InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Is België een belastingparadijs?

Is België een belastingparadijs?

Waarom belasting betalen?

Er zijn weinig mensen die precies weten waarom je belasting moet betalen en zoveel van je loon aan de staat moeten afstaan.
Belastingen hebben te maken met solidariteit, rechtvaardigheid en een degelijke werking van de staat, zo luidt het Het algemeen belang wordt daardoor verzekerd: zo wordt de dienstverlening op verschillende domeinen georganiseerd (stadsdiensten bijvoorbeeld, uitkeringen ziekte, werkloosheid, scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer) en voor openbare infrastructuur gezorgd (wegen, verlichting). Dit kan enkele gefinancierd worden door solidariteit vanwege de burgers door een deel van hun inkomen af te staan voor het algemeen belang.

Belasting op arbeid

In 2009 plaatste de Wereldbank België op de 150ste plaats (op 183 landen) qua belastingdruk. Daartegenover staat wel een uitstekende sociale zekerheid en een prima gezondheidszorgsysteem bijvoorbeeld, maar daaraan denkt men niet op het ogenblik dat men gemiddeld de helft van zijn loon ziet verdwijnen in de handen van de overheid.

De belasting op arbeid, dus op hetgeen men verdient met zijn werk, is van de hoogste ter wereld. Een alleenstaande zonder kinderen met een gemiddeld inkomen betaalt bijvoorbeeld 57,3% aan inkomstenbelasting en sociale bijdragen.

Moeilijk heeft de Belgische staat het niet om deze belastingen te innen. Dankzij de medewerking van de werkgevers is de staat perfect op de hoogte van wat iedereen verdient. Het is dus een makkie om op basis van de hoogte van de arbeidskosten de belasting te bepalen.

Belasting op vermogen

Hoe komt het dan dat mensen verbaasd staan als er sprake is van het ‘belastingparadijs’ België?
Naast de belasting op arbeid bestaat er ook een belasting op vermogen en daar wringt het (oneerlijke) schoentje, want België belast dit soort inkomen aanzienlijk minder. Voor een belegging van 5 miljoen euro op aandelen en obligaties betaalt men bijvoorbeeld slechts 15 procent belasting. In vergelijking met andere landen is dat een peulschil: Nederland heft 26%, Duitsland 30% en Frankrijk zelfs 37%. Voelt u het verschil?

Maar daarnaast is België ook een van de weinige landen waar het bankgeheim nog geldt, hetgeen inhoudt dat de fiscus rekeningen en andere financiële documenten van een bank niet kan controleren. Het bevindt zich op die manier in het gezelschap van andere ‘belastingparadijzen’ als Luxemburg, Monaco, Zwitserland en andere Andorra’s.

Miljoenen belastingvrij

Maar België is wel degelijk een belastingparadijs voor multinationals zoals onlangs weer werd bewezen, toen CVC Capital Partners, dat 49,9% aandelen bij De Post heeft, via België meer dan 600 miljoen euro winst opstreek zonder 1 cent belastingen te betalen. Via allerlei financiële constructies en trucs slaagde CVC erin om de monsterwinst naar Luxemburg veilig te stellen. Niettegenstaande de Bijzondere Belastinginspectie meende dat de firma belastingen ontdook en 47 miljoen euro roerende voorheffing eiste, wilde CVC niet betalen en stapte het naar de rechtbank waar het werd vrijgepleit.

Met andere woorden: langs België om kunnen firma’s die niets met het land te maken hebben hun miljoenenwinsten veilig stellen zonder belasting hoeven te betalen.
België, een belastingparadijs dus… Het hangt alleen af van het gezichtspunt.
© 2010 - 2014 Vosje, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is België een belastingparadijs?"

Infoteur: Vosje
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!