InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens)

Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens)

Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens) Uitstel, u moet belastingaangifte doen in 2013 of 2014? Wie 1 april 2013 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2012 als deadline niet haalt of 1 april 2014 voor de belastingaangifte 2013, kan snel bij de fiscus uitstel van de belastingaangifte aan te vragen. Deze regels worden in 2014 strenger. Uw uitstel voor de belastingaangifte 2011, 2012 of 2013 aanvragen kan schriftelijk, telefonisch of digitaal. Voorkom zo de vergrijpboete van de belastingdienst. De belastingdienst lette sinds de belastingaangifte 2010 en bij de belastingaanslag 2011 en 2012 al extra op de correcte datum van belastingaangifte en nu kan u dat parten spelen als u in 2014 uitstel vraagt. Controleer uw gegevens altijd goed.

Belastingaangifte 2013 doen in 2014, controleer de belastinggegevens goed

Wie de belastingaangifte 2013 moet doen, zal zich ook afvragen of de uiterste inleverdatum van 31 maart 2014 op 24.00 uur haalbaar is. Dan moet uw aangifte namelijk bij de belastingdienst binnen zijn. En de belastingdienst gaat daar dit jaar extra op letten. Wie niet op tijd is en geen uitstel heeft gekregen kan tegen een forse verzuimboete of vergrijpboete aanlopen, waardoor de belastingaanslag hoger zal uitvallen.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

En dat terwijl een uitstel van de belastingaangifte aanvragen zo eenvoudig is. Telefonisch kunt u uitstel vragen voor een periode van maximaal vier maanden na de laatste vervaldag. Als u dat niet voldoende is, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de belastingdienst en kunt u maximaal 12 maanden uitstel krijgen. Al met al kan uitstel van het invullen van de belastingaangifte inkomstenbelasting op een snelle, maar ook op een langzame manier:

1a. Een brief schrijven
Langzaam, maar wel correct is dat u een brief stuurt naar de belastingdienst. Schriftelijk uitstel aanvragen bij de fiscus met in uw brief uw naam, adres, welke belastingaangifte het betreft, uw BSN nummer en het verzoek tot uitstel moet u sturen naar uw eigen belastingkantoor of:

Belastingdienst
Postbus 2523
6401 DA Heerlen

Deze methode is wat traag, omdat het enkele weken kan duren voordat u een bevestiging van het uitstel thuis hebt.

1b. Digitaal uitgifte belastingaangifte aanvragen
U kunt ook digitaal uitstel aanvragen in de periode 1 februari 2014 tot 1 april 2014.

2a. Digitaal bezwaar maken
Digitaal bezwaar maken kan ook. Vul het in en verzendt het elektronisch. Welke gegevens nodig zijn blijkt uit de vragen op het formulier. Verzending gaat met DigiD. Ook dan duurt het een tijdje voordat u uitsluitsel krijgt, maar hebt u wel de zekerheid dat u tijdig om uitstel hebt gevraagd.

2b. Formulier betalingsregeling en uitstel van betaling via het internet
Print het formulier Aanvraag uitstel aangifte inkomstenbelasting 2014 uit, vul het in en stuur het op. Dit formulier is tot 1 april beschikbaar.

3. Bellen met de belastingtelefoon
Bellen met de belastingtelefoon is nog het eenvoudigste. Ook hier krijgt u allerlei vragen via een menu en moet u uw BSN nummer opgeven. Als dat goed verloopt hoort u de stem zeggen dat u binnen uiterlijk 10 dagen een bevestiging van uitstel van aangifte krijgt.

Uitstel van belastingaangifte 2012 of 2013 levert geld op

Uitstel van belastingaangifte kan u ook extra geld opleveren als u zeker weet dat u geld terug krijgt van de belasting. De belastingdienst zal uw aangifte pas op een later moment kunnen afhandelen en voor die tussenliggende periode krijgt u rente vergoed. Als u moet bijbetalen is het natuurlijk niet zo voordelig, maar dan nog kan uitstel vragen gunstig zijn. Ten eerste voorkomt u zo de hoge verzuimboete van de belastingdienst. Ten tweede hebt u wat meer tijd om geld apart te leggen om straks de rekening aan de belastingdienst te betalen.

Uitstel belastingaangifte 2013 in 2014

Wie in 2014 uitstel vraagt voor zijn belastingaangifte 2013, zal merken dat de regels strenger zijn geworden. Zo wordt er door de belastingdienst op gelet of u de laatste jaren wel op tijd uw belastingaangifte deed. Uw verzoek tot uitstel wordt afgewezen als:
  • U te laat belastingaangifte deed over 2012 en ook over 2011 of 2010.

Was u op tijd in 2012 maar niet in 2011 of 2010, dan kunt u in 2014 nog gewoon uitstel krijgen voor uw belastingaangifte 2013.

Conclusie uitstel belastingaangifte

Vraag op tijd uitstel van belastingaangifte aan als u dat beter uitkomt. Het kan zeer eenvoudig en voorkomt bij de belastingaangifte 2013 de verzuimboete en heffingsrente van de fiscus bovenop de gewone belastingaanslag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2013 en de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2013 en de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte doet, kan ook in 2013 en 2014 van de belastingdienst een hoge verzuimboete en heffing…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteGeld verdienen aan de Belastingdienst. Dat kan met de heffingsrente en belastingrente op de belasting. Ook gezamenlijk b…
Heffingsrente en invorderingsrenteHeffingsrente en invorderingsrenteU krijgt een aanslag met een te betalen of te ontvangen bedrag, en hierbij wordt heffingsrente berekent. Maar waar wordt…
DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2014 over het jaar 2013? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Actieve informatieplicht belastingdienst 1 januari 2013Actieve informatieplicht belastingdienst 1 januari 2013U hebt in 2013 en 2014 een wettelijke actieve informatieplicht naar de belastingdienst toe. Dit is in 2012 ingevoerd. Al…

Reageer op het artikel "Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens)"

Reacties

Glenn, 31-03-2014 14:32 #3
Waarom krijg ik de opmerking via de belastingtelefoon "al onze medewerkers zijn in gespreků, we verbreken nu de verbinding"terwijl ik geen medewerker wil spreken. Ik wil gewoon via de telefoon/computer uitstel aanvragen. Daar heb ik geen medewerker voor nodig. En waarom kun je geen uitstel aanvragen via internet? Reactie infoteur, 31-03-2014
Beste Glenn,
Tot 1 april 2014 kunt u ook digitaal uitstel van belastingaangifte aanvragen (via DigiD).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

I. R. Ton, 03-04-2011 14:09 #2
Door vele tevergeefse pogingen te voldoen aan de DigiD machtiging (voortdurend afgewezen worden van volgens regels ingevulde gebruikersnaam en wachtwoord) ben ik genoodzaakt u hierbij uitstel aan te vragen, alsmede gebruik te moeten maken van een P-formulier. Gaarne toezending. Reactie infoteur, 03-04-2011
Beste I.R. Ton,
U kunt terecht bij de belastingtelefoon: 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Arends, 29-03-2011 11:21 #1
Het zou prettig zijn om b.v. bij het artikel, telefonisch uitstel vragen meteen een telefoonnummer te vermelden Reactie infoteur, 29-03-2011
Beste M. Arends,
U kunt bellen met 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2013
Reacties: 3
Schrijf mee!