InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Regels fiscaal partnerschap per 2011

Regels fiscaal partnerschap per 2011

Per 1 januari 2011 zijn de regels rondom fiscaal partnerschap gewijzigd. Tot 2011 kon er gekozen worden voor fiscaal partnerschap voor samenwonenden. Sinds 2011 zijn ongehuwd samenwonenden fiscale partners indien aan een aantal eisen is voldaan.
In veel gevallen is fiscaal partnerschap aantrekkelijk. De belastingplichtigen kunnen namelijk zelf kiezen wie bepaalde inkomsten en aftrekposten op naam krijgt. Door te schuiven met inkomsten en aftrekposten kunnen de partners groter fiscaal voordeel behalen. De partner met het hoogste inkomen, zit mogelijk ook in een ander belastingschijf. Hierdoor kan er een hogere teruggaaf worden ontvangen. In het programma van de belastingaangifte kunt u zelf proberen om belasting te besparen. Dit kunt u doen door te kijken wat het effect is als u gaat schuiven met de aftrekbare kosten.

Wat is fiscaal partnerschap?

Door fiscaal aan elkaar verbonden te zijn, kunt u onderling zelf een verdeling aanbrengen van de inkomsten en uitgaven. Dit kan fiscaal handig zijn, maar op deze manier kunt u ook komen tot een eerlijke verdeling van een eventuele belastingteruggave. Het grootste voordeel kan behaald worden met de aftrekbare hypotheekrente van een eigen huis. Op jaarbasis kan de teruggave in de duizenden euro’s lopen (afhankelijk van de te betalen hypotheekrente). In totaal is er honderd procent te verdelen, en het is aan de partners om op te geven welke verdeling ze willen aanhouden.

Verandering fiscaal partnerschap per 2011

Tot 2011 konden ongehuwd samenwonenden kiezen voor een fiscaal partnerschap. Vanaf 2011 is het vastgelegd in welke situaties er sprake is van fiscaal partnerschap. In het geval samenwonenden hetzelfde woonadres hebben, en dit ook is vastgelegd in de gemeentelijke basisadministratie, zijn ze fiscale partners indien minimaal aan één van de onderstaande eisen is voldaan:
  • Volgens de pensioenregelingen zijn de samenwonenden als partners geregistreerd;
  • De partners hebben een notarieel samenlevingscontract afgesloten;
  • Een van de partners heeft een door de partner erkend kind;
  • De partners hebben samen een kind;
  • De partners zijn beide eigenaar van het huis waar ze in wonen en als hoofdverblijf aanhouden.

Wanneer begint het fiscaal partnerschap?

Het fiscaal partnerschap begint op het moment dat het huwelijk of geregistreerd partnerschap is afgesloten. Bij ongehuwd samenwonenden begint het partnerschap op het moment dat ze op hetzelfde woonadres staan ingeschreven en aan één van eerder genoemde eisen hebben voldaan.

Wanneer eindigt het fiscaal partnerschap?

Op het moment dat samenwonenden niet meer aan de voorwaarden voldoen, vervalt ook het partnerschap. Voor gehuwden en geregistreerde partners, vervalt het partnerschap op het moment ze niet meer op hetzelfde woonadres staan ingeschreven volgens de gemeentelijke basisadministratie, tenminste indien er ook een verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed loopt.

Voorbeeldberekening voordeel fiscaal partnerschap
Een man en vrouw zijn getrouwd en hebben beide een zelfstandig inkomen. De man die werkt parttime en verdient €12.000 bruto per jaar. De vrouw die werkt fulltime en verdient €46.000 bruto per jaar. Aan aftrekbare hypotheekrente betalen zijn per jaar €6.000. Indien de vrouw dit bedrag aftrekt van haar inkomen, krijgen ze 42 procent van de betaalde hypotheekrente terug. De man heeft een lager inkomen en zal de hypotheekrente ook slechts aftrekbaar kunnen maken tegen een percentage van rond de 33 procent.
Gerelateerde artikelen
Fiscaal partnerschap: voordelen & nadelenFiscaal partnerschap: voordelen & nadelenWat is fiscaal partnerschap? Is het gunstig om fiscale partners te zijn? Wat zijn de voordelen en nadelen van fiscaal pa…
Fiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenFiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenAls u een fiscaal partner hebt, is het mogelijk om de aftrekposten en inkomsten zo te verdleen dat u het minste belasing…
Aftrekposten verdelen onder de fiscale partnersAftrekposten verdelen onder de fiscale partnersDoor slim te schuiven met aftrekposten tussen de fiscale partners, kunt u de meest gunstige fiscale benadering voor uzel…
Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Er geldt een nieuwe definitie van het fiscaal partnerschap. Dat betekent ook nieuwe regels en voorwaarden voor de belast…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…

Reageer op het artikel "Regels fiscaal partnerschap per 2011"

Reacties

Willem, 27-04-2016 18:45 #2
Ik heb een inkomen uit box drie naast mijn AOW en mijn vrouw heeft een salaris uit haar BV we hebben een afspraak over de kosten van de huishouding. So far so good, echter ze weigert mij te informeren m.b.t. het resultaat van haar BV een resultaat dat zeer sterk kan fluctueren en ook kunnen er risico`s ontstaan waar ik geen greep of zicht op heb. Haar stelling is dat behalve haar salaris de winst uit de BV niet meetelt. Heb ik als echtgenoot recht op inzage van de aangiften? We hebben een hypotheek > 600.000 en de betalingen worden met haar aangifte verrekend en leiden meestal tot een teruggave aan haar.

Nederbelg (infoteur), 01-03-2011 15:45 #1
Hoe zit het als men in België woont en 1 van de samenwonende in Nederland werkt en kiest voor aangifte in Nederland, terwijl de andere partner heeft gekozen voor aangifte in België. Wat zal er dan veranderen voor ons in 2011? Blijft onze situatie dan hetzelfde? 1 persoon blijft in nederland aangifte doen en de andere blijft dat doen in België?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!