InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verzamelinkomen berekenen

Verzamelinkomen berekenen

Verzamelinkomen berekenen In beschikkingen van de Belastingdienst zul je regelmatig het begrip “verzamelinkomen” voorbij zien komen. Het verzamelinkomen is van belang voor de belastingaangifte. Wat is het verzamelinkomen en hoe wordt dit berekend?

Wat is het verzamelinkomen?

Het verzamelinkomen is de optelsom van de inkomsten van u en uw partner in box 1, 2 en 3. De aftrekposten moeten in mindering worden gebracht om het verzamelinkomen te berekenen.
  • Box 1: Inkomen uit werk en woning
  • Box 2: Inkomen uit aanmerkelijk belang
  • Box 3: Belastbaar inkomen uit sparen en beleggen

Verzamelinkomen: bruto of netto?

Het verzamelinkomen is bruto.

Toeslagen

Regelingen zoals Kinderbijslag hoeven niet worden opgeteld bij het loon om het verzamelinkomen te berekenen. Toeslagen vallen echter wel onder het verzamelinkomen.

Verzamelinkomen schatten

U kunt het verzamelinkomen schatten door uw brutomaandloon en dat van uw eventuele partner op te tellen en te vermenigvuldigen met twaalf. Vervolgens moet u 8% van het bruto inkomen erbij optellen: de vakantietoeslag. Ook een eventuele dertiende maand valt onder het verzamelinkomen.

Verzamelinkomen uitkering

Ook voor een uitkering geldt dat het verzamelinkomen twaalf keer het bedrag aan maandelijkse uitkering plus vakantietoeslag is.

Verzamelinkomen berekenen

Voorbeeld 1:
Jenny is een alleenstaande moeder. Zij verdient €1.980 per maand. Ze heeft alleen inkomsten in box 1. Haar verzamelinkomen bestaat uit:
  • Box 1: €1.980 x 12 = €23.760.
  • Box 2: -
  • Box 3: -

Nu moet er nog de vakantietoeslag bij op worden geteld. Die is 8% van €23.760, dus €1.900,80. Vervolgens worden de aftrekposten in mindering gebracht.

Voorbeeld 2:

Tom heeft een bruto inkomen van €2.130 per maand. Zijn vrouw Maaike werkt deeltijd en verdient €746 per maand. Verder hebben zij gezamenlijk inkomsten uit beleggen. Dat inkomen bedraagt €3.421. Het verzamelinkomen wordt nu als volgt berekend:
  • Box 1: €2.130 x 12 = €25.560 en €746 x 12 = €34.512.
  • Box 2: niet van toepassing
  • Box 3: €3.421.

Optelsom bruto inkomens: €34.512 + €3.421 = €37.933.
Vakantietoeslag: €3.034,64
De aftrekposten worden in mindering gebracht.

Verzamelinkomen en belastbaar inkomen

Het belastbaar inkomen is hetzelfde als het verzamelinkomen. Het belastbaar inkomen/verzamelinkomen is het bedrag waarover belasting wordt geheven: het totale inkomen min eventuele aftrekposten.

Toetsingsinkomen of verzamelinkomen?

Verwarrend, al die verschillende termen. Het verzamelinkomen staat gelijk aan het toetsingsinkomen. Het begrip "toetsingsinkomen" wordt echter voor de toeslagen gebruikt (zorgtoeslag en huurtoeslag), terwijl het begrip "verzamelinkomen" voor de belasting wordt gebruikt.

Lees verder

© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toetsingsinkomen berekenenToetsingsinkomen berekenenMensen met een laag tot modaal inkomen kunnen in aanmerking komen voor zorgtoeslag of huurtoeslag. De Belastingdienst ge…
Belastbaar inkomen berekenenBelastbaar inkomen berekenenHet belastbaar inkomen is het inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald, minus de aftrekposten. Voor de in…
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2013 of 2014, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 bepalen en ber…
Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenenWat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenenBij de aangifte inkomstenbelasting kom je het begrip "drempelinkomen" tegen. Wat is het drempelinkomen? Hoe moet je het…
Inkomensverklaring aanvragenInkomensverklaring aanvragenWat is een inkomensverklaring en hoe kan men het aanvragen? Een inkomensverklaring is een document dat door de Belasting…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Verzamelinkomen berekenen"

Reactie

Ardian, 10-12-2011 21:21 #1
Ik verdien per jaar ongeveer 33.000 € bruto
Op mijn aanslaag van 2010 staat dat mijn verzamelinkomen 16.000 € is.
Mijn vraag: welke bedrag moet ik nemen om een toeslaag(zorg en KGT aan te vragen?
Groeten,
Ardian

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastbaar inkomen
Reacties: 1
Schrijf mee!