InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De artiestenregeling

De artiestenregeling

Als u een evenement organiseert waarbij artiesten optreden, kunt u als inhoudingsplichtige worden aangemerkt. Dit kan dan betekenen dat u loonheffing en premies werknemersverzekeringen moet inhouden en afdragen over de gage die u betaalt aan de artiest. Deze regeling noemen we de artiestenregeling.

De artiest

Maar wat is nu een artiest? Artiesten zijn personen die optreden voor publiek en daarbij een artistieke prestatie leveren. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan (leden van) bands, zangers, solomusici en komieken. Het is niet van belang of een artiest alleen optreedt of samen met een gezelschap. Men is geen artiest als er niet wordt opgetreden voor publiek (zoals dirigenten of technici).

Uitzonderingen

Er zijn echter situaties waarbij de artiestenregeling niet van toepassing is. Let op in de volgende situaties:
  • De artiest heeft een verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming (VAR WUO);
  • Er is sprake van een optreden bij een persoonlijke aangelegenheid;
  • U betaalt de gage niet rechtstreeks aan de artiest, maar aan iemand met een inhoudingsplichtingenverklaring. In dat geval moet de inhoudingsplichtige beoordelen of de artiestenregeling van toepassing is;
  • U en de artiest hebben een overeenkomst van langer dan 3 maanden.

VAR

Het toepassen van de artiestenregeling wordt door vele inhoudingsplichtigen als bewerkelijk ervaren. Wat dat betreft kunt u daarom misschien beter zaken doen met artiesten die een VAR WUO hebben. Deze artiesten zijn door de Belastingdienst als zelfstandige aangemerkt die hun inkomsten verkrijgen als Winst Uit Onderneming. Deze artiesten dienen u een factuur met BTW te sturen. Ter voorkoming van risico´s dient u op voorhand naar de VAR WUO verklaring van de artiest te vragen en is het gewenst om een kopie van de VAR bij uw administratie te bewaren. Daarnaast dient u ook de identiteit van de artiest vast te stellen door middel van een kopie van het identiteitsbewijs.

Laat u dus niet zomaar aanpraten door de artiest dat hij een VAR WUO heeft zonder dat u deze heeft gezien. De risico's zijn namelijk voor u als inhoudingsplichtige, met mogelijk een boete tot gevolg.

Winst uit onderneming

De artiest die winst uit onderneming geniet, dient deze inkomsten aan te geven in zijn aangifte inkomstenbelasting. Daarbij mag hij gemaakte kosten in aftrek brengen zoals reiskosten, kleding en wellicht kosten voor een boekhouder. Deze artiest heeft dus niets met inhoudingen en loonheffing te maken. Het voordeel voor de artiest is tevens dat er diverse ondernemersfaciliteiten voor hem van toepassing zijn waardoor er minder belasting verschuldigd is, zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek, investeringsaftrek en MKB-winstvrijstelling. Wel dient deze artiest feitelijk een onderneming te hebben. Het enkel optreden in de weekenden tegen een kleine vergoeding maakt nog niet dat de artiest een onderneming heeft. Er zal een redelijke winstverwachting moeten zijn (dus niet hobbymatig), hij zal debiteurenrisico moeten lopen en ook zal hij een x-aantal uren besteden aan zijn onderneming, bijvoorbeeld het bouwen van een website, uitbrengen van offertes of het maken van reclame. Veel artiesten zult u dus niet tegenkomen met een VAR WUO.
© 2010 - 2017 Advies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De artiestenregeling"

Infoteur: Advies
Laatste update: 16-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!