InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kabinet Rutte 1; afschaffing van de kleine belastingen

Kabinet Rutte 1; afschaffing van de kleine belastingen

Anno 2011 wordt het nieuws beheerst door de Eurocrisis. Toch doet Rutte 1 ook andere zaken; afschaffen van kleine, als overbodig ervaren, belastingen. Dit staat vermeld in het Belastingplan 2012, met alle wetswijzigingen die staatssecretaris Weekers op 1 januari 2012 wil laten ingaan.

Afschaffing per 1 januari 2012

Met ingang van 1 januari 2012 worden twee kleine belastingen afgeschaft. Dit betreft:
  • Afvalstoffenbelasting
  • Grondwaterbelasting

Afvalstoffenbelasting
Iedere stortplaatshouder betaald tot op heden afvalstoffenbelasting voor het afstorten van afvalstoffen. Hoeveel is afhankelijk van de hoeveelheid die wordt afgestort. Deze belasting kan worden doorbelast aan iedereen die het afval brengt of laat ophalen. Deze regeling is ooit ingesteld om te voorkomen dat er minder afval wordt gestort en dat verbranding en nuttige toepassingen toe neemt. De opbrengst van deze belasting neemt ieder jaar verder af en wordt door de huidige regering gezien als overbodig. Dus wordt deze per 1 januari 2012 afgeschaft.

Per 1 januari 2011 bedroeg de afvalstoffenbelasting nog:
  • Standaard tarief van € 103,13
  • Laag tarief van € 16,89
Beide bedragen zijn per ton afval.

Grondwaterbelasting
Deze belasting wordt geheven bij iedereen die grondwater (het zoete grondwater, met minder dan 300 mg chloride per liter water) aan de bodem onttrekt. Dit kunnen zijn:
  • Waterleidingbedrijven
  • Bronbemalers
  • Productiebedrijven die water nodig hebben als koel- of proceswater
  • Particulieren die bijvoorbeeld hun zwembad vullen

Net als bij de afvalstoffenbelasting is bij de grondwaterbelasting ook de hoeveelheid bepalend voor de hoogte van de belasting. Hoe meer kubieke meters water, hoe meer men betaald. De begrote inkomst van deze belasting is over 2011 € 176.000.000,-. Volgens het kabinet kan ook op een andere manier geld binnenkomen met betrekking tot het onttrekken van grondwater.

De gehanteerde tarieven van de grondwaterbelasting zijn:
  • Algemeen
  • Tarief voor onttrekking met een OEDI
  • Tarief voor retourbemaling

Afschaffing per 1 januari 2013

Met ingang van 1 januari 2013 worden vijf kleine belastingen afgeschaft. Dit betreft:
  • Belasting op pruim- en snuiftabak
  • Belasting op alcoholvrije dranken
  • Belasting op leidingwater
  • Verpakkingenbelasting
  • Eurovignet

Belasting op pruim- en snuiftabak
Tot op heden wordt er nog steeds verbruiksbelasting geheven over deze twee soorten tabak. In plaats van accijnszegels moeten er op de verpakking belastingzegels zijn aangebracht. Hierop staat de prijs die de klant voor het product moet betalen. Omdat deze twee soorten tabak in Nederland nog amper wordt gebruikt, heeft de regering besloten deze belasting af te schaffen.

Belasting op alcoholvrije dranken
Deze belasting wordt geheven op onder andere drinkwater, limonade, vruchten- of groentesap. Ook een mengsel van een of meer van deze dranken valt onder deze belasting. Omdat de wet lastig te handhaven is, heeft het kabinet besloten deze per 1 januari 2013 af te schaffen.

Belasting op leidingwater
De levering van leidingwater aan verbruikers wordt belast, ooit als vervanging van het hoge BTW tarief op leidingwater. Het doel van deze maatregel was om het waterverbruik te verminderen. Door deze doelstelling op een andere wijze na te streven, wordt de belasting afgeschaft.

Verpakkingenbelasting
Deze belasting geldt voor bedrijven die meer dan 50.000 kilo verpakte producten verkopen. In 2008 werd deze belasting ingevoerd door het kabinet Balkenende. De beoogde milieuaspecten zijn niet zo positief als men had verwacht, vandaar dat deze belasting wordt afgeschaft.

Eurovignet
Een andere benaming voor het Eurovignet is belasting voor zware motorrijtuigen. Dit betreft motorrijtuigen die zwaarder zijn dan 12 ton (bestemd voor goederenvervoer), eventueel inclusief aanhanger en of oplegger. Zij belasten het milieu en de wegen extra. Deze vrachtwagens moeten wel gebruik maken van de snelwegen in Nederland, België, Luxemburg, Denemarken en Zweden. Gemiddeld betaald een chauffeur € 750,-- op jaarbasis.

Omdat deze belastingheffing hoge uitvoeringskosten kent ten opzicht van een bescheidde opbrengst, wordt de belasting afgeschaft.

Interessant om te weten

Bovengenoemde plannen zijn een wetsvoorstel. Deze zijn op Prinsjesdag 2011 gepresenteerd. Dat betekend dat het gehele plan nog “door” de Tweede en Eerste kamer moet alvorens het een echte wet wordt.
© 2011 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte I, IISinds 14 oktober 2010 is het kabinet-Rutte I (VVD en CDA) een feit. Het kabinet-Rutte krijgt gedoogsteun van de PVV. Het…
Belastingen, rechten en plichtenBelastingen, rechten en plichtenIedereen die in Nederland woont of werkt of in het buitenland een Nederlands inkomen heeft, is belastingplichtig. De Bel…
Wijzigingen belastingplan 2012Wijzigingen belastingplan 2012De bedoeling van de maatregelen uit het belastingplan 2012 hebben onder andere ten doel de heffing van belasting eenvoud…
Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Vanaf 5 november 2012 is het Kabinet Rutte II, ook wel Kabinet Rutte Asscher, van start gegaan, bestaande uit de politie…
Inkomstenbelasting 2012Inkomstenbelasting 2012Het Belastingplan voor 2012 is bekend. Een aantal belangrijke veranderingen zullen worden doorgevoerd in 2012 met betrek…

Reageer op het artikel "Kabinet Rutte 1; afschaffing van de kleine belastingen"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!