InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen

Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen

Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen Hoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2013 en 2014? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn, maar valt kunst en antiek in 2013 en 2014 wel onder uw vermogen in box 3 van de vermogensbelasting van de belastingdienst. Maak daarom altijd optimaal gebruik van de fiscale vrijstellingen inkomstenbelasting voor spaargeld en vermogen. De vermogensrendementsheffing is al onnodig hoog. De btw op kunst is per 1 oktober 2012 naar 21% gegaan.

Belastingdienst en kunst, welk belastingtarief?

Via de belastingdienst betalen we bijna op alles wat er te verkrijgen is wel belasting. Kunst, antiek en verzamelobjecten vormen hierop nauwelijks een uitzondering, maar kennen vaak wel andere regels voor de belastingdienst. U komt de belastingdienst mogelijk op drie momenten tegen bij de belastingheffing op kunst:
  • Via de te betalen btw;
  • Bij de vermogensbelasting;
  • Bij een erfenis.

Btw betalen op kunst

De btw op kunst, antiek en een verzamelobject vallen sinds 1 januari 2011 alle onder het 19%-tarief en sinds oktober 2012 onder het 21% tarief. Voor modern werk. Een kunsthandelaar betaalt 19% over het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. De btw moet worden betaald, wanneer deze goederen worden ingevoerd of worden verhandeld door:
  • De maker of kunstenaar.
  • Een ondernemer, die zelf de btw over de verkoop volledig aftrekt.

Geen vermogensrendementsheffing inkomstenbelasting betalen

U betaalt boven de vrijstellingen in box 3 van de inkomstenbelasting 1,2 procent vermogensrendementsheffing over het saldo van vermogen en schulden. Voor de vrijstellingen verwijs ik naar belastingen, de belastingvrijstelling sparen en vermogen. Maar een aantal zaken worden normaliter niet tot uw vermogen in box 3 gerekend:
  • Een mooie wijn kelder vol dure wijn.
  • Kunst, antiek en verzamelobjecten die u in bezit heeft om er persoonlijk van te genieten.

Als u uw belaste vermogen wil verlagen, kunt u dus kunst kopen.

Kunst en antiek om van te genieten

Essentieel om niet de belastingdienst achter u aan te krijgen, is dat u betreffende kunst en antiek in bezit hebt, om er persoonlijk van te genieten. Het moet voor persoonlijk gebruik zijn en niet alleen maar in de kluis staan voor later. Zodra het handelswaar wordt, bijvoorbeeld, omdat u het later met winst wilt verkopen, wordt het een andere zaak. Ook als u het koopt als belegging, vindt u de belastingdienst op uw weg. Overigens is het aan de belastingdienst om aan te tonen, dat u de bedoeling hebt, om met u bezit geld te verdienen en winst te maken. In dat geval kan het resultaat van de belegging zelfs worden belast in box 1 van de inkomstenbelasting. Dit geldt zeker, als kan worden aangetoond dat u met kennis van zaken kunst en antiek koopt en verkoopt. Zoals bekend is het maximale tarief in box 1 maar liefst 52%.

Erfenis en nalatenschap

De waarde van een kunstcollectie wordt wel volledig meegenomen bij de afhandeling van een erfenis en nalatenschap. Zowel naar de belastingdienst toe, als naar de erfgenamen. De waarde wordt gewaardeerd naar de waarde in het economische verkeer op het moment van overlijden van de eigenaar van de collectie.

Schenken van kunst

Wat je veel ziet, is dat een kunstcollectie wordt geschonken aan een museum of een andere algemeen nut beogende instelling, ANBI. Een dergelijke schenking van kunst is vrij van schenkingsrecht. De ontvanger van de collectie hoeft hierover dus geen belasting te betalen.

Slot

Kunstwerken zijn helaas fiscaal belast als u belegt, erft of nieuwe kunst koopt, niet als u geniet van kunst. Dan is het geen onderdeel van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.
© 2009 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Erfenis regelen, regel uw testamentErfenis regelen, regel uw testamentZonder testament wordt uw nalatenschap volgens de wet verdeeld. Met testament regelt u de verdeling van uw erfenis en wi…
Hoeveel belasting moet ik betalen over een erfenis?Hoeveel belasting moet ik betalen over een erfenis?Bij het ontvangen van een erfenis, moet u eventueel belasting betalen. Er geldt een vrijstelling voor de erfbelasting, o…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Tweede huis in het buitenland en het buitenlands erfrechtTweede huis in het buitenland en het buitenlands erfrechtHebt u vermogen of een tweede huis in het buitenland, dan gelden niet alleen allerlei nieuwe regels voor de belastinghef…
Antiek: Antiek glasEr is veel vraag naar antiek glas. Dit komt omdat mensen veel graag iets tastbaars in handen willen hebben. Antiek glas…

Reageer op het artikel "Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!