InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Overdrachtsbelasting - crisismaatregel woningen

Overdrachtsbelasting - crisismaatregel woningen

Overdrachtsbelasting - crisismaatregel woningen Als je een nieuw huis koopt, koop je het huis vrij op naam (v.o.n.). Op de levering van een nieuw huis drukt BTW. Als je een huis ouder dan twee jaar koopt, dan heb je te maken met de kosten koper. Onder de kosten koper valt de overdrachtsbelasting. Normaal is de overdrachtsbelasting 6%. Maar in het kader van de economie en de stagnatie op de woningmarkt, heeft de wetgever de overdrachtsbelasting op 2% gezet. Maar waar ziet de vrijstelling precies op?

Overdrachtsbelasting

Als je een nieuw huis koopt, koop je het huis vrij op naam (v.o.n.). Op de levering van een nieuw huis drukt BTW. Als je een huis ouder dan twee jaar koopt, dan heb je te maken met de kosten koper. Onder de kosten koper valt de overdrachtsbelasting. Normaal is de overdrachtsbelasting 6%. Maar in het kader van de economie en de stagnatie op de woningmarkt, heeft de wetgever de overdrachtsbelasting op 2% gezet. Maar waar ziet de vrijstelling precies op?

Maatregel

Met terugwerkende kracht tot en met 15 juni 2011 heeft de wetgever het tarief voor de overdrachtsbelasting op 2% gezet. Dit tarief geldt alleen voor woningen waarin particulieren wonen. Een woning is naar aard bestemd om te worden bewoond door particulieren. Het goede nieuws is dat je niet zelf hoeft te gaan wonen in de nieuwe woning. Verhuur je de woning aan bijvoorbeeld studenten of in het kader van vakantieverblijf (vakantiewoning), ook dan voldoet de woning aan de definitie van wat er onder het 2% tarief valt. Koop je een nieuwe vakantiewoning of een vakantiewoning waar nog BTW op drukt, lees dan dit artikel verder.

Tijdspad

Om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief van 2% moet je de woning kopen tussen 15 juni 2011 en 1 juli 2012.

Woning kopen

De beslissende datum voor het toepassen van het verlaagde tarief is de dag waarop je bij de notaris de akte laat passeren. Heb je bijvoorbeeld al in januari het koopcontract getekend, maar is de akte 15 juni 2011 of daarna gepasseerd? Dan heb je mazzel. Waar je eerst moest uitgaan van 6% overdrachtsbelasting, hoef je nu maar 2% overdrachtsbelasting af te dragen. Kortom, een besparing van 4% op de aanschafwaarde van je huis.

Ondergrond, tuin en aanhorigheden

De ondergrond en de tuin bij de woning horen ook tot de woning. Daarmee is het verlaagde tarief van 2% ook van toepassing op de ondergrond en de tuin. Maar ook garages, schuren, serres en tuinhekken vallen eronder. Koop je een flat met daarbij een parkeerplaats, dan zal ook op de prijs van de parkeerplaats het verlaagde tarief van de overdrachtsbelasting van toepassing zijn.

Niet op van toepassing

Het verlaagde tarief is niet van toepassing op de aanschaf van een bedrijfspand. Ook de aankoop van een pension, afzonderlijke garageboxen en grond bestemd voor woningbouw.

Voordeel

Als je een huis wilt kopen van € 200.000, dan zou je normaal 6% overdrachtsbelasting moeten afdragen over deze waarde. Dat kost je dus € 12.000 aan overdrachtbelasting. Dit bedrag dien je op een of andere manier te financieren. Met in het achterhoofd dat in Nederland het ontzettend moeilijk maakt om nog een financiering te krijgen op een woning, blijft er weinig ruimte over om bijvoorbeeld een financiering te krijgen op een extra verbouwing.

Met de nieuwe maatregel ben je nu 2% kwijt aan overdrachtsbelasting over de waarde van de woning. In bovenstaand voorbeeld is 2% gelijk aan € 4.000. Dit scheelt je dus € 8.000 in je aanschafprijs. Dit geeft je ruimte om iets extra’s te financieren voor een verbouwing of om simpelweg minder financiering nodig te hebben. Dit scheelt je gewoonweg veel rentekosten de komende jaren.

Vragen over jouw situatie?

Heb je vragen over jouw situatie? Zoek dan een goede belastingadviseur bij jou in de buurt. Een belastingadviseur kan je bij uitstek verder helpen met belastingadvies.
© 2011 - 2017 Belastingadvies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten aanschaf bestaand koophuisKosten aanschaf bestaand koophuisBij het aankopen van een huis moet u rekening houden met hoge kosten. Naast de koopsom moet u ook noodzakelijke kosten m…
Vakantiehuis & belastingEen vakantiehuis kan een aantrekkelijke optie zijn, maar er komen financiële en fiscale aspecten bij kijken. Zo moet je…
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?De belangrijkste kosten bij de aankoop van een huis of appartement zijn de kosten van de hypotheek. De hypotheekverstrek…
Belasting op vakantiehuis en belastingdienstBelasting op vakantiehuis en belastingdienstHelaas betaalt u ook in 2016 en 2017 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelasting,…
Bronnen en referenties
  • Besluit van 1 juli 2011, nr. BLKB 2011/1290M, Staatscourant 5 juli 2011, nr. 12301

Reageer op het artikel "Overdrachtsbelasting - crisismaatregel woningen"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!