InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting

Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting

Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting Uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2015 aanvragen? Dat kan betekenen dat u belasting moet betalen over 2015, maar ook dat u belastinggeld terug krijgt van de belastingdienst. De voorlopige aanslag of maandelijkse teruggave is gebaseerd op de aanslag inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Als u recht hebt op een maandelijkse teruggave moet u zo snel mogelijk de voorlopige aanslag invullen, want dan hebt u snel uw geld op uw rekening. Digitaal aangifte doen of op papier. Bij geld terugvragen spreken we over een voorlopige teruggaaf 2015, een vooraftrek van de loonbelasting. Let goed op het gevolg van een bijbaan of andere extra inkomsten.

Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting, belastingaanslag wijzigen

U kunt uw voorlopige aanslag maximaal 4 x wijzigen. U kunt ook een voorlopige maandelijkse teruggaaf ook stopzetten. Dit doet u bijvoorbeeld als de omstandigheden zijn gewijzigd. Het formulier Stopzetten voorlopige aanslag voor heffingskortingen is er speciaal voor de mensen die alleen een teruggave van hun heffingskortingen krijgen en die willen stopzetten:

Aangifte inkomstenbelasting 2015

De gewone aangifte inkomstenbelasting gaat over uw totale inkomen in een bepaald jaar, rekening houdend met uw aftrekposten en gerealiseerde inkomens. De voorlopige aanslag is hierop een voorschot. Bij de aftrekposten inkomstenbelasting kunt u denken aan grote fiscale posten zoals de hypotheekrente en de ziektekosten. Maar er zijn meer aftrekposten waarvoor u in aanmerking kunt komen. Met deze aftrekposten en sommige heffingskortingen wordt door de werkgever geen rekening gehouden. Het kan dus zijn dat uw netto inkomen elke maand lager is geweest dan hij eigenlijk had moeten zijn, wanneer wel bij de loonbelasting met al uw gegevens rekening was gehouden. Andersom kan natuurlijk ook. U hebt bijvoorbeeld een nieuwe baan, waarmee u veel meer verdient dan het jaar daarvoor of een aantal aftrekposten zijn inmiddels komen te vervallen. Dan moet u bij de aanslag inkomstenbelasting belasting terug betalen. Met rente.

Verwerking van de aangifte inkomstenbelasting voor 1 juli 2015

Wie voor 1 april van het volgende jaar zijn belastingaangifte inkomstenbelasting indient, krijgt binnen 3 maanden te horen of er moet worden bijbetaald of dat u geld terug krijgt. Als u dus afwacht en weet dat u in 2014 te veel belasting betaalt, krijgt u op zijn vroegst in juli 2015 uw geld terug. Dat is wel laat. Met een voorlopige aanslag kunt u eerder geld terugkrijgen. Let er wel op dat bij een voorlopige teruggave altijd de mogelijkheid bestaat dat u straks moet bijbetalen, zeker als er in 2015 meer inkomen (bijbaan bijvoorbeeld) was dan u veronderstelde en bij uw aanvraag opgaf.

Voorlopige aanslag belastingdienst of voorlopige teruggaaf 2015, de maandelijkse teruggave

Maar u hoeft niet tot de tot de aanslag inkomstenbelasting te wachten en de belastingdienst hoeft dat ook niet te doen. U kunt zelf de voorlopige aanslag voor een jaar aanvragen. Dit kan leiden tot een voorlopige teruggave of extra betaling, die na goedkeuring door de belastingdienst, maandelijks plaats vindt. Ook als u geen voorlopige aanslag hebt aangevraagd, kan de belastingdienst u een voorlopige aanslag sturen. Dit is dan een verzoek om te betalen. Dit verzoek is gebaseerd op de gegevens van het voorafgaande jaar. Als u dus in jaar X belasting moet bijbetalen is de kans groot dat u daarna een voorlopige aanslag krijgt voor het jaar X+1. Bijbetalen moet als:
  • U een extra baan hebt of bijverdiensten.
  • U naast uw baan ook een uitkering hebt of naast uw AOW een pensioen ontvangt
  • Werkt als freelancer of andere extra inkomsten hebt.
  • U veel vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting hebt.
  • Bepaalde aftrekposten niet meer gelden. U hebt bijvoorbeeld uw huis verkocht en gaat nu voortaan een huis huren.

Na een voorlopige aanslag volgt later altijd nog een definitieve afrekening. Eerst via de belastingaangifte inkomstenbelasting en wat later via de definitieve aanslag inkomstenbelasting.

De belastingaanslag: extra belasting betalen of belasting terugvragen

In de voorlopige aanslag staat wanneer u uw geld terug krijgt en als u moet betalen ook wanneer het geld op de rekening van de belastingdienst moet staan. U hebt altijd 6 weken de tijd om gemotiveerd bezwaar aan te tekenen. Niet alleen wanneer u moet bijbetalen, maar ook als u van mening bent dat u meer terug zou moeten krijgen dan de belastingdienst in de aanslag aangeeft. Als u niet op tijd betaalt, moet u invorderingsrente betalen: geld terug van de belastingdienst.

Hoe voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2015 aanvragen

Een voorlopige aanslag vraagt u digitaal of schriftelijk aan. Het belastingbiljet kunt u aanvragen bij de belastingtelefoon, het computerprogramma voor de voorlopige aanslag vindt u op internet. Als u in het buitenland woont, kunt u alleen schriftelijk de voorlopige aanslag indienen via het formulier Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2015 voor buitenlandse belastingplichtigen. Normaliter hoeft u een voorlopige aanslag maar 1 maal aan te vragen. Hebt u het dus voor 2014 aangevraagd dan rekent de belastingdienst ook door wat dit betekent voor 2014, het jaar daarna. De beschikking voor een jaar later krijgt u in december van een jaar voorafgaand aan het betreffende jaar. Als de gegevens of aftrekposten gewijzigd zijn kunt u de aanslag tussentijds aanpassen, wijzigen of stopzetten.

Voorlopige aanslag verrekenen met een openstaande belastingaanslag

Voordat u een voorlopige aanslag krijgt uitbetaald, wordt door de belastingdienst bekeken of een VA kan worden verrekend met een openstaande aanslag. Het kan dus ook betekenen dat u minder belastingteruggave of nog geen teruggave krijgt.

Slot voorlopige aanslag 2015

Als u zeker weet dat u te veel belasting betaalt en veel aftrekposten hebt, doet u er goed aan om zelf een voorlopige aanslag in te vullen. Dan krijgt u maandelijks een voorlopige teruggave van de belastingdienst op uw rekening gestort. Later wordt bekeken of u niet te veel hebt ontvangen. Wacht u met de voorlopige aanslag, terwijl u recht hebt op een teruggave, dan zult u soms wel vele maanden tot een jaar op de teruggave van belastingen moeten wachten. Dat is zonde, zeker als u het geld goed kunt gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteGeld verdienen aan de Belastingdienst. Dat kan met de heffingsrente en belastingrente op de belasting. Ook gezamenlijk b…
Snel definitieve aanslag belastingdienst in 2014Snel definitieve aanslag belastingdienst in 2014Vanaf 1 april 2012 kunt u ook een versnelde definitieve aanslag van de belastingdienst krijgen. Dat betekent ook in 2013…
Belastingaangifte 2012 doenBelastingaangifte 2012 doenDe aangifte inkomstenbelasting ofwel de belastingaangifte over het jaar 2012 moet in 2013 weer ingevuld en ingediend wor…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…

Reageer op het artikel "Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting"

Reacties

L,e Hanrath, 23-07-2014 21:39 #9
Na vorige belastingaangiften kregen wij altijd eerst een voorlopige aanslag.Nu voor 2013 aangifte gedaan en nu direct de definitieve aanslag.Er loopt nog een regeling voor de voorlopige ib 2014.Betaling van de ib 2013 moet al begin sept, betaald worden.Waarom nu niet eerst een voorlopige aanslag van de belastingen voor 2013>? Reactie infoteur, 24-07-2014
Beste L. Hanrath,
De voorlopige aanslag ib 2014 wordt meestal vroeg verstuurd zonder rekening te houden met uw belastingaangifte 2013. Men gaat dan uit van eerdere cijfers, zodat het geld snel binnen is. U kunt wel een gewijzigde voorlopige aanslag 2014 insturen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. E. Klijmij, 08-05-2014 21:16 #8
Ik heb mijn aanslag binnen gekregen over 2013 en tot mijn schrik moet ik iets meer als 1200 euro betalen i.p.v. 400 euro terug te krijgen. Gebeld met de belastingdienst, was vergeten de ouderkorting in te vullen. Kan ik deze aanslag nog wijzigen? Zodat ik wel geld terug krijg en niet hoeft te betalen. Zelf heb ik gewoon een Wia-uitkering. Bedankt voor het meedenken. Reactie infoteur, 09-05-2014
Beste A. E. Klijmij,
Ja u kunt uw belastingaangifte nog aanpassen en binnen zes weken bezwaar maken. Geef in uw bezwaar aan dat u de post was vergeten en vraag om alsnog met de ouderkorting rekening te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. de Bruijn, 02-04-2014 19:07 #7
Ik heb AOW met een klein pensioen. hoe kan het dat ik over het jaar 2013 500 EURO meer belasting moet betalen dan over het jaar 2012? met het zelfde inkomen. Reactie infoteur, 03-04-2014
Beste J. de Bruijn,
Dat kan doordat het belastingtarief in de eerste schijf is verhoogd van 15,1% naar 19,1%:

http://financieel.infonu.nl/belasting/96906-inkomstenbelasting-2013-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jessica, 15-10-2013 16:55 #6
Ik heb een wijziging voorlopige aanslag ingevuld. wij krijgen al jaren een gedeelte vooraf terug. nu is er elk jaar nog een bedrag van bijna 3000 wat blijft staan. maar hoe wordt deze nou betaald? krijg ik het van 2013 over de resterende maanden van 2013 terug of wordt dit 2014? kan het nergens terug vinden. anders krijg ik in 2014 een gedeelte van de aanslag van 2013 en de nieuwe van 2014

graag hoor ik het mvg jessica Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste Jessica,
1. Het jaar 2013 wordt pas volledig afgerekend na de behandeling van uw aangifte inkomstenbelasting 2013. Dan wordt duidelijk hoeveel belasting u moet betalen over 2013 en of u op meer geld terug recht hebt. Met deze eindafrekening kan nog geen rekening worden gehouden bij de berekening van uw voorlopige teruggaaf 2014. Bovendien is een voorlopige aanslag wel vaker op oude gegevens gebaseerd.
2. Als u wilt dat de voorlopige aanslag 2014 aan de hand van de meest recente gegevens wordt berekend, zult u die aanslag zelf straks moeten wijzigen. Dan zal die jaarlijkse 3000 euro waarop u wijst, ook eerder kunnen worden uitbetaald:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/120906-voorlopige-aanslag-2014-inkomstenbelasting-teruggave.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angela, 10-05-2013 22:28 #5
Ik heb een voorlopige teruggaaf 2013 aangevraagd per 1 mei i.v.m. alleenstaande verkorting. Nu heb ik bericht ontvangen met een teruggaaf voor heel 2013. Is het niet zo dat ik alleen recht heb op mei tm december? Toch maar bellen met de belastingdienst? Mvg Angela Reactie infoteur, 11-05-2013
Beste Angela,
De alleenstaande ouderkorting wordt volledig uitgekeerd als u minimaal zes maanden in 2013 een alleenstaande ouder bent en niet per se het hele jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Geertsma, 11-03-2013 15:13 #4
Ik klik op de link die mij door zou moeten zetten naar "voorlopige aanslag 2013 ink.bel" om in aanmerking te komen voor eenouderkorting. Ik wordt echter naar infosites gelinkt. Hoe kan ik dit opvragen? Reactie infoteur, 11-03-2013
Beste M. Geertsma,
De alleenstaande ouderkorting kunt u opvragen via de belastingaangifte of voorlopige aanslag inkomstenbelasting via de belastingdienst. Zie voor de voorwaarden ook:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/104706-alleenstaande-ouderkorting-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 04-12-2012 23:33 #3
Vanaf januari verhuis ik met mijn dochtertje. Nu vraag ik mij af welke tegemoetkomingen ik kan aanvragen als alleenstaande moeder en hoe ik dat het beste kan aanvragen.
Vriendelijke groet, Roos Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Roos,
Er zijn een aantal toeslagen mogelijk en er zijn een aantal heffingskortingen mogelijk. Allemaal zijn ze digitaal aan te vragen en afhankelijk van uw persoonlijke situatie:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/80086-alle-toeslagen-2012-en-2013.html

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/29573-belastingdienst-de-heffingskortingen-in-2012-en-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lsa, 23-12-2011 21:22 #2
Zelfde liedje hier. grandioos in de problemen. al anderhalve maand aan het wachten op beschikking huursubsidie waar alleen een adres wijziging aan door is gegeven. Kinderopvang alleen wijziging rekeningnummer en alleenstaande ouderkorting etc aangevraagd via voorlopige aanslag van allen tot heden niks gehoord! Reactie infoteur, 24-12-2011
Beste Lsa,
Ik zou toch contact opnemen en vragen wat de stand van zaken is. Zo weet u ook of alles wel goed is aangekomen en misschien hoe lang het nog zal duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Koop, 15-12-2011 12:35 #1
Wij hebben de teruggave in december nog niet ontvangen dat was in oktober en november ook al, wij komen hiermede in de problemen. Wij hopen dat het met spoed overgemaakt kan worden, Reactie infoteur, 15-12-2011
Beste R. Koop,
U kunt het beste even bellen met de belastingtelefoon: 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 9
Schrijf mee!