InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeliger

Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeliger

Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeliger Wat is een tweetrapstestament? Een tweetrapstestament 2014 of de turbo versie van een testament is vaak voordelig en heeft vooral fiscale voordelen. Het tweetrapsmaking testament of tweetrapstestament voorkomt dat de langstlevende ouder erfbelasting en successierechten moet betalen over het kindsdeel van de kinderen. Maar eens zal over de erfenis toch erfbelasting betaald moeten worden. De tweetrapsmaking en tweetrapstestament kunnen zeker een goede oplossing zijn. Laat de notaris voor u berekenen of een tweetrapstestament ook in uw geval gunstig is. Zie het rekenvoorbeeld in dit artikel.

De langstlevende en het wettelijk erfrecht

Volgens het erfrecht erft de langstlevende partner als er geen testament is opgesteld alle goederen van de nalatenschap. De vrijstelling voor de langstlevende partner bij erfenis of nalatenschap bedraagt ruim 600.000 euro. Als de erfenis meer bedraagt dan 600.000 euro zou de langstlevende dus successierechten moeten betalen. Over het meerdere moeten de volgende bedragen en percentages aan erfbelasting worden betaald:

erfeniserfbelasting 2010erfbelasting 2011 en 2012
tot maximaal € 118.000 meer10% tot maximaal € 118.300 en meer 10%
vanaf € 118.000 meer€ 11.800 plus 20% over het meerdere€ 11.830 plus 20% over het meerdere

In 2012 geldt de lagere grens tot 115.708 euro in plaats van de 118.000 euro in 2011.

Deze tarieven gelden ook voor kinderen die van een ouder erven, maar dan met een vrijstelling van slechts 19.114 euro. Erft een kind 40.000 euro van een ouder dan moet dus over ongeveer 21.000 euro 10 procent belasting worden betaald, ofwel 2.100 euro. Maar dat geld is in de praktijk niet altijd aanwezig of vrij beschikbaar. Laat u zich niet verrassen en lees verder over de mogelijkheden om hier wat aan te doen. Zie voor de tarieven erfbelasting 2013: erfbelasting 2013 of erfenis belastingvrij.

Een papieren schuld hebben

In werkelijkheid erft de langstlevende niet alleen de goederen, maar krijgt hij ook een schuld toebedeeld aan zijn kinderen. Om de langstlevende te beschermen heeft de wetgever immers bedacht dat de kindsdelen in de erfenis niet direct door de kinderen opeisbaar zijn, maar worden vormgegeven met een papieren schuld van de langstlevende aan zijn kinderen. Kort door de bocht geformuleerd geldt dat de kinderen een niet opeisbare vordering op de langstlevende erven, terwijl de langstlevende in het huis kan blijven wonen en de erfbelasting van de kinderen betaalt.

Erfbelasting en successierechten betalen, voorbeeld

Dat betekent namelijk ook dat de belastingdienst de situatie toch duidelijk anders gaat behandelen dan in eerste instantie mocht worden verwacht. De belastingdienst splitst de erfenis om belastingtechnische redenen namelijk in twee delen op:
  • Deel A is de vordering van de kinderen op de langstlevende.
  • Deel B is de erfenis minus deel A.

Op zowel A als B moet belasting worden betaald.

Op deel A moet erfbelasting worden betaald, rekening houdend met de vrijstelling per kind van ruim 19.000 euro en op deel B rekening houdend met de vrijstelling van ruim 600.000 euro. Dit leidt er in de praktijk toe dat door de lage vrijstelling voor de kinderen vooral op hun aandeel in de erfenis erfbelasting moet worden betaald. Dit ondanks de grote vrijstelling die voor de langstlevende geldt. De erfbelasting van de kinderen op de niet direct opeisbare vordering wordt door de langstlevende betaald, en in mindering gebracht op de vordering van de kinderen. Dit is voor de langstlevende vooral vervelend als er onvoldoende liquide middelen zijn of deze nodig zijn voor andere doeleinden. Het geld kan ook geld vast zit in een eigen huis, in beleggingen, spaartegoeden met langere looptijd of anderszins.

Tweetrapsmaking en tweetrapstestament

Een tweetrapsmaking testament kan in vele situaties worden toegepast, maar zien we het meest als er kinderen zijn en er naar verwachting een langstlevende partner zal zijn. Bij een tweetrapsmaking of tweetrapstestament wordt de langstlevende dan als enige erfgenaam benoemd. De kinderen krijgen geen vordering op de langstlevende. De kinderen worden in hetzelfde testament tot erfgenamen benoemd van al wat de langstlevende van de erfenis achterlaat. Het vermogen van de als eerste overleden ouder komt de kinderen pas toe, zodra de langstlevende ouder ook is overleden.

Het tweetrapstestament bevat zoals de naam al aangeeft twee stappen en wel de volgende twee:

Trap 1 tweetrapstestament:
Stap 1 is dat de volledige erfenis overgaat naar de langstlevende. De langstlevende ouder houdt de nalatenschap onder zich, mag deze tussentijds vervreemden of opmaken. Essentieel voor de erfbelasting is dat de langstlevende wel geacht wordt alles geërfd te hebben en er geen erfbelasting door de kinderen hoeft te worden betaald, aangezien ze in eerste instantie zijn onterfd.

Trap 2 tweetrapstestament:
Stap 2 treedt in werking bij het overlijden van de langstlevende. Zodra de langstlevende ouder overlijdt wordt gedaan alsof de kinderen twee maal erven. Ze erven het overgebleven deel van de eerst overledene apart en het deel van de langstlevende apart. Zo kunnen ze ook twee maal van hun vrijstelling gebruik maken.

Is tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeliger

Met een tweetrapsmaking en tweetrapstestament wordt voorkomen dat de langstlevende plotseling voor uitgaven komt te staan, waarvoor wellicht de middelen niet aanwezig zijn. Maar eens zal de erfenis moeten worden afgerekend of het nu in een of twee stappen is. Het is dan ook niet gezegd dat een tweetrapstestament altijd goedkoper zal uitvallen.

Rekenvoorbeeld tweetrapstestament 2013
Veronderstel een gezin met twee kinderen dat een vermogen heeft van 600.000 euro en in gemeenschap van goederen is getrouwd. Stel de moeder overlijdt. De te verdelen nalatenschap bedraagt dan 300.000 euro. Stel ook dat de wettelijke rente lager is dan 6%. Ik heb de bedragen afgerond.

Scenario 1 zonder testament
Zonder testament krijgt een ieder 100.000 euro uit de erfenis. De langstlevende hoeft geen erfbelasting te betalen voor zichzelf maar twee maal 8.100 euro voor zijn kinderen ofwel per kind 10 procent over afgerond 81.000 euro. Dat is bij elkaar 16.200 euro. Bij overlijden van de langstlevende en een gelijk gebleven vermogen, erven de kinderen samen nog eens 400.000 euro, namelijk de 100.000 euro die de vader erfde plus zijn vermogen van 300.000 euro. Dat betekent nog eens 24.400 aan erfbelasting per kind, immers 10% over 118.000 euro en 20% over 63.000 euro omdat 19.000 euro per kind is vrijgesteld van erfbelasting. Bij elkaar dus 48.800 euro plus de eerdere 16.200 is een totaal aan erfbelasting van 65.000 euro

Scenario 2 met tweetrapstestament
Bij een tweetrapsmaking testament wordt in eerste instantie geen belasting betaald over de 300.000 euro die de langstlevende erft. Dan overlijdt de langstlevende en blijkt het vermogen in stand te zijn gebleven. In dat geval erven de kinderen in twee stappen eerst de 300.000 euro van de eerst overledene en dan nog eens 300.000 euro van de inmiddels ook overleden langstlevende. Rekening houdend met de vrijstellingen betalen ze zo over beide erfenissen afgerond 14.400 euro per kind ofwel in totaal 57.600 euro. Dit is 7.400 euro minder dan in scenario 1.

Turbo-tweetrapstestament

Het turbo-tweetrapstestament is weer een nieuwe vondst waarbij het tweetrapstestament wordt gecombineerd met de voordelen van de wettelijke regeling. Het wordt zo ingericht dat de langstlevende ouder wederom geen erfbelasting voor de kinderen betaalt, maar de kinderen wel een fiscaal voordeel hebben dat oploopt met de afgesproken rente. Onduidelijk is nog hierbij in hoeverre deze rente door de fiscus als schenking zal worden gezien.

Slot tweetrapstestament 2014

Of een tweetrapstestament ook voor u voordelig is, hangt af van de omvang van de erfenis en van de mate waarin volledig van de vrijstelling op de erfbelasting gebruik kunt maken. Het is in ieder geval zeer de moeite waard om dit na te gaan. Er moeten ook veronderstellingen worden gemaakt: als de langstlevende nog vele jaren na het overlijden van de eerst overledene van het leven geniet, zal dat gevolgen hebben voor de erfenis en de eventueel te vergoeden rente aan de kinderen bij een langstlevende testament.

Lees verder

Gerelateerde links
Hoogste rente.
Gerelateerde artikelen
Erfenis ontvangen van broer of zusOp basis van de wettelijke verdeling van een nalatenschap kunnen broers en zussen recht hebben op een deel van de nalate…
Hebben de kinderen recht op hun deel van de erfenis?Bij overlijden gaan de eigendommen en de schulden nagelaten worden via het wettelijk erfrecht, of op basis van een testa…
Wat is erfbelasting?Wat is erfbelasting?Na het overlijden gaan de bezittingen van de overledene over naar één of meerdere nabestaanden. In de wet is vastgelegd…
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2014 onterven. Geen erfenis nalaten…
Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven in 2012 en 2013, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…

Reageer op het artikel "Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeliger"

Reacties

John, 27-11-2013 13:37 #38
Beste Zeemeeuw,
Mijn zoon heeft een zeer grote fiscale schuld en zou bij mijn overlijden zijn erfdeel geheel kwijt zijn. Kan ik het legitieme deel van mijn enige zoon, die ik daarom wil gaan onterven, verkleinen door aan mijn enige broer een "tijdelijk" legaat na te laten? en als je je enig kind en erfgenaam onterft wie krijgt dan de andere helft van nalatenschap incl. goederen? Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste John,
1. Als u een kind onterft houdt deze gedurende vijf jaar de mogelijkheid om zijn legitieme in te roepen, maar het kind hoeft dat niet te doen.
2. Als de onterving niet wordt "aangevochten" door de legitieme in te roepen, gaat dat deel naar de andere erfgenamen, zoals bij wet of testament bepaald.
3. Een tijdelijk legaat bestaat niet, maar wel het vruchtgebruik van iets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 21-10-2013 14:45 #37
Goede middag Zeemeeuw,
Het onderstaande van Drewes, 02-10-2013, is mij nog niet helemaal duidelijk. Wanneer de langst levende komt te overlijden in 2010 dan is er nog € 100.000. € 50.000 elk. Door nabetalingen, door een niet direct verkocht eigen huis, b.v. hypotheek rente, makelaarkosten en onderhoudskosten is het bedrag nu € 20.000. Worden deze kosten alleen betaald uit de erfenis van de laatst overleden ouder? En als daar niets meer van over is wordt dan pas de erfenis van de eerst overleden ouder aangesproken? Reactie infoteur, 21-10-2013
Beste Wim,
1. Het overlijden in 2010 geeft voor de erfgenamen een vordering van 50.000 euro op de langstlevende. Deze vordering komt in mindering op de nalatenschap die daarna volgt. Als er in totaal maar 20.000 euro resteert, is er onvoldoende om de vordering uit te betalen, en is de tweede erfenis per saldo negatief voor de nieuwe erfgenamen.
2. Als het steeds om dezelfde erfgenamen gaat, wordt aan hen 20.000 euro uitbetaald in plaats van 50.000 euro en verder niets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drewes, 02-10-2013 13:17 #36
Goedemiddag Zeemeeuw,
Ik heb nog een vraag als vervolg op eerder contact van oktober 2010. Zie met name ook het bericht van 19-10-2010, 11:47 uur.
Eén ouder overlijdt in 2008, de langstlevende in 2010. Stel even voor het gemak dat beide ouders € 50.000 nalieten, totaal dus € 100.000. Beide ouders hadden een verschillend testament. Nu is van het geheel nog € 20.000 over. Tot welke nalatenschap behoort nou die € 20.000? Tot die van de eerst overleden ouder, (moeder), tot die van de laatst overleden ouder (vader) of (in enige verhouding) tot die van beide.
Wederom bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Drewes Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste Drewes,
De oudste vordering heeft de oudste rechten en gaat dus voor.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. van de Veen, 01-10-2013 15:56 #35
Kan ik een tweetraps regeling in mijn testament laten opnemen omdat 1 van mijn kinderen geen kinderen heeft, dus geen rechtstreekse erfgenamen en daarvoor in de plaats een goed doel benoemen. Ik wil voorkomen dat hun vader, die geen contact met z'n kinderen wil, erfgenaam wordt. Met vriendelijke groet. H. van de Veen. Reactie infoteur, 01-10-2013
Beste H. van de Veen,
Ja dat kan. U kunt ook in een testament opnemen dat u niet wilt dat het geld (en de goederen) dat naar uw zoon gaat, later geërfd kan worden door zijn vader. U doet dit via een uitsluitingsclausule. Zie voor enkele andere voorbeelden van een uitsluitingsclausule het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/13092-erfenis-niet-automatisch-naar-schoonfamilie.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. van Zeeland, 13-05-2013 21:27 #34
Uw voorbeeld gaat uit van een erfenis zonder testament. Logisch, dat alles voordeliger is met 2-traps. Hoe zit het als er een testament op het langstleven is? Zonder huwelijksvoorwaarden. Is dan 2-traps nog voordeliger? Reactie infoteur, 14-05-2013
Beste W. van Zeeland,
Neen, er worden juist twee scenario's in dit artikel vergeleken: met een testament en zonder testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riny Gisberts, 28-03-2013 11:55 #33
Ik verneem dat je inmiddels ook een zgn. "levenstestament" kunt laten opstellen. Dit zorgt ervoor dat, stel dat ik dement word, mijn man zonder mijn instemming ons huis kan verkopen. Heb je dit testament niet en wordt een van ons twee dement, dan kan de ander het huis niet verkopen omdat geen enkele notaris daaraan mag meewerken aangezien een van de twee huwelijkspartners dan niet meer wilsbekwaam is. Klopt dit verhaal en wat houdt het levenstestament verder in? Reactie infoteur, 28-03-2013
Beste Riny Gisberts,
Met een levenstestament kunt u vele zaken tijdens uw leven vooraf regelen. Het komt echter niet in de plaats van een gewoon testament, want dat regelt de zaken daarna:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/61018-levenstestament-en-wilsverklaring.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Immers, 19-03-2013 12:16 #32
Mijn man is voornemens het testament omzetten in tweetrapsmaking voor de langstlevende. Er is ook sprake van huwelijksevoorwaarden, opgezet toen we gingen trouwen. Hij had vermogen, ik niet. Wij hebben een goed huwelijk dus hij besluit nu het testament op de langslevende om te zetten.
Mijn man wil de huwelijkse voorwaarden echter wel laten bestaan. Heeft dit gevolgen voor de tweetrapsmaking wanneer hij overlijdt (hij heeft twee kinderen uit zijn eerste huwelijk en ook ik heb twee kinderen uit een vorig huwelijk) of gaat de erfenis toch in z'n geheel over naar mij? Hoe moet ik dit zien bijv. als ik langer leef en op enig moment overlijd. Hoe zit het dan met de erfenis van de kinderen? Hoe wordt dat verdeeld?
Ook heb ik vernomen dat bijv. bij zijn overlijden.ik een administratie dien bij te houden over wat ik met het geld doe cq over hoe ik het uitgeef… zitten hier haken en ogen aan? Wat als ik bijvoorbeeld alles opgemaakt heb? De belastingdienst komt hoe dan ook nog om de hoek kijken… wie betaalt die belasting dan? De kinderen?
Alvast dank voor uw reactie Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste Immers,
1. Het feit dat u met huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, maakt voor het testament geen verschil. Uw man mag immers bepalen wat hij met zijn geld doet.
2. Of u ook na zijn overlijden een administratie moet bijhouden, hangt af van de bepalingen in het testament. De bepalingen kunnen ook zover gaan dat u alles mag opmaken en de kinderen uiteindelijk het nakijken hebben.
3. Ook u doet er goed aan om een testament op te stellen.
4. Als gehuwden van elkaar erven is er een behoorlijke vrijstelling van ruim 600.000 euro:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/78544-belastingvrij-erven-2012-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Super, 13-02-2013 11:40 #31
Mijn moeder is de enige eigenaar van een huis wat geheel hypotheek vrij is. Haar kinderen(3 stuks) erven wat is vastgelegd in haar testament. Zij is nu 86 jaar en helaas is ze in die mate dement dat ze niet meer teken bekwaam is, mijn broer is via de notaris gemachtigd haar zaken te behartigen. Mijn vraag is deze: Is het mogelijk c/q verstandig om een tweetrapstestament toe te passen? Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Super,
Een testament kan alleen worden opgesteld door wie straks een erfenis nalaat. Uw moeder is niet meer tekenbekwaam en kan een dergelijk testament dus niet meer uit haar naam laten opmaken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. E. Tielens, 22-01-2013 16:25 #30
Geachte Zeemeeuw,

OK, als we meegaan met uw veronderstelling dat de vordering van het kind renteloos is dan krijgt het kind korting bij het eerste overlijden (het kindsdeel hoeft niet voor 100% meegenomen te worden maar voor een lager percentage, e.e.a. is afhankelijk van de leeftijd van de langstlevende). De korting is 60% als de langstlevende ttv overlijden 60-65 jaar en 48% bij 66-70 jaar, enz. Zie art 5 Uitvoeringsbesluit SW.
Dus als we bij 'Scenario 1 zonder testament' veronderstellen dat de langstlevende 63 is dan bedraagt de erfbelasting per kind afgerond [(100.000 - 60% * 100.000) - 19.000] * 0, 1 maakt 2.100. Heel anders dan 8.100.
Is de langstlevende 83 is dan bedraagt de erfbelasting per kind afgerond [(100.000 - 24% * 100.000) - 19.000] * 0, 1 maakt 5.700.
Het klopt wat u zegt dat een tweetrapstestament van geval tot geval bekeken moet worden maar uw rekenvoorbeeld moet wel correct zijn. In elke situatie, of de langstlevende 19 of 96 jaar is, u schetst het voordeel van een tweetrapstestament te rooskleurig door geen rekening te houden met die korting (die loopt van 96% tot 12%). Reactie infoteur, 22-01-2013
Geachte J. E. Tielens,
1. Ik begrijp uw punt wel en de sommen kunnen veel ingewikkelder worden gemaakt.
2. Feit blijft wel dat de langstlevende bij een tweetrapstestament (scenario 2) in veel gevallen gevrijwaard blijft van een directe afdracht van erfbelasting namens de kinderen. Of de tweetrapsmaking uiteindelijk ook voor de kinderen een voordelige keuze blijkt te zijn, is van allerlei factoren afhankelijk die van geval tot geval bekeken moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. E. Tielens, 19-01-2013 16:54 #29
Berekening van 'Scenario 1 zonder testament' klopt niet. Het doet alsof de vordering van het kind renteloos is maar houdt geen rekening met de korting die de fiscus dan geeft bij het eerste overlijden. Als hier wel rekening mee was gehouden dan zou Scenario 1 goedkoper zijn dan Scenario 2.
Het enige dat de schrijver van dit artikel zou helpen is dat er wordt verondersteld dat: de vordering van het kind draagt 6% rente EN vader is direct na moeder overleden. Dat zou in voorbeeld erbij moeten staan: LET OP, dit rekenvoorbeeld is alleen geldig als vader direct na moeder overlijd! Reactie infoteur, 19-01-2013
Beste J. E. Tielens,
Dank voor uw reactie. In het rekenvoorbeeld is verondersteld is dat de wettelijke rente niet hoger is dan 6%, zodat niet met een rentevergoeding rekening gehouden hoeft te worden. Wanneer wel met een rentevergoeding wordt gerekend, worden de sommen inderdaad anders naarmate de langstlevende langer in leven blijft. Daarom moet het nut van een tweetrapsmaking van geval tot geval worden bekeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos Koopmans, 17-12-2012 15:24 #28
Kan er ook na het overlijden van een van de ouders nog een tweetrapstestament gemaakt worden? Met vriendelijke groet Jos Koopmans. Reactie infoteur, 17-12-2012
Beste Jos Koopmans,
Eigenlijk is een tweetrapstestament altijd mogelijk als er een eerste en een tweede partij is. Voorwaarde is wel dat het testament bij leven wordt opgesteld.
Met vriendelije groeten,
Zeemeeuw

Afw Daansen, 08-11-2012 01:01 #27
Wat is het beste een zwakke uitsluitingsclausule of een 2 trapsmaking? Het is voor mij heel moeilijk. Heb 2 kinderen en 4 kleinkinderen en dacht dat die 2 traps het beste is en alleen mijn 2 kinderen erven na ons overlijden en dan alleen de kleinkinderen en aangetrouwden niets en dat wil ik. Ik zie zoveel bedragen en snap er niets van. Reactie infoteur, 08-11-2012
Beste Afw Daansen
1. Het is ook best ingewikkeld om te berekenen of een tweetrapstestament voor u voordeliger is. Dat zal echt individueel bekeken moeten worden.
2. Na jullie overlijden erven al alleen uw kinderen van u, als u niet anders bepaalt. Maar problemen kunnen zich voordoen (te betalen erfbelasting) als er een langstlevende is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 24-06-2012 12:37 #26
Hoe zit het met het bijhouden van financiële opgaven. Wat bedoelt men hiermee?moet tijdens beiden leven alle grote uitgaven bijgehouden worden en het liquide vermogen gesplitst worden. Reactie infoteur, 24-06-2012
Beste Anneke,
Wat is de precieze formulering in het testament?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 14-06-2012 20:13 #25
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor het antwoord, wordt allemaal iets duidelijker. U schrijft over een gelijk blijvend vermogen, bij het eerste overlijden is het verhaal duidelijk, echter mocht de langst levende bijv het huis verkopen om iets kleiner te gaan wonen en bijv overgebleven geld aan de kinderen schenkt binnen de regels kan haar vermogen lager zijn uiteindelijk bij overlijden. Ik kan me dan voorstellen dat bij zijn/haar overlijden de belastingsdienst voor het eerste deel van de erfenis het destijds vermogen aanhoud voor de aanslag van de eerst overledene, echter wat is nu het verhaal voor de tweede overledene wiens vermogen dus kleiner is geworden. Reactie infoteur, 15-06-2012
Beste Alex,
Als de langstlevende inteert op zijn vermogen zal over het lagere vermogen erfbelasting moeten worden betaald. Overigens kan in een testament ook worden geregeld dat er een bepaald bedrag aan vermogen overeind moet blijven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 13-06-2012 15:24 #24
Begrijp ik het nu goed, dat bij een tweetrapstestament de vrijstelling per kind over het eerste erfdeel en de vrijstelling over het tweede erfdeel intact blijft en dus niet bij het overlijden van de langstlevende maar eenmaal de vrijstelling over het hele vermogen van toepassing is? Reactie infoteur, 13-06-2012
Beste Alex,
Bij een tweetrapsmaking geldt inderdaad twee maal het kind-oudertarief met bijbehorende vrijstellingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk de Jong, 14-05-2012 12:00 #23
Als ik bovenstaand artikel goed lees maakt het dus niks uit of je wel of geen tweetraptest. hebt als het te verdelen gedrag na overlijden beide ouders kleiner is dan ca. 300.000. en bedoel ik het totaal te betalen aan belastingen. Of is dat kort door de bocht? Mvg Reactie infoteur, 14-05-2012
Beste Henk de Jong,
Dat is te kort door de bocht. Het voordeel hangt ook af van het aantal erfgenamen en dus het aantal vrijstellingen. Bovendien is er voor de langstlevende het comfort dat hij geen erfbelasting hoeft voor te schieten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Heuvelink, 31-01-2012 11:32 #22
Wij zijn voornemens om 2 tweetrapstestamenten te laten maken. De vraag is of de fiscus over de erfbelasting van de eerst overledene bij het overlijden van de tweede partner rente berekend. Reactie infoteur, 31-01-2012
Beste Jan Heuvelink,
Neen, de belastingdienst brengt alleen rente in rekening wanneer het moment van de betaling van een aanslag erfbelasting daartoe aanleiding geeft. Bijvoorbeeld doordat de aanslag door een verleend uitstel later wordt opgelegd en daardoor later betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bloesem, 17-12-2011 20:52 #21
Ik heb een vraag;

1 van de ouders is overleden in 2006. De andere ouder is langlevend vruchtgebruiker doch de woning (boerderij) is wel verdeeld in 50% ouder, 25% ouder, 75% kinderen(3). Er is reeds successiebelasting betaald. Wat als ouder nu verkoopt moet ouder dan nogmaals successierechten betalen aan de fiscus over de kindsdelen of kan dit verworpen worden door een 2 traps testament? Wat zijn de gevolgen. Reactie infoteur, 18-12-2011
Beste Bloesem,
1. Er is successiebelasting betaald voor de waarde minus waarde vruchtgebruik, neem ik aan.
2. Bij overlijden moet worden betaald erfbelasting over het vrijvallende vruchtgebruik.
3. Wat bij tussentijdse verkoop bij leven gebeurt, hangt mede af van wat er in het testament stond. U geeft bijvoorbeeld aan dat de kinderen 75% bezitten, maar is dat wel zo? Bedoelt u niet een vordering van 75%? Soms is tussentijdse verkoop niet toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. Markgraaf, 12-08-2011 13:34 #20
Ik heb toch nog een vraag. Als ik en mijn nieuwe partner een testament laat maken op de langstlevende en ik kom te overlijden dan erft mijn partner van mij, dus ook mijn event. schulden. Ik heb een schuld aan mijn kinderen nl. hun kindsdeel, kunnen mijn kinderen deze schuld op eisen bij mijn partner, zij erft ook mijn schulden. Reactie infoteur, 12-08-2011
Beste F. Markgraaf,
1. De kinderen kunnen hun eventuele vordering niet opeisen zolang de langstlevende nog in leven is.
2. Wat betreft eventuele andere schulden betreft, kunt u in uw testament ook op nemen wat daarmee volgens u moet gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. Markgraaf, 23-07-2011 11:59 #19
Ik ben van plan een geregistreerd partnerschap aan te gaan (mijn vrouw is overleden)
mijn 2 kinderen hebben een kindsdeel georven. We willen een tweetrapstestament laten maken, op de langstlevende. Als ik nu kom te overlijden, kunnen mijn kinderen dan hun kindsdeel opeisen of kunnen ze dat pas als mij nieuwe partner ook is overleden. Wat zijn hiervoor de regels en kan men hiervoor nog een aanvulend testament maken zodat mijn partner niet voor hoge kosten komt te staan? Reactie infoteur, 23-07-2011
Beste F. Markgraaf,
1. Per persoon geldt maar 1 testament, namelijk de laatste die wettig bij de notaris is opgesteld en is geregistreerd.
2. Als u een tweetrapstestament opstelt met uw geregistreerde partner als eerste begunstigde, erven uw kinderen hun erfdeel pas na het overlijden van uw partner.
3. U mag in uw testament opnemen dat u niet wilt dat uw partner door uw overlijden voor kosten (erfbelasting en andere kosten) komt te staan en dat daarom die kosten ten laste komen van de erfenis. Dit kan tot een bedrag dat de legitieme portie van uw kinderen niet wordt aangetast.
Met vriendelijke groeten,
zeemeeuw

Jaap, 24-04-2011 12:37 #18
Beste Zeemeeuw, Ik heb de volgende vraag;
Als er een tweetraps testament is en de langstlevende maakt het gehele vermogen op voordat hij/zij overlijdt, wat doet de fiscus dan? De erfgenamen krijgen niets, maar moeten zij dan wel de (uitgestelde) belasting voldoen? En zo ja, geldt dat dan ook als zij de erfenis niet aanvaarden? Wij zijn buiten gemeenschap van goederen gehuwd, geeft dat nog complicaties? Reactie infoteur, 25-04-2011
Beste Jaap,
In dat geval kunnen de erfgenamen het beste de erfenis verwerpen, omdat ze anders de uitgestelde erfbelasting moeten betalen. De erfenis is dan negatief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. de Wit, 27-02-2011 13:36 #17
Ik heb voor ons (gehuwd in gemeenschap van goederen) een offerte aangevraagd voor een tweetrapsmaking zodat de langslevende niet geconfronteerd wordt met erfbelasting te betalen voor onze twee kinderen. Nu krijg ik een offerte voor twee tweetrapsmakingen. Op mijn vraag waarom nu twee krijg ik geen duidelijk antwoord en blijft dit voor mij duister. Kunt u mij uitleggen waarom er twee nodig zijn in deze. Reactie infoteur, 27-02-2011
Beste E. de Wit,
Waarschijnlijk gaat men er vanuit dat u beiden een tweetraps making wilt laten opstellen. Een testament is immers een individueel document. Samen een testament kan niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Klijn, 18-01-2011 21:51 #16
Is er een regeling ter voorkoming van dubbele erfbelasting met Spanje, waar een van mijn kinderen sinds 2006 woont? Zo ja, hoe luiden dan die regels? Reactie infoteur, 19-01-2011
Beste W. Klijn,
1. Nederland heeft een belastingverdrag met EU land Spanje, maar daarin is de successie niet geregeld.
2. Als de ouder als Nederlands ingezetene komt te overlijden geldt de Nederlandse regelgeving van erfrecht en erfbelasting voor zover het om goederen in Nederland gaat. Voor goederen in het buitenland geldt een dubbel erfrecht, waarbij u de Nederlandse belastingdienst om verrekening kunt vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drewes, 19-10-2010 14:41 #15
Beste Zeemeeuw,
Ter info: het tweede testament is gemaakt ná het overlijden van de eerste ouder, eerst waren beide gelijk. Deel X (de helft, de langstlevende ouder erfde niet) is niet doorgeschoven, dat is het probleem dus niet.
Punt 5 is verder helder, de legitieme portie uit de resterende helft van de langstlevende is wél direct opeisbaar. Dat was de grote vraag.
Nogmaals hartelijk dank,
Drewes Reactie infoteur, 19-10-2010
Beste Drewes,
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drewes, 19-10-2010 11:47 #14
Goedemorgen Zeemeeuw,
We komen al dichtbij de juiste situatie. Voor wat betreft de testamenten:
1. overlijden eerste ouder is van sept. 2008 met een langstlevende testament
2. overlijden tweede ouder is van juli 2010 met tweetraps testament.
Het gaat alleen om testament 2. Gezien de beschikbare theorie draait het nog om de vraag: is de situatie van het kind die enig erfgenaam in testament 2 is, dezelfde als die van een langstlevende ouder? Zo ja, dan kunnen beide trappen (hierboven) denk ik als volgt gelezen worden:
Trap 1 tweetrapstestament:
Stap 1 is dat de volledige erfenis overgaat naar dat ene kind. Dat ene kind houdt de nalatenschap onder zich, mag deze tussentijds vervreemden of opmaken. Essentieel voor de erfbelasting is dat dat ene kind wel geacht wordt alles geërfd te hebben, en er geen erfbelasting door de andere kinderen hoeft te worden betaald, aangezien ze in eerste instantie zijn onterfd.

Trap 2 tweetrapstestament:
Stap 2 treedt in werking bij het overlijden van dat ene kind. Zodra dat ene kind overlijdt wordt gedaan alsof de andere kinderen twee maal erven. Ze erven het overgebleven deel van de eerst overledene apart en het deel van dat ene kind. Zo kunnen ze ook twee maal van hun vrijstelling gebruik maken.

Als dit juist is, is de zaak duidelijk en kan er vermoedelijk weinig aan het opeisen van de legitieme portie worden gedaan. Ik hoor het graag nog één keer van u.
Intussen dank ik nogmaals hartelijk voor de genomen moeite en uw antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Drewes Reactie infoteur, 19-10-2010
Beste Drewes,
1. Uw ouders hebben het wel ingewikkeld gemaakt.
2. Na het overlijden van de 1e ouder hebben alle kinderen op hun langstlevende ouder een vordering gekregen die bij het overlijden van de langstlevende ouder opeisbaar is. Dat kan een kindsdeel zijn, dat kan de legitieme portie zijn, afhankelijk van wat in het langstlevende testament staat. Noem dit deel van de erfenis deel X.
3. Nu heeft de langstlevende een tweeptraps making testament. Dat mag, maar kan worden aangevochten door de kinderen.
4. In het tweetrapstestament is kennelijk ook deel X doorgeschoven. Dat hoeft u niet te accepteren.
5. Neen het kind uit de tweetrapsmaking is niet een ouder. Dat betekent dat ook uw legitieme portie van de erfenis van de langstlevende direct opeisbaar is bij het overlijden van de langstlevende. De rest komt dan wel bij overlijden van het kind uit de tweetrapsmaking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drewes, 18-10-2010 17:58 #13
Beste Zeemeeuw,
Hartelijk dank voor het vlot antwoord. Toch heb ik nog behoefte aan een nadere uitleg van wat de termen inhouden. In het testament wordt in de tweetrapsmaking gesproken over de 'bezwaarde goederen'. O.a. staat daarin "De bezwaarde heeft de bevoegdheid onvoorwaardelijk over de bezwaarde goederen te beschikken. Voorts heeft bezwaarde de bevoegdheid tot vertering van de bezwaarde goederen." Een weggeven mag dan niet. Dat beschikken en verteren kan alleen maar gaan over de legitieme portie van de andere kinderen. De rest van de erfenis is immers al van dat ene kind.
U zegt: "kinderen behouden het recht… " Dat recht hoeft dan nog niet betekenen dat de portie direct opeisbaar is. Mijn vraag is daarom: bedoelt u hiermee ook dat de legitieme portie wél direct opeisbaar is. Om misverstanden te voorkomen: beide ouders zijn overleden. Verder is er een bericht van een notaris dat de enige erfgenaam wel over alles kan beschikken en ook mag verteren.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Drewes Reactie infoteur, 18-10-2010
Beste Drewes,
1. Met bezwaarde goederen wordt het deel van de erfenis bedoeld dat zonder tweetraps making aan de kinderen was toegekomen. Ik heb de indruk dat u daar gelijkelijk bent behandeld, maar dat in stap 2 alles toekomt aan 1 kind.
2. De vraag is hoe lang geleden het eerste testament is opengevallen en wanneer het tweede. Is het het met andere woorden nog mogelijk om bij de kantonrechter bezwaar aan te tekenen en uw legitieme portie op te eisen of bent u daarvoor te laat. Zie ook mijn eerdere antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drewes, 18-10-2010 14:02 #12
Als één kind als enig erfgenaam wordt benoemd, zorgt de tweetrapsmaking er dan voor dat de andere kinderen niet direct hun legitieme meer kunnen opeisen? Zodat in feite dat ene kind de beschikking krijgt over de gehele erfenis. Reactie infoteur, 18-10-2010
Beste Drewes,
Neen, kinderen behouden gedurende 5 jaar na het opvallen van een erfenis hun recht om een beroep te doen op hun legitieme portie. Deze geldvordering wordt pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende echtgenoot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arno, 03-09-2010 11:13 #11
Hallo Zeemeeuw, bedankt voor de reactie.

In dit geval gaat het om man en vrouw ongehuwd samenwonend. Beide hebben twee kinderen uit voorgaand huwelijk.

Gaat in dit geval ook de tweetraps op? Het klinkt zo raar dat de kinderen in dit geval onterfd worden om later te erfen krijgen van iemand die geen bloedverwant is. (dan is er toch geen sprake meer van 'kinds'deel)? Reactie infoteur, 03-09-2010
Beste Arno,
1. Ik kan me uw reactie voorstellen, maar de twee traps making is in veel meer gevallen toepasbaar dan alleen in een kind ouderrelatie.
2. Een testament biedt juist de mogelijkheid om ook niet bloedverwanten te laten erven.
3. Kern van de tweetraps making is dat er twee fasen worden geconstrueerd, waarbij bij het overlijden van de eerste verkrijger in de tweede stap een ander de erfenis erft. De erflater regeert zo over zijn graf heen. De eerste partij kan bijvoorbeeld ook een kind zijn en de tweede partij een kleinkind, maar er zijn zo vele combinaties mogelijk.
4. Wat in uw situatie de beste oplossing is, en wat uw wensen zijn, kunt u het beste eens bepreken met een notaris die voor u een testament op maat kan opstellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arno, 02-09-2010 09:16 #10
Hieronder werd de vraag "Verder heb ik de vraag of een tweetraps testament ook mogelijk is met een partner, waarmee men jarenlang samenwoont, doch die niet valt onder het geregistreerde partnerschap. " gesteld.
Ik ben ook op zoek naar het antwoord op deze vraag, kunt u deze beantwoorden?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 02-09-2010
Beste Arno,
De tweetrapsmaking testamenten zijn in beginsel onbeperkt toegestaan. Voorwaarde is wel dat bij het opstellen van het testament beide partijen nog in leven zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Demireille, 30-08-2010 16:14 #9
Ik had nog een vraagje mbt tweetrapsmaking: uiteindelijk wordt het toch zwaarder voor de kinderen om te ervan omdat je dan maar eenmalig gebruik mag maken van de vrijstelling. Indien vervolgens de nalatenschap nog een groot bedrag betreft betalen ze dus in beginsel in 1x klap over een hoger bedrag terwijl het in scenario 1 gaat om een belastinglast die over 2 momenten wordt verdeeld. Is dit dan wel voordelig? En hoe is dit te combineren met schenkingen op papier? In principe is het dus gewoon slechts voordelig om een tweetrapstestament op te stellen indien vrijwel zeker is dat het vermogen gedurende periode dat de laatste langslevende er nog is wordt opgemaakt.
Hoe zit het eventueel met tweetrapstestamenten en een buitenechtelijk kind bijvoorbeeld? Ik heb immers begrepen dat je buitenechtelijke kinderen nooit kan onterfen. Ik zit erover na te denken om een tweetrapstestament op te stellen. Ik heb zelf 2 echtelijke kinderen en 1 buitenechtelijek zoon. Reactie infoteur, 30-08-2010
Beste M. Demireille,
1. Het rekenvoorbeeld uit dit artikel geeft aan dat een tweetrapsmaking testament voordeliger kan zijn. Kinderen zouden anders twee maal een vrijstelling hebben, maar dat kan meestal niet op tegen de hoge vrijstelling van de langstlevende partner.
3. Erkende buitenechtelijke kinderen hebben dezelfde rechten bij een erfenis als de echtelijke kinderen. Dat betekent dan ook dat ook in dit geval een tweetraptestament gewoon mogelijk is. Zeker als alle kinderen in het testament worden genoemd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Prummel, 26-08-2010 10:07 #8
Waarom geeft je eigen notaris kantoor niet automatisch de te behalen voordelen bij een tweetrapstestament? Reactie infoteur, 26-08-2010
Beste Jan Prummel,
1. Een goede notaris zal uw situatie bekijken en, als dat een goede oplossing is, zeker ook de tweetrapmaking noemen. Overigens mag een notaris ook weer niet te sturend optreden, maar is hij er vooral om uw laatste wil van dat moment op papier te zetten en te registreren.
2. Als u uw notaris de voordelen vraagt van een tweetrapstestament zal hij u die geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Paalweg, 10-08-2010 12:01 #7
"Het geld kan ook geld vast zit in huizen anderszins." Dit is de laatste zin in het hoofdstuk "Erfbelasting". Kunt u dit wellicht beter formuleren? Wat bedoelt u?
Verder heb ik de vraag of een tweetraps testament ook mogelijk is met een partner, waarmee men jarenlang samenwoont, doch die niet valt onder het geregistreerde partnerschap. Reactie infoteur, 10-08-2010
Beste H. Paalberg,
Waar het op neer komt is dat er niet altijd voldoende liquide geld aanwezig is.
Met vriendelijke groeten
Zeeumeeuw

L. de Koning, 02-08-2010 22:08 #6
In scenario 1 erven de kinderen ieder € 100.000. Dit resulteert in een niet opeisbare vordering op de langstlevende ouder. Wordt de erfbelasting dan niet berekend over de bloot eigendomswarde, dus de nominale waarde rekening houdend met het vruchtgebruik van de langstlevende? Zo ja, dan is het verschil met de tweetrapsmaking aanmerkelijk kleiner. Reactie infoteur, 03-08-2010
Beste L. de Jong,
1. In scenario 1 gaat het om een geldbedrag waarbij bloot eigendom geen rol speelt.
2. Als het om een huis gaat kan, met daarbij een testament, kan worden gezorgd voor het erven van bloot eigendom dat inderdaad lager in waarde zal zijn dan de werkelijke waarde bij vrije verkoop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. J. Zuiderwijk, 06-06-2010 13:04 #5
Vraag 1: In het artikel wordt gesproken bij scenario 1 over het geval dat er geen testament is opgemaakt.
Geldt dit voorbeeld ook voor de situatie dat wij in het verleden (1960-1970) een testament langstlevende ouder hebben opgemaakt?

Vraag 2: Het rekengedeelte bij het overlijden van een van de ouders kan ik volgen, totaal te betalen door de achtergebleven ouder 2 x 8.100,-- = 16.200,--. Hoe men nu na het overlijden van de 2e ouder tot een bedrag van 24.400,-- per kind komt dus in totaal 48.800 kan ik niet volgen. Wilt U zo vriendelijk zijn om dit via een berekeningsoverzicht aan mij duidelijk te maken. Bij voorbaat dank voor Uw medewerking. Met vriendelijke groeten H.J. Zuiderwijk. Reactie infoteur, 06-06-2010
Beste H.J. Zuiderwijk,
1. Ja, scenario 1 doet zich ook voor bij een gewone langstlevende testament van voor 2003, maar de niet opeisbaarheid van de vordering door de kinderen vereist dan wel dat in het testament ook een niet-opeisbaarheidsclausule is opgenomen.
2. De rekensom voor de te betalen erfbelasting wordt toegelicht in het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. C. Jongenelen, 25-05-2010 12:42 #4
Onze testamenten dateren van 1992 en vermelden een enkelvoudige rente van 8%. Is de nieuwe regel van rente is gelijk aan de wettelijke rente van het betreffende kalenderjaar (dus niet het sterfjaar en dus variabel) verminderd met 6% niet van toepassing en accepteert de fiscus de in onze testamenten vastgelegde rente (oude wetgeving?) Onze testamenten vermelden ook dat de langstlevende de door de kinderen verschuldigde erfrechten renteloos voorschiet aan de kinderen en dus niet in mindering wordt gebracht op het kindsdeel; dit uiteraard ook ter maximalisering van het bovenvermelde rente-effect. Is dit nog acceptabel voor de fiscus?
Gezien de kinderen bij een tweetrapsmaking in eerste instantie worden onterfd, ontstaat er dus geen schuld aan de kinderen en zal er dus m.i. ook geen sprake zijn van rente-imputatie. Volgens mij houden de kinderen wel recht op het voordeel van 2 keer de vrijstelling van E 19.000 en het lage tarief van 10 % over de eerste E 118.000 van het eerste en tweede deel van de erfenis. Gaarne advies c.q commentaar. Reactie infoteur, 25-05-2010
Beste A.C. Jongenelen,
1. Inderdaad geldt sinds 2010 als regel de wettelijke rente minus 6 procent.
2. De fiscus zal zelf de vordering waarderen respectievelijk afwaarderen al naar gelang de stand van de rente op het moment dat een erfenis vrij komt.
2. Voor uw kinderen geldt een jaarlijkse vrijstelling van schenkbelasting bij een schenking lager dan 5000 euro. Zolang u binnen die grenzen blijft is er weinig aan de hand. In andere gevallen zal de fiscus een deel van de restitutie als schenking zien en ook als zodanig behandelen. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/23715-belastingdienst-slim-schenken-doet-u-dus-zo.html

3. Uw kinderen houden de vrijstelling van erfbelasting ten bedrage van 19000 euro en vallen inderdaad daarboven in de tarieven van 10 en 20 procent erfbelasting. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/9356-erfenis-en-nalatenschap-de-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. C. Jongenelen, 12-05-2010 15:39 #3
Hoe bereken ik (of de fiscus) de imputatie van de pensioenrechten op de vrijstelling van mijn echtgenote. (vooronderstelling ik - echtgenoot overlijdt eerst) Reactie infoteur, 13-05-2010
Beste A. C. Jongenelen,

1. Bij imputatie wordt de verwachte toekomstige uitkering van het nabestaandenpensioen aan de partner gewaardeerd naar het heden. Hierbij wordt een vermenigvuldigingsfactor gehanteerd voor het aantal verwachte jaren van uitkering.
2. Voor een langstlevende vrouw tussen de 60 en 65 jaar is die factor gelijk aan 10. Bij leeftijden tussen 75 en 80 geldt nog een factor 5 maal het pensioen.
3. U neemt de factor, vermenigvuldigt dat met het nabestaande pensioen van de langstlevende en deelt dat door twee.
4. Dan bent u er nog niet: u mag dit ook nog eens corrigeren voor de toekomstig te betalen belasting. Men rekent daarbij met 30 procent. Dat wil zeggen dat de imputatie gelijk is aan het bedrag onder punt 3 maal 70 procent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Dietrich, 07-04-2010 10:17 #2
U stelt dat het kindssdeel bij een langstlevende testament rente dragend is. Volgens mij mag dat niet of is er een mogelijkheid dit rente dragend te maken. En kan deze rente op rente gebruikt worden. want dat kan een aanzienlijke besparing opleveren. Reactie infoteur, 07-04-2010
Beste J. Dietrich,
Als de erflater wil dat er rente wordt betaald moet dat in het testament zijn opgenomen. De rente is gelijk aan de wettelijke rente van het betreffende kalenderjaar verminderd met zes procent. Momenteel betekent dat een rente gelijk aan nul, maar dat kan natuurlijk veranderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark R., 20-03-2010 06:59 #1
Ik ben het niet helemaal eens met dit voorbeeld. Als er nl in de 6 ton ook een huis zit dan is bij de wettelijke verdeling bij het overlijden van de eerste ouder nog een vrijstelling af te halen = het blote eigendom. Daarnaast gaan de opvolgende jaren de kinderen ook nog eens wettelijke rente trekken bij de langstlevende over de schuld die de langstlevende op de kinderen heeft. Dan kom ik wel goedkoper uit dan een 2 traps. Reactie infoteur, 20-03-2010
Beste Mark R.,
1. De truc met het blote eigendom zal met de nieuwe erfbelasting niet meer werken, omdat het huis bij het vererven zal moeten worden afgerekend tegen de dan geldende WOZ waarde.
2. De te vergoeden rente is momenteel nul, maar als die hoger wordt, wordt ook de berekening anders. Zo zijn er vele veronderstellingen te maken. De tweetrapsmaking hoeft zeker niet altijd goedkoper uit te vallen maar kan, zoals blijkt uit het rekenvoorbeeld, zeker goedkoper zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Erfenis verdelen
Reacties: 38
Schrijf mee!