InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek giften 2015, 2016 en 2017

Aftrek giften 2015, 2016 en 2017

Aftrek giften 2015, 2016 en 2017 Giften doen betekent ook altijd een mooie fiscale aftrekpost. Als u in 2015, 2016 of 2017 een gift (geld of in natura) doet aan goede doelen, een kerkelijke of maatschappelijke instelling, kunt u die giften fiscaal aftrekken bij uw aangifte inkomstenbelasting. De belastingdienst onderscheidt gewone giften en de notarieel vastgelegde periodieke giften. Het is belangrijk of de instelling een ANBI instelling is en aan de voorwaarden van de fiscus voldoet. Een gift aan een goedgekeurde ANBI instelling maakt tot en met 2017 een extra aftrek mogelijk. Let hierop bij uw aangifte inkomstenbelasting. Een gift of periodieke giften zijn goede aftrekposten in de belastingaangifte 2016 en 2017. Welke giften zijn aftrekbaar, waarop hebt u recht? In 2014, 2015 en 2016 hoeft u ook voor een periodieke gift bovendien niet meer naar de notaris, wat nog een voordeel is. In 2016 en 2017 is er minder aftrek omdat de belastingtarieven in de inkomstenbelasting omlaag gaan.

Fiscaal aftrekbare giften 2014, 2015, 2016 en 2017, de geefwet en goede doelen

Een gift kan eenmalig zijn, bijvoorbeeld wanneer er een landelijke hulpactie is van Giro 555 van SHO of een periodiek karakter hebben waarbij u enkele jaren achtereen geld doneert voor bepaalde goede doelen. Vaak zijn deze giften fiscaal aftrekbaar. De periodieke giften moeten notarieel zijn vastgelegd en gedurende 5 jaar een gelijkmatig karakter hebben. Giften die pas na uw overlijden vrij komen zijn niet van de inkomstenbelasting aftrekbaar. Een belangrijke rol spelen de ANBI instellingen, de Algemeen Nut Beogende Instellingen.

Een Algemeen Nut Beogende Instelling ANBI

Een Algemeen Nut Beogende Instelling is gevestigd in ons land, een ander EU-land, de voormalige Nederlandse Antillen, Aruba of een ander door de belastingdienst aangewezen land. Kenmerkend voor een dergelijke instelling is hij zich voor ten minste 90% moet richten op het algemeen nut. Een ANBI instelling is pas een ANBI instelling als de belastingdienst dat zegt. Het kan zelfs zo zijn dat de belastingdienst moverende redenen kan hebben om een instelling de status van ANBI status te ontnemen. Anderzijds kan een instelling ook met terugwerkende kracht worden aangewezen als ANBI. Bij eenmalige giften is voor de aftrekbaarheid een voorwaarde dat de instelling een ANBI is. Doet u periodieke giften en is de instelling niet langer een ANBI instelling, dan is de gift fiscaal aftrekbaar wanneer u via de notaris contractueel aan deze gift vastzit en de gift niet meer is terug te draaien. Periodieke giften zijn ook aftrekbaar aan de instellingen die aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Minimaal 25 leden hebben.
  • Een volledige rechtsbevoegdheid hebben en geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen.
  • Gevestigd zijn in een EU-land, op de voormalige Nederlandse Antillen of Aruba of in een ander land dat is aangewezen door de belastingdienst.

Zorg dat u uw gift met betaalbewijzen kunt aantonen. Overigens zijn voor een ANBI de eisen strenger geworden. Zo moeten ANBI instellingen allerlei gegevens op het internet bekend maken (RSIN nummer Kamer van Koophandel, contactgegevens, de doelen, verslagen) en is voor de aftrek van de periodieke giften een akte bij de notaris niet meer verplicht. Er is wel een akte nodig, maar die mag onderhands worden geregeld. De belastingdienst kan deze akte wel altijd opvragen.

Belastingvoordelen ANBI instelling

Een ANBI instelling heeft ook zelf belastingvoordelen als het eenmaal is aangewezen:
  • Een ANBI betaalt geen erfbelasting.
  • Een ANBI instelling betaalt geen schenkbelasting.

Drempel en drempelinkomen

Om fiscaal aftrekbaar te zijn moeten uw eenmalige giften meer bedragen dan 60 euro en hoger zijn dan 1% van het gezamenlijke drempelinkomen. Bovendien is er aan de aftrekbaarheid een grens, omdat een gift aftrekbaar is tot maximaal 10% van uw drempelinkomen. Van de inkomstenbelasting is als aftrekpost aftrekbaar de gift minus de geldende drempel. Het drempelinkomen is het totaal van inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, en is exclusief uw persoonsgebonden aftrek. Voor de periodieke giften gelden geen drempels, geen plafond en geen maxima, maar u moet er wel voor naar de notaris. Bovendien moeten deze giften omwille van de aftrekbaarheid zijn vastgelegd voor een periode van ten minste 5 jaar.

rekenmodel recht op aftrekbare giften:
  1. Stel eenmalige gift van 500 euro. Dan is het bedrag minus 1% van uw verzamelinkomen fiscaal aftrekbaar. Dit is minimaal 60 euro.
  2. Stel jaarlijkse gift van 500 euro. Dan is dit jaarlijks volledig fiscaal aftrekbaar.

Recht op extra aftrek giften 2015, 2016, 2017, nieuwe geefwet tot en met 2017

Vanaf 2012 is er extra aftrek van giften mogelijk bij een gift aan een culturele ANBI of SBBI. U mag bij een gift tot 5000 euro aan een culturele ANBI uw aftrekpost met 25% verhogen tot 125%. Deze verhoogde aftrek van giften is mogelijk tot en met 2016. Geeft u 10.000 euro aan een culturele ANBI instelling dan is op de eerste 5000 euro 125% van toepassing en op de tweede 5000 euro de gebruikelijke 100%. Daar staat tegenover dat als u een gedane gift terugkrijgt en die gift als aftrekpost had opgevoerd, de gift weer moet optellen bij uw inkomen. De extra aftrek voor culturele giften bedraagt maximaal 1.250.

Rekenvoorbeeld aftrek gift aan culturele Anbi:
1. Stel u hebt een inkomen van 40.000 euro en doet een eenmalige gift aan een culturele Anbi van 3000 euro. De aftrek voor deze gewone gift is dan 3.000 euro plus 750 euro minus 400 euro, ofwel 3.350 euro. Dit ligt binnen de grens van de maximale aftrek van 4.750 euro (10% inkomen plus verhoging gift culturele Anbi), met een bijtelling die lager is dan de maximale bijtelling van 1.250 euro.
2. Bij een periodieke gift van 3.000 euro aan een culturele Anbi is de jaarlijkse aftrek gelijk aan 3.000 euro plus 750 euro, ofwel 3.750 euro.

Slot aftrek giften 2015, 2016 en 2017 aan goede doelen

Bij de aangifte inkomstenbelasting 2016 en 2017 kunnen de giften een belangrijke aftrekpost zijn. Zeker als het om periodieke giften gaat, kunt u zo een forse aftrekpost hebben. De nieuwe geefwet bewijst u hiermee tot en met 2017 een grote dienst. Dit soort de fiscale aftrekposten leidt tot vele belasting eindejaarstips 2016 en 2017. In 2016 krijgt u relatief minder terug als voor u een belastingtarief omlaag gaat zoals in de 5 miljard belastingverlaging voor 2016 het geval is. Dit werkt ook door in 2017, maar de aftrekpost is volledig overeind gebleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelastingBelastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelastingGiften aan goede doelen aftrekken als aftrekpost inkomstenbelasting. Onder voorwaarden zijn giften aan charitatieve inst…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2014, 2015, 2016 of 2017, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 be…
Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017De fiscale aftrekposten 2016 en aftrekposten 2017 particulier zijn erg belangrijk voor uw belastingaangifte 2017 en bela…

Reageer op het artikel "Aftrek giften 2015, 2016 en 2017"

Reacties

F. J. Olsman, 08-01-2017 15:31 #8
Een vraag.
Ik ben op zoek, evenals vorige jaren, naar een overzicht van aftrekposten. Ik meen mij te kunnen herinneren dat elk giftendoel in alfabetische volgorde op een voor een leek mooie lijst via de belastingdienst op één of andere manier door u in programma zat. Als dat dit keer ook nog zo is zou u dan mijn aanwijzing willen geven hoe of ik deze lijst kan oproepen. Bij voorbaat dank voor uw ongetwijfeld te geven hulp.
Hoogachtend, F.J.Olsman Almelo Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste F.J. Olsman,
Dat is in 2016 en 2017 een enorme lijst geworden. Een bepaalde ANBI kan wel worden opgezocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ayda, 22-06-2016 23:23 #7
Mijn echtgenoot en ik hebben samen aangifte gedaan over 2015. Mijn giften heb ik zijn aangifte opgenomen. Mijn giften bedroegen euro 1686, die van mij man euro 420. Het verzamelinkomen is euro 53.914 en inkomen box 1 euro 55.466. Het giftenbedrag aftrekbaar was euro 1552. Wat krijg ik daarvan terug? Ik weet nl. niet welk percentage ik moet hebben: 42% of 44,32%. In de aangifte staat 42%, op het loonstrookje 44,32%. Hoelang worden die verrekeningspercentages lh nog toegepast? Bedankt voor uw reactie alvast. Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Ayda,
U zit in 2015 nog net in de belastingschijf van 42% en zult dus 42% van de aftrekpost terugkrijgen. Omdat een aftrekpost uw inkomen vermindert, lijkt een extra opslag niet logisch. Overigens kan dit probleem zich ook in 2017 voordoen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ayda, 08-03-2016 10:59 #6
Goedemorgen,

Ik doneer al vele jaren aan een ANBI, zonder notariële akte. De giften voer ik op als aftrekpost in de aangifte.
Nu heb ik recentelijk vernomen dat sinds 2014 een onderhandse akte voldoende is voor volledige aftrek van de giften (geen drempel en plafond). Ik moet mijn aangifte 2015 nog indienen. Aangifte 2014 is inmiddels afgehandeld. Mijn vraag is:
is een onderhandse akte met terugwerkende kracht (per 1/1/2015 of zelfs eerder, 1/1/12014) mogelijk, dus dat ik mijn giften over 2015 of zelfs die van 2014 nog volledig kan aftrekken of is het daar te laat voor. Als dat het geval is, vanaf wanneer kan de onderhandse akte dan wel ingaan?
Kan ik in de akte opnemen dat ik blijf doneren, zolang dat financieel haalbaar is? M.a.w. is de akte nog geldig als ik de 5 jaar niet volmaak, omdat ik niet meer kan geven? Ik ga ervan uit dat ik nog minstens 5 jaar kan blijven doneren, mits nog in leven uiteraard en de financiële middelen heb.

Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten, Ayda Reactie infoteur, 08-03-2016
Beste Ayda,
Voor de aftrek is bepalend of u in een jaar een gift hebt gedaan en welke aard deze heeft. De aard bepaalt de mate van aftrek. Als u aftrekt alsof het een periodieke gift is, maar u maakt de vijf jaren niet vol, dan moet er een herberekening plaats vinden alsof het eenmalige jaarlijkse giften zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

André van der Leij, 12-12-2015 17:31 #5
Ik heb uw artikel met interesse gelezen en ben toen op zoek gegaan naar info op de site van de belastingdienst.
Daar lees ik echter dat het verhogen van de gift met 25% alleen geldt voor culturele anbi's. Kunt u hier duidelijkheid over verschaffen?
Tevens vraag ik mij af, wanneer je nu 4000 euro hebt gegeven, moet je dan in de aangifte zeggen dat je 5000 euro hebt gegeven, of berekend de aangifte zelf dat er 25% bij het gedoneerde bedrag komt?

Vriendelijke groeten,
André van der Leij Reactie infoteur, 13-12-2015
Beste André van der Leij,
De plus 25% is inderdaad voor culturele anbi's. U geeft bij uw belastingaangifte de netto aftrek op, dat wil zeggen na correctie voor de bijtelling en de correctie voor het inkomen. Zie het extra rekenvoorbeeld in bovenstaand artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk Sloot, 25-03-2015 13:00 #4
Zijn deurcollecte's aftrekbaar van de belasting? Reactie infoteur, 25-03-2015
Beste Henk Sloot,
Ook een deurcollecte van een ANBI instelling kan deels aftrekbaar zijn als de gift aantoonbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen, 02-03-2015 19:12 #3
Afgelopen jaar was ik deelnemer bij Alpe d'Huzes. Daartoe heb ik diverse, verschillende donaties gedaan, van welke ik niet weet of die aftrekbaar zijn. Ze zijn wel allemaal vanaf mijn eigen rekening betaald. Mijn vraag is welke donaties/giften er aftrekbaar zijn.

- Ik heb mijn verjaardagsgeld gedoneerd. Ik heb dus geld ontvangen van andere mensen en deze via mijn eigen rekening gedoneerd.
- Ook kreeg ik zomaar geld om die te doneren. Ik kreeg deze giften cash van mensen en heb deze giften giraal, via mijn eigen betaalrekening gedoneerd aan alpe d'huzes
- Ik heb een aantal acties gehouden. Het geld wat ik daarmee ontving, heb ik via mijn eigen betaalrekening gedoneerd aan Alpe d'Huzes.

Op de website van de belastingdienst stond dat als je kosten heb gemaakt voor een ANBI goed doel, je deze onder voorwaarde kon aftrekken. Daarbij stonden ook reiskosten. Misschien een hele gekke vraag maar zijn de kosten van mijn busreis naar de Alpe d'Huez om als deelnemer mee te kunnen doen, ook aftrekbaar?

Alvast hartelijk dank van u beantwoording. Het is superfijn om ieder jaar mijn vragen aan u te kunnen stellen. Mede dankzij uw antwoorden is het tot nu toe altijd gelukt mijn belastingaangifte (foutloos) zelf te doen en mijn (eventuele) rechten op aftrek zoveel mogelijk te benutten. Voor mensen met een heel laag inkomen is dat extra fijn.

Nogmaals dank! Gr. Marleen Reactie infoteur, 03-03-2015
Beste Marleen,
1. Stichting Alpe d'Huzes is ook in 2014 en 2015 een ANBI instelling. De giften die u noemt zijn als zogenaamde gewone giften aftrekbaar. Hierbij geldt in een jaar een niet aftrekbaar drempelbedrag van 1% van uw drempelinkomen, met een minimum van 60.
2. De reiskosten zijn aftrekbaar wanneer ze niet door de Stichting worden vergoed, maar toch als kosten voor de Stichting worden gemaakt. Denk aan de reiskosten voor uw inzamelingsacties. Als het alleen reiskosten zijn voor een eigen deelname, vallen die daar niet onder. Als u met uw deelname anderen hebt bewogen om deel te nemen, zouden de kosten wel aftrekbaar kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Glenn Conijnenberg, 20-03-2013 08:46 #2
Ik ben Glenn Conijnenberg en neem zitting in een stichting bestuur van stichting Isachar. Deze is ANBI aangemerkt. Hedenochtend was ik gewoon opzoek naar informaties. Uw siteinfo is vrij overzichtelijk en bedankt daarvoor. Ik zou graag op de hoogte willen blijven van de laatste publicaties. Alvast dank voor uw medewerking. Glenn groet

G. Plekker-Van Sante, 12-12-2012 15:51 #1
Wij doneren jaarlijks een gift aan een instelling voor gehandicapte kinderen in Zuid-Afrika. Sunshine Centre Ass. in Johannesburg. En willen dit nu met een notaris-verklaring regelen zodat het een aftrekpost is. Het gaat jaarlijks om 1000 euro. Moet ik hier een notaris zoeken of kan het via een notaris in Zuid-Afrika?
Met vriendelijke groet,
G Plekker-van Sante Reactie infoteur, 12-12-2012
Beste G. Plekker-Van Sante,
U kunt het regelen via een Nederlandse notaris, maar ik vraag me af of Sunshine Centre Association Johannesburg wel een door de Nederlandse belastingdienst erkende ANBI instelling is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2017
Gepubliceerd: 12-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 8
Schrijf mee!