InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huis verkocht, moet ik belasting betalen over de overwaarde?

Huis verkocht, moet ik belasting betalen over de overwaarde?

Huis verkocht, moet ik belasting betalen over de overwaarde? In een koophuis kan in de loop der jaren een flinke overwaarde worden opgebouwd. Moet u na de verkoop van het huis de overwaarde bij uw inkomen optellen? Of moet u er op een andere manier belasting over betalen? Het kopen van een huis is tevens een investering waar u ooit van hoopt te profiteren. De waarde van een koophuis gaat historisch gezien stijgen in de loop der jaren. Zoals met alle investering het geval is, weet u niet zeker dat de waarde gaat stijgen. De huizenprijzen kunnen ook dalen. In het verleden is er vaker een periode geweest waarin de huizenprijzen zakten, maar dit zijn slechts korte periodes geweest, en werden opgevolgd door en periode met sterk stijgende prijzen.

Hoeveel overwaarde zit er in een huis?

Dit is te bepalen door de huidige verkoopprijs te vergelijken met de koopprijs die u er ooit voor betaald hebt. Bij het bepalen wat u van de overwaarde over gaat houden, moet u ook nog rekening houden met de kosten die u hebt moeten betalen bij het kopen van het huis. Door de resterende hypotheek te vergelijken met de huidige verkoopprijs kunt u nagaan hoeveel geld u eruit krijgt bij de verkoop. Bij hypotheekvormen waarbij er periodiek ook een deel van de hypotheek is afbetaald, zal dit bedrag hoger uitvallen.

Huis verkopen en overwaarde weer investeren in het nieuwe huis

Bij het kopen van een ander huis, moet u de overwaarde uit de verkochte huis inbrengen in het nieuwe huis. In het verleden was het mogelijk om de overwaarde te gebruiken voor andere zaken, maar hierop zijn de regels gewijzigd. Indien u de overwaarde uit het verkochte huis niet gaat inbrengen in het nieuwe huis, is de nieuwe hypotheekrente over de nieuwe woning niet volledig aftrekbaar. Een deel van de hypotheek ter grote van de overwaarde uit de verkochte woning, is niet aftrekbaar.

Is de overwaarde belast?

Indien u niet opnieuw een huis gaat kopen, is de overwaarde vrij te besteden. Dit bedrag zal niet rechtstreeks belast gaan worden, maar telt wel mee als vermogen in box drie van ons belastingstelsel. In deze box worden vermogensbestanddelen belast, zoals spaargeld, een tweede huis en waarde van beleggingen. Iedere belastingplichtige heeft een vrijstelling van afgerond €21.000, zodra uw vermogen hierboven komt moet u belasting gaan betalen.

Belastingheffing over vermogen

De gerealiseerde overwaarde zal bij uw vermogen worden opgeteld. De hoogte zal worden bepaald per 1 januari van het betreffende belastingjaar. Op dit meetmoment is de hoogte van uw vermogen bepaald en daarover moet u eventueel belasting betalen. De heffing bedraagt 30 procent over een verondersteld rendement van 4 procent. Hoeveel rendement u daadwerkelijk hebt gemaakt zal niet naar gekeken worden. Omgerekend komt dit neer op een heffing van 1,2 procent.

Voorbeeld:
Een echtpaar verkoopt hun huis en hebben een overwaarde van €40.000. Daarnaast hebben ze nog €8.000 aan spaargeld en €2.000 aan beleggingen. Het totale vermogen bedraagt €50.000.
De vrijstelling bedraagt €21.000 x 2 = €42.000. Over €8.000 moet dus nog belasting worden betaald. De heffing bedraagt 1,2 procent van €8.000 = €96.
© 2011 - 2014 Juul, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overwaarde woning berekenenOverwaarde woning berekenenDe overwaarde van de woning kan op diverse manieren worden bepaald, bijvoorbeeld door een taxatierapport op te laten ste…
Overwaarde woning opnemenOverwaarde woning opnemenAls je vermogen vastzit in de woning, kun je de woning verkopen en kleiner gaan wonen, zodat je de overwaarde van je hui…
Hoe bepaal ik de overwaarde van mijn huisHoe bepaal ik de overwaarde van mijn huisHet is lastig om de overwaarde van een huis te bepalen. De waarde is namelijk afhankelijk van wat de koper voor het huis…
Is overwaarde na verkoop huis belast?Is overwaarde na verkoop huis belast?Op het moment dat u uw eigen huis verkoopt met een overwaarde, verandert er in fiscaal inzicht iets. De waarde van uw ei…
Overwaarde woning benuttenOverwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…

Reageer op het artikel "Huis verkocht, moet ik belasting betalen over de overwaarde?"

Reacties

Remco Veldhuyzen, 12-02-2013 10:31 #4
6 jaar geleden mijn vrouw overleden huis is hypotheek vrij. Wil nu mijn huis verkopen en van de opbrengst en gedeelte apart zetten voor mijn kinderen. Als ik later zeg binnen 3 jaar een ander huis koop, kan ik dan voor het volledige bedrag wat ik voor de nieuwe woning nodig heb hypotheekrente aftrekken?
Rekensom (250000-50000= 200000, nw. woning ca. 280000, hypotheek nodig van 80000.)

Erik van Starkenburg, 06-12-2012 07:15 #3
Ik wil mijn huis verkopen en verwacht een overwaarde van ca 100.000 euro. Omdat ik voordat ik deze woning betrok ook ca 150.000 euro winst op de vorige woning maakte en dit in mijn huidige woning geïnvesteerd heb verwacht ik uiteindelijk zo'n 250.000 euro over te houden. Nu verhuizen wij naar het buitenland (Zweden) en willen daar een nieuwe woning kopen. Hoe zit dit belastingtechnisch in elkaar als ik het bedrag in mijn nieuwe huis in Zweden investeer? Reactie infoteur, 07-12-2012
De overwaarde bij verkoop is vrij van belastingheffing. Vanaf het moment van uitkeren telt het bedrag wel mee als spaargeld. U bent verplicht om het bedrag opnieuw te investeren in een aan te kopen huis. Deze verplichting geldt niet als u een huis gaat kopen waarover u geen hypotheekrenteaftrek kunt genieten. Dat is bij u het geval!

Wies, 13-08-2012 14:36 #2
Mvr kluivers

goedenmiddag,

Ik houd 250.000 over van mijn huis… hoeveel belasting ga ik betalen? Wij hebben aow met pensioen? Reactie infoteur, 13-08-2012
Verkoopopbrengst bij het verkopen van uw huis is vrij te besteden. Indien u opnieuw een huis gaat kopen moet het bedrag opnieuw geinvesteerd worden in de nieuwe woning. U hoeft niet af te rekenen met de Fiscus, maar het bedrag telt wel mee als vermogen voor de heffing over uw vermogen.

K. van 't Goor, 05-07-2012 16:33 #1
Hallo,
Ik hou na de verkoop van mijn huis ongeveer € 30.000, - over, de hypotheek is dan betaald en wat achterstand van de hypotheek.
Ik heb verder geen spaargeld en een bruto inkomen van € 12.300, - per jaar.
Verder is alles bij mij standaard. Hoeveel belasting moet ik dan betalen aan de belastingdienst van mijn overgebleven overwaarde van € 30.000, -
De een zegt 1.2 % en de ander zegt 25 %… Kunt u mij hier een juist antwoord op geven? Alvast bedankt voor uw medewerking en eventueel antwoord.
Met vriendelijke groeten Karin van 't Goor Reactie infoteur, 05-07-2012
Van het totaal aan spaargeld (en evt. andere vermogensbestanddelen) wordt eerst de vrijstelling van afgetrokken (ongeveer €22.000 per belastingplichtige). Het resterende deel gaat belast worden tegen 1,2% per jaar.

Infoteur: Juul
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!