InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Maandelijks belastingteruggave

Maandelijks belastingteruggave

Maandelijks belastingteruggave U kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is ook mogelijk om maandelijks belasting te betalen. U krijgt dan maandelijks een voorlopige aanslag. De definitieve aanslag volgt aan het einde van het jaar. Wat houdt voorlopige teruggaaf in? Hoe kunt u een voorlopige teruggaaf aanvragen, wijzigen en stopzetten?

Voorlopige aanslag & definitieve aanslag

Als u aangifte hebt gedaan, krijgt u vaak in de eerste instantie een voorlopige aanslag. Later volgt de definitieve aanslag. De voorlopige aanslag is, zoals de naam al zegt, een voorlopige berekening van de belastingbetaling of belastingteruggave. Deze berekening is gebaseerd op gegevens die de belastingbetaler heeft ingevuld, maar die niet gecontroleerd zijn door de Belastingdienst.

De definitieve aanslag wordt na afloop van het jaar berekend aan de hand van de aangifte. Als er verschil zit tussen de voorlopige en de definitieve aanslag, krijgt u belasting terug of moet u belasting betalen.

Voorlopige aanslag

U krijgt een voorlopige aanslag:
  • in het jaar zelf om belasting terug te krijgen of te betalen
  • na afloop van het jaar naar aanleiding van uw aangifte

Maandelijks belastingteruggave

Als u verwacht dat u belasting terugkrijgt, bijvoorbeeld vanwege de hypotheekrenteaftrek, hoeft u niet te wachten tot het moment van aangifte doen in het volgende kalenderjaar. Via de voorlopige aanslag kunt u maandelijks een bedrag terugkrijgen van de Belastingdienst. Als u een voorlopige aanslag hebt aangevraagd, blijft die maandelijks doorlopen.

Maandelijks belasting betalen

Ook als u verwacht dat u belasting moet betalen, kunt u een voorlopige aanslag aanvragen. Het voordeel hiervan is dat u verspreid de belasting kunt betalen.

Wat is een voorlopige teruggaaf?

Teruggaaf is mogelijk wanneer de ingehouden loonbelasting hoger is dan de inkomstenbelasting die u moet betalen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt namelijk bij de inhouding van de loonbelasting en premies volksverzekeringen en werknemersverzekeringen, uitkering of pensioen geen rekening met uw aftrekposten en sommige heffingskortingen. Zo wordt er geen rekening gehouden met de hypotheekrenteaftrek, alimentatie, ziektekosten et cetera.

Het kan echter ook zijn dat u juist belasting bij moet betalen, omdat u bijvoorbeeld een baan heeft naast uw uitkering, omdat u niet in loondienst werkt maar inkomsten hebt als freelancer of omdat u een eigen bedrijf heeft.

Een voorlopige aanslag aanvragen

Een voorlopige aanslag vraagt u aan met het programma voorlopige aanslag 2011. Maar u kunt ook bellen met de Belastingtelefoon.

Belastingaangifte wijzigen

Zolang u nog geen definitieve belastingaanslag hebt ontvangen, kunt u de belastingaangifte aanpassen en opnieuw versturen. Als u wel een definitieve aanslag hebt ontvangen, kunt u wijzigingen en aanvullingen alleen doorgeven door officieel bezwaar te maken.

Voorlopige teruggaaf wijzigen

Het is mogelijk om de gegevens die de Belastingdienst gebruikt bij het berekenen van de voorlopige teruggaaf, te wijzigen. Ene formulier kunt u vinden op de website. Daarnaast kunt u de voorlopige teruggaaf op ieder gewenst moment stopzetten.
Gerelateerde artikelen
Wat is een voorlopige teruggaaf?Wat is een voorlopige teruggaaf?De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hier…
Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragenVoorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragenIedere Nederlander betaalt diverse soorten belastingen. De Nederlanders betalen de meeste belasting in de vorm van inkom…
De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012Aan het einde van het jaar wordt door de Belastingdienst de voorlopige teruggaaf VT berekend voor het komende jaar. Voor…
Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2015 inkomstenbelastingUw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2015 aanvragen? Dat kan betekenen dat u belasting moet betalen over 2015, maar…
Voorlopige teruggaaf zo laag mogelijk houdenVoorlopige teruggaaf zo laag mogelijk houdenDe voorlopige teruggaaf geeft eigenlijk een voorschot op de teruggave die u over het belastingjaar kunt verwachten. In d…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Maandelijks belastingteruggave"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!