InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het?

Huurtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het?

Huurtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het? In Nederland ontvangen jaarlijks tussen de 1 en 1,5 miljoen mensen huurtoeslag. De huurtoeslag is de opvolger van de huursubsidie. Dankzij de huurtoeslag kunnen deze mensen beter rondkomen. In 2014 treden een aantal veranderingen op. Zo wordt de toeslag nu naar iedereen rechtstreeks naar de rekening van de ontvanger overgemaakt in plaats van nar de woningcorporatie. Hoeveel is de huurtoeslag in 2014 en hoe werkt dit precies? Lees er hier meer over.

Wat is huurtoeslag?

Om bij de basis te beginnen: wat houdt huurtoeslag precies in? Huurtoeslag is een tegemoetkoming die je ontvangt van de overheid voor het bekostigen van je huur. In Nederland zijn er veel mensen die moeite hebben met het opbrengen van deze kosten en voor hen is de huurtoeslag in het leven geroepen. Je inkomen moet daarvoor dan wel onder een bepaald minimum liggen. In bepaalde situaties is de huurtoeslag ook beschikbaar voor studenten op een campus. Voor hen is dit afhankelijk van de precieze status van hun woning en huurvorm.

Wie heeft er recht op huurtoeslag?

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet je voldoen aan de volgende vier basiseisen:
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of bent in het bezit van een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen.
  • Je ben 18 jaar of ouder. Uitzonderingen zijn er voor mensen onder de 18 van wie beide ouders zijn overleden, die getrouwd zijn of alleen een kind opvoeden.
  • De huurwoning waarin je woont moet als passend wordt beschouwd.
  • Het betreft een zelfstandige woonruimte (onderverhuur valt hier niet onder, begeleidt wonen projecten wel.

Eisen aan inkomen en hoogte huur voor het ontvangen van huurtoeslag

Naast eisen aan de woonvorm worden er ook eisen gesteld aan de hoogte van je inkomen, eigen vermogen en huurprijs. Wie te veel verdient of te veel spaargeld bezit heeft geen recht op toeslagen. De financiële en fiscale eisen waaraan je moet voldoen zijn de volgenden:
  • Het bruto inkomen dat je in het voorgaande kalenderjaar ontving mag niet hoger zijn dan 21.025 euro. Dit bedrag is anders voor senioren en jongeren.
  • De hoogte van de huur van je woning is niet meer dan 681,02 en niet minder dan 374,44 per maand. Servicekosten hoef je niet mee te rekenen, dit telt alleen meer voor de rekenhuur. Voor jongeren onder de 23 jaar geldt een maximum huursom van 374,44 euro per maand om het recht op huurtoeslag te behouden. Woon je met meer dan acht mensen in de woning of heb je een handicap dan zijn de maxima hoger.
  • Het eigen vermogen dat je aan het einde van het vorig kalenderjaar in je bezit had mag niet hoger zijn dan 21.139. Heb je kinderen dan mag je per kind een bedrag optellen bij het maximum eigen vermogen dat je mag bezitten om aanspraak te blijven maken op huurtoeslag. Voor ouderen geldt een hoger toegestaan eigen vermogen.
Notabene: Het inkomen van inwonende kinderen jonger dan 23 jaar, telt alleen mee als dit meer dan  4.627 per kind per jaar is.

Let op: bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op de bedragen over 2013. Zodra de bedragen voor 2014 bekend zijn zullen ze in dit overzicht verwerkt worden.

Wijzigingen ten opzichte van vorig jaar

Vanaf december 2013 wordt de huurtoeslag rechtstreeks naar de ontvanger overgemaakt en is het niet meer mogelijk de toeslag over te laten maken naar de woningcorporatie. Dit betekent dus dat het volledige huurbedrag moet worden voldaan aan de woningcorporatie en niet meer alleen het deel dat overblijft na aftrek van de huurtoeslag. Tot deze maatregel is besloten om het aantal gevallen van fraude terug te dringen.

Hoeveel huurtoeslag krijg ik in 2014?

De hoogte van je huurtoeslag in 2014 is van diverse factoren afhankelijk. Als je wilt weten hoeveel huurtoeslag jij kunt ontvangen, kun je op de website van de Belastingdienst een makkelijke berekening maken en vind je rekenvoorbeelden. Wil je hiervan gebruik maken, hou dan in ieder geval de volgende papieren bij de hand:
  1. Je laatste aanslag inkomstenbelasting
  2. Je laatste jaaropgave of loonstrook
  3. Een overzicht van je huurkosten
  4. Gegevens met betrekking tot eventuele medebewoners

Via de webpagina Toeslagen van de Belastingdienst kun je trouwens ook meer informatie vinden over andere types toeslag zoals zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag, waarop je met een laag inkomen wellicht recht hebt.

Betaaldata huurtoeslag 2014

De huurtoeslag wordt op of voor de 20ste van de maand gestort zodat het er altijd is voordat de huur wordt afgeschreven van je bankrekening. Kijk voor de exacte betaaldata in 2014 op de website van de Belastingdienst.

Lees verder

© 2010 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2014Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2014Geen huurtoeslag in 2014 doordat u een erfenis krijgt of ander extra vermogen. Betekent het ontvangen van een erfenis ec…
Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013De huurtoeslag 2012 is omlaag en de huurtoeslag 2013 gaat omlaag ten opzichte van 2012. Een extra kwaliteitskorting als…
Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenHuurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenIn 2012 wordt de huurtoeslag flink verlaagd. De kwaliteitskorting in de huurtoeslag wordt fors verhoogd. Dit leidt tot e…
Huurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten voor het huren van een woning. Om in aanmerking te komen, mag de huur nie…
Hoogte en uitbetalingsdata huurtoeslag 2014Hoogte en uitbetalingsdata huurtoeslag 2014In Nederland heeft iedereen recht op een woonruimte. Als een huurder een zelfstandige woonruimte heeft, dan zou de huurd…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Huurtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het?"

Reacties

M. van de Vin, 14-02-2014 09:24 #7
Mijn dochter is 20 en heeft een volledige Wajong uitkering, ze heeft een appartement dat inclusief servicekosten 461 huur bedraagt. kan zij huurtoeslag aanvragen?

M. V. D. Berg, 19-03-2013 09:49 #6
Hoe komt het dat ik op het hele internet niet kan vinden hoe de huurtoeslag wordt berekend?
Telkens wordt verwezen naar een of andere tool. Maar zo'n tool geeft alleen antwoord op wát ik mag verwachten, niet hoe het bedrag berekend wordt. Waarom is het rekenmodel geheim?

J. Renders, 18-05-2012 11:36 #5
Ik ben AOWer en heb gemiddeld amper 100 euro per maand voor contante uitgaven.
Ik kom niet in aanmerking voor huursubsidie omdat ik, wat vermogen beteft, boven het gestelde bedrag van 20.661 euro zit.
Nu lees ik hier ook dat voor AOWers afwijkende regels gelden.
Wat zijn deze afwijkende regels?

Jack Renders.

Lilliansteffens, 29-04-2012 17:49 #4
Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot huurtoeslag. ik ben 21 jaar en mijn vriend is 24 jaar, wij hebben sinds 1 april 2012 een huis gehuurd in velsen noord. ons kale huurbedrag is 668, 14 per maand. Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?

Rowena, 17-04-2012 14:23 #3
Ik heb een oogje op een studio! Eigen keuken, woonkamer, slaapkamer en douche! De voordeur en toilet worden gedeeld! Mijn kale huur is minder dan 366 euro alleen ga ik er met mijn servicekosten wel overheen! Kom ik in aanmerking voor huursubsidie? Ik werk een ben 22 jaar. In november word ik 23.

Alma, 23-02-2012 19:41 #2
Ik ben bijna gescheiden en ben als eerste geselecteerd voor een huurhuis. Probleem is dat mijn 2 kinderen elk een rekening via hun grootvader hebben met een fiks bedrag erop. Voor een bijstandsuitkering kom ik niet in aanmerking hierdoor. Ik moet dus teren op het spaargeld van mijn kinderen totdat ik werk heb. De vraag is of ik dat huis nu wel mag huren. Maar hoe zit het met de huurtoeslag? Maak ik daar kans op?

Elke Boes, 18-07-2011 16:42 #1
Hallo,

Ik heb een vraagje betreft de huurtoeslag. Ik ben een werkend studente van 20 jaar en heb m'n oog op een appartement in eindhoven. Het appartement is zelfstandig en heeft een eigen voordeur, de huurprijs bedraagt 560 euro inclusief. Heb ik recht op huurtoeslag?

Vriendelijke groet,
Elke Boes

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2014
Reacties: 7
Schrijf mee!