InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?

Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?

Alleenstaande ouder, waar heb je recht op? Als alleenstaande ouder kun je recht hebben op verschillende heffingskortingen vanuit de belastingdienst.

Heffingskortingen

Heffingskortingen worden in mindering gebracht op de verschuldigde inkomstenbelasting. Het verschil tussen wat je verschuldigd bent aan belasting en wat je daadwerkelijk betaald hebt via de loonheffing is het bedrag wat je, afhankelijk van de situatie, terug krijgt of moet betalen. Als alleenstaande ouder zijn er verschillende kortingen waar je recht op kunt hebben, deze worden één voor één behandeld. De gegeven bedragen zijn de bedragen zoals deze gelden voor het jaar 2013. Per jaar kunnen de bedragen afwijken.

Alleenstaande ouderkorting
Deze korting is voor mensen die aan de volgende voorwaarden voldoen. Voor de alleenstaande ouderkorting hoeft er geen inkomen uit werk te zijn, met een uitkering is het ook mogelijk alleenstaande ouderkorting te ontvangen.
De voorwaarden voor alleenstaande ouderkorting:
  • U hebt in 2013 meer dan 6 maanden geen fiscale partner.
  • U hebt in die periode een huishouding met alleen kinderen waarvan de jongste geboren is op of na 1 januari 1995.
  • U onderhoudt in deze periode minimaal 1 kind voor minimaal € 408 per kwartaal. Óf u kreeg kinderbijslag voor dit kind (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering).
  • Het kind staat voor deze periode op het zelfde adres als u ingeschreven bij de gemeente

De alleenstaande ouderkorting bedraagt maximaal €947 op jaarbasis voor mensen jonger dan 65 jaar. Wanneer de AOW-leeftijd is bereikt bedraagt de alleenstaande ouderkorting €490.

Verhoging alleenstaande ouderkorting
Wanneer je inkomen uit werk (tegenwoordige arbeid) hebt kun je recht hebben op een aanvulling op de alleenstaande ouderkorting. De voorwaarden hiervoor zijn:
  • U hebt recht op de alleenstaande ouderkorting
  • Er behoort tenminste 1 kind dan op 1 januari 2014 nog geen 16 jaar is tot uw huishouden.
  • U heeft inkomen uit arbeid.

De hoogte van de aanvullende alleenstaande ouderkorting is afhankelijk van uw arbeidsinkomen. Deze bedraagt 4.3% van het arbeidsinkomen, met een maximaal bedrag van €1319. Wanneer u heel 2013 65 jaar of ouder bent bedraagt de korting 1.97% van uw arbeidsinkomen, met een maximum van €698

Inkomensafhankelijke combinatiekorting
De Inkomensafhankelijke combinatiekorting is een korting voor alleenstaande ouders of minstverdienende partners. De voorwaarden hier zijn:
  • U hebt een kind dat is geboren op of na 1 januari 2001
  • Dit kind is in 2013 minimaal 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag dat ook op het woonadres van de co-ouder zijn.U kind moet minstens 3 dagen per week tot u huishouden behoren.
  • U hebt in 2013 een arbeidsinkomen van meer dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kan deze krijgen).
  • U hebt geen fiscale partner of
  • U hebt wel een fiscale partner, maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner.

De hoogte van de inkomensafhankelijke combinatiekorting is zoals de naam al zegt inkomensafhankelijk. Het basisbedrag is €1024, van het arbeidsinkomen boven de €4734 wordt er 4% bij geteld, met een maximum van €2133.

Aanvragen

De bovengenoemde heffingskortingen zijn op twee manieren aan te vragen. Dit kan door middel van de aangifte inkomstenbelasting na afloop van het kalenderjaar, of door middel van een voorlopige aanslag in het jaar zelf. Bij laatstgenoemde methode wordt er een voorschot aangevraagd, en zal er dus een schatting gemaakt moeten worden van het inkomen en de persoonlijke situatie voor het lopende kalenderjaar. De voorlopige aanslag wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald of verrekend, meestal rond de 15e van de maand.
© 2011 - 2014 Esmeej, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De wet vazalo, wat is hetIn het najaar vorig jaar hebben een aantal gemeenten geexperimenteerd door alleenstaande ouders te helpen met arbeid en…
Alleenstaande ouderkorting 2012Alleenstaande ouderkorting 2012In 2012 zijn de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting samengevoegd tot een heffingskor…
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Wat zijn de mogelijkheden voor op vakantie gaan als je als alleenstaande ouder bent, ook wel eenoudergezin genoemd. Uit…
Langdurigheidstoeslag bijstand en minimaLangdurigheidstoeslag bijstand en minimaBijstand of minima, maak ook in 2014 gebruik van de langdurigheidstoeslag. De langdurigheidstoeslag is een gemeentelijke…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?"

Reacties

Heidi, 12-06-2014 16:26 #13
Geachte,

ik ben alleenstaande en mijn dochter is ten mijnen laste en is geboren op 22/12/2003.
Heb ik dan recht op een alleenstaande ouderkorting hoe moet ik deze aanvragen?

Met vriendelijke groeten,

Natascha Wijnands, 04-09-2013 13:09 #12
Hallo.

Ik ga uit elkaar met mijn vriend en heb een zoontje van 3. Ik woon nu op het moment nog bij mijn ex maar heb mij ingeschreven voor een huisje voor mij en het kind.

Waar heb ik zoal recht op?

Anoniem, 01-08-2013 09:56 #11
Hallo,

Ik ben alleenstaande moeder woon samen met mijn zoon en studeer een hbo opleiding heb ik ook recht op deze ouderkoritng?

Gertjan, 09-07-2013 21:29 #10
Beste infonu, ik ben een alleenstaande vader mijn zoontje woont bij zijn moeder. Heb ik recht op vergoedingen want ik ben de persoon die mijn zoontje haalt bij de moeder en ook weer brengt bij haar. Ik hoorde dat ik ook recht heb op onkostenvergoeding als alleenstaande vader? zo ja wat moet ik dan doen? kunt u mijn dan info macie geven
wat ik moet doen vriendelijke groeten gertjan

Ozaydin, 28-03-2013 14:56 #9
Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen en heb minimumloon en daar bij betaal ik de schoolgeld van mijn oudste zoon van 19. Heb ik recht op om de schoolgeld terug te krijgen?

Pascale, 12-03-2013 12:04 #8
Ik woon bij mijn schoonvader maar ben gescheiden en heb 2 kinderen ten laste heb ik recht op ouder korting?

Kerstges, 13-02-2013 14:12 #7
Ik ben een alleenstaande moeder met een kind van 5 jaar ik krijg geen allementatie en ik heb ook geen recht op een een ouder korting omdat ik bij mijn moeder woon klopt dat? Reactie infoteur, 24-04-2013
Ja dat klopt, u voert geen huishouding met alléén kinderen, daarom heeft u er geen recht op.

Peter Bernd, 24-10-2012 16:08 #6
Reactie op Elif Sahin…
Trouw iemand uit Nederland. Lijkt me een stuk logischer.

Saskia, 27-08-2012 09:55 #5
Heb je als je bij je ouders woont ook recht op die korting als een alleen staande moeder? Ik loop van alles mis via de gemeenten. Waar heb je recht op? mvg Saskia Reactie infoteur, 14-09-2012
Wanneer je bij je ouders inwoont is er geen recht op alleenstaande ouderkorting. Er wordt namelijk niet voldaan aan de voorwaarde dat er een huishouding gevoerd wordt alléén met kinderen.

D. P. Gunther, 25-08-2012 00:48 #4
Ik ben sinds dec 2012 gescheiden van mijn partner. Wij hebben gekozen voor Co-ouderschap. Om de week de kinderen een week (7dagen) bij mij en daarna een week bij mijn ex. Mijn zoon van 19 jr student en mijn dochter van 13 jr staan bij mijn ex ingeschreven als inwonenden. Echter vanaf februari 2012 heeft mijn zoon gekozen om permanent bij mij te wonen en staat wel nog ingeschreven bij mijn ex. Ik zou belastingtechnisch gezien geen belasting voordelen missen als mijn zoon bij haar ingeschreven bleef staan, aldus mijn ex. Ik kan dit niet zo goed inschatten. Wat is daarin je advies.
Ik weet wel dat mijn ex vanuit de huidige situatie Heffingskorting kan krijgen voor mijn zoon € 945, 00 en Alleenstaande ouderkorting voor mijn dochter € 931, 00 en nogmaals voor mijn dochter een aanvullende ouderkorting 4, 3 % van haar inkomen met een max van € 1584, 00.
Is het een idee om mijn zoon toch bij mij in te laten schrijven. Moet hij dan kostgeld betalen of moet mijn ex ook delen in eten en drinken. Mijn zoon heeft een Wajong uitkering € 180, - p/m; zorgtoeslag via de belastingdienst € 69, 00 p/m en een studielening van € 90, 00 p/m (met kwijtschelding bij op tijd afronden studie).

A. Weijers, 19-06-2012 11:01 #3
Ik ben een alleenstaande man en woon in mijn huis met een vriendin en haar 3 kinderen. Deze vriendin is financieel niet in staat om een eigen huishouding te voeren omdat zij niet voldoende kan werken. Zij belandt waarschijnlijk in de schuldhulpverlening. Wij hebben geen samenlevingscontract of rekeningen samen en geen gezamenlijk bezit. Alles is van mij. Zij logeert hier totdat zij meer kan werken.
In hoeverre wordt mijn salaris meegeteld als wordt bepaald hoeveel zij kan aflossen aan haar schulden?

Elmi, 22-05-2012 14:07 #2
Ik wil nu scheiden met mijn man. Ik wil een ander huis zoek, wat voor recht heb ik daarvoor?

Elif Sahin, 15-02-2012 12:33 #1
Ik ben getrouwd met iemand uit Turkije die hier nog nooit is geweest, voorlopig blijft hij nog in Turkije en ben een alleenstaande moeder. Waar heb ik recht op als alleenstaande moeder? Reactie infoteur, 03-04-2012
Voor de aaleenstaande ouderkorting is een van de voorwaarden dat er geen sprake mag zijn van fiscaal partnerschap voor ten minste 6 maanden. Met de nieuwe regels mbt het fiscaal partnerschap is het nu zo dat wanneer je gehuwd bent je ook automatisch fiscaal partner bent, ook al voer je geen gemeenschappelijke huishouding. Wanneer je dus fiscaal partner bent met je man zou je geen recht hebben op de alleenstaande ouder kortingen. Eventueel kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting wel van toepassing zijn.

Infoteur: Esmeej
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 13
Schrijf mee!