InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij sparen 2012

Belastingvrij sparen 2012

Belastingvrij sparen 2012 Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de levensloopregeling en groen sparen zijn spaarvormen die een aanzienlijk fiscaal voordeel opleveren.Deze methoden om belastingvrij te sparen, zijn echter verdwenen.

Belasting over spaargeld: Vermogensrendementsheffing

Voor mensen die met hun vermogen boven de vrijstellingen in box 3 uitkomen, is fiscaal voordelig sparen interessant. Want als het vermogen meer is dan €20.661, wordt het meerdere belast door de fiscus middels de vermogensrendementsheffing: belasting over het spaargeld. De fiscus gaat dan uit van een fictieve rente van 4% en meent recht te hebben op 30% (van de 4% rente). In totaal wordt er dan 1,2% vermogensrendementsheffing betaald.

Belastingvrij sparen

Belastingvrij sparen is mogelijk mits het spaargeld niet boven de vrijstelling van de vermogensrendementsheffing uitkomt.

Fiscaal voordelig sparen: Groen sparen

Door "groen" te sparen kun je in sommige gevallen profiteren van een dubbel fiscaal voordeel. Een voorwaarde is dat de bank het spaargeld investeert in duurzame en milieubesparende projecten. De projecten moeten zijn goedgekeurd door de overheid, door middel van zogenaamde “Groene Bankbrieven”. Het spaargeld tot ongeveer 50.000 euro hoeft dan niet te worden opgegeven bij de belastingdienst . “Groen spaar” producten zijn met name verkrijgbaar bij Triodos en ASN Bank.

Fiscaal voordelig sparen: Sparen via spaarloonregeling

De spaarloonregeling is ook een manier om de vermogensrendementsheffing te ontwijken. Een werknemer kan maximaal €613 van zijn bruto jaarloon sparen. Het spaartegoed wordt gestort op een geblokkeerde rekening die na vier jaar vrijkomt. Het bedrag is dan vrij te besteden. Er worden geen belastingen en premies over geheven.Bij de spaarloonregeling geldt een vrijstelling tot €17.025. Als het vrijkomt, moet hier wel 1,2% belasting over worden betaald.

In 2012 verdwijnen de spaarloonregeling en de levensloopregeling. Hiervoor in de plaats komt een nieuwe regeling: vitaliteitssparen.

Fiscaal voordelig sparen: Sparen via levensloopregeling

De levensloopregeling is een spaarpot voor werknemers die zij in de toekomst kunnen gebruiken om een periode van onbetaald verlof te financieren. Van het brutoloon wordt maandelijks een bedrag ingehouden en op een speciale rekening gestort. De werknemer ontvangt rente. Per jaar mag maximaal 12% van het bruto jaarinkomen worden gespaard. Het opgebouwde bedrag mag alleen worden gebruikt voor verlof, zoals studieverlof en ouderschapsverlof. Het bedrag wordt dan periodiek uitgekeerd.

Fiscaal voordeel levensloopregeling

Ieder jaar dat de werknemer meedoet aan de levensloopregeling, ontvangt hij een korting van €201. Hij hoeft dan €201 minder belasting te betalen. Als werknemers met kinderen ouderschapsverlof opnemen, genieten zij een extra voordeel in de vorm van een extra heffingskorting. Als de levensloopregeling wordt uitgekeerd, moet er wel loonbelasting over worden betaald. Maar de levensloopregeling is vrijgesteld van belasting in box 3 (de vermogensrendementsheffing).

Fiscaal voordelig sparen & depositogarantiestelsel

Alle vormen van fiscaal voordelig sparen vallen onder het depositogarantiestelsel. Als de bank failliet gaat, is het spaargeld tot €100.000 gegarandeerd.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Belasting spaargeld ontwijken.
Gerelateerde artikelen
Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenVrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenIn box 3 wordt het inkomen uit sparen en beleggen belast. Er geldt echter een aantal vrijstellingen voor de vermogensren…
Spaarbank & Groensparen is fiscaal zeer voordelig?Spaarbank & Groensparen is fiscaal zeer voordelig?Belastingvrij, groen sparen of fiscaal slim sparen en beleggen met de fiscale voordelen van de Belastingdienst. Fiscaal…
Van lijfrente tot banksparenVan lijfrente tot banksparenBanksparen is een vrij nieuw en fiscaal voordelig product, onder meer in te zetten om uw hypotheek voordelig af te losse…
Sparen met voorwaardenSparen met voorwaardenSparen met voorwaarden is helemaal zo gek nog niet. Een spaarrekening met voorwaarden betekent immers meestal een hogere…
Verschil banksparen & lijfrenteVerschil banksparen & lijfrenteWat is het verschil tussen banksparen en een lijfrenteverzekering? Er zijn verschillende manieren waarop mensen op een f…
Bronnen en referenties
  • Mistermoney
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Belastingvrij sparen 2012"

Reactie

Harm Bruins, 09-12-2012 23:18 #1
Hallo
Wij hebben in september 2011 ons huis verkocht en dus ver over de vrijstelling ben op 31 december 2011 en dit ook ingevuld in box 3 we hebben een appartement weer gekocht en die heb ik in fase`s betaald in 2012 wij hebben een zomerhuisje gehuurd is daar ook een regeling voor daar je het geld net in januari op de bank had staan?moet ik dan over het hele bedrag 1, 2 % betalen?
Graag uw mening hierover. Bij voorbaat dank H. Bruins

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!