InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetes

Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetes

Een verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wordt bij een paar kilometer te snel rijden al een bekeuring uitgeschreven. En die bekeuringen worden in 2011 alleen nog maar hoger. Bezwaar maken tegen verkeersboetes loont soms. Vooral omdat vaak termijnen niet worden gehaald en een bekeuring op die grond daarom weer wordt teruggehaald.

Hoeveel verkeersboetes worden er per jaar uitgeschreven?

In 2009 schreef de politie maar liefst 11,8 miljoen bekeuringen uit. Duizenden boetes daarvan werden afgekeurd nadat mensen bezwaar hadden aangetekend.

Verkeersboetes gaan op 1 januari 2011 met 15 procent omhoog

Wie in 2011 een verkeersovertreding begaat, moet ook nog eens 15 procent extra betalen over dat vergrijp. Daarom kan bezwaar maken tegen een boete wel degelijk een geldbesparing opleveren. Wie het niet eens is met een boete of beschikking kan dan ook binnen 6 weken na de verzenddatum die op de boete staat beroep aantekenen. Dit moet bij de Officier van Justitie. Er kan alleen beroep worden aangetekend tegen lichte verkeersovertredingen, zoals een snelheidsovertreding van een maximaal aantal kilometers.

Bezwaar maken tegen een verkeersboete

Wie het niet eens is met een boete omdat hij of zij denkt niet op die plaats is geweest of niet zo hard gereden heeft, kan bezwaar maken tegen de boete. Dit moet binnen 6 weken na de verzenddatum die op de boete staat. Bovendien moet een bezwaarschrift schriftelijk worden gedaan en gericht zijn aan de officier van justitie. Voorafgaande daaraan kan ook een foto worden opgevraagd waarop staat dat iemand bijvoorbeeld is geflitst. Dat kan met een simpel telefoontje. Ander bewijsmateriaal is soms moeilijker te verkrijgen. Daarvoor moet dan een beroep worden gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Justitie moet dan aan de bezwaarmaker alle informatie openbaar maken die heeft geleid tot de boete. De persoon in kwestie kan dan vervolgens controleren of dat terecht is, of dat er een fout is gemaakt. Op basis daarvan kan dan het bezwaarschrift worden opgesteld.

Boete kwijtgescholden omdat OM de termijnen niet haalt

Als iemand kan bewijzen dat hij of zij niet in de auto zat die is bekeurd (dat kan als iemand met een vals kenteken rijdt bijvoorbeeld) of op de foto duidelijk iemand anders te zien is, dan is er kans op kwijtschelding van de boete als er bezwaar is gemaakt. Maar er is nog een andere manier waarop een verkeersboete kwijtgescholden kan worden en dat is als het Openbaar Ministerie niet binnen de termijn van 4 weken aan haar verplichting kan voldoen om alle benodigde documenten aan te kunnen leveren. In dat geval hoeft iemand de bekeuring dan dus ook niet te betalen, hoewel de persoon in kwestie wel schuldig kan zijn. De vele bezwaarschriften die mensen inmiddels maken tegen verkeersovertredingen hebben er toe geleid dat het Openbaar Ministerie gewoon niet meer aan de termijn van 4 weken kan voldoen en daarom hebben mensen dus meer kans op kwijtschelding.

Wat is een lichte verkeersovertreding?

Er kan dus alleen maar bezwaar worden gemaakt tegen een boete als het om een lichte verkeersovertreding gaat. Maar wanneer is een overtreding in het verkeer licht? Een lichte verkeersovertreding wordt ook wel Mulderovertreding genoemd naar de Wet Mulder. Die wetten kent natuurlijk geen leek uit zijn hoofd, maar het Openbaar Ministerie heeft er voor gezorgd dat het heel duidelijk te zien is op een boete. Daar staat namelijk een grote M in de rechterbovenhoek van de bekeuring. Daaraan is dus te zien dat het om een lichte verkeersovertreding gaat en staat die M er dan kan dus ook bezwaar worden aangetekend. Staat de M niet in de rechterbovenhoek dan kan dat dus niet. Op die bekeuring staat ook bij wie bezwaar moet worden aangetekend (welke officier van Justitie). Op de achterkant van de verkeersbekeuring staat verder welke gegevens er in zo’n bezwaar moeten worden opgenomen. Deze brief moet verder::
  • een kopie van de bekeuring zelf worden bijgesloten
  • Zelf worden ondertekend
.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt € 220. Voor onn…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Bekeuringen en verkeersboetes in DuitslandBekeuringen en verkeersboetes in DuitslandWie in Duitsland geflitst wordt, bijvoorbeeld bij te hard rijden met de auto, vrachtwagen of motor, krijgt vrijwel zeker…
De hoogte van verkeersboetes voor te hard rijden bepalenDe meest gegeven en daardoor wellicht ook meest gehate en gevreesde boetes zijn in Nederland de boetes voor snelheidsove…
Bronnen en referenties
  • Business Compleet OM site

Reageer op het artikel "Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetes"

Reactie

Halil, 20-04-2015 14:00 #1
Hallo,

İk heb een klein probleempje.
İk had dus ongeveer in april 2014 een boete gehad voor het rijden zonder gordel (zat in passagiersstoel in een 45km auto'tje)

K heb 7-4-2015 een brief van de 'gerechtsdeurwaarder' Van Toonen gekregen waarop stond dat ik, mits het meegeleverde formulier invul met mn gegevens en het opstuur binnen 5 dagen, ik het bedrag van 601,45 in termijnen mag betalen.
Nou heb ik dat brief op 17-04-2015 verstuurd, omdat ik in de week dat ik dat brief kreeg niet thuis was.
maar ik heb via via gehoord dat ik met een bezwaarschrift of met hoger beroep te gaan het boete kwijt gescholden kon worden tot de eerste verhoging.

Het probleem is namelijk: ik ben pas 17. (15-05-1997)
İk krijg in Juni een kind. İk ben bezig met mijn opleiding en werk 20u in de week bij AH voor het minimumloon…
Salaris €350,-

İk moet na 15 mei 2015 ook al zorgverzekering betalen van honderd zoveel euro.

Help A.U.B
kan ik hier iets tegen doen?

Bij voorbaat hartelijk bedankt!

En met vriendelijke groeten,

Halil Reactie infoteur, 22-08-2016
Ja dat is allemaal heel erg vervelend. Ik weet alleen niet of je hier nog iets tegen kunt doen. Misschien vindt de overheid wel dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is dat er een kind komt. En het minimumloon is inderdaad heel erg weinig, dat snap ik ook. MIssschien kun je een bureau voor rechtshulp vragen of je te helpen uit deze benarde positie.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 22-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!