu 26x40 = 1040 uur/4 uur per week dus 260 weken kan laten doorlopen? Dus dat ik zo totaal 5 jaar ouderschapsverlof kan opnemen? En moet ik nu 4x52 = 208 uur x € 4,18 => € 869,44 opnemen of mag ik het bedrag dat ik ben teruggevallen in loon (± € 1.500,-) opvoeren? Ik hoop dat u mij spoedig antwoord kan geven.

Met vriendelijke groet,

William Littel Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste William,
U kunt als ouderschapverlof opnemen wat er aan uren in de ouderschapsverlofverklaring van de werkgever staat vermeld. U heffingskorting bedraagt in dit geval € 869,44.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 17-03-2013 20:35 #30
Mijn vrouw heeft in 2012 414 uur ouderschapsverlof opgenomen, aldus de verklaring van de werkgever. Dat ouderschapsverlof is in 2011 ingegaan, dus dan moet ik haar inkomen vergelijken met 2010 en niet met 2011. Als ik de terugval in het inkomen vergelijk tussen 2012 en 2010, gaat het om een bedrag van zo'n 3.700 euro. Als ik de aangifte invul, krijgen we dit bedrag in zijn geheel terug.

Is dat niet wat veel? Reactie infoteur, 18-03-2013
Beste Rob,
Vult u het aantal uren maal de vergoeding per uur in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 17-03-2013 11:12 #29
Mijn partner maakt per 01-08-2012 gebruik van een CAO ouderschapsverlof regeling van haar werkgever waarmee ze maximaal 2 jaar volledig stopt met werken. Haar arbeidsovereenkomst stopt met het recht op terugkeer naar een vergelijkbare baan na 2 jaar. Het betreft dus niet de wettelijke ouderschapsverlof (heeft ze ook gehad in de eerste paar maanden van 2012). Zijn de uren vanaf 01-08-2012 (22 weken * aantal uur per week die ze werkte) ook op te geven bij de belasting voor de ouderschapsverlof korting? Reactie infoteur, 17-03-2013
Beste Ronald,
Alleen als er een ouderschapsverlofverklaring van de werkgever is, ontstaat er er ook het recht op de ouderschapsverlofkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andre, 16-03-2013 21:28 #28
Mijn vrouw (werkt in de zorg) heeft in 2012 ouderschapsverlof opgenomen. Dit was 129 uur. Haar brutojaarinkomen was in 2012 13.686,00. In 2011 was dit 12.902,00. Is de ouderschapsverlofkorting dan niet van toepassing? In maart 2011 is haar contract pas ingegaan waardoor ze in dat jaar dus minder heeft verdiend. Reactie infoteur, 17-03-2013
Beste Andre,
Helaas wordt gekeken naar de terugval in het jaarinkomen (die er dan niet is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Céline, 13-03-2013 19:45 #27
Hallo!

Ik heb in augustus 2012 ouderschapsverlof opgenomen, 258 uur. Mijn jaarinkomen was in 2011: 34.937, in 2012 32.837. Vanaf eind november 2012 is het ouderschapsverlof afgelopen en is mijn contract van 40 uur naar 24 uur gegaan. Nu hebben we alles correct ingevuld op het belastingformulier en nu heb ik vandaag 3200 euro teruggekregen. Klopt dit wel? Ook werkt ik in het onderwijs, dus krijg ik sowieso 55 % terug van het ouderschapsverlof. Heeft dit ook nog invloed?

Vriendelijke groeten,

Céline Timmerman Reactie infoteur, 14-03-2013
Hallo Céline,
Ik weet niet of die 55% vergoeding al in de 32.837 euro zit. Zolang de fiscus niet vraagt naar het aantal gewerkte uren na uw ouderschapsverlof, is er weinig aan de hand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Berry, 11-03-2013 09:55 #26
Hallo

Ik heb in 2012 1 feb ouderschapsverlof opgenomen in totaal 48 uur. Ik vergelijk nu de jaren 2012 en 2011 en dan zie ik dat ik in 2012 meer verdien dan in 2011 omdat ik in februari 2011 begonnen ben. € 27376(2011) en € 30661(2012)

Volgens mij geen recht op de ouderschapsverlof korting toch?

bvd voor je reactie Reactie infoteur, 11-03-2013
Hallo Berry,
U hebt inderdaad geen recht op ouderschapsverlofkorting in 2012.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 07-03-2013 16:39 #25
Beste Infoteur,

Ik ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting en heb een vraag. Afgelopen jaar heb ik 452 uur ouderschapsverlof opgenomen (hier heb ik een verklaring van). Als je dit keer 4.18 doet kom je op ca. 1918 euro. Echter mijn salaris is over het afgelopen jaar met 3.000 euro naar beneden gegaan. Welk bedrag moet ik nu invullen op mijn aangifte? Wanneer ik de 3000 euro invul krijg ik toch teveel geld terug? En dat zou voor de aangifte van volgend jaar ook weer een probleem zijn want dit jaar zal ik ook ca. 400 euro verlof opnemen terwijl volgend jaar mijn loon niet weer met 3000 euro achteruitgaat. Hopelijk is het wat duidelijk.

Graag hoor ik van u.

Groet,

Johan Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Johan,
U vult 1918 euro in dat binnen de maximale grens van 3000 euro ligt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sherly, 06-03-2013 21:19 #24
Haloo,
Ik ben nu bezig met invullen van aangifte 2012. Ik heb een paar vragen over terugval in het jaarloon. Is de loon is het betekent de loon e.d? en is het zelfde met de belastbaarloon?
Hoe gaat het als je schaal elke jaar opgehoogd? ongeveer 20 euro per maand (bruto als niet fout). Ik heb namelijk 291 verlofuren opgenomen. Dat betekent mijn verlofkorting is 291*4.18=1216. Mijn loon e.d over 2012 is 30.971(jaaropgaaf). Van jaar 2011 moet ik nog kijken. Hoeveel moet ik de kolom terugval in loon invullen?

Alvast bedankt.
mvg
Sherly Reactie infoteur, 07-03-2013
Beste Sherly,
1. Het gaat om de terugval in het belastbaar loon. Zie voor de definitie:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/67483-drempelinkomen-en-verzamelinkomen-inkomstenbelasting.html

2. Een extra periodiek zal ertoe leiden dat de terugval in loon lager is en daarmee ook de maximale heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sean, 04-03-2013 12:33 #23
Mijn vriendin heeft 140 uur ouderschapsverlof opgenomen. Daarna is zij minder gaan werken waardoor haar jaarloon dus ook een stuk lager is geworden. Hoe bereken ik nu de terugval in jaarloon? Reactie infoteur, 04-03-2013
Beste Sean,
U moet kijken naar de terugval in loon bij opname van het aantal uren verlof overeenkomstig de ouderschapsverlofverklaring van de werkgever. Dit is exclusief de terugval om andere redenen van minder werken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ano, 01-03-2013 15:33 #22
Goedendag,
Ik wil dit jaar ouderschapsverlof gaan opnemen. Mijn belastbaarloon in 2012 is € 26500, -. Ik schat mijn belastbaarloon van 2013 op € 27200, -. Als ik ouderschapsverlof opneem dan wordt mijn loon over 2013 ong € 22.000, -. Is mijn terugval dan €26500-22.000=4500, -? Wat bedraagt mijn korting dan die ik van de Belastingdienst krijg in dit geval?
Bvd Reactie infoteur, 02-03-2013
Goedendag Ano,
Uw ouderschapsverlofkorting is dan gelijk aan het aantal uren ouderschapsverlof maal 4,24 euro per verlofuur, met een maximum van 4500 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Volker van den Bosch, 28-02-2013 22:15 #21
Hallo,
Mijn vrouw heeft haar ouderschapsverlof gespreid over 3 jaren opgenomen, namelijk over een half jaar in 2009, over geheel 2010 en een half jaar in 2011 (dus totaal gespreid over twee jaren)! Nu hebben we dus ouderschapsverlofkorting genoten over 2009, 2010 en 2011. Daarbij was haar loon in 2009 € 26.705, in 2010 € 22.804 en in 2011 € 24.617.
Deze week ontvingen we echter een bericht van de Belastingdienst dat "de ouderschapsverlofkorting aangepast wordt tot maximaal de grootste terugval in loon, zijnde € 0". Volgens de regelgeving wordt inderdaad vergeleken met het jaar er voor en zou er dus voor 2011 geen terugval in loon zijn ten opzichte van 2010, maar is dit niet een beetje krom? Zou er niet vergeleken moeten worden met jaren waarin ze haar volledige uren (zonder ouderschapsverlof) heeft gewerkt?

Tenslotte, bij het invullen van mijn aangifte over 2012 hebben we (op grond van bovenstaande ervaringen) er voor gekozen dat ik in 2012 geen ouderschapsverlof heb genoten, terwijl dat wel zo is. Ik heb namelijk mijn ouderschapsverlof genoten van juni 2011 tot juni 2012. Maar als men toch kijkt naar de terugval ten opzichte van het jaar ervoor heeft het natuurlijk weinig zin om dit aan te geven. Is deze veronderstelling juist of moet voor de terugval in 2012 gekeken worden naar het 'normale, volledige' loon in 2010?

Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 01-03-2013
Hallo Volker van den Bosch,
Voor u geldt in 2012 de terugval in inkomen 2012 ten opzichte van 2010. Voor uw vrouw in 2011 de terugval 2011 ten opzichte van 2008. Maar dan moet wel bij de belastingdienst bekend zijn dat over meerdere jaren ouderschapsverlof is opgenomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 28-02-2013 13:58 #20
Mijn vriendin heeft in 2012 per week 4 uur oudersschapsverlof opgenomen. Dit is dus 52 x 4 = 208 uur totaal in 2012. Moet je dit nu vermenigvuldigen met € 4,18?
Dan kom ik op een bedrag van € 869,44. Haar inkomen verlies met 2011 ligt hoger dan dit bedrag (+/- € 1400, -) Welk bedrag mag ik nu opgeven?
Groeten,
Robert Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Robert,
De hoogte van de ouderschapsverlofkorting berekent de belastingdienst voor u. U geeft maximaal uw terugval in inkomen aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 25-02-2013 16:25 #19
Hallo,
Ik heb momenteel zwangerschapsverlof en start weer in april a.s. Ik werk 40 uur pw en wil voor het eerst na mijn verlof 8 uur of 12 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Ik heb miv 01-01-2013 nu 50 euro bruto pm loonsverhoging gekregen. Is het voor mij dan wel voordelig om ouderschapsverlof op te nemen? Waar heb ik dan recht op en zo ja moet ik dan een aangifteformulier 2013 invullen of 2012 ivm de korting?
Alvast bedankt voor de beantwoording.
Mvg
Sandra Reactie infoteur, 26-02-2013
Hallo Sandra,
U kunt zowel in 2012 als 2013 gebruik maken van de ouderschapsverlofkorting. Het maximale bedrag aan korting is afhankelijk van uw terugval in loon. Of het ook voordelig is, zou dus even berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

I. Pronk, 16-02-2013 22:48 #18
Geachte Infoteur,
Ben bezig met de aangifte Inkomstenbelasting 2012 van mijn zoon en zijn echtgenote.Zij hebben in april 2012 een (eerste) baby gekregen.Beiden nemen zij Ouderschapsverlof op.Mijn schoondochter werkt nu 16 uur p/wk in plaats van 36 uur en neemt dus 20 uur p/wk Ouderschapsverlof op vanaf 6 augustus tot en met eind 2012.Mijn zoon heeft in dezelfde periode 4 uur Ouderschapsverlof opgenomen, op de dag dat zijn vrouw werkt en hij werkt nu dus 36 uur tegen normaal een 40-urige werkweek.
In de Aangifte kan ik alleen de Ouderschapsverlofkorting van mijn schoondochter invullen.Die van mijn zoon komt niet in beeld, dus is niet in te vullen.
Ik heb begrepen, dat zowel man als vrouw in dezelfde periode Ouderschapsverlof kan opnemen.
Kunt u mij vertellen waar het knelpunt zit?
Met vriendelijke groet,
I.Pronk Reactie infoteur, 17-02-2013
Geachte I. Pronk,
Bij een gezamenlijke aangifte zou dat goed moeten gaan. Anders zou ik het totaal aantal uren invullen (zoon en schoondochter samen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joris, 13-02-2013 16:42 #17
Ik heb in heel 2012 ouderschapsverlof opgenomen, wat doorloopt tot 2014. Kan ik bij mijn aangifte over 2012 ouderschapsverlofkorting opvoeren en over 2013 opnieuw? Of moet ik wachte met het meenemen van de ouderschapsverlofkorting in mijn belastingaangifte totdat mijn ouderschapsverlof is gestopt? Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Joris,
U houdt in beide jaren van belastingaangifte rekening met het aantal uren opgenomen ouderschapsvelof.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manon, 12-02-2013 20:07 #16
Hallo,

Mijn ouderschapsverlof is in augustus 2012 ingegaan en loopt tot augustus 2013.
Hoe en wanneer kan ik de ouderschapsverlofkorting aanvragen?
Doe ik dit binnenkort over 2012 en volgend jaar over 2013 dus in 2 delen of kan dit ook in 1 keer?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Manon,
U kunt het al bij uw belastingaangifte 2012 aanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 07-02-2013 14:36 #15
Halo,

Wij krijgen nu een brief van de belasting dat we verlofkorting hebben aangevraagd maar daar geen recht op hadden omdat mijn man elk jaar meer is gaan verdienen en de korting bedraagt max de terugval in loon. Dat snap ik ook alleen is mijn man telkens van functie veranderd en daardoor meer gaan verdienen, wat betekent dat hij zeker wel minder was gaan verdienen als hij in dezelfde functie was gebleven!
Hoe gaan ze hier mee om? Reactie infoteur, 07-02-2013
Beste T,
Er wordt bij de verlofkorting gekeken naar het jaarinkomen en niet of iemand van functie is veranderd of inmiddels een tweede baan heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ilona, 06-02-2013 07:41 #14
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik wil dit jaar in juni starten met ouderschapsverlof. Nou berekent de belastingdienst uit of je achteruit gaat, nu is dat wel het geval. Maar als ze in 2014 kijken wat ik in 2013 heb verdiend zou ik dan in 2014 minder recht hebben op ouderschapsverlofkorting dan in 2013? Omdat ik in 2013 halverwege het jaar heb opgenomen? Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Gr Ilona Reactie infoteur, 06-02-2013
Hallo Ilona,
Als het ouderschapsverlof doorloopt, wordt gekeken naar het verschil in loon tussen 2014 en 2012.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arthur de Vrome, 04-02-2013 22:50 #13
Ik heb officieel een nulurencontract/contract met uitgestelde prestatieplicht.
Ik werk al jaren 40 uur per week voor de werkgever. Als ik 2 dagen per week ouderschapsverlof opneem heb ik dan recht op de korting. Ik heb nl. geen contract voor 40-36 uur! Wil hierin geen risico lopen want als eenverdiener heb ik het geld echt nodig. Of kan het UWV aanvullen? Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Arthur de Vrome,
Als de werkgever u een ouderschapsverlofverklaring afgeeft met daarin het aantal uren verlof, krijgt u op basis daarvan uw ouderschapsverlofkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vasquo, 21-01-2013 16:31 #12
Ik heb sinds 1 mei 2012 een nieuwe baan met een hoger salaris en ook nog een lease auto. Vanaf 1 Augustus heb ik 4 uur per week (10%) ouderschapsverlof.
Hierdoor ben ik dus wel aantoonbaar achteruit gegaan in loon t.o.v. de maanden ervoor. Echter bruto heb ik nu ongeveer hetzelfde loon als bij mijn vorige werkgever in 2011. Netto ben ik door de bijtelling van de lease auto sowieso achteruit gegaan t.o.v. mijn netto loon in 2011.

Heb ik nu recht op ouderschapsverlofkorting in 2012 en 2013?

Met vriendelijke groet,
Vasquo Reactie infoteur, 21-01-2013
Beste Vasquo,
Als het ouderschapsverlof doorloopt in 2013, telt het verschil in belastbaar inkomen tussen 2013 en 2011. Er wordt niet gekeken naar het netto inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Edwin, 21-01-2013 10:58 #11
Ik heb ouderschapsverlof sinds september 2012. Echter is de salarisadministratie vergeten dit in te houden. Hoe zit dat mijn aangifte straks, daar mijn loon hoger is, ik dus geen recht heb op tegemoetkoming ouderschapsverlof. En er kans bestaat dat de toeslagen, (kindgebonden, zorgtoeslag etc) ook gedeeltelijke moet terugbetalen.

In 2013 wordt het extra ingehouden, maar de toeslagen zijn nu aanzienlijk lager dan in 2012.

Met vriendelijke groet,
Edwin Reactie infoteur, 21-01-2013
Beste Edwin,
De enige manier om dit te voorkomen is dat de werkgever alsnog een correctie aanbrengt in zijn administratie 2012 en die gecorrigeerde gegevens doorstuurt naar de belastingdienst. Omdat de accountant nog naar de administratie moet kijken, moet dit mogelijk zijn. Bespreek deze optie met uw werkgever, want anders kan deze fout van uw werkgever u veel geld kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mirela, 17-01-2013 16:06 #10
Ik werk 28 uur per week. Ik wil ouderschapsverlof opnemen vanaf 1 maart 2013 tot 28 februari 2014. Heb ik dan recht op korting ook in 2014 aangezien dat ik in 2014 weer 28 uur gaat werken dus meer verdienen.

Met vriendelijke groeten, Mirela Reactie infoteur, 17-01-2013
Beste Mirela,
Ja de ouderschapsverlofkorting is per uur opgenomen verlof zoals opgenomen in de ouderschapsverlofverklaring van de werkgever.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marissa, 26-11-2012 21:09 #9
Ik heb ouderschapsverlof opgenomen van januari 2012 tot en met oktober 2012 nou is mij altijd verteld door de belasting dat ik niet in aanmerking kwam voor ouderschapsverlofkorting. Dit blijf ik raar vinden aangezien ik in functie en contracteren ben gezakt. Was filiaalmanager en ben terug gegaan naar verkoopster. Ben ook aanzienlijk achteruit gegaan met mijn maandloon, heeft dit iets te maken met mijn partner?

Met vriendenlijke groet Marissa Reactie infoteur, 27-11-2012
Beste Marissa,
De belangrijkste voorwaarden voor de ouderschapsverlofkorting zijn de ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever en dat u in inkomen terug bent gevallen. Als het goed is, motiveert de belastingdienst ook de afwijzing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wil, 26-11-2012 12:52 #8
Bedankt voor uw reactie.
Wanneer ik nu een extra storing doe in een vorm van banksparen voor mijn oude dag dan wordt dit ook meegerekend? Reactie infoteur, 26-11-2012
Beste Wil,
1. Het is mogelijk om met belastingaftrek extra pensioen op te bouwen, afhankelijk van uw jaarruimte:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/67492-berekening-jaarruimte-als-aftrek-inkomstenbelasting-2012.html

2. Zolang het geld op de rekening van banksparen staat, telt het ook niet mee als vermogen. Zo kunt u tweemaal een voordeel behalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wil, 26-11-2012 10:19 #7
Over welk belastbaar inkomen hebben wij het hier. Ik heb bijvoorbeeld een pensioentje laten afkopen. Wordt dit dan meegeteld? Ook voor mensen met twee banen, over welk inkomen hebben we het. Beide samen of alleen bij de werkgever waar je het ouderschapsverlof geniet. Ik heb de belastingdienst gebeld en ook zij kunnen mij geen antwoord geven.

Als we het hebben over het loon voor loonheffingen dan zij wij dit jaar behoorlijk benadeeld omdat in dit jaar de spaarloonregeling is vervallen. Reactie infoteur, 26-11-2012
Beste Wil,
Een afgekocht pensioen wordt gezien als loon. Ook de inkomens van twee banen worden opgeteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim Vreeburg, 20-11-2012 14:04 #6
Neem ouderschapsverlof op (8 uur per week) sinds december 2011. Verleden jaar dus alleen over de maand december ouderschapsverlofkorting ontvangen. Moet ik voor teruggave 2012 nogmaals een ouderschapsverlofverklaring aan mijn werkgever vragen? Of wordt deze eenmaal uitgekeerd?

Gr. Kim Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Kim Vreeburg,
Als de verklaring duidelijk aangeeft wanneer u ouderschapsverlof opneemt, is er geen nieuwe verklaring nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolien, 07-11-2012 16:57 #5
Ik wil voor volgend jaar ook ouderschapsverlof en ouderschapsverlof korting opnemen. Ik wil dat rond juli 2013 aanvragen. Maar het kan zijn dat ik vanaf 1 januari 2013 loonsverhoging krijg. Is het dan wel verstandig om ouderschapsverlof aan te vragen? Reactie infoteur, 07-11-2012
Beste Jolien,
Een loonsverhoging kan betekenen dat het fiscale voordeel kleiner wordt, maar vanaf 2015 is de regeling van de ouderschapsverlofkorting helemaal geschrapt in het regeerakkoord Rutte Asscher. U moet dus ook niet te lang wachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Bierkens, 26-09-2012 16:19 #4
We hebben nu al sinds januari ouderschapsverlofkorting over ons betaald ouderschapsverlof. We gaan nu per oktober over op onbetaald ouderschapsverlof. Onze terugval is in 2013 niet lager dan in 2012. Toen hadden we immers ook al ouderschapsverlof. Hebben we in 2013 ook nog recht op ouderschapsverlofkorting? Reactie infoteur, 26-09-2012
Beste R. Bierkens,
Als uw ouderschapsverlof doorloopt van 2012 naar 2013 geldt voor de ouderschapsverlofkorting het verschil in inkomen tussen 2011 en 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 19-05-2012 13:17 #3
Ik ga heel 2012 gebruik maken van ouderschapsverlof ( 9 uur p/w), ik vraag me nu af of ik in 2013 ook nog recht heb op ouderschapsverlofkorting? Mijn inkomsten zullen in 2013 hetzelfde zijn als in 2012 (geen salarisverhoging/verlaging), zoals ik het nu begrijp, kan ik beter in 2013 weer fulltime gaan werken om in 2014 weer in aanmerking te komen voor ouderschapsverlofkorting? of begrijp ik dit nu verkeerd? Reactie infoteur, 19-05-2012
Beste John,
Klopt, waarbij de maximale heffingskorting niet hoger kan zijn dan uw terugval in inkomen. Overigens weet niemand wat een volgend kabinet in 2014 gaat besluiten, maar het schrappen van de ouderschapsverlofkorting ligt niet voor de hand bij een redelijke coalitie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 16-04-2012 06:10 #2
Als de ouderschapsverlofkorting in 2013 afgeschaft gaat worden. Is dit dan voor de mensen die pas in 2013 ouderschapsverlof op gaan nemen. Of voor de mensen die op dat moment ook al hun ouderschapsverlof hebben lopen? Wat dus inhoudt dat ik de korting alleen nog maar in 2012 kan verwachten en het daarna ophoud en ik het dus in mijn portemonnee ga voelen? Reactie infoteur, 16-04-2012
Beste Debbie,
Het hangt er helemaal vanaf hoe het eventuele besluit tot afschaffing van de ouderschapsverlofkorting eruit gaat zien. Meestal is het zo dat er voor lopende gevallen geen aanpassingen plaats vinden, maar wel voor de nieuwe aanmeldingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smeets, 27-03-2012 23:50 #1
Heb je altijd recht op ouderschapdverlof? Reactie infoteur, 28-03-2012
Beste Smeets,
Ja, iedereen heeft recht op een ouderschapsverlof van maximaal 26 weken per bevalling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Loonbelasting tarieven
Reacties: 69
Schrijf mee!