InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Uitstel erfbelasting 2013 of 2014 aanvragen

Uitstel erfbelasting 2013 of 2014 aanvragen

Uitstel erfbelasting 2013 of 2014 aanvragen Uitstel van erfbelasting aanvragen bij de belastingdienst? De vrijstellingen en tarieven 2013 en 2014 toepassen? Als de erfenis van een overledene hoofdzakelijk bestaat uit een woning of onroerend goed en er geen spaargeld aanwezig, dan kunt u uitstel van de aangifte erfbelasting bij de belastingdienst aanvragen. U krijgt namelijk vrij snel een belastingaanslag erfbelasting op basis van de WOZ-waarde van de woning zonder dat het geld aanwezig is en dat kan een hoog tarief zijn. Vraag dus uitstel betaling erfbelasting aan. Uitstel kost u na 8 maanden invorderingsrente, dat wel.

Tarief erfbelasting 2013 en 2014

In 2010 is de systematiek van de erfbelasting herzien en zijn tarieven gewijzigd. Wie met de erfbelasting te maken krijgt zal zien dat de erfbelasting ook nu nog steeds veel te hoog is. De tarieven voor de erfbelasting 2013 en 2014 zijn gelijk aan die uit 2011. Wel wijken de vrijstellingen en schijven iets af, waarover straks meer.

Huis als erfenis wordt gewaardeerd tegen de WOZ-waarde

Als voornamelijk het huis de erfenis is, erft men stenen en geen geld. Dat zou geen probleem hoeven zijn wanneer de woning direct voor een mooie prijs kan worden verkocht, maar dat is vaak niet het geval. De erfbelasting daarentegen is gebaseerd op de WOZ waarde van 1 januari een jaar terug. Dat geeft twee problemen:
  • De geschatte waarde is vaak te hoog doordat de waarde van huizen is gedaald. Maak dan direct bezwaar tegen die WOZ-waarde. In het verschil in erfbelasting kan groot zijn.
  • Er moet wel erfbelasting worden betaald terwijl contant geld in de stenen zit en dus niet beschikbaar is.

Dan loont het om uitstel te vragen totdat het huis is verkocht of andere middelen beschikbaar zijn gekomen. Onroerend goed is bijna geld, maar wordt pas echt geld als het huis daadwerkelijk is verkocht.

Uitstel erfbelasting, wie doet de aangifte erfbelasting?

De aangifte erfbelasting kan door de executeur testamentair worden gedaan, door de contactpersoon of per individuele erfgenaam. Ook voor de aangifte uitstel erfbelasting geldt deze procedure. Met een verzoek tot uitstel gaat u op een later moment belasting betalen, maar u kunt de betaling ook vervroegen door een voorlopige aanslag erfbelasting aan te vragen. Een voorlopige aanslag wordt vaak ingediend als de erfenis en verdeling snel helder is en de erfgenamen willen voorkomen dat invorderingsrente moet worden betaald.

Hoogte erfbelasting en successierechten

Voor de aangifte erfbelasting is niet alleen de hoogte van erfenis en nalatenschap van belang, maar ook wie de erfgenamen zijn. De erfbelasting is hoger als de erfenis hoger is, maar ook hoger als de relatie tot de overledene afstandelijker is en verder reikt dan het eigen gezin:

Relatie tot overledene:Tarieven erfbelasting 2011 en 2012:
echtgenoot, echtgenote, geregistreerd partner tot maximaal € 118.708 gelijk aan 10%
echtgenoot, echtgenote, geregistreerd partner vanaf € 118.708 gelijk aan € 11.871 plus 20% over het meerdere
kind, stiefkind, pleegkind tot maximaal € 118.708 gelijk aan 10%
kind, stiefkind, pleegkind vanaf € 118.708 gelijk aan € 11.871 plus 20% over het meerdere
kleinkind en achterkleinkindtot € 118.708 gelijk aan 18%
kleinkind en achterkleinkind vanaf € 118.708 gelijk aan 36%
neef, nicht, overige erfgenamen en derden€ 0 - € 118.708 gelijk aan 30%
neef, nicht, overige erfgenamen en derden vanaf € 118.709 gelijk aan 40%
ANBI instellingbetaalt geen erfbelasting

Voor 2012 is de grens verlaagd naar € 115.708 en in 2013 verhoogd naar € 118.254.

Hoogte vrijstelling successierechten 2011 en 2012

En natuurlijk zijn de vrijstellingen zeer belangrijk, want wie minder erft dan de vrijstelling op de succesierechten betaalt helemaal geen belasting. De vrijstellingen zijn in 2012 gelijk gebleven ten opzichte van 2011:

Vrijstellingen erfbelasting 2012 en 2011:
Relatie tot overledene:Vrijstelling successierechten:
een echtgenoot, echtgenote, geregistreerd partner 603.600 euro
een kind, pleegkind, stiefkind19.114 euro
een invalide kind57.342 euro
een ouder45.270 euro
een kleinkind19.114 euro
een achterkleinkind en overige ontvangers erfenis2.012 euro

Zie voor de tarieven en schijven 2013 en 2014: erfbelasting 2013 of erfenis belastingvrij.

Geen erfbelasting betalen

U hoeft geen erfbelasting te betalen als sprake is van de volgende situaties:
  • De erfenis kleiner is dan de vrijstelling.
  • U erf vrij van recht.
  • U bent een ANBI instelling.

Of u een ANBI instelling bent, een Algemeen Nut Beogende Instelling, hangt helemaal af van de goedkeuring van de belastingdienst. Die bepaalt of u aan de eisen voldoet.

Vrij van recht erven

Vrij van recht erven is een andere mogelijkheid. Vrij van recht erven betekent niet dat er geen erfbelasting hoeft te worden betaald, maar dat de belasting niet door de ontvanger zelf hoeft te worden betaald. De belasting moet worden opgebracht vanuit de erfenis. De ontvanger van een erfenis vrij van recht is daar blij mee, maar de andere erfgenamen niet. Het betekent weer een extra last die uit de erfenis moet worden betaald en die niet direct voorhanden hoeft te zijn. Ik noemde al het geval wanneer de erfenis geheel of voornamelijk uit het erven van een huis of ander onroerend goed bestaat.

Slot uitstel erfbelasting 2013 - 2014 aanvragen

Bij een erfenis klopt de belastingdienst aan de deur en moet er erfbelasting worden betaald. Maar het geld is niet altijd direct voorhanden. Vraag dan uitstel van betaling aan en raadpleeg uw notaris of belastingadviseur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2012, 2013 of 2014 als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of mijn zus komt te overlijden? Ho…
Erfbelasting 2013 - 2014 of erfenis belastingvrij?Erfbelasting 2013 - 2014 of erfenis belastingvrij?Hoeveel erfbelasting betaalt u in 2013 en 2014 over een erfenis of nalatenschap? Kind, kleinkind, een ander? De successi…
Waarom erfbelasting 2013 betalen?Waarom erfbelasting 2013 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2013 en in 2014 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat…
Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven in 2012 en 2013, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…

Reageer op het artikel "Uitstel erfbelasting 2013 of 2014 aanvragen"

Reacties

Adri, 30-10-2012 23:58 #3
Navraag gedaan bij erfbelastingdienst in s'Hertogenbosch i.v.m. erfbelasting waarbij o.a erfgenaam/en genoemd in testament stiefkind/eren van overledene is. Zijn
Echtgenoot (vader )van erfgenoemde stiefkind/eren was al eerder overleden, maar er is aantoonbaar een huwelijk geweest tot aan de dood.toch worden zij in het hoge tarief belast i.pv. de vrijstelling van 19.000? Volgens de wet worden, dacht ik de stiefkind/eren uit een eerder huwelijk in dit geval van de (overleden)partner gelijk gesteld aan eigen kinderen. Of zien wij het nu verkeerd? Maar deze belastingdienst erfrecht zegt dat zij onder aanverwanten vallen en niet onder stiefkinderen. Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Adri,
1. Een stiefkind erft niet automatisch van een stiefouder en is voor de erfbelasting dus een aanverwante. Een stiefkind kan wel per testament hetzelfde krijgen als een ander kind, maar daar trekt de fiscus zich qua vrijstellingen niets van aan.
2. Bij een schenking heeft een stiefkind wel recht op dezelfde vrijstellingen als een kind:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/23715-belastingdienst-slim-schenken-doet-u-dus-zo.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Mansvelt, 19-10-2012 00:37 #2
Geachte heer/mevrouw,
Het % betr. neef/nicht overige erfgenamen en derden tot 118.708 is niet correct. Dit moet 30% zijn ipv 36%!
m.vr.gr.
M. Mansvelt Reactie infoteur, 19-10-2012
Geachte M. Mansvelt,
Dank voor het opmerken, tikfout is aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Bouman, 26-04-2012 10:25 #1
Uit hoeveel… %, bestaat invorderingsrente, bij uitstel van 8 maanden? Reactie infoteur, 26-04-2012
Beste M Bouman,
De invorderingsrente (heffingsrente) wordt elk kwartaal vastgesteld en bedraagt momenteel 2,3%:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/4029-verdien-aan-de-belastingdienst-heffingsrente.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Erfbelasting 2012
Reacties: 3
Schrijf mee!