InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017

Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017

Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017 De fiscale aftrekposten 2016 en aftrekposten 2017 particulier zijn erg belangrijk voor uw belastingaangifte 2017 en belastingaangifte 2018 inkomstenbelasting. Uw belastingaangifte 2017 doet u uiterlijk 1 mei 2017 (aanslagjaar 2016). Niemand wil grote aftrekposten mislopen bij de belastingaangifte, maar wil de belastingdienst laten meebetalen voor zijn onkosten. Helaas zijn niet alle uitgaven ook fiscale aftrekposten. De ziektekosten zijn een goed voorbeeld waarbij vele kosten niet meer aftrekbaar zijn. Zijn schenkingen dan wel aftrekbaar en dus een aftrekpost van de belasting of een boete misschien? Bekijk de niet aftrekbare aftrekposten bij uw belastingaangifte, want anders moet u misschien belasting terug betalen. In 2016 en 2017 verandert vooral de aftrekpost aftrek hypotheekrente voor nieuwe hypotheken, vanaf 2015 ook de aftrek van kinderalimentatie en kosten levensonderhoud kind.

Fiscale aftrekposten 2016 en de belastingaangifte 2016 in 2017: niet alle kosten zijn aftrekbaar

De belastingaangifte over 2016 doet u in 2017, die over 2015 doet u in 2016. Fiscale aftrekposten zijn bij deze belastingaangifte inkomstenbelasting interessant. Die zorgen ervoor dat u minder belasting hoeft te betalen of geld terugkrijgt van de belastingdienst. De fiscale aftrekpost die de meeste aandacht trekt is de hypotheekrenteaftrek. Iedereen met een hypotheek weet dat en zal niet vergeten om de aftrekpost op het belastingformulier in te vullen. Hetzelfde geldt voor bekende posten als de zorgkosten, de alimentatie en de studiekosten. Maar het omgekeerde is ook waar. Nogal wat mensen denken of hopen dat bepaalde kosten in hun belastingaangifte ook aftrekbaar zijn van de belasting, terwijl dat niet het geval is. Ik zal u een aantal voorbeelden geven van fiscaal niet aftrekbare posten.

Schenkingen en giften 2016 en 2017

Bij een schenking bedoelen we een bepaald bedrag of iets van waarde dat u aan een ander geeft. Meestal een kind, kleinkind of ander familielid. Deze schenkingen kunnen belastingvrij zijn, maar dat betekent niet dat u de schenking ook nog eens van de belasting mag aftrekken. Anders wordt het wanneer u periodiek of eenmalig geld geeft aan een ANBI instelling of giro 555. Maar dan spreekt de belastingdienst over een gift en niet over een schenking. Giften zijn boven een bepaalde drempel fiscaal aftrekbaar. Zowel bij een gift als een schenking vermindert wel uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting zodat u daar iets minder belasting hoeft te betalen.

Ik heb een hobby

Wie een studie volgt voor zijn hobby zal daar veel plezier aan beleven, maar de kosten van de opleiding zijn niet fiscaal aftrekbaar. De belastingdienst eist namelijk dat het een studie moet zijn dat uw perspectief op de arbeidsmarkt verbetert. De opleiding moet dus loopbaangericht zijn, en een hobby valt daar niet onder.

Ik volg een dieet in 2016 of 2017

Ook de kosten van een dieet zijn niet zomaar aftrekbaar. Bepaalde diëten zijn dat wel. De belastingdienst houdt een strikte lijst bij. De gedachte dat een dieet goed is voor de mens en daardoor kosten voor de gezondheidszorg uitspaart, klopt denk ik wel. Maar de belastingdienst honoreert het niet. Ook niet uw lidmaatschap van een zwemvereniging, wandelclub en dergelijke. Ook de periodieke medische keuring voor uw rijbewijs is geen aftrekpost. Afgeschaft is de aftrek van:
  • De zorgpremie;
  • De bril;
  • De huisapotheek;
  • Uitgaven wegens ouderdom en arbeidsongeschiktheid;
  • Contactlenzen, oog laser behandelingen ter vervanging van bril of contactlenzen;
  • De rollator, loophulp, rolstoel, looprek, elleboogkruk, gipssteun, scootmobiel;
  • De installatie van een alarmsysteem in een seniorenwoning;
  • Eigen bijdragen AWBZ en WMO;
  • Uitvaartverzekering;
  • Uitgaven wegens adoptie;
  • Uitgaven wegens overlijden;
  • Uitgaven voor kraamhulp.

Boete van de belastingdienst of belasting betalen over een eerder jaar

U kunt van de belastingdienst een boete krijgen. Doordat u te laat bent met uw aangifte, bij zwart geld, bij een bewust verkeerde aangifte inkomstenbelasting. Of u krijgt pas laat de belastingaanslag over een eerder jaar binnen. Al die uitgaven zijn niet ook een aftrekpost.

Testament maken of een samenlevingscontract

Een testament maken of een notarieel samenlevingscontract laten opstellen kosten geld, maar zijn daarmee geen aftrekposten. U kunt vaak niet zonder, maar helaas. Dat geldt voor veel meer verplichtingen zoals uw id kaart, rijbewijs en dergelijke.

Kinderalimentatie betalen en de belastingaangifte

De partneralimentatie is fiscaal aftrekbaar, maar de kinderalimentatie niet. De aftrekpost kosten levensonderhoud kind is vervallen in 2015. Het is dan ook slim om te bekijken of u kunt schuiven tussen de partneralimentatie en kinderalimentatie. Overigens betaalt uw ex-partner wel inkomstenbelasting over de partneralimentatie. Verder is het zo dat de kosten die worden gemaakt om de alimentatie te krijgen wel kunnen worden afgetrokken van de inkomstenbelasting door de ontvanger van de alimentatie, maar de kosten om de alimentatie te voorkomen niet door de betalende partij van de alimentatie.

Huis kopen en de belastingaangifte 2016 en 2017

Als u aflost op een hypotheek is de hypotheekrente in veel gevallen aftrekbaar. Bij de aankoop van een huis is ook veel niet aftrekbaar:
  • Aflossingen op de hypotheek dan wel inbreng eigen geld. Ook niet de inbreng van de overwaarde van de oude woning in de aankoop van een nieuwe woning.
  • De kosten van onderhoud en verbouwing van het pand.
  • De makelaarsprovisie, de notariskosten en de kadastrale rechten van de koopakte.
  • De overdrachtsbelasting bij een bestaande woning en de omzetbelasting bij nieuwbouw.
  • De betaalde bouwrente voordat de voorlopige koopovereenkomst was gesloten.
  • De rente voor andere doeleinden dan de aankoop of verbetering van een huis. De rente op een lening van een auto is dus niet fiscaal aftrekbaar.
  • Rente op leningen voor de eigen woning, wanneer die lening is tussen fiscale partners of leden van uw huishouden.
  • Rente op leningen om de aftrekbare rente en kosten van lenen te kunnen betalen. Uitzondering hierop is een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan voor de aftrekbare oversluitkosten of bouwrente.
  • Premies voor een kapitaalverzekering eigen woning of de op een spaarrekening eigen woning via bijvoorbeeld een spaarhypotheek. Anders kan dat zijn met de premies voor lijfrente, want die hangt samen met uw berekening jaarruimte als aftrek voor de inkomstenbelasting.

In 2016 en 2017 vermindert de mogelijkheid tot hypotheekrenteaftrek voor nieuwe hypotheken verder. Voor de nieuwe hypotheken vanaf 2013 wordt een aflossing vereist om aftrek van hypotheekrente mogelijk te maken. Het tarief waartegen de aftrek mogelijk was, was maximaal 52%, maar dit daalt vanaf 2014 elk jaar met 0,5% naar 50,5% in 2016 en 50% in 2017.

Conclusie aftrekposten belastingaangifte inkomstenbelasting 2016 & 2017

Benut de vele fiscale aftrekposten en aftrekbare uitgaven om minder belasting te betalen, maar let wel: niet alles kan als aftrekpost worden opgevoerd. Dat blijkt wel, maar gebruik ze als u er recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrekposten belasting 2015 en 2016Aftrekposten belasting 2015 en 2016Wat zijn de fiscale aftrekposten belasting 2015 en 2016 voor particulieren? Dat is belangrijk voor uw belastingaangifte…
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2016 of 2017 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2015, 2016 en 2017? Let…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…

Reageer op het artikel "Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017"

Reacties

P. Pinckaers, 17-02-2016 13:14 #5
Is een hypothecaire geldlening aftrekbaar als het gebruikt wordt voor levensonderhoud. Zoals de lening en rente. Reactie infoteur, 11-01-2017
Beste P. Pinckaers,
De rente is in 2016 en 2017 alleen aftrekbaar als de hypotheek wordt afgesloten voor de aanschaf of verbetering van de eigen woning. Als dat niet het geval is, kunt u de lening nog wel opvoeren als schuld in box 3:

http://financieel.infonu.nl/geld/30605-ook-een-consumptieve-lening-geeft-fiscaal-voordeel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 09-12-2015 17:13 #4
Wanneer mijn vrouw en ik onze hypotheek in 2016 oversluiten bij de huidige bank en daar 11500,- boeterente over moeten betalen is er met ons inkomen geen ruimte om deze boeterente af te trekken. Mijn vrouw en ik zijn 61 en 62 jaar.
Wij vragen ons af of het verstandig is om een deel van onze bankspaarrekening op dit moment een lijfrente met en looptijd van 5 jaar te komen en zo ons inkomen 5 jaar te verhogen om toch de 11500,- boeterente terug te kunnen vorderen.
Is het ook nog van belang dat we i.p.v. 8100,- jaarlijkse rente naar 4655,- gaan betalen? Reactie infoteur, 10-12-2015
Beste Jan,
De totaal aftrekbare hypotheekrente is voor u in 2016 dan gelijk aan de lagere hypotheeklasten plus de boeterente. Als uw inkomen te laag is om volledig van de aftrek te genieten, is rentemiddeling misschien een goedkopere oplossing (een gemiddelde van de actuele rente en de rente die u nu betaalt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kersten, 30-01-2015 12:32 #3
Mijn ega(1948 geb.) heeft veel specifieke zorgkosten, welke ze grotendeels heeft afgedekt met een hoge ziektekostenpremie. Maar al onze veel hogere premies(zowel % als nominatieve) zouden niet aftrekbaar zijn, evenmin als de extra kosten die door de verzekering gedekt worden. Wij zien dat als dubbel pakken en oneerlijk. Is het beter om onze ziektekostenverzekeringen tot een minimum te verlagen om enerzijds veel premie te besparen en anderzijds onze (daardoor)niet gedekte ziektekosten fiscaal aftrekbaar te maken? Reactie infoteur, 30-01-2015
Beste Kersten,
Wat u voorstelt kan aantrekkelijk zijn als u voldoende geld achter de hand hebt om de rekeningen zelf te betalen. U zou wel even moeten berekenen of u dan ook goedkoper uit bent. Ook bij de aftrek van zorgkosten is door de drempel waarmee u rekening moet houden niet alles fiscaal aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/belasting/136048-fiscale-aftrekpost-specifieke-zorgkosten-2015-en-wmo-2015.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandeven (infoteur), 07-03-2011 12:24 #2
Hallo, ik woon nu al enkele jaren in nederland en iemand vertelde mij over voorkoming dubbele belasting. Binnekort ga ik aangifte doen en ga ik het digitale aangifteformulier downloaden. Weet u soms ook waar ik deze rubriek kan terugvinden ter voorkoming dubbele belasting? Dus daar moet ik aangeven welke belastingen ik reeds in belgie afdraag? Reactie infoteur, 07-03-2011
Hallo Vandeven,
1. Bij mijn weten wordt die post in de digitale versie niet genoemd. De digitale versie is minder volledig op dit punt. Als u er gebruik van wilt maken moet u een P-formulier aanvragen bij de belastingtelefoon.
2. Al u in Nederland aangifte doet, moet u uw zogenaamde wereldinkomen opgeven. Ook wat u in België verdient. Er zijn speciale afspraken tussen Nederland en België om een dubbele heffing te voorkomen. Maak er gebruik van, zou ik zeggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandeven (infoteur), 07-03-2011 08:36 #1
Hoe geef ik een appartement met overwaarde aan in Belgie? En moet ik iets aankruisen ter voorkoming van dubbele belasting aangezien ik hier in Belgie grondbelasting enz. op betaal? Reactie infoteur, 07-03-2011
Beste Vandeven,
1. Het Nederlandse P-biljet aangifte inkomstenbelasting 2010 bevat vraag 42 met daarin vragen om een dubbele belasting te voorkomen. Vraag 43 gaat over inkomsten uit loondienst België. Dit is de niet digitale versie.
2. Vraag 10 gaat over de vermogensbestanddelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2016
Reacties: 5
Schrijf mee!