InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is de onroerende zaakbelasting (OZB)?

Wat is de onroerende zaakbelasting (OZB)?

Wat houdt de onroerende zaakbelasting nu precies in? En op welke situaties is het van toepassing? Elke gemeente gaat weer anders met de OZB om. Belangrijk is het daarom om te weten hoe de tarieven van de OZB bepaalt worden. Hiernaast zal de heffingsgrondslag (WOZ-waarde) worden uitgelegd.

Onroerende zaakbelasting

In Nederland is de OZB een belasting die geheven wordt door gemeenten van gebruikers en eigenaren van onroerende zaken. De waarde hiervan (WOZ-waarde) bepaalt de OZB hoogte. Er wordt een percentage genomen van de WOZ-waarde wat resulteert in een te betalen bedrag aan belasting. Per gemeente verschilt de hoogte van dit percentage. Ze moeten echter wel rekening houden met een eventuele stijging van de collectieve lastendruk. Deze afspraaks tussen het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is ontstaan om de lasten van de burgers niet onevenredig te laten stijgen.

Belastingplichtig

Sinds 2006 bestaat de OZB alleen nog maar uit de eigenarenbelasting, waar voorheen ook de gebruikersbelasting actief was. Althans, de eigenarenbelasting voor woningen is komen te vervallen. De gebruikersbelasting bestaat dus nog wel voor niet-woningen zoals bedrijfspanden.
  • Voor de eigenarenbelasting is belastingplichtig diegene met het genotsrecht op eigendom, bezit of beperkt recht. Dit is de persoon die ingeschreven staat met het meeste verstrekkende genotsrecht in het kadaster.
  • Bij de gebruikersbelasting is diegene die onroerende zaken gebruikt belastingplichtig.

Onroerende zaak: wel of geen woning?

Het kan voorkomen dat een onroerende zaak maar gedeeltelijk in gebruik is als een woning. In deze situatie wordt dan gekeken naar of de waarde van het woongedeelte van het pand met dan 70% is van de totale waarde. Als dit het geval is wordt bij de OZB de woning aangemerkt. In de meest gevallen kan de waarde van het woongedeelte opgevraagd worden bij de gemeentelijke belastingdienst. Deze waarde is ook voor het eigenwoningforfait inkomstenbelasting en waterschapsbelasting van belang.

Concluderend: Ben je op 1 januari van een jaar de eigenaar van een onroerende zaak dan betaal je de eigenarenbelasting. Als je de huurder of gebruiker bent op dat moment van een niet-woning dan betaal je de gebruikersbelasting. Ga je verhuizen? Als je na 1 januari in een jaar verhuist dan heeft dit geen invloed op de OZB. Diegene die belastingplichtig is en moet betalen is de gebruiker of eigenaar op 1 januari. Dit is van toepassing op alle gemeenten in Nederland.

Heffingsgrondslag WOZ-waarde

De WOZ betekent Wet Waardering Onroerende Zaken, wat als heffingsgrondslag geldt. Om het te betalen OZB-bedrag te bepalen dien je de WOZ-waarde te delen met 2.500,- waarbij je bij afronding naar beneden moet afronden naar hele getallen. Daarna vermenigvuldig je dit bedrag met het tarief dat door de gemeenteraad jaarlijks wordt vastgesteld.

Voorbeeld:
  • De WOZ-waarde van een woning is 250.000,-
  • Het OZB-tarief is 3,50
  • OZB-bedrag = 250.000,- / 2.500,- = 100
  • 100 x 3,50 = 350,-

Voorheen werd de onroerende zaakbelasting berekend op basis van een tarief per WOZ-waarde eenheid van de 2500 euro. Per 1 januari 2008 wordt deze belasting berekend volgens een percentage van de WOZ-waarde.
© 2009 - 2014 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Effect van een lagere woz-waardeEffect van een lagere woz-waardeWat merkt u van een lagere WOZ-waarde in 2013 of 2014 voor uw woonlasten, wat is het effect van de nieuwe gemeentelijke…
WOZ-waarde bepalend voor meerdere belastingen?WOZ-waarde bepalend voor meerdere belastingen?WOZ-waarde is de door de gemeente gehanteerde waarde van een huis. In de wet WOZ staat dat de gemeente jaarlijks de waar…
Gemeentelijke belastingen voor Particulier en OndernemerGemeentelijke belastingen voor Particulier en OndernemerIn Nederland is iedere inwoner op basis van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) ingeschreven…
WOZ-Waarde vanaf 2008WOZ-Waarde vanaf 2008Per 1 januari 2008 gaat de waardevaststelling voor de WOZ jaarlijks plaatsvinden. Voor 2008 geldt als peildatum de waard…
Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE)Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE)Wie een energiezuinige woning bouwt of heropbouwt, kan genieten van een verminderde onroerende voorheffing, en dat voor…

Reageer op het artikel "Wat is de onroerende zaakbelasting (OZB)?"

Reacties

C. Rijkes, 06-12-2012 12:43 #5
Een stuk grond van ongeveer een halve hectare heeft de bestemming bos. Het is ons eigendom, maar we kunnen er niet zoveel mee. De gemeente heft daar een hogere WOZ voor dan ervoor staat met als argument "het ligt achter uw tuin"." Vraag: Wat is de WOZ waarde van bosgrond? Kan de gemeente die verhogen met het bovengenoemde argument?

D. van der Vennen, 24-08-2012 14:05 #4
Gaarne reactie op mijn volgende vraag, mijn vennootschap bezit een bedrijfshal bestemd voor de verhuur, echter dit object staat nu al een periode van enkele jaren leeg, betaal ik nu alleen eigenaren gedeelte voor WOZ of moet ik ik ook het gebruikers gedeelte betalen?
met voorbaat mijn dank.

J. J. Bol, 06-05-2012 16:34 #3
Mijn kleindochter gaat mogelijk een woning kopen van 135000, euro k/k
I s zij onroerend goed belasting schuldig bij aankoop en wat is dan het percentage?
per maand.

Pjh Smits, 28-02-2012 13:26 #2
Kan er ook onroerende zaakbelasting worden geheven over een perceel grond waarop nog geen huis staat, maar waarop wel in de loop van het jaar een huis gebouwd gaat worden?

Broekman, 09-06-2009 21:54 #1
Graag wil ik weten in hoeverre de grootte van het perseel waarop een huis ligt, meetelt in de hoogte van de OZB.

Infoteur: Enformatie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 5
Schrijf mee!