InfoNu.nl > Financieel > Belasting > T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier

T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier

T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier Het T-Biljet en het Tj-Biljet zijn voor veel mensen onvindbaar op de website van de Belastingdienst. Dit klopt, want de Belastingdienst probeert mensen zoveel mogelijk te stimuleren om de aangifte elektronisch te doen. Belasting terugvragen doen veel mensen echter liever op papier dan via internet. Dit kan nog wel! Namelijk door gebruik te maken van het P-Biljet.

Waarom is het T-biljet en het Tj-biljet verdwenen?

Het aanvragen van een T-biljet of Tj-biljet is met name onder studenten een begrip. Je hebt een of meerdere bijbaantjes gehad en kunt niet overal tegelijk loonheffingskorting laten toepassen. Zo wordt veel belasting ingehouden die je later weer terug kunt krijgen omdat je niet boven de grens van een bepaald minimum inkomen uitkomt. Het invullen van een simpel tj-formulier bood jaren uitkomst. Sinds 2011 werkt dit echter net iets anders.

De Belastingdienst heeft per 2010 het T, Tj, en ook het E-formulier afgeschaft. Het betreft allemaal papieren formulieren. Veel mensen doen al digitaal aangifte van de belasting met het aangifteprogramma dat beschikbaar is voor Windows, Linux en Apple. Digitaal aangifte doen heeft zeker voordelen. Zo hoef je niet zelf al je gegevens in te vullen: wanneer je wacht tot na 1 maart vult de Belastingdienst al een belangrijk deel voor je in. Het gaat om zaken als loon, uitkering of de WOZ-waarde van een woning.

Is het ingewikkeld om elektronisch aangifte te doen?

Nee, in principe niet. Veel mensen vinden het wel handiger om uitgebreid met alle mappen aan tafel te zitten en zo te puzzelen op hun aangifte dan om voor een beeldscherm te zitten. Wat doet u als u besluit om elektronisch aangifte te doen?
  1. Ga naar de website van de Belastingdienst
  2. Klik in de tab 'Particulier' op de optie 'Aangifte doen, belasting betalen of terugvragen'.
  3. Klik onder het kopje 'Aangifte doen' op 'Alles over de aangifte van 2010'.
  4. Klik onder het kopje 'Voor 1 maart aangifte doen' (indien voor 1 maart) op de optie 'download aangifteprogramma 2010'.
  5. Kies onder het kopje 'programma's' voor het besturingsprogramma van uw PC of laptop.
  6. Klik onder downloaden op 'Elektronische aangifte IB 2010 voor Windows' (of het besturingsprogramma van uw keuze).
  7. Volg vervolgens de instructies van uw computer op. U heeft de mogelijkheid een pictogram aan te maken voor op uw bureaublad zodat het programma gemakkelijk te vinden is.

Hou er wel rekening mee dat u de aangifte of aanvraag voor teruggaaf aan het einde elektronisch moet ondertekenen, zoals u dat normaal met een gewone handtekening zou doen. Dit gebeurd door gebruikmaking van DigiD. Hiervoor moet u een account aanvragen. U krijgt dan binnen een paar dagen een formulier toegezonden met een inlogcode, deze kunt u dan gebruiken om uw account te activeren.

Nadat u uw aangifte heeft verzonden kunt u het programma gewoon weer van uw computer verwijderen. U zult het niet verder nodig hebben want voor ieder volgend jaar wordt een nieuw programma ontwikkeld.

Hoe kan ik nog op papier aangifte doen?

De Belastingdienst heeft deze optie op de website een beetje verstopt, maar het is nog wel te vinden. Het P-formulier of het P-biljet vervangt namelijk het T-, Tj en het E-formullier. Het is vanaf 2011 het enige papieren formulier dat gebruikt kan worden om belastingaangifte te doen of teruggaaf aan te vragen. Het P-biljet of P-formulier is via de website op te vragen en wordt dan binnen enkele dagen thuis gestuurd. Ook is het te bestellen door de bellen naar de Belastingtelefoon. Dit is handig voor mensen die helemaal niet de beschikking hebben over een computer.

Sommige mensen gebruikten al een P-formulier of P-biljet en zijn gewoon deze jaarlijk automatisch toegestuurd te krijgen. Dit is vanaf 2011 niet langer het geval. De enige uitzondering wordt gemaakt voor mensen boven de 64. Mensen onder deze leeftijdsgrens die altijd automatisch een P-formulier kregen zijn als het goed is per brief op de hoogte gesteld van de wijziging.

Uiteraard moet u er wel rekening mee houden dan het verwerken van papieren aangiften en aanvragen voor teruggave langer duurt dan wanneer u het per computer zou aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Wanneer je als student een bijbaantje hebt dan is de kans groot dat je minder hebt verdiend dan de drempel voor het beta…
Belastingdienst, het T-biljetBelastingdienst, het T-biljetWie geen aangiftebiljet 2013 of 2014 heeft ontvangen, maar toch recht heeft op een teruggave van de Belastingdienst, vul…
Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met in…
Recht op belastingteruggaveRecht op belastingteruggaveAls er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Met name studenten hebben recht op belastingt…
Student en geld terug van de belasting over 2013?Student en geld terug van de belasting over 2013?Verwacht je geld terug te kunnen krijgen van de belasting over 2013? Wanneer je dit jaar een bijbaantje had dan is die k…

Reageer op het artikel "T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier"

Reactie

Willy Bruinsma, 22-07-2011 14:14 #1
Ik heb wel een computer, maar vul liever een formulier in. Op de website van de belastingdienst staat een link waarmee je het p-biljet kunt downloaden. Helaas, deze werkt niet.Nu heb ik het via de belastingtelefoon aangevraagd (ik heb uitstel tot 1 september gekregen). Sprekende computer. En nu maar hopen dat het biljet ook daadwerkelijk komt… communiceren met de belastingdienst is niet gemakkelijk…

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2012
Reacties: 1
Schrijf mee!