InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld 2011 - 2012

Belasting over spaargeld 2011 - 2012

Belasting over spaargeld 2011 - 2012 Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkomen. Daarom wordt er belasting over geheven: de vermogensrendementsheffing. In dit artikel: belastsing over spaargeld in 2011 en 2012. De hoogte van de vermogensrendementsheffing en het heffingvrij vermogen.

Belasting over spaargeld

De zogenaamde “vermogensrendementsheffing” is de belasting die over het spaargeld moet worden betaald. Deze belasting valt in box 3: inkomen uit sparen en beleggen. De Belastingdienst gaat ervan uit dat je 4% rente ontvangt over het spaargeld. Of dat wel of niet zo is, is niet belangrijk. In de meeste gevallen ligt het rentepercentage lager, maar het percentage van 4% stamt uit de tijd van hoge spaarrentes.

Van die 4% gaat 30% naar de belastingdienst. Je kunt ook zeggen dat 1,2% van het totale spaargeld naar de Belastingdienst gaat. Maar let op: het totale spaargeld wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van het saldo op 1 januari en 31 december.

Grens belastingvrij sparen heffingvrije vermogen

Tot op zekere hoogte mag er worden gespaard zonder belasting te betalen. Er geldt namelijk een grensbedrag, dat in 2009 €20.661 bedroeg voor een alleenstaande. Dat is het bedrag dat je aan spaargeld mag hebben zonder dat je belasting hoeft af te dragen. Voor samenwonenden geldt een hoger bedrag, zoals te zien is in de onderstaande tabel. Bovendien is er een extra vrijstelling per kind.

Voor meer informatie over de vrijstellingen in box 3, zie de special Vrijstellingen box 3 2011-2012.

Heffingvrij vermogen box 3 2011-2012

SituatieVrijstelling 2011Vrijstelling 2012
Alleenstaand€ 20.785€ 21.139
Gehuwd of samenwonend (fiscale partners)€ 41.570€ 42.278
Extra vrijstelling per minderjarig inwonend kind€ 2.779€ 2.779
65+'ers ouderentoeslag
inkomen lager dan € 14.062€ 27.516€ 27.984
inkomen tussen € 14.062 en € 19.562€ 13.758€ 13.992

Schulden aftrekken box 3

Als je naast het spaarbedrag ook schulden hebt, mag je deze van het spaarbedrag aftrekken. Er is echter wel een drempel van €2.900. Als het bedrag aan schulden minder is dan de drempel, tellen ze niet mee.

Rekenvoorbeeld vermogensrendementsheffing

Een alleenstaande vrouw heeft op 1 januari een bedrag van €24.690 op de bank staan. Op 31 december is dit bedrag opgelopen tot €26.840. Omdat dit spaarbedrag boven het grensbedrag ligt, wordt er belasting geheven over het gedeelte dat boven de €20.661 uitkomt.

Eerst wordt het gemiddelde berekend van het spaargeld op 1 februari (€24.690) en 31 december (€26.840). Het gemiddelde spaarbedrag is €25.765. Over €20.661 hoeft geen belasting worden betaald. Dan blijft er (€25.765-20.661) €5.104 over.
De Belastingdienst gaat uit van een fictieve rente van 4% van dit bedrag, namelijk €204,16. 30% van dit bedrag moet worden afgedragen aan de belastingdienst, dus €61,25.

Er is ook een andere manier om de berekening te maken, namelijk door 1,2% te nemen van het belaste spaarbedrag (van €4.029 dus). De uitkomst is hetzelfde.

Belastingaangifte doen over spaargeld

Als het spaargeld dus boven het grensbedrag uitkomt, moet je belastingaangifte doen van het spaargeld. Niet alleen het spaargeld telt voor box 3, maar ook een tweede woning en inkomsten uit beleggingen.

Heffingskortingen

U kunt in aanmerking komen voor heffingskortingen, zodat u minder belasting hoeft te betalen: bedragen heffingskortingen 2010 & 2011

Vermogensrendementsheffing ontwijken

Er zijn manieren om de vermogensrendementsheffing op een legale manier te ontwijken. Zie daarvoor het artikel Vermogensrendementsheffing ontwijken
Gerelateerde artikelen
Vermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogen…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld 2011 - 2012"

Reactie

Dj, 10-01-2012 11:14 #1
Deze informatie is op diverse punten niet juist (hoewel het artikel nog gewijzigd is op 27-12-2011).

1) Vanaf 2011 wordt er niet meer gemiddeld tussen saldos 1/1 en 31/12. Saldo op 1/1 is bepalend.

2) Vanaf 2012 is er geen extra vrijstelling per kind meer van toepassing. Deze is vervallen.

3) De drempel voor schulden: alleen het bedrag boven de drempel mag in mindering worden gebracht. Daarnaast is ook deze drempel per belastingplichtige.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 27-12-2011
Gepubliceerd: 08-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!