InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscaal loon: wat is fiscaal loon & berekenen

Fiscaal loon: wat is fiscaal loon & berekenen

Fiscaal loon: wat is fiscaal loon & berekenen Wat is fiscaal loon en hoe kun je het fiscaal loon berekenen? Brutoloon, nettoloon, fiscaal loon, verzamelinkomen en toetsingsinkomen… er zijn zoveel termen, dat veel consumenten het spoor bijster zijn.

Wat is fiscaal loon?

Fiscaal loon is het loon dat op uw jaaropgaaf staat en waarover loonheffing is berekend. Het brutoloon vormt samen met de vergoeding Zorgverzekeringswet het fiscale loon. Hierover betaalt u loonbelasting en premies volksverzekeringen.

Fiscaal loon belastingaangifte

Bij de belastingaangifte is fiscaal loon het bedrag dat u moet invullen op uw belastingaangifte bij “loon”.

Fiscaal loon: loon voor loonheffing

Fiscaal loon wordt ook wel “tabelloon” of “loon voor loonheffing” genoemd. Het wordt “tabelloon” genoemd, omdat dit het loon is waarmee met behulp van de loonbelastingtabellen de loonheffing die moet worden ingehouden, kan worden afgelezen.

Fiscaal loon, bruto loon, netto loon

  • Het fiscaal loon is de optelsom van brutoloon en bijdrage zorgverzekeringswet. Het fiscaal loon is dus altijd hoger dan het bruto loon.
  • Het bruto loon is het loon dat de werknemer ontvangt van de werknemer. Het is het nettoloon inclusief premies volksverzekeringen en belastingen.

Fiscaal loon berekenen
Het fiscaal loon wordt berekend aan de hand van het brutoloon en de bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Wat is een jaaropgaaf?

De jaaropgaaf is het overzicht dat u krijgt van uw werkgever of uitkeringsinstantie. In dit overzicht staat de optelsom van uw loon, belastingen en heffingskortingen in een kalenderjaar. Uw werkgever of uitkeringsinstantie verstrekt ieder jaar een jaaropgaaf. U ontvangt uw jaaropgaaf aan het begin van het nieuwe jaar, in januari of februari.

Loonheffing

Loonheffing is de verzamelnaam voor loonbelasting en premies volksverzekeringen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt de loonheffing in op het loon of de uitkering.
Gerelateerde artikelen
Nettoloon berekenenNettoloon berekenenHoe wordt het nettoloon berekend? Welke aftrekposten zijn er en hoeveel houd je uiteindelijk over van het brutoloon?
Minimumloon en minimumjeugdloon per 1 januari 2015Minimumloon en minimumjeugdloon per 1 januari 2015Per 1 januari 2015 gelden nieuwe, hogere bedragen voor het wettelijk minimum loon en de jeugdlonen. Tevens zijn hier de…
Hoogte minimumloon en minimumjeugdloon 2011Hoogte minimumloon en minimumjeugdloon 2011Als je een baantje kunt krijgen dan wil je ook zeker weten dat je genoeg betaald krijgt. De hoogte van het minimumloon e…
Bereken zelf de lijfrenteaftrek over 2007Bereken zelf de lijfrenteaftrek over 2007Met de invoering van het banksparen voor aanvulling op uw pensioen heeft u er weer een extra mogelijkheid bij om uw inko…
Minimumloon 2015 & minimumjeugdloon 1 januari 2015Minimumloon 2015 & minimumjeugdloon 1 januari 2015Het wettelijk minimumloon 2015 en minimumjeugdloon januari 2015 zijn bekend. Daarmee weten we ook het uurloon waarop je…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • De Ondernemer

Reageer op het artikel "Fiscaal loon: wat is fiscaal loon & berekenen"

Reacties

Ahmet Yener, 05-11-2014 14:57 #4
Ik heb een vraag;
Hoeveel zal (ongeveer) fiscaal loon bedragen als bruto loon € 19.600 bedraagt?

Nn, 02-10-2012 20:03 #3
"Het fiscaal loon is de optelsom van brutoloon en bijdrage zorgverzekeringswet. Het fiscaal loon is dus altijd hoger dan het bruto loon." is te kort door de bocht. U houdt geen rekening met bijvoorbeeld pensioenpremies. Fiscaal loon kan lager zijn dan brutoloon, al zal dat misschien niet vaak voorkomen. In ieder geval is uw antwoord zeer onvolledig; vooral de zin "Het fiscaal loon is de optelsom van brutoloon en bijdrage zorgverzekeringswet.".

Eline, 26-03-2012 14:19 #2
Het fiscaal loon is dus het bruto loon + premie zorgverzekeringswet. Maar hoe zit het dan met mensen die een toeslag hebben per maand op hun loon en die toeslag ook nog eens verschilt per maand. Nu rekenen ze bij ons alles onder fiscaal loon waardoor het fiscaal loon echt veel hoger uitkomt dan bruto loon en we niet meer een woning kunnen huren omdat we dan veel te veel verdienen.

Pn, 01-02-2012 10:49 #1
Ik heb zo'n onleesbare salarisstrook. Welk bedrag moet ik nu op het formuler bij 'loon', is dat nu bedrag voordat er de loonbelasting van afgetrokken is, of dat daarna? Ik zou zeggen, dat erna, want anders ga je toch ook belasting betalen over geld dat je al betaald hebt? Of is dit nu een domme opmerking, help? Iemand?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!