InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrekposten verdelen onder de fiscale partners

Aftrekposten verdelen onder de fiscale partners

Aftrekposten verdelen onder de fiscale partners Door slim te schuiven met aftrekposten tussen de fiscale partners, kunt u de meest gunstige fiscale benadering voor uzelf en uw partner bepalen. In de jaarlijkse aangifte kunt u zeer eenvoudig vaststellen wat de best mogelijke verdeling is van de aftrekposten.
Aftrekposten kunt u in mindering brengen op de te betalen inkomstenbelasting. Ze verlagen de heffing van de Belastingdienst. De grootste aftrekpost is de hypotheekrente. De rente die u moet betalen over de hypotheek van uw eigen huis, is aftrekbaar. U kunt één keer in het jaar de aftrekbare kosten gaan verrekenen met de Belastingdienst, maar u kunt ook maandelijks een voorschot aanvragen op de teruggave (=voorlopige teruggave). U krijgt dan een voorschot op het bedrag dat u gaat krijgen over de belastingaangifte van het huidige belastingjaar.

Fiscale partners hebben het voordeel dat ze zelf kunnen bepalen wie bepaalde aftrekposten toebedeeld krijgt. Afhankelijk van het inkomensverschil kan het honderden tot duizenden euro’s per jaar besparen.

Voordelen van fiscaal partnerschap

Bij fiscaal partnerschap mogen partners zelf bepalen wie welke aftrekposten aangeeft bij de Belastingdienst. De aftrekposten kunnen door tweeën gedeeld worden, maar het is verstandiger om eerst na te gaan wie recht heeft op de hoogste teruggave. Dit kan verschillen doordat diegene met het hoogste inkomen mogelijk in een hogere belastingschijf zit. Hierdoor zal de hoogte van de teruggave ook hoger zijn.

Wie zijn fiscale partners van elkaar?

Gehuwden en stellen met een geregistreerd partnerschap zijn automatisch fiscale partners van elkaar. Voor samenwonenden moet er eerst aan voorwaarden worden voldaan. Het gaat om de volgende voorwaarden:
  • De partners hebben samen een kind
  • Eén van de partners heeft een kind en de ander heeft het kind erkend
  • De partners hebben een notarieel samenlevingscontract
  • De partners staan bij elkaars pensioenfonds geregistreerd
  • De partners zijn samen eigenaar van het eigen huis die als hoofdverblijf dient
  • De partners staan op hetzelfde adres ingeschreven

Welke aftrekposten zijn onderling te verdelen?

Er zijn veel aftrekposten die u onderling kunt verdelen. Een totaaloverzicht treft u aan op Belastingdienst.nl. Hieronder treft u een overzicht aan van veel voorkomende aftrekposten:
  • Aftrekposten met betrekking tot de eigen woning
  • Gezamenlijk vermogen in box drie (spaargeld en beleggingen en dergelijke)
  • Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen
  • Uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar
  • Studiekosten en uitgaven voor scholing
  • Giften

Voorbeeld

Fiscale partners zijn gehuwd en hebben beide inkomsten uit loondienst. De man verdient €65.000 per jaar en de vrouw verdient €15.000 per jaar. Door het progressief belastingstelsel, is het aantrekkelijk om de man zoveel mogelijk aftrekposten op te laten voeren. Over het hoogste deel van zijn inkomen betaalt hij namelijk een belastingtarief van 52 procent, terwijl de vrouw slechts 33 procent betaalt.

Gescheiden financiën tussen de partners

Voor de Fiscus kunt u de aftrekbare kosten toebedelen aan één partner, maar wat nu als de partners gescheiden financiën hanteren? Dit maakt voor de Belastingdienst geen verschil. De partners kunnen het onderling weer naar eigen inzicht gaan verdelen. Ieder de helft van de aftrekbare kosten toebedelen, ondanks dat de inkomensverschillen groot zijn, is niet verstandig.
Gerelateerde artikelen
Fiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenFiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenAls u een fiscaal partner hebt, is het mogelijk om de aftrekposten en inkomsten zo te verdleen dat u het minste belasing…
Fiscaal partner, een keuze of een verplichting?Uitgangspunt van de belastingwetgeving is dat ieder belast gaat worden voor zijn eigen inkomen. Fiscale partners hebben…
Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenenWat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenenBij de aangifte inkomstenbelasting kom je het begrip "drempelinkomen" tegen. Wat is het drempelinkomen? Hoe moet je het…
Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Er geldt een nieuwe definitie van het fiscaal partnerschap. Dat betekent ook nieuwe regels en voorwaarden voor de belast…
Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016Door in 2017 uw belastingaangifte 2016 slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2016. Let…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Aftrekposten verdelen onder de fiscale partners"

Reacties

Liset, 15-03-2013 23:16 #3
Als ik mijn vermogen fiscaal toebedeel aan mijn partner krijgen we veel meer belastingvoordeel. Dit willen wij dus graag toepassen. Wel verschijnt er dan een notitie bij de verdeling op de aangifte dat mijn partner wellicht alsnóg belasting moet betalen en nogmaals aangifte moet doen vanwege deze verdeling. Wij hebben gezamelijk ingelocht met Digid en daarom begrijp ik die opmerking niet. Heeft u hier antwoord op? We willen geen gedoe achteraf.

Jaap, 20-07-2012 12:53 #2
L.S.

Volgende situatie:
Fiscale partners hebben geen gelijk inkomen en de aftrekbare kosten worden toebedeeld aan de partner met het hoogte salaris.

De partner met het hoogste salaris heeft meer aftrekposten (bv ziekkosten). Als er sprake is van een teruggave van bv € 100 is het dan eigenlijk "oneerlijk" om deze voor 50% te verdelen onder de partners. Oftewel, is het na te gaan wat de verdeling zou moeten zijn (bv € 80 voor de één en €20 voor de ander)? Reactie infoteur, 20-07-2012
Hoe de fiscale partners vervolgens de teruggave willen verdelen is aan de fiscale partners. In dit geval wordt het uitgekeerd aan de partner met het hoogste inkomen, vervolgens is het vrij te besteden.

Berend, 22-06-2012 10:01 #1
L.S.

Tijdens een reis door Zuid Amerika heb ik ideeën opgedaan om daar een bedrijfje te beginnen. Om dat te doen zal ik me daar moeten vestigen en zal ik me moeten uitschrijven bij de gemeente.

Ik bezit een woning in Nederland, waar mijn (fiscaal) partner (voorlopig) zal blijven wonen.

Voorlopig verwacht ik nog geen inkomsten te hebben uit het nieuw op te zetten bedrijf, mijn partner heeft echter wel inkomsten. Is het een probleem om haar de hypotheekrenteaftrek te laten claimen als ik (als eigenaar van de woning) niet ingeschreven sta bij de gemeente? Reactie infoteur, 22-06-2012
Een voorwaarde hiervoor is wel dat jullie fiscale partners blijven. Indien dat het geval is mag uw partner de hypotheekrente volledig van het inkomen aftrekken.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!