InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013

Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013

Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013 Als je in 2012 of 2013 een loterij wint dat kom je er rijker uit dan dat je erin gegaan bent, maar de Belastingdienst wil ook graag een beetje van je succes meegenieten. Over bedragen die de troostprijs in de loterij te boven gaan moet je in Nederland namelijk kansspelbelasting te betalen. Dit klinkt oneerlijk, de staat heeft ook niet bijgedragen aan de prijs van je lot! Maar toch zal elke Nederlander er aan moeten geloven.

Wat is een kansspel?

Om te weten of je kansspelbelasting verschuldigd bent moet je natuurlijk eerst vaststellen of het spel waarmee je een prijs hebt gewonnen volgens de wet wel een kansspel is. Over het algemeen zijn de regels helder.
  • Toeval moet de oorzaak zijn van het door jou gewonnen bedrag
  • Een prijsvraag geldt ook als een kansspel, tenzij het een maatschappelijk belang dient zoals het maken van een ter bevordering van een goed milieu.
  • Ondanks dat poker volgens diverse onderzoeken een behendigheidsspel is moet ook hier over kansspelbelasting worden betaald.
  • Het spel moet inclusief zijn. Mag alleen een selecte vriendenclub deelnemen dan valt het niet onder de kansspelbelasting.
  • Win je een quiz maar is je deelname aan die quiz het gevolg van loting dan valt dit wel onder de kansspelwet.
  • Een premielening of levensverzekering valt niet onder de wet ook al wordt de vraag of ze nut hebben bepaald door toeval.
  • Online gokspellen vallen ook onder de belasting op kansspelen

Wie draagt de kansspelbelasting af?

Wanneer de organisator van het kansspel in Nederland is geregistreerd dan is hij of zij degene die de belasting op het gewonnen bedrag moet inhouden. Het staat hen in principe vrij dit niet vooraf te vermelden. Zo wordt bij televisieprogramma's vaak gezegd dat je bijvoorbeeld 10.000 kan winnen. Wanneer er niet specifiek bij vermeld wordt dat dit belastingvrij is dan gaat deze belasting er vaak eerst nog af voor het bedrag wordt uitgekeerd aan de winnaar. Wanneer je geld wint uit een gokautomaat dan hoef je daarover geen belasting te betalen. De expoitant doet dit dan al zelf. Wanneer je geld hebt gewonnen en je het vermoeden hebt dat de kansspelbelasting nog niet door de organisator van het kansspel is afgedragen dan is het je plicht om dit bij de Belastingdienst te melden.

Als de organisator van een kansspel in het buitenland gevestigd is, bijvoorbeeld bij een loterij of een spel op het internet dan draagt deze persoon sowieso geen belasting af aan de Nederlandse staat en moet je als winnaar zelf deze prijs opgeven. Zorg er dan voor dat je een goede een controleerbare administratie bijhoudt van de gewonnen bedragen. Als je bijvoorbeeld op vakantie in Duitsland een groot geldbedrag wint in een loterij en je draagt daarover kansspelbelasting af aan de Duitse staat, dan krijg je in de meeste gevallen in Nederland een vrijstelling. Neem hier in dat geval contact over op met de Belastingdienst om verrassingen te voorkomen. Het verschil tussen binnenland en buitenland is ook toepasbaar op websites. Win je geld op een online buitenlandse gokwebsite - zoals bij bingo, poker of kraskaarten - dan dien je zelf zorg te dragen voor de afdracht van kansspelbelasting.

Hoe wordt de hoogte van de kansspelbelasting bepaald?

De kansspelbelasting wordt geheven over de gewonnen prijs. Op uitzonderingen na wordt geen rekening gehouden met hoeveel je hebt moeten inzetten om deze prijs te winnen. In het geval van buitenlandse gokwebsite wordt de belasting geheven over het verschil tussen inzet een winst per kalendermaand. Win je 500 terwijl je eerder die maand 800 euro verloren hebt dan is de opbrengst negatief en ben je dus geen belasting verschuldigd.

Verschillende prijzen die met één en hetzelfde spel gewonnen worden tellen als één prijs. Als je bijvoorbeeld met twee loten meespeelt in de loterij dan worden de gewonnen prijzen bij elkaar opgeteld en beoordeeld als één prijs omdat ze voortkomen uit één trekking. Heb je met meerdere personen een lot gekocht dan kan de prijs voor de afdracht van belasting niet gesplitst worden in delen maar dient over het geheel in een keer belasting afgedragen te worden.

Als de prijs geen geld is maar een object

Wanneer je bij een loterij geen geldbedrag maar bijvoorbeeld een auto wint dan moet over de waarde van dat object nog wel belasting worden betaald. Vaak is dat in dat geval al gedaan door de organisator. Deze heeft echter ook het recht om te wachten met het uitkeren van de prijs tot de prijswinnaar het verschuldigde bedrag aan kansspelbelasting heeft betaald.

Vrijstelling en hoogte van de kansspelbelasting in 2012

  • Is de gewonnen prijs lager dan 454? dan hoeft geen kansspelbelasting te worden afgedragen.
  • Is de inleg groter dan of gelijk aan het gewonnen bedrag? Ook dan is de belasting niet toepasbaar.

Bij prijzen vanaf 455 moet over het hele bedrag belasting worden betaald, dus niet alleen over het bedrag dat de drempel overstijgt.

Het tarief is voor 2012 vastgesteld op 29%. Dit geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse opbrengsten alsmede prijzengeld dat online via internet is gewonnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kansspelbelasting betalen over winst uit illegaal kansspelKansspelbelasting betalen over winst uit illegaal kansspelDe Belastingdienst heft kansspelbelasting over gewonnen geldbedragen en andere op geld waardeerbare objecten. Geldbedrag…
De Belastingdienst & hoe hoog is de kansspelbelastingDe Belastingdienst & hoe hoog is de kansspelbelastingDe belastingdienst is overal en de kansspelbelasting ook. Wint u bij een spel als Miljoenenjacht een enorm bedrag of een…
Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijsKansspelbelasting betalen over gewonnen prijsOver gewonnen prijzen in loterijen moet u belasting betalen. Bij een geldprijs kunt u het geld gebruiken voor het betale…
Wanneer is een spel een kansspel?Wanneer is een spel een kansspel?Een kansspel is een spel waarbij geluk een grote rol speelt. In het geval het gaat om vaardigheden en niet om geluk, val…
Wanneer moet ik kansspelbelasting betalen?Wanneer moet ik kansspelbelasting betalen?Gewonnen bedragen worden in Nederland belast met kansspelbelasting. Bedragen boven de 454 zullen worden belast met deze…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013"

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2013
Schrijf mee!