InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2012 doen

Belastingaangifte 2012 doen

Belastingaangifte 2012 doen De aangifte inkomstenbelasting ofwel de belastingaangifte over het jaar 2012 moet in 2013 weer ingevuld en ingediend worden. Dit is verplicht voor iedereen die van de Belastingdienst het aangifteformulier ontvangt. Standaard moet de belastingaangifte over het voorafgaande jaar voor 1 april gedaan worden, maar het is ook mogelijk om uitstel aan te vragen. In dit artikel vind je alle belangrijke algemene informatie over het doen van de aangifte inkomstenbelasting 2012.

Wie moet aangifte inkomstenbelasting doen

Er zijn enkele gevallen waarin je aangifte mag doen, maar het komt ook voor dat je vrijwillig aangifte kunt doen.
  • Wanneer je van de Belastingdienst een brief of formulier betreffende de aangifte inkomstenbelasting 2012 ontvangt, ben je verplicht om aangifte te doen.
  • Daarnaast wordt er verwacht dat wanneer je redelijkerwijs kunt weten dat je aangifte moet doen omdat je nog belasting of premies moet afdragen, dat je dan uit je zelf aangifte doet.
  • Ook mensen die denken geld terug te krijgen van de belasting, kunnen vrijwillig een aangifte inkomstenbelasting indienen. Overigens geldt in dit laatste geval dat je hiervoor vijf jaar de tijd hebt, dus je kunt tot en met 31 december 2017 je aangifte over 2012 indienen. Wanneer je geen aangifteformulier krijgt en wel aangifte wilt doen omdat je verwacht dat je geld terugkrijgt, dan kun je je aangifte via internet doen of een T of Tj aangifteformulier gebruiken. Dit kun je aanvragen bij de Belastingtelefoon, waarvan je hierna de gegevens vindt.

Wanneer moet de aangifte gedaan worden

De aangifte inkomstenbelasting moet voor 1 april gedaan worden en uiterlijk 1 april bij de Belastingdienst binnen zijn. Het is echter mogelijk om uitstel aan te vragen.

Uitstel van indienen aangifte aanvragen

De aanvraag om uitstel moet voor 1 april bij de Belastingdienst ingediend worden. Binnen drie weken na je aanvraag ontvang je een schriftelijk bericht van de belastingdienst of het uitstel wordt gehonoreerd. Het uitstel wordt normaliter standaard verleend tot 1 september van hetzelfde jaar. Uitstel kun je op de volgende manieren aanvragen:
  • Bellen met de belastingtelefoon, bereikbaar van 08.00 uur tot 20.00 uur op maandag tot en met donderdag en van 08.00 uur tot 17.00 uur op vrijdag en waarvan het telefoonnummer is: 0800 – 0543.
  • Je kunt ook een schriftelijk verzoek doen en dit sturen naar Belastingdienst, Postbus 2523 te 6401 DA Heerlen.
In alle gevallen geldt dat je je naam en adresgegevens, geboortedatum en BSN moet vermelden.

Hoe kun je je belastingaangifte inleveren

Je kunt de belastingaangifte inleveren door de papieren aangifte in te vullen en te verzenden. Daarnaast kun je ook digitaal aangifte doen, dus ook wanneer je een papieren aangifte hebt ontvangen. Om digitaal, dus online, aangifte te doen, moet je een programma downloaden. Een voordeel hiervan is dat een aantal gegevens zoals loon en de WOZ-waarde van de eigen woning al door de Belastingdienst vooraf worden ingevuld, maar deze vooraf ingevulde belastingaangiftes zijn wel pas vanaf 1 maart beschikbaar. Dus als je wat werk wilt besparen, moet je tot dan geduld hebben. Bij het digitaal doen van een aangifte heb je overigens ook een DigiD code nodig. Zou je deze nog niet hebben dan kun je deze op de DigiD website aanvragen.

Wanneer krijg je bericht van de Belastingdienst over je ingeleverde aangifte

Wanneer je aangifte voor 1 april bij de Belastingdienst binnen is, dan ontvang je in de vorm van een voorlopige aanslag van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2012 voor 1 juli bericht. Deze voorlopige aanslag wordt gebaseerd op de gegevens die je zelf hebt ingevuld. In deze voorlopige aanslag 2012 wordt vermeld hoeveel je terug krijgt of moet betalen. Een terugbetaling ontvang je dan ook direct en wanneer je moet betalen, dan moet dit ook binnen een bepaalde tijd worden gedaan. Daarna worden de aangiftes pas echt gecontroleerd en ontvang je een definitieve aanslag 2012, die in sommige gevallen dus kan afwijken van de voorlopige aanslag. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer er in de aangifte onjuiste gegevens zijn vermeld. Wanneer op basis van je belastingaangifte over 2012 blijkt dat je de belasting geld schuldig bent, dan kan het zo zijn dat je ook direct een voorlopige aanslag voor 2013 ontvangt.

Lees verder

© 2010 - 2014 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2013 en 2014? Let op de…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2014 over het jaar 2013? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Belastingaangifte 2013: belasting ontwijken over 2013Belastingaangifte 2013: belasting ontwijken over 2013Door in 2014 uw belastingaangifte 2013 slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2013. Let…
Persoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenPersoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenBij uw aangifte inkomstenbelasting 2012, 2013, 2014 of een andere belastingaangifte komt u post persoonsgebonden aftrek…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2012 doen"

Reacties

<a Href="http://www Belastingaan, 15-10-2012 22:32 #9
Wij zien nog steeds dat veel particulieren toch niet van alle belastingregels op de hoogte zijn, hierdoor lopen ze vaak belastingvoordelen mis en betalen ze te veel belasting.

Lenie, 21-08-2012 11:15 #8
Ik heb voor een echtpaar een aangift ib ingediend. Zij waren al laat (2010) en ik kreeg geen extra uitstel omdat dat al was verleend aan een adm ktr. (daar zijn zij weggegaan ivm de kosten). De aangifte moest voor 17 juli worden ingediend. Omdat ik MS heb en een behandeling moest ondergaan heb ik de afdeling uitstel gebeld en gevraagd om extra uitstel. Dat was niet nodig verzekerde deze mevrouw mij. Omdat ik na de aanmaning nog 5 dagen de tijd zou hebben om de aangifte in te dienen. Dat is dus 22 juli. Op 20 juli heb ik de aangifte verzonden dus binnen die 5 dagen. Nu worden de mensen toch geconfronteerd met een verzuimboete. Gevolg ze zijn woedend op mij en bij de belastingdienst beweert nu iedereen dat dit niet waar is. Ik moet maar bezwaar aantekenen. Ik heb hier 3 keer over gebeld. ik heb de data en de tijdstippen. Hoe kan nou toch?

Jessica, 18-07-2012 14:46 #7
Ik heb mijn aangifte inkomstenbelasting 2011 voor het eerst laten invullen door een officieel erkend belastingadviseur samen met mijn partner. Mijn partner heeft allang antwoord en die van mij wordt met de hand nagekeken. Ze kunnen alleen niet zeggen hoe lang het duurt en waardoor het komt. Ze kunnen alleen het standaard verhaaltje opnoemen dat ze er 3 jaar over mogen doen. Weet iemand hoe ik erachter kan komen wat er aan de hand is.

Melisa, 18-04-2012 16:48 #6
Ik heb geen aangifte biljet ontvangen. maar ik heb in 2009 en 2010 wel gewerkt en wil graag aangifte doen. Misschien krijg ik nog geld terug. Maar kan ik nog aangifte doen. Want ik wist niets over de termijn… Reactie infoteur, 18-04-2012
Ook mensen die denken geld terug te krijgen van de belasting, kunnen vrijwillig een aangifte inkomstenbelasting indienen. Overigens geldt in dit laatste geval dat je hiervoor vijf jaar de tijd hebt, dus je kunt tot en met 31 december 2014 je aangifte over 2009 indienen. Wanneer je geen aangifteformulier krijgt en wel aangifte wilt doen omdat je verwacht dat je geld terugkrijgt, dan kun je je aangifte via internet doen of een T of Tj aangifteformulier gebruiken. Dit kun je aanvragen bij de Belastingtelefoon

Winy, 07-03-2012 10:24 #5
Het moet toch mogelijk zijn om aangifte te doen op 1 pc met gedownloade gegevens voor meerdere personen. Ik kan hier geen informatie over vinden. Misschien weet iemand dit?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 07-03-2012
Ja hoor, geen probleem. Rechtsonder in het eerste veld staat open bestabd, dit kies je en dan kun je kiezen voor een nieuwe aangifte.
succes

J. de Vries, 11-05-2011 19:10 #4
Ik zou de belastingaangifte van 2009 douwnloaden, maar had hem voor mijn zoon ook al ingevuld. nu pakt de pc telkens de gegevens van mijn zoon, hoe verander ik dit, het moet toch mogelijk zijn om voor meerdere personen digitaal aangifte te doen. Reactie infoteur, 11-05-2011
Hoi,

als je de belastingaangifte opent zoals die in je pc staat, kies je rechtsonder in het eerste echte venster voor open bestand. Je kunt dan de keuze maken om weer met een lege aangifte te beginnen!

groetjes,
Annika

Gjcch1 (infoteur), 30-08-2010 10:56 #3
Beste Ine Kicken,

Als je een aangiftebiljet ontvangt, moet je altijd aangifte doen. Het is dan heel eenvoudig, want er dient alleen inkomsten uit vroegere arbeid ingevult te worden. Heeft jou moeder ook geen ziektekosten betaald in 2009?

Tim, 30-08-2010 06:46 #2
Ik wil online uitstel vragen met een specifiek formulier zoals hier gesuggereerd in "Tenslotte kun je ook online je verzoek doen via de site van de belastingdienst". Er is niets op de site te vinden aan aparte formulieren of online contact gegevens. Of deze info moet worden herzien, of het bestaat niet. Reactie infoteur, 30-08-2010
Hoi,

momenteel is dit dus niet mogelijk. Bedankt voor je alertheid. De info in dit artikel is herzien.

Ine Kicken, 26-08-2010 19:04 #1
Voor mijn moeder (90) vul ik al jaren een belastingaangifte in. Omdat er voor haar niks meer onder de aftrekposten valt, heb ik dit jaar geen aangifte meer gedaan. Zij heeft alleen maar AOW. Afgelopen week ontving zij een herinnering. Ben ik nu toch verplicht, terwijl ze niks terugkrijgt of hoeft te betalen, om de aangifte alsnog in te vullen? Reactie infoteur, 30-08-2010
Hoi, wanneer je een aangiftebiljet krijgt, moet je aangifte doen! groetjes

Infoteur: Annika_schrijft
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2012
Reacties: 9
Schrijf mee!