InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij schenken 2012

Belastingvrij schenken 2012

Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om belastingvrij te schenken en om belastingvrij een schenking te ontvangen. Belastingvrij schenken in 2011 en 2012: de tarieven en de vrijstellingen.

Wat is een schenking?

Een ander woord voor schenking is “gift”. Je geeft iemand iets waar diegene voordeel van heeft, zonder een tegenprestatie te verlangen. Een schenking bestaat meestal uit geld of goederen, maar een lening waarvoor u minder dan 6% rente betaalt, wordt ook gedeeltelijk gezien als schenking.

Belastingvrij schenken ouder-kind

U mag uw kind of pleegkind per jaar €5.000 belastingvrij schenken. Het bedrag geldt per kind. Als uw kind tussen de 18 en 35 jaar is, mag u één keer per jaar eenmalig €24.000 schenken. De bedragen gelden voor de ouders samen. Als de moeder een gift van €3.000 doet, mag de vader nog €2.000 belastingvrij schenken.

Aangifte doen van schenking

Ook als je gebruikmaakt van de vrijstelling, moet je belastingaangifte doen van de schenking.

Financiering van studie of woning

De vrijstelling van €24.000 voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar, kan eenmalig verhoogd worden tot maximaal €50.000. Het moet dan wel gaan om kosten om een buitengewoon dure studie te betalen of om kosten voor (het verwerven van) de eigen woning.

Vrijstelling voor financiering van studie

De bovengenoemde vrijstelling voor financiering van de studie moet aan een aantal voorwaarden voldoen.
  • De studie kost minstens €20.000 per jaar
  • De schenking is vastgelegd in een notariële akte
  • U kunt aantonen dat de schenking door u is betaald en dat het kind het geld besteedt aan de opleiding

De vrijstelling mag niet gebruikt worden voor het terugbetalen van studieschuld(en).

Belastingvrij schenking ontvangen

Voor de schenkbelasting zijn er drie vrijstellingen: de algemene vrijstelling, de vrijstelling van ouders aan hun kinderen en de eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar. “Vrijstelling” houdt in dat je alleen schenkingsbelasting betaalt over het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt.

In de onderstaande tabel zijn de vrijstellingen voor schenkbelasting opgenomen.
Naam vrijstellingHoogte vrijstellingVoorwaarden
Algemene vrijstelling€2.000Vrijstelling geldt per schenker
Schenking ouder aan kind€5.000maximum vrijstelling voor beide partners
Eenmalig verhoogde schenking ouder-kind€24.000Kind is tussen 18 en 35 jaar
€50.000Bijzonder hoge studiekosten of kosten eigen woning (+ aanvullende voorwaarden)

Geen schenkbelasting betalen

Daarnaast is er nog een aantal bijzondere situaties waarin u geen schenkbelasting hoeft te betalen.
U hoeft geen schenkbelasting te betalen als:
  • De schenker niet in Nederland woont
  • U de schenking krijgt om dringend schulden af te lossen
  • De schenker de schenkbelasting voor u betaalt
  • De instelling een ANBI of SBBI is (bijvoorbeeld Dierenbescherming)
  • U inkomstenbelasting over de schenking betaalt
  • U een schenking krijgt vanwege een morele verplichting

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schenkbelasting 2011 - 2012: tarieven & vrijstellingenAls u een schenking doet of ontvangt, krijgt u te maken met de schenkbelasting. Voordat er belasting wordt geheven over…
Schenken aan kleinkind 2016 en 2017Schenken aan kleinkind 2016 en 2017Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen is ook in 2016 populair. Grootouders willen graag be…
Schenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2016 of 2017 kiezen voor een s…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belastingvrij schenken 2012"

Reacties

L. Damstra, 12-11-2013 16:21 #3
Een relatie ontving € 40.000,00 schenking in de maand september, aangezien hij niet op de hoogte was van de wijziging van deze regel per 1 oktober,
Het betrof hier een tweede schenking (eerste schenking in het zelfde jaar 5.141,00)
Deze schenkingen werden belast.(lijkt me logisch)
Is het nu toegestaan om de tweede schenking te retourneren aan de schenker en deze in 2014 opnieuw te schenken, nu wel met de vrijstelling?

Marie Evers, 28-08-2012 12:59 #2
Ik ben gediplomeerd gastouder, nu ga ik op mijn achterkleinkind passen zij moet € 300 zelf aan mij betalen, maar als overgrootmoeder wil je geen geld ontvangen van je kinderen of kleinkinderen, kan ik haar dit belastinvrij terugschenken, ik ben ook ingeschreven bij een GOB dus alles wordt officieel geregeld, verneem graag van u hierop een reactie, bijvoorbaat mijn dank.

Marja Elzinga, 15-01-2012 21:09 #1
Goede kennis waar ik al jaren over de vloer kom en hen help, heeft verteld dat ik enig erfgenaam ben en alles erf tbv ons gezin. Tevens is notarieel vastgelegd dat ik hun exequteur ben. Mevr. heeft een huis in eigen bezit en een kleine som geld. Nu is mijn vraag, gezien ik het minimale aan vrijstelling vd belasting krijg, inzake erfbelasting, of er ook alvast op papier geschonken kan worden, zonder dat Mevrouw hiervoor echt geld over moet maken, dus een soort schuld heeft, want dat wil ze niet en ik ook niet. Ze moet niets tegen haar zin in doen, maar wij vinden het zo zonde van het geld waar 40% v. naar belasting toe gaat. Notarieel is deze schenking reeds vastgelegd. Heeft belasting dienst ook recht op het huis? of gaat het alleen over de geldsom op de bank? Wat zijn de kosten om schenking op papier notarieel vast te leggen? Verneem graag van u, waarvoor mijn dank.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting
Reacties: 3
Schrijf mee!