InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoeveel belasting moet ik betalen over extra inkomsten?

Hoeveel belasting moet ik betalen over extra inkomsten?

Alle inkomsten moeten opgegeven worden aan de Belastingdienst. Indien u in de avonduren nog les geeft of op een andere manier bijklust, moet u deze inkomsten meenemen in uw aangifte. De heffing over dit inkomen zal pas plaatsvinden na de jaarlijkse aangifte achteraf. Er zijn veel Nederlanders die naast hun vaste inkomen nog extra bijverdienen. Dit zijn bijvoorbeeld de straatleggers die s weekends ook nog voor zichzelf enkele klusjes aannemen, maar bijvoorbeeld ook boekhouders die er nog extra klusjes aannemen naast hun werk in loondienst. Met het bijverdienen moet u wel rekening houden met de naheffing die de Belastingdienst nog gaat opleggen. In loondienst wordt de verschuldigde belastingen verrekend in de salarisadministratie. Bij extra inkomen moet u een deel van de inkomsten reserveren voor de belastingheffing.

Moet ik extra belasting betalen over neveninkomsten?

Naar verhouding moet over extra inkomsten meer belasting betaald worden. Dit wordt veroorzaakt doordat in het regulier inkomen rekening word gehouden met een belastingvrije som. Het extra inkomen wordt volledig belast. U kunt extra inkomsten wat betreft de mate dat het belast gaat worden, het beste vergelijken met de uitbetaling van overwerk. De hoogte van het netto bedrag valt vaak tegen.

Kan het wel uit om bij te verdienen?

Door de zware belasting is het verschil tussen bruto en netto inkomsten groter. Het lijkt alsof het niet uit kan om bij te verdienen, maar er blijft minimaal 48 procent van het inkomen over. Werknemers met een inkomen tot 54.777 (2011) betalen maximaal 42 procent belasting. Van de bijverdiensten blijft er in dat geval 58 procent over. Geld bijverdienen kan dus zeker wel uit.

Moet ik neveninkomsten opgeven bij de Belastingdienst?

Door er voor te kiezen om het niet bij de Fiscus op te geven, loopt u een zekere risico. Het kan namelijk zwaar gestraft worden in de vorm van een naheffing van het bedrag dat te weinig is betaald over meerdere jaren, plus een boete die kan oplopen tot boven de 100 procent over het verschuldigde belastingbedrag.

Voorbeeldberekening

Een werknemer heeft bruto inkomen van 50.000 per jaar. Daarnaast heeft hij extra inkomsten van 10.000 per jaar. Over de extra inkomsten is geen belasting betaald, dat moet achteraf nog voldaan worden. Het hoogste deel van zijn regulier inkomen zit in de 42 procent schijf. Het bedrag boven de 54.777 zal belast gaan worden in de 52 procent schijf.
Totale inkomen: 50.000 + 10.000 = 60.000

Belastingheffing:

60.000 - 54.777 = 5.223 (valt in de 52 procent schijf)
42 procent heffing over: 10.000 - 5.223 = 4.777. Heffing bedraagt: 2.006,34
52 procent heffing over: 5.223. Heffing bedraagt: 2.715,96
Totale heffing over de extra inkomsten bedraagt: 4.722,30

Overige gevolgen van neveninkomsten

Uw neveninkomsten kunnen ook tot gevolg hebben dat u minder recht op toeslagen hebt. U totale inkomen kan door het extra inkomen boven bepaalde grenzen komen, waardoor het recht komt te vervallen, of minder gaat worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel belasting moet ik betalen over extra inkomsten?"

Reacties

Het Boetje, 11-11-2015 15:52 #2
Is er een minimum/maximum gesteld aan extra inkomsten?

Tom, 20-12-2014 16:30 #1
Ik heb neven inkomsten of beter gezegd een vergoeding betreffende een ernstig ziek familielid in de vorm van door de rechter toegewezen bewindvoering/ mentorschap. Deze onkosten bestaan deels uit uitgaven van postzegels en andere administratieve goederen en deels uit werktijd tbv de administratie. Vraag: valt de totale door de rechtbank vastgestelde vergoeding onder extra inkomen en moet deze bij de belastingdienst als bijverdienste te moeten worden opgegeven of zijn hier aparte regels voor?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!