InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kosten eigen huis aftrekbaar- regeling tot 2013

Kosten eigen huis aftrekbaar- regeling tot 2013

De hypotheekrenteaftrek is de aftrekpost die er voor zorgt dat wij een deel van de betaalde hypotheekrente terug ontvangen. Daarnaast zijn ook bepaalde kosten bij het kopen van een huis fiscaal aftrekbaar. Een eigen huis valt samen met het inkomen in box één van ons belastingstelsel. Over het inkomen moet u belasting betalen en de betaalde hypotheekrente mag u weer aftrekken. Een groot deel van de kosten koper bij het kopen van een huis, kunt u in het betreffende belastingjaar weer aftrekbaar maken. Bij een geringe of geen hypotheekschuld mag u een extra aftrek opvoeren om de betaalde eigenwoningforfait te verrekenen. Voor bezitters van een monumentaal pand gelden weer extra mogelijkheden om kosten aftrekbaar te maken.

Is hypotheekrente altijd aftrekbaar?

Nee, er zijn wel vereisten aan verbonden. Eén van de vereisten is dat de hypotheek moet zijn afgesloten voor het aanschaffen van een eigen huis welke uw hoofdverblijf is. De betaalde hypotheekrente voor een hypotheek van een tweede huis is niet aftrekbaar. De hypotheekrente is ook niet aftrekbaar in het geval het geleende bedrag niet is gebruikt ter verbetering of verwerving van het huis. De hypotheekrenteaftrek is beperkt tot een periode van dertig jaar.

Zijn de onderhoudskosten aan het huis aftrekbaar?

Nee, dit is niet het geval. Er is een uitzondering gemaakt voor monumentenpanden. In het geval het huis uw hoofdverblijf is, mag u de kosten (ook afschrijving en lasten) aftrekken in box één. U moet nog wel een percentage van 0,75 procent van de eigenwoningwaarde aftrekken van de kosten. Indien het huis niet uw hoofdverblijf is, zijn uitsluitend de onderhoudskosten aftrekbaar. Hierbij geldt dat u 4 procent van de waarde van het huis in mindering moet brengen op de onderhoudskosten.

Is betaalde overdrachtsbelasting aftrekbaar?

De overdrachtsbelasting bedraagt 6 procent van de koopsom. Dit bedrag zelf is niet aftrekbaar, maar als u het gaat meefinancieren is de verschuldigde hypotheekrente wel aftrekbaar.

Is afsluitprovisie aftrekbaar?

Ja, het bedrag dat u de bank of bemiddelaar moet betalen aan afsluitprovisie is eenmalig aftrekbaar. U kunt in het jaar van aanschaf van het huis de totale kosten in mindering brengen op uw inkomen. Er geldt een maximum van 1,5 procent aan provisie. Het bedrag mag niet hoger zijn dan 3.630 (2011).

Zijn de taxatiekosten aftrekbaar?

De taxatiekosten worden gemaakt ter verwerving van het huis. Deze kosten vormen dus een onderdeel van de aftrekbare kosten.

Zijn de advieskosten aftrekbaar?

Bemiddelaars werkten in het verleden standaard met afsluitprovisies. Steeds vaker stappen ze hiervan af en gaan voor hun advies een vergoeding vragen. In dat geval komt de eventuele afsluitprovisie ten goede aan de klant. De kosten die u hiervoor moet betalen mag u in het jaar van aanschaf aftrekken van de belasting.

Mag ik de kosten voor het aankleden van het huis aftrekken?

Nee, deze kosten zijn niet aftrekbaar. In het geval u deze kosten gaat financieren, is de betaalde hypotheekrente alleen aftrekbaar als het een verbetering van de woning zelf betreft. De kosten voor het inrichten van het huis valt hier niet onder omdat het geen verbetering is aan de woning zelf. Bijvoorbeeld de rente voor het financieren van een nieuwe keuken is wel aftrekbaar. Dit vormt namelijk een (vastgenageld) onderdeel van het huis. Bij het meubileren van het huis met geleend geld, is de betaalde rente niet aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten eigen huis aftrekbaar- regeling tot 2013"

Infoteur: Juul
Laatste update: 04-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!