InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verzuimboete & Vergrijpboete Belastingdienst

Verzuimboete & Vergrijpboete Belastingdienst

Verzuimboete & Vergrijpboete Belastingdienst Als u te laat, onjuist of onvolledig aangifte doet, kan de Belastingdienst u een boete opleggen. De boetes zijn in 2011 verviervoudigd.

Wanneer kan de Belastingdienst een boete opleggen?

De Belastingdienst kan in de volgende situaties een boete opleggen:
  • U vraagt niet (of niet op tijd) om de toezending van een aangifte
  • U stuurt uw aangifte niet (of niet op tijd) in
  • U vult de aangifte onjuist of onvolledig in

Verzuimboete & vergrijpboete

De Belastingdienst heeft twee soorten boetes: de verzuimboete en de vergrijpboete. Als u verzuimt om belastingaangifte te doen of uw aangifte te laat indient, krijgt u een verzuimboete. Als u belastingfraude pleegt, legt de fiscus u een vergrijpboete op.

Verzuimboete Belastingdienst

U kunt een verzuimboete krijgen als u niet op tijd om toezending van een aangiftebiljet vraagt. “Niet op tijd” houdt in: niet binnen zes maanden na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.
U kunt ook een verzuimboete krijgen als u niet uw aangifte niet of niet op tijd doet.

Hoogte verzuimboete

De hoogte van de verzuimboete is:
  • €2.480 als u niet op tijd om toezending van een aangiftebiljet vraagt.
  • €226 als u de aangifte niet (op tijd) instuurt

Vergrijpboete Belastingdienst

Als u opzettelijk geen aangifte doet of opzettelijk onjuist of onvolledig aangifte doet, kan de fiscus u een vergrijpboete opleggen. U kunt ook een vergrijpboete krijgen bij een navorderingsaanslag die naar u toegestuurd wordt als een eerdere aanslag te laat was.

Hoogte vergrijpboete

De volgende richtlijnen gelden voor de hoogte van de vergrijpboete. De boete wordt uigedrukt in een percentage van de belasting die opzettelijk is verzwegen. In box 3 geldt een boete van 75% tot 150%, maar er is een wetsvoorstel ingediend om de boete voor onjuiste aangifte over het vermogen te verhogen naar 300%.

OpzetGrove schuldOpzet: box 3Grove schuld: box 3[
50%25%150%75%

De boete kan verhoogd of verlaagd worden, afhankelijk van de omstandigheden. De boete wordt lager als er sprake is van verzachtende omstandigheden. De boete wordt verhoogd als u al eerder een vergrijpboete kreeg.

Bezwaar maken tegen boete van Belastingdienst

Volgens de algemene beginselen van behoorlijk bestuur moeten overheidsorganen schriftelijk informeren en motiveren waarom zij een boete opleggen. Bij een vergrijpboete gebeurt dat voor u de boete opgelegd krijgt, zodat u de mogelijkheid heeft om bezwaar te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Verzuimboete & Vergrijpboete Belastingdienst"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!