InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De fiscaal aftrekbare verhuiskosten

De fiscaal aftrekbare verhuiskosten

De fiscaal aftrekbare verhuiskosten Wie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftrekbaar zijn. U kunt die aankoopkosten en verhuiskosten misschien wel aftrekken van de inkomstenbelasting. Wat zijn dan de fiscaal aftrekbare kosten eigen huis in 2015, 2016 en 2017 naast de hypotheekrenteaftrek? De overdrachtsbelasting is structureel verlaagd naar 2%, bij doorverkoop is alleen overdrachtsbelasting verschuldigd over de meerwaarde. Let op de kosten koper als u een huis koopt.

Verhuiskosten aftrekbaar maken, kosten koper

De letterlijke verhuiskosten, zoals het betalen van de verhuizer, zijn niet fiscaal aftrekbaar zoals dat wel het geval is met de hypotheekrente. Wel is het zo dat deze verhuiskosten en de aankoop van allerlei roerende zaken om het huis in te richten kunnen worden gefinancierd met een lening. De lening kan in mindering worden gebracht op uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Daarbij geldt als drempel 2.900 euro als u geen fiscale partner hebt en 5.800 euro als u wel een fiscale partner hebt. Als u voldoende vermogen hebt, bespaart u zo 1,2% belasting (2016), in 2017 varieert dit percentage en is het afhankelijk van uw totale vermogen in box 3. U maakt daarmee indirect een aantal verhuiskosten aftrekbaar van de belasting. De kosten van een tweede huis zijn niet fiscaal aftrekbaar. De overdrachtsbelasting is ook niet aftrekbaar.

Fiscaal aftrekbare kosten eigen huis

Als u een huis gaat kopen zijn er nog meer aftrekbare kosten te noteren. Ook dan zijn er kosten die direct aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting en kosten die u aftrekbaar kunt maken van de inkomstenbelasting:

Tabel 1. Direct aftrekbare kosten zijn in box 1 van de inkomstenbelasting:

Taxatiekosten huis
Notariskosten hypotheekakte
Kosten verkrijging hypotheekgarantie ten behoeve van hypotheek
Kosten hypotheekakte, doorhaling hypotheek, registratierecht en Kadaster
Afsluitprovisie hypotheek tot maximaal 1,5% van de lening of 3.630 euro per jaar per belastingplichtige
Bereidstellingsprovisie
Woonlastenverzekering
Kosten hypotheekadvies en bemiddelingskosten
De periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming

De afsluitprovisie is dus aftrekbaar tot een maximum van ruim 3600 euro per belastingplichtige. Hebt u een fiscale partner en bedragen de afsluitkosten 5.000 euro dan is deze 5000 volledig fiscaal aftrekbaar. De bereidstellingsprovisie is niet anders dan de kosten van verlenging van de offerte van de hypotheek.

Tabel 2. Niet aftrekbare verhuiskosten als u ze niet mee financiert:

Makelaarsprovisie
Roerende zaken
Koopsom kosten koper
Kosten van verbouwing
Overdrachtsbelasting
Omzetbelasting
Koopsom vrij op naam
Verbouwing en meerwerk
Notariskosten eigendomsakte
Bankgarantie
Kosten architect
Kosten aansluiting nutsvoorzieningen
Leges

Tabel 3. Overige niet aftrekbare verhuiskosten:

Aflossing van de hypotheek
Rente en kosten van leningen die niet voor het huis worden gebruikt
Premies kapitaalverzekering eigen woning KEW en stortingen banksparen eigen woning
Rente en lening als gevolg van de bijleenregeling

Verhuiskosten aftrekbaar maken voor de inkomstenbelasting

Dat de hypotheekrente gedurende 30 jaar aftrekbaar is, is bekend. Maar vooral het feit dat zo veel kosten uit tabel 2 niet automatisch van de belasting aftrekbaar zijn, zal u tegen vallen. Wilt u toch een aftrekpost hebben voor de kosten uit tabel 2 dan moet u kiezen voor het meefinancieren van deze kosten bij de hypotheek of een persoonlijke lening. Dan is ook de extra te betalen rente fiscaal aftrekbaar. Niet de kosten zelf.

Overdrachtsbelasting terug vragen bij doorverkoop, 2011, 2012, 2013, 2014

Voor aangekochte woningen in de periode september 2011 tot 1 januari 2015 gelden voor de overdrachtsbelasting twee verzachtende maatregelen:
  • De overdrachtsbelasting is verlaagd. De overdrachtsbelasting voor een woning bedroeg 6% en bedraagt nu 2%. Geen 6% meer maar 2%, en dat scheelt weer kosten.
  • Als u uw huis binnen drie jaren doorverkoopt aan een ander, dan betaalt de koper alleen overdrachtsbelasting over de meerwaarde.

Dat betekent dat een woning die is gekocht in december 2014 tot uiterlijk december 2017 kan worden doorverkocht met bovenstaande voordelen.

Verhuiskosten 2015, 2016 en 2017

Voor de jaren 2015 2016 en 2017 geldt:
  • De overdrachtsbelasting is 2%;
  • Wie een huis binnen drie jaar verkoopt, heeft het voordeel dat de koper alleen over de meerwaarde overdrachtsbelasting betaalt. De doorverkoopclausule bedraagt nog maar zes maanden in plaats van 36 maanden.
  • De btw op renovatie en verbetering van het huis bedraagt 6% tot 1 juli 2015, daarna 21%.

Slot

Een aantal kosten van verhuizing naar een koopwoning zijn direct in mindering te brengen op uw inkomsten en zorgen er zo voor dat u minder belasting hoeft te betalen. Een groot aantal kosten is niet direct aftrekbaar, maar wel de rente op leningen die u afsluit om deze kosten te kunnen betalen. Zo helpt de belastingdienst om allemaal een beetje betaalbaar te houden. Daarentegen geldt de overdrachtsbelasting vaak als het bekende blok aan het been. Gelukkig is die nu wat verlaagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2016 of 2017 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…
Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017De fiscale aftrekposten 2016 en aftrekposten 2017 particulier zijn erg belangrijk voor uw belastingaangifte 2017 en bela…

Reageer op het artikel "De fiscaal aftrekbare verhuiskosten"

Reactie

G. Posthumus, 04-09-2015 23:15 #1
Ik wil ter informatie van u weten wat ik terug kan krijgen van de belasting dienst als ik ga verhuizen van het ene
huurhuis naar het andere huurhuis, en eventueel misschien nog andere posten waar ik aanspraak op kan
maken.

met vriendelijke groet G.posthumus Reactie infoteur, 05-09-2015
Beste G. Posthumus,
De verhuiskosten van een huurwoning naar een andere huurwoning zijn niet fiscaal aftrekbaar. Wel kan de verhuizing van invloed zijn op uw huurtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 1
Schrijf mee!