InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zelf zorgtoeslag aanvragen voor 1 april

Zelf zorgtoeslag aanvragen voor 1 april

Zelf zorgtoeslag aanvragen voor 1 april De Belastingdienst heeft in de afgelopen jaren op verzoek van burgers al aan heel veel mensen zorgtoeslag uitbetaald. Zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten die Nederlanders moeten betalen voor hun zorgverzekering. In Nederland is iedereen verplicht om zich te verzekeren tegen de kosten van medische hulp. Iedere Nederlander van 18 jaar of ouder heeft recht op een zorgtoeslag. Men ontvangt alleen zorgtoeslag als er premie is betaald voor een Nederlandse zorgverzekering.

Zorgtoeslag aanvragen

Jongeren vanaf 18 jaar moeten zelf de zorgtoeslag aanvragen

Jongeren onder de 18 jaar betalen geen premie. Ook de ouders betalen voor deze jongeren geen premie. Uit gegevens van de Belastingdienst blijkt dat er nog heel veel jongeren recht zouden kunnen hebben op zorgtoeslag en deze waarschijnlijk nog niet hebben aangevraagd. Omdat iedereen die 18 jaar wordt zelf een ziektekostenverzekering moet hebben, is het raadzaam om zo snel mogelijk een toeslag aan te vragen op het moment dat er een zorgverzekering wordt afgesloten. De aanvraag voor de zorgtoeslag voor het lopende kalenderjaar moet voor 1 april van het volgende kalenderjaar zijn gedaan. Bijvoorbeeld de aanvraag voor de zorgtoeslag voor het jaar 2017 moet gedaan zijn voor 1 april 2018.

Zorgtoeslag is inkomensafhankelijk

Niet iedereen heeft recht op een zorgtoeslag. Bij de beoordeling op het recht en de beslissing over de toekenning van zorgtoeslag wordt gekeken naar het inkomen. Indien samenwonenden een fiscale eenheid vormen, dan wordt het inkomen voor de beoordeling bij elkaar opgeteld.

Voorwaarden voor toekenning zorgtoeslag

De voorwaarden om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen zijn:
  • Om voor de zorgtoeslag in aanmerking te kunnen komen moet de aanvrager de Nederlandse nationaliteit hebben;
  • Men moet 18 jaar of ouder zijn;
  • Op basis van de Zorgverzekeringswet is er een Nederlandse zorgverzekering afgesloten;
  • Het inkomen moet altijd lager zijn dan een vastgesteld maximum bedrag om voor de toeslag in aanmerking te kunnen komen (in 2017 is het maximum inkomen voor een alleenstaande vastgesteld op 27.857 per kalenderjaar);

Inkomenseenheid

Als twee mensen gezien worden als een inkomenseenheid, dan worden de inkomsten bij elkaar opgeteld. Om voor de zorgtoeslag in aanmerking te kunnen komen mag het inkomen niet meer bedragen dan een vastgesteld maximum bedrag. (In 2017 is het maximuminkomen voor een inkomenseenheid van twee personen vastgesteld op 35.116 per kalenderjaar); De personen in een inkomenseenheid zijn in de ogen van de belastingdienst dus toeslagpartners van elkaar.

Personen met een verblijfsvergunning

De in Nederland werkende personen met een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen komen eveneens voor de zorgtoeslag in aanmerking. Als er een toeslagpartner is dan moet deze ook aan de gestelde voorwaarde voldoen. In de praktijk betekent dit dat niet iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft een toeslag kan aanvragen.

De benodigde informatie is te vinden op www.toeslagen.nl en op www.belastingdienst.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.toeslagen.nl
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Zelf zorgtoeslag aanvragen voor 1 april"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 26-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zorgverzekering
Schrijf mee!