InfoNu.nl > Financieel > Belasting > WOZ waarde 2015 en OZB 2015

WOZ waarde 2015 en OZB 2015

WOZ waarde 2015 en OZB 2015 Let op de nieuwe WOZ 2015 beschikking van de gemeente en onderneem zo nodig snel actie. Dat gold ook al voor 2013 en 2014. Elk jaar ontvangen we in het voorjaar de nieuwe aanslag voor de onroerende zaakbelasting OZB. Meestal in februari krijgt u de taxatie van de gemeente van uw huis of pand met daarbij de zogenaamde WOZ-waarde. Voor de gemeente is de WOZ een belangrijke inkomstenbron. Bekijk dus altijd of bezwaar maken zin heeft en betaal ook in 2013, 2014 of 2015 niet te veel belasting. Let ook op de waterschapsbelasting.

Wat is de OZB voor belasting?

OZB staat voor onroerende zaakbelastingen en wordt geheven op woningen en niet-woningen. Wie op 1 januari van een jaar eigenaar is van het onroerend goed moet de onroerend zaakbelasting OZB betalen. De WOZ-beschikking ontvangt u meestal eind februari van een jaar. Als u de WOZ-beschikking bent kwijt geraakt kunt u een schriftelijk om een duplicaat WOZ-beschikking vragen. Die krijgt u na circa binnen 10 werkdagen. Er zijn meestal wel kosten aan verbonden.

WOZ betalen en verhuizen

Als u tijdens het jaar naar een ander huis verhuist, wordt voor de resterende maanden door uw notaris de OZB die u al betaald hebt verrekend met de nieuwe eigenaar. Wat u aan OZB moet betalen is afhankelijk van de door de gemeente bepaalde WOZ-waarde van uw pand. Gebruiker van een woning betalen sinds 2006 geen OZB, maar zowel de eigenaren als gebruikers van niet-woningen betalen wel degelijk deze belasting. De heffing voor een eigenaar van een woning is een stuk lager dan die voor eigenaren en gebruiker voor een niet woning of bedrijfspand. In de Randstad trof ik voor 2013 en 2014 de volgende percentages aan die per gemeente weer anders kunnen zijn:

Onroerende zaakbelasting 2013 en 2014:
Eigenaar of gebruiker Soort onroerende zaak% van de WOZ-waarde 2013% van de WOZ-waarde 2014
Eigenaren woning 0,0631 % 0,0604%
Eigenaren niet-woning 0,1905 %0,1911%
Gebruikers niet-woning 0,1521 % 0,1563%

Dat betekent dus dat u in dit geval als eigenaar van een niet woning op een pand van 500.000 euro 952 tot 955 euro aan OZB betaalt. Let wel hier komen nog honderden euro’s bij voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.

Betalen van de OZB

U krijgt, als er geen automatische incasso is weinig tijd om deze belasting te betalen. Op de beschikking die u van de gemeentelijke belastingdienst krijgt staan 2 termijnen, waarvan u
  • De helft van de aanslag binnen 1 maand betaalt en de rest binnen 3 maanden.
  • Alles binnen 1 maand betaalt, want alles betalen op de tweede termijn is niet toegestaan, respectievelijk kost u een boete.
  • U betaalt via een automatisch incasso. Dat houdt in dat de belastingdienst het bedrag verdeelt over maximaal 6 termijnen van een maand en de vordering automatisch incasseert.

In 2014 en 2015 is ook maar één termijn mogelijk waarbij de mogelijkheid wordt geboden om via een automatische incasso in maandelijkse termijnen te betalen.

Wat is WOZ-waarde 2015?

WOZ staat voor waardering onroerende zaken. Dit is de gemeentelijke taxatie die elk jaar plaats vindt voor woning en bedrijfspand. Als het goed gebeurt is dit de van het onroerend goed als het leeg en vrij van hypotheek verkocht zou worden. Zeg maar de waarde die u ervoor zou kunnen krijgen wanneer het leeg wordt opgeleverd. Het is alleen niet de waarde van vandaag of gisteren, maar de waardepeildatum is gelijk aan de waarde op 1 januari van het vorig jaar. De WOZ waarde 2015 is dus de waarde wanneer het pand op 1 januari 2014 zou zijn getaxeerd. Er zit dus minimaal een jaar vertraging in.

Wat is de WOZ-waarde 2015?

Gemiddeld genomen was volgens het Centraal Bureau voor Statistiek de WOZ-waarde per 1 januari 2013, dus de WOZ-waarde voor uw belastingaangifte 2014 met peildatum 2013, 3 procent lager dan in 2012. Helaas zegt dat nog niet zo veel over de individuele gevallen. In 2014 zien we een lichte stijging van de huizenprijzen. De mate waarin dit gebeurt is sterk afhankelijk van de regio waarin uw woont.

Bezwaar maken

Bezwaar maken tegen de WOZ waarde loont bijna altijd. Nu nog meer dan voorheen. Vroeger waren er namelijk allerlei drempels opgeworpen, waaronder de zogenaamde Fierensdrempel. Dat hield in dat uw taxatie minimaal een bepaald bedrag of percentage moest afwijken van de taxatie van de gemeente moest afwijken om als bezwaar in behandeling genomen te kunnen worden. De Hoge Raad wijst deze Fierensdrempel af, waardoor bezwaar maken eenvoudiger is geworden. U kunt binnen zes weken na de dagtekening op de beschikking bezwaar maken. Tijdens het bezwaar hebt u uitstel van betaling. Alleen dat al kan voor u interessant zijn. Bovendien werkt de WOZ-waarde door in allerlei andere heffingen, zoals bij de inkomstenbelasting het eigen woningforfait maar ook bij de waterschapslasten.

Hoe bezwaar maken tegen WOZ-waarde?

Hoe u bezwaar kunt maken leest u in aanslag onroerend goed, WOZ en OZB, maak bezwaar. U vindt daar een stappenplan en een voorbeeldbrief. En denk nou niet dat de gemeente goed zit omdat de waarde verlaagd is, want misschien had in uw situatie de verlaging nog veel groter moeten zijn.

De waterschapsbelasting in 2014 en 2015

De hoogte van de WOZ-waarde werkt ook door in een aantal andere belastingen, zoals de waterschapsbelasting. Het vervelende is dat deze belasting in sommige gebieden fors stijgt.

OZB belasting 2015

Vereniging Eigen Huis schat de stijging van de ozb voor 2015 gemiddeld op 2,3%, maar weet ook te gemeenten zijn die de ozb in 2015 met maar liefst 16% laten stijgen, in Zevenaar bijvoorbeeld. Sommige gemeenten voeren geen stijging door in 2015 en een enkele gemeente verlaagt de ozb. Bekijk dus goed wat dit voor u betekent.

WOZ-waarde openbaar in 2014?

Vanaf 2014 moest het eenvoudiger worden om bezwaar aan te tekenen omdat:
  • De WOZ-waarde openbaar wordt;
  • De gemeenten de taxatieverslagen duidelijker moeten opstellen.

Zo moest het eenvoudiger worden voor u om de noodzakelijke informatie voor een goed verweer in handen te krijgen. Misschien wordt de WOZ-waarde in 2015 dan wel voor iedereen openbaar.

Slot

Hebt u de WOZ-beschikking binnen, lees hem zorgvuldig, bekijk de referentiewoningen en maak als het even kan bezwaar. Het kan u veel geld schelen. Elk jaar weer. Ook in 2014 en 2015.

Lees verder

Gerelateerde links
Erfbelasting 2012.
Gerelateerde artikelen
Beleggingen – beleggen in onroerend goedBeleggingen – beleggen in onroerend goedOnroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond – niet te roeren,…
Het eigenwoningforfait 2012 en 2013 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2012 en 2013 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2013 en 2012 als forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af van d…
Vastgoed & check de WOZ-waarde van uw huis goedVastgoed & check de WOZ-waarde van uw huis goedHet is weer zover. Als huiseigenaar ontvangt u in februari 2014 en 2015 de nieuwe aanslag onroerend goed en een nieuwe W…
Registratierechten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Registratierechten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Bij de aankoop van een onroerend goed zijn er naast de koopsom nog een aantal kosten verschuldigd, waaronder de registra…
WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeenteWOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeenteDe nieuwe WOZ-waarde 2014 is (bijna) bekend. Daarmee kent u ook de aanlag onroerend goed, OZB, en andere de gemeentelijk…

Reageer op het artikel "WOZ waarde 2015 en OZB 2015"

Reacties

R. J. Schimmel, 19-02-2013 07:41 #6
Geachte heer/ mevrouw Zeemeeuw,

Waarom betalen alleen huiseigenaren een belasting? Huurders worden hierdoor niet belast.
Is hier juridisch e.e.a aan te vechten via een gerechtshof omdat het ongelijkheidsbeginsel of discriminatie van toepassing is? Reactie infoteur, 19-02-2013
Beste R. J. Schimmel,
In 2006 werd de gebruikersbelasting voor de huurder van een woning afgeschaft. Sindsdien bestaat de OZB alleen nog maar uit de eigenarenbelasting. Een douceurtje voor wie huurt. Geheel afschaffen was kennelijk te duur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Vermeulen, 27-05-2012 11:14 #5
Geheel onverwacht kreeg ik afgelopen week nog een aanslag OZB/afvalstoffenheffing over 2011. De aanslag is (vermoedelijk door overgang gemeente adm. naar ''belastingsamenwerking'') nooit eerder ontvangen. Detail; per 01-08-2011 ben ik niet meer ingeschreven/woonachtig op desbetreffend adres. Ze hebben me dus ''gevonden'' op mn nieuwe adres. Ik ben benieuwd of dit zomaar kan? Maak ik kans bij bezwaar maken en op welke grond kan ik het beste bezwaar maken? Reactie infoteur, 27-05-2012
Beste C. Vermeulen,
De gemeente heeft wettelijk twee jaar de tijd om een belastingaanslag op te leggen. Deze aanslag is voor de bewoner/eigenaar die vanaf 1 januari van het jaar daar woont. U kunt proberen de heffing vanaf 1-8-2011 op de nieuwe bewoner/eigenaar te verhalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John Polling, 26-01-2012 23:03 #4
43% verhoging in Flevoland betekent eigenlijk dat je vogelvrij bent. Dit gaat iedere realiteit te buiten. Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste John Polling,
Dat is een wel een erg veel hogere OZB 2012 in Flevoland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Welman, 26-01-2012 22:20 #3
De grond van mijn huis ligt in 2 gemeenten. In gemeente bloemendaal ligt grond waarop het huis staat en in gemeente Zandvoort ligt een deel van de tuingrond. Klopt het dat vanaf 2012 slechts 1 gemeente de onroerende zaak belasting mag heffen? Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste W. Welman,
Een gemeente moet alle onroerende zaken gelegen binnen de gemeentegrens waarderen. Dan kan het niet zo zijn dat twee gemeenten u OZB in rekening brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moesbergen, 29-05-2011 20:10 #2
Ik woon in een nieuwbouw huis en de waarde van mijn woning zou gestegen zijn met 20.000,- in een jaar tijd. Gezien de huidige markt vind ik dit nogal veel en wil ik bezwaar maken. Ik heb nu voor het eerst kennisgenomen van de WOZ waarde (2010&2011) via de OZB/afvalstoffen/rioolheffing. Er is echter een probleem, als ik inlog met mijn DigiD is er geen taxatierapport voor mijn woning beschikbaar. Hoe kan je bezwaar aantekenen als ik niet eens weet waar de waarde van mijn woning op gebasseerd is? Kan ik een taxatierapport eisen van de gemeente en zo ja binnen wat voor termijn? Reactie infoteur, 29-05-2011
Beste Moesbergen,
1. U kunt binnen 6 weken na dagtekening bezwaar maken.
2. De gemeente moet u desgevraagd het taxatierapport met de gekozen referentiewoningen toesturen, als die niet digitaal beschikbaar is.
3. Zonder taxatierapport van de gemeente kunt u geen goed gemotiveerd bezwaar maken. Als het er niet is, kunt u bezwaar maken en aangeven dat de waardering ongeldig is, omdat er geen taxatierapport is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Bouwmeester, 04-05-2011 22:28 #1
Ik ben er achter gekomen dat ik 10 jaar te veel woz heb betaalt. Er werd bij de gemeente berekent 510m bebouwt dat het maar 330m is. Wat kan ik daar tegen doen? Reactie infoteur, 05-05-2011
Beste L. Bouwmeester,
1. U kunt in ieder geval tot 5 jaar terug het te veel betaalde terug vragen bij de gemeentelijke belastingdienst.
2. Hier is duidelijk sprake van een fout van de gemeente. Misschien krijgt u voor meer jaren terug.
3. U kunt het beste contact opnemen met uw gemeentelijke belastingdienst en uw situatie uitleggen. Laat u zich niet afschepen met de opmerking dat de termijn van bezwaar is verstreken. Hier is immers sprake van een duidelijke fout van de gemeente en een verkeerd opgelegde aanslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2013
Reacties: 6
Schrijf mee!