InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenkingsrecht en samenloopregeling

Schenkingsrecht en samenloopregeling

Schenkingsrecht en samenloopregeling Wanneer u in 2013 of 2014 uw huis wilt schenken aan uw kind, komen tegelijkertijd twee heffingen om de hoek kijken, het schenkingsrecht en de overdrachtsbelasting. Als u het handig aanpakt, betaalt u maar één keer over de schenking. Hoe zit het met het schenkingsrecht en de samenloopregeling. Voorkom zo een dubbele belastingheffing, waarbij u overdrachtsbelasting en ook nog eens schenkbelasting moet betalen. Zie het rekenvoorbeeld voor 2012 en 2013.

Schenkingsrecht en samenloopregeling

Door te schenken kunt u successierechten verminderen en soms zelfs voorkomen. Er gelden verschillende vrijstellingen en tarieven, afhankelijk van leeftijd en begunstigde. Als het uw eigen kind is, geldt grofweg:
  • Bij een kind jonger dan 35, maar ouder dan 18 een eenmalige vrijstelling van 22.760 in 2009.
  • In andere gevallen een vrijstelling van 4.556 per jaar.

Vanaf 2010 tot 2013 zien de schenkingsvrijstellingen er als volgt uit:

VerkrijgerMaximale schenkingsvrijstelling 2010Maximale schenkingsvrijstelling 2011-2103
Kinderen5.000 euro jaarlijks5.030 euro
Kinderen 18 t/m 34 jaar, eenmalig 24.000 euro, oplopend tot maximaal 50.000 euro24.144 euro eenmalig tot 50.300 euro en vanaf 2013 tot 40 jaar
Overige verkrijgers2.000 euro jaarlijks2.012 euro

Speciale aandacht vereist de eenmalige vrijgestelde schenking vanaf 2010 aan een kind jonger dan 35 jaar en vanaf 2013 jonger dan 40 jaar. In dat geval mag ook eenmalig 50.000 euro worden geschonken, wanneer deze schenking wordt gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of voor bepaalde studies. U mag ook 24.000 euro zonder verplichting belastingvrij schenken en nog eens 26.000 ten behoeve van het huis: samen wederom 50.000 euro.

Wat is de samenloopregeling

Als u uw huis wilt schenken aan iemand,heeft u met twee regelingen te maken:
  • Er moet door de begunstigde 6% overdrachtsbelasting worden betaald. Vanaf 1 juli 2011 is dat structureel 2%.
  • Er moet door de begunstigde schenkingsrecht worden betaald, voor het bedrag boven de vrijstelling.

Schenkingsrecht en samenloopregeling

De combinatie van schenkingsrecht en samenloopregeling biedt oplossingen om minder te betalen. De samenloopregeling houdt immers in dit geval in dat als er voldoende samenhang is tussen schenking en de tweede belasting, de laagste belasting van de twee komt te vervallen. En dat kan u veel geld schelen.

Hoeveel gaat u schenken?

Stel dat u wilt een pand van 400.000 euro aan uw kind verkopen en deels schenken. Hoeveel kunt u dan probleemloos schenken. Laten we veronderstellen dat er geen hypotheek meer op rust, want ook de hypotheekverstrekker heeft zo zijn beperkende voorwaarden neergelegd in de hypotheekakte.

rekenvoorbeeld voor 2009, 2010, 2011 en 2012

De rekensom is dan als volgt:

2009
Eerst een voorbeeld voor 2009. De overdrachtsbelasting op 400.000 is 24.000, immers 6%. De belasting tabel van ouders naar kinderen in 2009 geeft boven de schenkingsdrempel een progressief percentage, oplopend van 5 naar 27 %. Via het schijventarief van de belastingdienst volgt dan voor een kind ouder dan 35 jaar, dat 24.000 overeenkomt met een schenking van grofweg 194.000. U mag vervolgens 6% over de 194.000 verrekenen met de te betalen overdrachtsbelasting, ofwel 11.640. Met een beroep op de samenloopregeling betaalt u dus niet twee maal 24.000, maar 24.000 plus 24.000 en minus 11.640. Anders gezegd 12.360 boven op de 24.000 aan overdrachtsbelasting. Het break even punt, waarbij schenkingsrecht en overdrachtsbelasting grofweg tegen elkaar weg vallen ligt rond de 33.000. Dit correspondeert met een verkoopprijs van 550.000 euro en een schenking van 250.000 euro. Voor 2010 gelden wat andere tarieven voor erfbelasting en schenkbelasting, maar deze systematiek om een dubbele belastingheffing te voorkomen is het zelfde gebleven.

2010, 2011 en 2012
In 2010, 2011 en in 2012 komt een schenkbelasting van 24000 euro overeen met een belaste schenking van ongeveer 185000. Nieuw is wel dat vanaf 1 juli 2011 de overdrachtsbelasting is verlaagd naar 2% en sinds het Kunduz akkoord van 26 april 2012 ook op 2% blijft.

Rekenvoorbeeld overdrachtsbelasting en schenkbelasting 2012 of 2013
Stel u verkoopt uw broer een pand met WOZ-waarde van 300.000 euro voor 250.000 euro. Dat betekent een schenking van 50.000 euro waarvan door de vrijstelling van 2.012 euro een bedrag van 47.988 belast is. Over dit bedrag is 2% betaald wat gelijk is aan 959 euro. De schenkbelasting is 30% ofwel 14.396 euro. Zo resteert te betalen het saldo van 13.437 euro plus 2% overdrachtsbelasting over 250.000 euro. Sinds oktober 2013 bedraagt de vrijstelling onder voorwaarden maximaal 100.000 euro: schenking, vrijstelling eigen woning 100.000 euro.

Slot

Natuurlijk zijn veel meer varianten te bedenken. U kunt ook kiezen voor een gefaseerde schenking van het huis. Als u dat zorgvuldig via een notaris doet, waarbij de overdracht en schenking een duidelijke samenloop vertonen, kunt nog meer aan schenkingsrecht besparen doordat de schenkbelasting boven de vrijstellingen van schenken twee belastingschijven kent. De percentages zijn in 2010 wel anders, maar de systematiek is daarmee dezelfde gebleven. Dat betekent in bovengenoemd voorbeeld dat de schenkingsrecht verdeeld over twee jaren lager zullen uitvallen dan een totale schenking in één keer. Maar nogmaals, laat u zich goed door de notaris hierover instrueren en adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingVermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingNiet twee keer belasting betalen voor hetzelfde, niet twee keer een heffing maar soms is het door een samenloop van rege…
Belastingdienst, bespaartips particulieren eind 2008 en 2009Belastingdienst, bespaartips particulieren eind 2008 en 2009Eindejaarstips voor de belastingen, om straks bij de aangifte inkomstenbelasting minder belasting te hoeven betalen. Nie…
Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008 (vervolg 2)Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008 (vervolg 2)Ook in 2008 zullen de tarieven en bedragen voor de belastingheffing worden aangepast. Hieronder treft u de tabellen die…
Vastgoed & fiscus maakt huis kopen voor je ouders dure zaakVastgoed & fiscus maakt huis kopen voor je ouders dure zaakNogal wat ouders helpen hun kinderen bij het kopen van een huis. Andersom willen kinderen in 2014 ook hun ouders kunnen…
Belastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingBelastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingPer 2010 is de Successiewet ingevoerd. Deze nieuwe wet vervangt de oude wetgeving ten aanzien van successierecht en sche…

Reageer op het artikel "Schenkingsrecht en samenloopregeling"

Reacties

R. Nab, 28-08-2013 16:18 #7
Klopt het dat de eenmalige vrijgestelde schenking voor aankoop van eigen woning niet voor een tweede woning geldt? Deze vrijstelling geldt alleen voor een woning waar je zelf in woont/ komt te wonen?

Groet,
Nab Reactie infoteur, 28-08-2013
Beste R. Nab,
De eenmalig verhoogde vrijstelling geldt inderdaad niet voor een tweede woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne Goessens, 30-01-2013 17:07 #6
Mijn dochter studeert en woont, samen met drie andere studenten in een huis dat van mij is en waar geen hypotheek meer op rust. Het huis heeft een WOZ waarde van 330.000 maar doordat het verhuurd is, is die waarde minder. Ik wil dit huis aan mijn dochter schenken in verhuurde staat. Hoeveel gaat dit kosten aan schenkingsrecht en belasting Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Yvonne Goessens,
1. Ik ga er vanuit dat uw dochter jonger is dan 40 jaar en dan heeft ze recht op een eenmalige belastingvrije schenking van 51.407 euro:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2012-2013.html

2. Uitgaande van een WOZ-waarde van 330.000 resteert dan nog 278.593 euro tegen circa 43.900 euro schenkbelasting. Kanttekeningen hierbij: in verhuurde staat zal de waarde van schenking lager zijn en de 2% overdrachtsbelasting kan worden verrekend. Een notaris kan u hierbij helpen. Verder kan worden gedacht aan een constructie met ook nog een aantal jaarlijkse schenkingen in latere jaren om het hele bedrag vol te maken waarbij haar eigendom langzaam aangroeit en minder schenkbelasting hoeft te worden betaald.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cindy, 14-11-2011 19:56 #5
Mijn opa is gestorven en mijn oma wil nu haar deel (1/2) van het huis aan mij en mijn zus schenken. De andere helft blijft voor ons mama. We schatten dat het huis 165000 eur waard is. Hoeveel moeten mijn zus en ik betalen als schenkingsrecht en hoeveel belastingen gaan wij hierop moeten betalen? Kan mama haar deel ook aan ons schenken of doet ze daar geen voordeel mee? Mama en papa wonen wel in het huis van oma samen met oma en dit moet zo blijven zolang er iemand van de drie leeft. Mijn zus en ik hebben elk ons eigen huis. Reactie infoteur, 15-11-2011
Beste Cindy,
1. Voor de (gedeeltelijke) overdracht van een huis moet u naar de notaris, zijn er notariskosten en 2% overdrachtsbelasting. Die overdrachtsbelasting zal wegvallen tegen de schenkingsbelasting over 80.250 euro elk.
2. Wat u betaalt, kan afhangen van uw leeftijd. Als u of uw partner jonger is dan 30 jaar is er namelijk een grotere vrijstelling mogelijk. Zie hiervoor:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/23715-belastingdienst-slim-schenken-doet-u-dus-zo.html

3. Hebt u al gedacht aan schenken op papier:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Wind, 20-06-2011 23:46 #4
Wij kunnen het huis van schoonmoeder kopen voor 25.000 minder dan de geschatte verkoopprijs van 525.000. Valt deze 25 mile onder het schenkingsrecht of is dit gewoon een verkoop transactie waarbij verkoper en koper familie van elkaar zijn. Kijkt de belastingdienst ook nog naar de WOZ waarde of is dit alleen een gemeentelijke visvijver? Reactie infoteur, 21-06-2011
Beste H. Wind,
De WOZ waarde is bij de belastingdienst van het Rijk bekend, maar gebaseerd op een schatting van een jaar terug. Een lager bedrag nu lijkt me goed te verdedigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

'h J. Westerijk, 04-10-2010 18:41 #3
Mijn moeder heeft en huis met een taxatie waarde van 150000,00 euro, dat wil zij mij schenken wat is de succesiekosten wat ik moet betalen en wat is voor mij de gunstigte oplossing. Reactie infoteur, 05-10-2010
Beste H.J. Westerijk,
1. Zonder gebruik te maken van de samenloopregeling betaalt u en overdrachtsbelasting en schenkbelasting.
2. De overdrachtsbelasting bedraagt 6%, dus 9000 euro.
3. Dit stemt als u ouder bent dan 35 qua hoogte van de belasting overeen met een schenking van 95000 euro.
4. U mag vervolgens 6 procent van 95000 euro verrekenen met de te betalen overdrachtsbelasting. U betaalt dan 9000 euro minus 5700 euro plus 17200 euro schenkbelasting, ofwel in totaal 20500 euro aan belasting in plaats van 26200 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smith, 19-07-2009 18:25 #2
Geachte, betreffende : Rekenvoorbeeld "samenloopregeling bij onroerendgoed" als we onze 3 kinderen ons 2e huis van 285.000 willen verkopen en de koopsom direct kwijtschelden, dus per kind: 95.000,- hoeveel moet ik dan betalen aan overdrachtsbelasting en of schenkingsrecht volgens bovenstaande berekening?(wij komen zelf op 7.024,20 per kind)
We zouden het zeer op prijs stellen als we hier een duidelijk antwoord op krijgen! Ik begrijp dat er allerlei constructies zijn maar wat is in ons geval het beste? Alvast vriendelijk bedankt. Reactie infoteur, 20-07-2009
Beste Smith,
1. Uitgaande van een leeftijd van 35 jaar of meer moet per persoon 5.700 euro aan overdrachtsbelasting worden betaald, plus minimaal 6% over de schenking van 95.000 euro, minus 6% over 73.000 euro. Bij een schenking van 73.000 euro hoort namelijk een corresponderend bedrag van 5.709 euro in 2009. Dat geeft een bedrag per persoon van 7.020 euro.
2. Maar daarmee zijn nog geen schenkingsrechten betaald over de extra 22.000 euro per persoon, te weten 95.000 euro minus 73.000 euro. Dan komt u namelijk 2.649 euro hoger uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Hees Karin, 21-01-2009 21:19 #1
Geachte, mijn echtgenoot heeft een schenking gekregen van een tante. Deze is inmiddels overleden. Bij deze schenking behoorde ook beleggingen. Nu wil de bank deze uitbetalen vandaag, maar wordt alles (rekeningen…) normaal niet geblokkeerd bij overlijden? Wil dit niet zeggen dat zij moeten uitbetalen aan de procent van de dag dat zij overleden is? Tenslotte hebben wij daarvoor betaald, niet? Reactie infoteur, 22-01-2009
Beste Karin van Hees,
1. Als door de bank een akte van overlijden is ontvangen, worden normaliter de privé- en spaarrekeningen, waarvan de overledene de enige rekeninghouder was, geblokkeerd. Totdat uit de verklaring van erfrecht blijkt wie gebruik mag maken van de rekeningen. Bij een en/of-rekening kan de mederekeninghouder de rekening gewoon blijven gebruiken.
2. Een schenking of erfenis wordt door de Belastingdienst gewaardeerd naar het moment van schenking dan wel overlijden. Dat kan gunstig dan wel ongunstig zijn, wanneer een pakket daarna in waarde daalt of stijgt.
3. Bij een schenking of erfenis is er geen verplichting om het aandelenpakket uit te betalen. Deze kan door de bank ook aan u worden overgedragen, zodat u zelf kunt bepalen wanneer u al of niet wilt verkopen.
4. Dat een pakket in waarde daalt tijdens de blokkering van een rekening is niet de bank aan te rekenen, maar conform onze wetgeving. Hoe sneller de gegevens in handen van de bank zijn, hoe sneller de blokkering wordt opgeheven.
5. Zie ook het artikel:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9356-erfenis-en-nalatenschap-de-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenking 2012
Reacties: 7
Schrijf mee!