InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte

Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte

Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte Hoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fout is zo gemaakt. Zowel in uw voordeel als uw nadeel. Van fouten die met opzet worden gemaakt bij de belastingaangifte, houdt de belastingdienst helemaal niet. U kunt ook aftrekposten in uw nadeel zijn vergeten. Ook die kunt u vaak nog corrigeren na een definitieve aanslag. Lees hier hoe u vergeten aftrekposten in de belastingaangifte of een andere fout kunt herstellen bij de belastingdienst. Uw belastingaangifte wijzigen wordt eenvoudiger.

Herstel zo een fout in de belastingaangifte, ook bij een definitieve belastingaanslag

Regelmatig worden er bij de belastingaangifte fouten gemaakt. Nu is fouten maken menselijk en ook de belastingdienst maakt wel eens fouten: fiscus maakt ook fouten in uw voordeel. Maar ook de belastingdienst kan niet zo maar een nieuwe definitieve aanslag in uw nadeel opleggen. Gebeurt dat wel dan kunt u waarschijnlijk in verweer komen.

Wat doe ik met de vergeten aftrekposten

Hoewel iedereen geacht wordt de Belastingwet te kennen, weet echt niet iedereen wat hij bijvoorbeeld aan aftrekposten mag opvoeren. Niet in de laatste plaats, omdat de regelgeving regelmatig verandert. Denk bijvoorbeeld aan de aftrekpost buitengewone lasten. Die is met ingang van 2009 ingrijpend gewijzigd. Doordat er nu veel over geschreven wordt, realiseren mensen zich wat ze misschien tot dusverre aan aftrekposten voor ziektekosten zijn vergeten. Gelukkig is er vaak nog wat aan te doen.

Er is nog geen aanslag van de belastingdienst

Stel u hebt uw aangifte voor een bepaald belastingjaar ingediend en er is nog geen reactie van de belastingdienst. Geen voorlopige aanslag, niets. In dat geval dient u gewoon een nieuwe aangifte in. Dat is bij de digitale vooraf ingevulde belastingaangifte IB het eenvoudigst, maar dit kan ook gewoon op papier.

Er is een voorlopige aanslag in het lopende jaar

Een voorlopige aanslag in het lopende jaar is gebaseerd op geschatte gegevens. Vaak worden dan door de belastingdienst de gegevens uit het vorige jaar overgenomen. Als die gegevens niet meer juist zijn, vult u een voorlopige aanslag in met de juiste gegevens.

Er is een voorlopige aanslag naar aanleiding van uw belastingaangifte

Als u een voorlopige aanslag krijgt naar aanleiding van uw belastingaangifte, heeft u altijd zes weken de tijd na dagtekening van de belastingaanslag om bezwaar te maken. Gebruik dat om de vergeten posten alsnog aan te geven. Er is nog niets definitief, totdat de definitieve aanslag er is. En ook dan zijn er vaak nog mogelijkheden om fouten in de belastingaangifte en een vergeten fiscale aftrekpost te wijzigen.

De definitieve aanslag is binnen

Bij een definitieve aanslag krijgt u zes weken de tijd om bezwaar te maken. Als dit bezwaar wordt afgewezen, kunt u in het uiterste geval nog bezwaar aantekenen bij de belastingrechter.

Fouten en fouten

Er zijn fouten en fouten. Als de belastingdienst al over de noodzakelijke informatie beschikte, maar toch een steek heeft laten vallen kan de belastingdienst niet op een eerdere definitieve aanslag terugkomen. Er moeten zich nieuwe feiten hebben voorgedaan om de zaak te kunnen heropenen. De maximale periode voordat sprake is van verjaring bedraagt 5 jaar.

Definitiever kan haast niet

Ook als u heel duidelijk bepaalde aftrekposten bent vergeten, kunt u na de definitieve aanslag en de periode van beroep daarbij, een verzoek doen om de aanslag alsnog ambtshalve bij te stellen. U hebt daar vijf jaar de tijd toe, maar dit vereist wel, dat u uw nieuwe aftrekposten heel goed kunt motiveren. De belastingdienst is overigens niet verplicht om uw verzoek op zo’n late termijn nog te honoreren. Maar niet geschoten, is altijd mis. Doen dus.

Belastingaangifte wijzigen wordt binnenkort eenvoudiger

De belastingaangifte wijzigen als hij als is ingediend moet binnenkort eenvoudiger worden. Waarschijnlijk met ingang van 2013. Dan krijgt iedereen een elektronische brievenbus bij de belastingdienst en kan daar zijn veranderingen in de belastingaangifte doorgeven. Ook de voorlopige belastingaanslag zal verdwijnen, omdat dat allerlei rompslomp voorkomt. Daar staat tegenover dat de belastingdienst straks nog gedurende twaalf jaar op uw belastingaangifte kan terugkomen als fraude wordt vermoed. Nu is de uiterlijke navorderingstermijn vijf jaar.

Slot

Maak gebruik van uw mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen en ga desnoods in beroep. Als er geen nieuw feit is, is er ook geen wettelijke basis om u een nieuwe definitieve belastingaanslag op te leggen.
Gerelateerde links
STARTpagina Inkomstenbelasting en Belastingaangifte 2012.
Gerelateerde artikelen
Snel definitieve aanslag belastingdienst in 2014Snel definitieve aanslag belastingdienst in 2014Vanaf 1 april 2012 kunt u ook een versnelde definitieve aanslag van de belastingdienst krijgen. Dat betekent ook in 2013…
Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2013 of 2014 (controleer gegevens)Uitstel, u moet belastingaangifte doen in 2013 of 2014? Wie 1 april 2013 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2012 als…
Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2014 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belastingaangi…
Navordering en naheffing belastingdienstNavordering en naheffing belastingdienstEen navorderingsaanslag in 2013 of 2014 ontvangen? Ook als u uw inkomstenbelasting al lang hebt betaald, kan de belastin…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2013 en 2014? Let op de…

Reageer op het artikel "Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte"

Reacties

Mic1981, 21-10-2014 17:04 #94
Beste,

ik heb vandaag een definitieve berekening gekregen van de belastingdienst. Nu hebben zij gegevens van het BRI gekregen met een aanzienlijk lager inkomen dan dat ik heb ingevoerd met de schatting over 2013. Ook zijn mijn gegevens bekend ivm belastingaangifte inkomstenbelasting. De belastingdienst zegt dus dat ik minder verdien dan dat ik daadwerkelijk verdien en heb opgegeven tijdens mijn schatting. Ik krijg nu geld terug. Kunnen zij dit terugvorderen. Ik heb aangegeven tijdens de schatting dat ik bijv. 38000 euro verdien en zij hebben gegevens gekregen van BRI dat ik 33000 verdien. Waar halen zij die gegevens vandaan en kunnen zij het geld terugvorderen? Reactie infoteur, 22-10-2014
Beste Mic1981,
De Basisregistratie Inkomen BRI bevat de gevens over uw inkomen zoals dat bij de Belastingdienst bekend is. Waarom dat afwijkt van uw gegevens is onduidelijk. Als er een fout is gemaakt door de Belastingdienst, kan men er nog op terugkomen. U zou het geld tijdelijk opzij kunnen zetten en even afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 03-10-2014 18:07 #93
Beste,

Ik heb in 2005 een eigen onderneming gehad maar door omstandigheden heb ik hiervoor nooit belasting aangifte gedaan, ik zat daarna in het buitenland. Nu ben ik sinds 2 jaren weer terug in Nederland en tot mijn schrik heb ik alsnog een gigantische aanslag gekregen. Volgens mijn boekhouder kan de aanslag absoluut naar nihil gebracht worden en volgens de belasting inspecteur is de zaak 'verjaard' ik heb hierom zoveel stres puur omdat ik niet eens rond kwam van de zaak en nu dus een bedrag van boven de ton terug moet betalen. Mijn vraag dus, is er een andere weg die ik kan bewandelen om als nog recht te krijgen?

Mvg Marco de Bruin Reactie infoteur, 04-10-2014
Beste Marco,
U hebt geen belastingaangifte gedaan en heeft de Belastingdienst daarom een eigen inschatting gemaakt? Dan zit daar ook een periode bij waarin u bezwaar kunt maken. Als die periode voorbij is, kunt u de Belastingdienst om een ambtelijke afdoening vragen, waarbij u aangeeft waarom u niet kon reageren (u was in het buitenland) en hoe de belastingaanslag er volgens u wel uit zou moeten zien (dat kan uw boekhouder regelen). Dat e.e.a. verjaard is en er toch nog een belastingaanslag volgt is overigens wel opvallend. Die aanslag zou ook wel eens te laat kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene, 08-09-2014 16:59 #92
Ik heb over 2013 een definitieve berekening toeslagen gekregen. Nu staat er bij het vastgesteld inkomen een hoger bedrag dan wat ik daadwerkelijk aan salaris heb ontvangen en moet ik dus een behoorlijk bedrag terugbetalen vanwege teveel ontvangen huurtoeslag. Ik vraag me nu dus af hoe het BRI aan dit bedrag is gekomen en wat ik hieraan kan doen… Reactie infoteur, 09-09-2014
Beste Irene,
Wat u kunt doen is bezwaar maken en aangeven wat uw bezwaar is (voeg dan een kopie van de belastingaanslag bij).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike, 03-09-2014 01:56 #91
Beste,

Onlangs definitieve berekening huurtoeslag 2013 ontvangen. Hierop wordt aangegeven dat ik onterecht toeslag heb ontvangen. Echter hebben ze rekening gehouden met een onjuist toetsingsinkomen (bedrag op jaaropgaaf 2013). Mijn werkgever heeft namelijk per abuis het vakantiegeld 2x geboekt, waardoor bedrag op jaaropgaaf 2013 te hoog is. Mocht mijn werkgever dit corrigeren en jaaropgaaf 2013 aangepast worden, kan hierdoor mijn toetsingsinkomen voor huurtoeslag 2013 ook aangepast worden?

En klopt het dat wanneer ik aangifte inkomstenbelasting 2013 doe en daarbij (door de aftrekposten) het verzamelinkomen lager uitkomt, ik automatisch van de belastingdienst een nieuwe definitieve berekening huurtoeslag ga ontvangen? Of dien ik zelf actie te ondernemen hiervoor?

Alvast hartstikke bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,
Mike Reactie infoteur, 03-09-2014
Beste Mike,
U kunt bezwaar maken en uitleggen wat er volgens u aan de hand is. Stuur de nieuwe jaaropgave van uw werkgever dan mee. Als u een definitieve beschikking krijgt, wordt die hooguit nog aangepast nadat u bezwaar hebt gemaakt en dit bezwaar is gehonoreerd (gaat dus niet automatisch).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boortje, 02-07-2014 19:38 #90
Vraag: ik heb vorig jaar een herziende aangifte gedaan van 2010 hiervoor moest ik bewijs stukken overleggen.
Helaas kon ik die vorig jaar niet vinden en is de aangifte afgewezen.
Nu heb kwam ik de benodigde papieren een jaar later alsnog tegen. Kan ik de aangifte nog een keer doen? Reactie infoteur, 03-07-2014
Beste Boortje,
Zolang de belastingaangifte niet definitief is, kunt u een nieuwe aangifte doen. Anders stuurt u een briefje naar de Belastingdienst met het verzoek om met de nu gevonden gegevens alsnog rekening te houden. Geef als het kan ook aan wat volgens u de gevolgen zijn voor teruggaaf of bijbetaling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 02-07-2014 19:12 #89
Ik heb een voorlopige aanslag 2012 ontvangen (ivm echtscheiding vrij laat) was het niet eens met de hoogte en heb bezwaar gemaakt. ik ontving daarna een definitieve aanslag waarop stond "te betalen 0,00" dus ik dacht dat ik ervan af, vervolgens ontving ik een aanmaning en heb mijn boekhouder opgebeld hij zei dat ik opnieuw bezwaar moest aanmaken omdat ze er op de definitieve automatisch vanuit zijn gegaan dat ik betaald heb… vind het nl vreemd dat ik eerst moet betalen en daarna een definitieve ontvang met te betalen 0 en dat ik evengoed opnieuw bezwaar moet maken…

met vr gr
saskia schagen Reactie infoteur, 03-07-2014
Beste Saskia,
Dat is inderdaad verwarrend maar in de definitieve aanslag wordt uitgegaan van de betaling van de eerdere aanslagen. De definitieve aanslag geeft dus aan dat uw totale bedrag niet is verhoogd of verlaagd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Goes, 20-06-2014 15:31 #88
Eenvoudige vraag : heb vorige week een schrijffout begaan in een papieren aangifte.
Heb de onbestaande code 1253-05 gebruikt ipv 1353-05.
Moet ik dit rechtzetten en zo ja hoe doe ik dat best? Reactie infoteur, 20-06-2014
Beste Frank Goes,
Als u niets doet, kan dit tot vragen leiden en u kunt dit afwachten. Het is immers evident dat de code niet bestaat. U kunt een briefje sturen naar de belastingdienst waarin u opmerkt per ongeluk een verkeerde code te hebben ingevuld of u doet alsnog aangifte via Tax-on-web.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michiel Mollers, 11-06-2014 17:47 #87
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een vraag over het herzien van de definitieve belastingaanslag.

In 2008 of 2009 (dat is in de papieren niet geheel helder) is mijn studielening van de IBG omgezet in een schuld. Ik heb te lang gedaan over mijn studie. Zodoende heb ik in de jaren 2000-2009 ten onrechte mijn aftrek moeten verminderen met de prestatiebeurs. Dat wil ik nu graag corrigeren.

Nou wil ik graag weten tot wanneer ik die aangiftes kan herzien. Ik lees in de reacties hieronder tot 5 jaar na de datum van de definitieve aanslag. Ik sprak net echter de belastingdienst en die hebben het over 5 jaar na de jaarovergang. (nu dus nog voor 2009)

Kan jij me aangeven wat juist is hierin?

Alvast enorm bedankt!

Michiel Reactie infoteur, 11-06-2014
Beste Michiel Mollers,
Bij de studiefinanciering kunt u de correctie aanbrengen in het belastingjaar dat u de defintieve beschikking van DUO ontvangt. U hoeft dus niet de jaren daarvoor afzonderlijk te corrigeren. Deze herberekening komt erop neer dat u wat u meer had kunnen aftrekken in de verschillende jaren maar door de beurs hebt nagelaten, mag optellen en in mindering mag brengen op uw inkomen in het jaar van de beschikking. Zie bijvoorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/belasting/38830-studiekosten-welke-studiekosten-2011-fiscaal-aftrekbaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Delphine, 28-05-2014 09:30 #86
Beste,

Ik ben bezig met de aangifte van dit jaar, maar zie dat ik vorig jaar de kosten van kinderopvang vergeten in te brengen ben van mijn derde kindje. Enkel van de twee oudste. Kan ik dit jaar nog recupereren? Reactie infoteur, 28-05-2014
Beste Delphine,
De kosten van vorig jaar moet u verwerken in de aangifte van vorig jaar. Wel kunt u nog kinderopvangtoeslag voor 2013 aanvragen tot 1 september 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter Luhoff, 19-05-2014 21:57 #85
Ik heb een vraag n.a.v. terugvordering Toeslag Tegemoetkoming Kinderopvang. De Belastingdienst vordert het gehele toegekende bedrag terug wat in 2008 en 2009 is betaald aan een destijds goedgekeurd Gastouderbureau. Achteraf blijkt dat het bureau heeft gesjoemeld met de uitvoering van de spelregels die toen golden. De uitspraak van De Raad van State was hier duidelijk in juni 2013. Zolang het onder de rechter was wist je niet welk soort actie je moest ondernemen, omdat er niet duidelijk was wat de uitspraak zou inhouden. De terugvordering viel pas een klein jaar later, nl 16 mei 2014 jl. bij ons op de deurmat. Nu is het zo dat wij met de toeslag die wij via het gastouderbureau ontvingen de gastouder hebben betaald, die heeft hierover Inkomstenbelasting afgedragen, en het gastouderbureau heeft een kostenpercentage ingehouden. Nu zit ik achteraf met een kostenpost voor kinderopvang die ik nu zoals het blijkt zelf moet betalen. Kan ik nu alsnog mijn Aanslag Inkomstenbelasting 2008 en 2009 herzien/wijzigen en alsnog deze kosten als aftrekpost opvoeren. Of is het mogelijk dat de Belastingdienst deze aftrekposten gaat verrekenen met hun terugvordering. Met het feit dat je maar tot 5 jaar terug een beroep kunt doen op het wijzigen van een Aanslag Inkomstenbelasting voor vergeten of onjuist(foutief)ingevulde gegevens kan ik niet akkoord gaan, omdat er nieuwe feiten naar voren zijn gekomen m.b.t. uitspraak van De Raad van State. Wij hebben 6 jaar moeten wachten op een brief van de Belastingdienst dat we nu eindelijk terug moeten betalen, mijns insziens zouden wij vanaf juni 2013 nog 5 jaar de tijd moeten hebben om alsnog de Aanslagen 2008 en 2009 te mogen wijzigen omdat we dus wel degelijk de kinderopvang hebben betaald uit eigen beurs. Het meest misselijke van deze kwestie is, is dat wij niet alle bedragen hebben ontvangen omdat de FIOD beslag had gelegd op alle financiele middelen van het gastouderbureau, en toch eisen ze het gehele bedrag op. Tijdens een gesprek met De Belastingdienst werd gewoon gesteld, daar weten wij niets van en het betreft de FIOD en dat is een andere afdeling, wij moeten het geld gewoon terughalen. De Loontenbelasting van de kinderoppas is naderhand ook al afgedragen en binnengehaald via de Aanslag Inkomstenbelasting van deze oppas. Moeten wij allse terugbetalen dan zijn wij in wezen driedubbel "genaaid".
Mijn vraag is kort gezegd : Zou ik kans maken om mijn Aanslagen InkomstenBelasting 2008 en 2009 te mogen herzien/wijzigen zodat De Belastingdienst dit gaat verrekenen met het terug te betalen bedrag?

Graag een reactie,
M.v.g. Pieter Luhoff Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Pieter Luhoff,
1. Dit is een vervelende situatie.
2. Dat de oppas loonbelasting heeft betaald is op zich correct omdat die wel loon van u heeft ontvangen.
3. Iets anders is de Toeslag Tegemoetkoming Kinderopvang die verloopt via voorschotten en beschikkingen. Daarbij maakt juist de belastingdienst gebruik van een nieuw feit, namelijk de uitspraak van de Raad van State.
4. Een belastingaangifte over 2008 doet u in 2009 waarna de belastingdienst de belastingaangifte in behandeling neemt. Ik weet niet wat u in uw belastingaangifte wilt wijzigen over 2008 maar wellicht neemt de belastingdienst een gemotiveerd verzoek daartoe alsnog ambtelijk in behandeling. Voor de aftrekpost levensonderhoud kind komt u niet in aanmerking als u kinderbijslag ontving.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erdogamijn, 17-05-2014 07:50 #84
Ik heb mijn belastingsbrief elektronisch ingevuld: volgens de belastingsdienst ging ik 1900 euro terugkrijgen.
Maar ik was vergeten de teruggave voor kinderopvang van mijn 2 kinderen in te geven dat was voor elk 62 euro samen 125 euro… ik heb dat ook gewijzigd via tax on web, maar toen ik de berekening liet doen ging ik maar 700 euro terug krijgen!
Ik begrijp het niet goed… ik zou toch veronderstellen dat ik meer zou terug krijgen.
Heb ik iets fout gedaan? Kan ik dat toch nog eens wijzigen en die terug gave voor kinderopvang weg laten?

Met vriendelijke groeten
Erdogan Reactie infoteur, 17-05-2014
Beste Erdogan,
Eenmaal ingediend, kan een Tax-on-web-aangifte nog eenmaal worden gewijzigd, maar u kunt wel nog contact opnemen met de controledienst financiën.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remon, 16-05-2014 00:22 #83
Ik ben bij het invullen van het belastingaangifte vergeten om de gegevens van de jaaropgave te vermelden voor ontvangen loon en loonheffing, in mijn geval heb ik 3 jaaropgaven waarvan ik er dus maar 2 heb ingevuld ( eigenlijk waren die vooraf ingevuld ) wat kan ik hier mee doen en zal het in mijn voordeel zijn? Ik heb inmiddels een brief ontvangen dat ik dit jaar 62 euro moet betalen ipv dat ik wat zou ontvangen… Reactie infoteur, 16-05-2014
Beste Remon,
Of het in uw voordeel is, hangt af van hoeveel belasting u over het derde inkomen betaald hebt. Is dat teveel geweest of te weinig? De opgave is in ieder geval niet correct.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Deborahhoek, 14-05-2014 23:10 #82
Hoi ik heb ook een vraag ik kreeg een brief over 2007 er staat in een herziene berekening van mijn zorgtoeslag. Op basis van de nu bekende gegevens heeft de belastingsdienst de toeslag herzien. Ik snap het niet het is na 5 jaar toch verjaard? En hoe kunnen ze het vergelijken van nu met 7 jaar terug ik was 22 toen. Kan dit? En hoe kan ik dit uitzoeken of het klopt. Ik heb mijn papieren niet van 7 jaar terug en ik heb het gevraagd en ik krijg als antwoord : dat is aan u…! Respectloos! Mvg Deborah Reactie infoteur, 15-05-2014
Beste Deborahhoek,
Verjaring treedt op vijf jaar nadat de definitieve beschikking is afgegeven en ik kan me goed voorstellen dat zeven jaren terug lang is. De belastingdienst heeft de bewijslast al enige tijd terug omgedraaid. Betrokkene moet bewijzen, niet de belastingdienst. Dat is voor de fiscus een stuk eenvoudiger, maar niet voor u natuurlijk:

http://financieel.infonu.nl/administratie/28981-de-belastingdienst-en-de-fiscale-bewaarplicht.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan F., 11-05-2014 09:27 #81
Geachte zeemeeuwIk twijfel aan mijn invulling belastingaangifte.,Ik heb een leegstaande koopwoning die zakelijk is verhuurd.Ik zelf verblijf bij mijn vriendin, maar sta op dat adres niet ingeschreven.Ik weet dat er geen recht op renteaftrek is.Hoe vul je dat nu eigenlijk in bij de aangifte?Ik heb 1 woning wat volgens de belasting niet mijn hoofdverblijf is. Volgens mijn finacieeladviseur in box 1. Volgens de belasting in box 3.Ik heb het dus in box 3 ingevuld bij onroerende zaken.Is dit juist?
Mvg Jan F Reactie infoteur, 11-05-2014
Beste Jan F,
Dan geeft u in box 3 dan de WOZ-waarde op minus de hypotheek op dit huis:

http://financieel.infonu.nl/belasting/128985-hypotheekvrije-woning-en-inkomstenbelasting-box-1-of-box-3.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroentje, 10-05-2014 14:52 #80
Ik wilde in 2011 een opleiding tot rij-instructeur volgen heb me ingeschreven en € 6739,- betaald, vlak na inschrijving ging de opleider failliet dus geen opleiding gevolgd. Het complete bedrag van € 6739,- heb ik van de belasting afgetrokken. Door alle stress etc en getouwtrek met de curator heb ik nooit meer aan die aftrek van studiekosten gedacht. Tot vandaag dat ik een brief van de belastingdienst ontvang of ik uitleg kan geven over de studiekosten en of ik de teruggaaf wel terecht heb ontvangen. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 10-05-2014
Beste Jeroentje,
U kunt aangeven dat u uw opleiding tot rij-instructeur in 2011 hebt betaald (met bewijs storting), maar dat u de opleiding niet met succes hebt kunnen voltooien. Dan laat u vervolgens de conclusie aan de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Heuvel, 05-05-2014 18:31 #79
Goedenavond zeemeeuw. Ik ben na een vervelende echtscheiding, om er vanaf te zijn, een eenmalige betaling overeengekomen met mijn ex- partner van € 25.000 bovneop de alimentatie die zij maandelijks krijgt. Men vertelde mij in het verleden dat je dit soort contante betalingen, via de bank gestort overigens, niet in mindering kan brengen als een aftrekpost. Tot nu toe € 20.000 hiervan betaald en ook notarieel vastgelegd. Betaling gedaan in mei en september 2011. Ik begin nu te twijfelen. Kan ik deze bedragen 1./ ueberhaupt aftrekken en 2./ dit jaar nog aftrekken van mijn belasting aangifte 2013? Ik hoor graag. M.v.g. Jan Reactie infoteur, 06-05-2014
Goedenavond Jan Heuvel
Als de afkoopsom aan de ex is bedoeld om in haar kosten van levensonderhoud te voorzien, is deze bij u aftrekbaar in het jaar dat de betaling wordt gedaan. In dat geval kunt u een eerdere aangifte corrigeren dan wel de belastingdienst vragen om alsnog met de aftrek rekening te houden. Voor uw ex is het extra inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brito, 11-04-2014 17:19 #78
Hallo Zeemeeuw,
Op 5 febr 2013 wordt er aangifte IB2012 gedaan. Mijn vriendin laat haar helpen door een adviseur. Ze krijgt een kopie van de aangifte mee. Ze verwachten € 319 terug te krijgen. Op dag tekening 27 september 2013 krijgt ze een definitieve aanslag 2012. Waarin van de € 319,- een verzuimboete wordt afgehaald van € 226,-. Ze krijgt € 93,- terug.
Ze gaat op onderzoek uit waarom de verzuimboete wordt opgelegd. Eerst bij haar adviseur en die zegt, dat kan helemaal niet. Omdat hij het op tijd heeft verstuurd. Zij gaat naar de belastingdienst en daar hoort ze dat haar geboortedatum niet juist was ingevuld en dat de belastingdienst dat niet neemt. Ze kijkt op haar kopie aangifte en ja het klopt daar staat 04 (april) in plaats van 05 ( mei). Ze is in mei geboren. Is hier nog iets aan te doen? Want er is geen opzet in het spel en een tik fout is zo gemaakt. Daarnaast verbazen wij ons er over dat dat de aangifte over het internet verstuurd er door heen is gegaan. En dat er geen controle is BSN nr en geboortedatum. Dit jaar is ze niet naar de adviseur terug gegaan en hebben wij samen de aangifte gedaan.
groetjes Rina Reactie infoteur, 12-04-2014
Hallo Brito,
De hoogte van de boete lijkt me niet in verhouding te staan tot de tikfout (proportionaliteit) en bovendien is er geen fiscaal voordeel bij de gemaakte tikfout. Ik zou een (vriendelijk) briefje sturen naar de belastingdienst en om coulance vragen en terugstorting van de boete. Helemaal vervelend is dat de adviseur de fout gemaakt heeft, wellicht kunt u bij hem een schadeclaim indienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kristien van den Boom, 06-04-2014 21:24 #77
Goedenavond,
2 weken geleden een definitieve kinderopvangtoeslag 2007 ontvangen. Kunnen zij zomaar na 7 jaar nog hier op terugkomen? We kregen een toetsingsinkomen van 2 ton omdat ze geen gegevens hebben van ons. Onzin want hoe kan ik anders een toeslag aanvragen. Na verschillende telefoontjes komt men ook daar er niet uit en moeten we maar bezwaar aantekenen. Gelukkig heb ik een man die alles bewaard maar je bent verplicht maar 5 jaar alles te bewaren. Mijn vraag is zijn er meer mensen die dit meemaken en de volgende vraag is kan dit zomaar? Ze maken fout op fout hebben al onze gegevens maar willen steeds meer gegevens…
Mvg
Kristien Reactie infoteur, 07-04-2014
Beste Kristien van den Boom,
Tussen voorschot en definitieve beschikking kan vooral bij de toeslagen uit eerdere jaren een behoorlijke poos zitten, zeker nu de belastingdienst zegt uw gegevens niet te hebben (wat wel raar is). U kunt het beste snel bezwaar aantekenen en daarbij uw gegevens vermelden zodat de definitieve beschikking kan worden afgehandeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joost, 26-03-2014 21:54 #76
Hallo,
Het is gebleken dat wij de afgelopen 2 jaar een slordige belastingadviseur hebben gehad. Hij heeft mijn studieschuld niet van ons vermogen afgetrokken. Hier baal ik goed van.

Is dit nog recht te breien? Hoe gaat dat in zijn werk?

Mvg.Joost Reactie infoteur, 27-03-2014
Beste Joost,
Dat kan door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de belastingdienst (briefje aan het belastingkantoor in uw regio met de motivering van uw verzoek).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vincent, 13-03-2014 20:28 #75
Mijn vader is in sept 2012 overleden. Mijn zus en ik hadden geen contact met hem maar aangezien hij niemand meer had hebben wij uit goed fatsoen toch zijn crematie geregeld en zijn particulier gehuurde huisje leeg geruimd en alle lopende administratieve zaken afgesloten. Mijn vader had geen rooie cent dus de kosten waren voor ons. Nu blijft de belastingdienst met aanslagen komen. Uit 2010 moest nog 1400€ betaald worden. Hier hebben wij bezwaar tegen gemaakt en ondertussen toch betaald. Nooit antwoord op gekregen! Nu valt er vandaag een aanslag op de mat wbt teveel gekregen huurtoeslag in 2011, maar liefs 1750€. Een medeaanvrager met mijn vader was iemand met een bsn-nummer en geboortedatum 27-12-2007, zo is te lezen op de achterkant van de aanslag. Wij hebben geen idee wie deze persoon is (een kind?). Kunnen wij hier op een of andere manier vanaf komen? Ik ben het beu dat ik en mijn zus moeten blijven betalen voor iemand waar wij al jaren niks mee hadden. En bezwaar aantekenen heeft blijkbaar ook geen zin aangezien die mensen niet eens het fatsoen hebben om te reageren…
Grote schande dit en een van de vele fouten van het Nederlandse systeem.
Dank u, Mvg Vincent Reactie infoteur, 14-03-2014
Beste Vincent,
1. U en uw zus zijn de wettelijke erfgenamen van uw vader en dat betekent helaas ook dat jullie zijn schulden hebben geërfd. Dat is de reden dat de belastingdienst bij jullie aanklopt.
2. Iets anders is het als een belastingaanslag niet klopt. Daartegen kunt u altijd bezwaar maken (binnen zes weken).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 08-03-2014 23:21 #74
Mijn zoon had in 2009 een eigen gastouderbureau. Ik (oma) stond ingeschreven bij dat gastouderbureau, ik ben officieel gastouder en paste op mijn kleinkind. Het geld voor de oppas schonk ik terug aan mijn zoon. Dit is niet via de bank gegaan.
De inkomsten heb ik wel gewoon opgegeven in mijn eigen belastingaangifte.
Nu krijgt mijn zoon de vraag om alle betaalbewijzen in het jaar 2009 te overhandigen. Het enige bewijs is echter het bedrag dat ik op mijn aangifte heb ingevuld. Is dat voldoende? Reactie infoteur, 10-03-2014
Beste Wim,
Als er rekeningen zijn opgesteld door uw zoon waarop staat dat er contant is betaald en u neemt het bedrag op in uw belastingaangifte, staat u sterker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. de Vries, 03-03-2014 21:19 #73
Wat nou als er een fout staat in de vooraf ingevulde belasting aangifte? Ze zeggen dat ik meer verdiend heb dan dat ik daadwerkelijk heb verdiend, waardoor ik nu over een veel te groot bedrag 37% loonbelasting moet betalen. Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste D. de Vries,
Dan past u de cijfers aan. U bent niet verplicht om de vooraf ingevulde cijfers te laten staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Hoop, 24-02-2014 22:52 #72
Kinderopvang 2009 belasting dienst zegt dat ze nooit iets ontvangen hebben dus ik moest alles terug betalen, ik heb hierop bezwaar gemaakt en na het op sturen van mijn jaaropgaven in het gelijk gesteld, nu krijg ik een nieuwe eind afrekening… nu is mijn vraag hoe lang moet ik hierop wachten? Zij zeggen dat die enige tijd kan duren. Waar aan moet ik hier aan denken… weken, maanden? Reactie infoteur, 25-02-2014
Beste De Hoop,
De toeslagendienst van de Belastingdienst is overbelast en daarom kan dit vele weken duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 10-02-2014 11:56 #71
Nu heb ik een moeilijke vraag. In april 2013 heb ik een gezamelijke aangifte gedaan voor mijn man en mezelf. Ik kreeg een aanslag hij niet. Gebeld en moest gewoon wachten. Na verloop van tijd nogmaals gebeld en gehoord dat hij een M biljet moest invullen omdat hij uit buitenland kwam in 2012. Het gaat om 2012 dus oke. Ingevuld en opgestuurd. Ik zag overigens dat zijn loon niet juist was in de voorafingevulde aangifte die ik in april al had gedaan maar ik weet dat het bedrijf welke in aug 2012 failliet was gegaan geen pensioen had afgedragen en misschien hem dus ook niet had aangemeld bij de belasting dus in het M biljet heb ik de laatste loonstrook van aug 2012 erbij gedaan en zijn loon met 8500 euro verhoogd. Ik heb dus zijn loon JUIST doorgegeven. Nu heb ik wel een voorlopige aanslag voor hem ontvangen maar helaas was deze fout omdat ik ben vergeten aan te kruizen dat we recht hadden op kortingen ivm kids. Wel heb ik de kids ingevuld maar helaas het juiste boxje niet aangevinkt. Gebeld en moest een nieuwe invullen en dit heb ik dus gedaan overigens wederom met de juiste loongegevens net als in april en in de eerste M biljet. Deze is nog steeds in behandeling. Nu komt het moeilijke.

De belastingdienst toeslagen heeft mij een definietieve rekening gestuurd en ik krijg ong. 500 euro terug (stond vandaag ook op de bank echter heb ik hier geen recht op want wat ziet mijn oog zij doen het weer fout en hebben niet het juiste inkomen van mijn man meegenomen. Wat moet ik doen ik heb het nu al 3 keer doorgegeven maar de definitieve afrekening zegt dat ze het inkomen uit de basisregistratie hebben genomen. Moet ik het geld terug betalen? Ik heb de juiste gegevens al 3x doorgegeven in de aanslag en nog bij de afdeling toeslagen nemen ze het inkomen uit de basisregistratie (ik denk omdat mijn man zijn aanslag nog niet definitief is maar ik vind dat ze hadden moeten wachten dan).

Wat moet ik doen geld terug geven of zeggen het is hun schuld ik mag het houden? Reactie infoteur, 10-02-2014
Beste Anna,
Als de Dienst Toeslagen u een definitieve beschikking stuurt, kan daarop normaal gesproken niet worden teruggekomen door de Belastingdienst. Maar omdat in de actualiteit wel duidelijk is dat de Dienst niet foutloos werkt, zou ik de 500 euro nog even apart houden. Al was het alleen maar om de verwarring daar niet verder te vergroten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 01-02-2014 12:00 #70
Beste,

Ik heb vanaf 2010 geen definiteve aanslag meer gehad van de belastingdienst.
In een eeder artikel las ik dat de verjaringstermijn 3 jaar is, maar vanaf welke datum wordt dit gerekend?
1-1-2010, 1-4-2010 of vanaf de datum waarop ik de voorlopige aanslag heb gehad?
En als ik de aanslag te laat krijg wat kan ik dan doen?
Ik begrijp niet dat dit zomaar mag, om belastingbetalers zolang te laten wachten.

Ben benieuwd naar uw reactie.

Jan. Reactie infoteur, 01-02-2014
Beste Jan,
De definitieve belastingaanslag volgt uiterlijk drie jaar na de voorlopige belastingaanslag. Als u geen extra geld terug verwacht, zou ik gewoon afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suus, 21-01-2014 13:26 #69
Goedendag,
Ik kreeg een beschikking huurtoeslag over het jaar 2008 en tevens een beschikking zorgtoeslag 2008 over de periode 1 juli tm 31 december 2008. De beschikkingen hebben een dag tekening van 13 januari 2014, mijn vraag is moet ik deze betalen of is het al verjaard?

Dank u voor uw antwoord Reactie infoteur, 21-01-2014
Beste Suus,
Als dit de definitieve beschikking is, heeft het wel lang geduurd maar is de beschikking niet verjaard.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerben, 27-11-2013 12:51 #68
Heb een brief ontvangen dat mijn belastingaangifte is gecontroleerd en niet klopt. ik had per ongeluk aangevinkt dat ik recht had op wet wahjong kreeg 368 terug. nu dus brief gekregen dat ik er geen recht op had en dat alles nog een keer word nagekeken. betekent dit nu dat ik die 368 die ik gekregen heb terug moet betalen? Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste Gerben,
Dat hangt ervan af waarom de teruggave was. Misschien krijgt u juist wel meer terug, maar u kunt nooit meer terugkrijgen dan u aan belasting hebt betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niek, 15-11-2013 12:41 #67
Ik en mijn huisgenoot in 2008 huurtoeslag aangevraagd op ons adres. Alvorens we dat hebben gedaan hebben we telefonisch contact gehad om te vragen of we hiervoor in aanmerking kwamen waarop wij vervolgens ons verzoek hebben ingediend. Op dat moment waren wij 19 jaar oud en hadden we een gezamenlijk rekenhuur van 490 (245 per persoon). Toen is ons verzoek goedgekeurd en hebben we in 2009-2011 huurtoeslag gehad.

In 2011 kregen wij bericht van de belastingdienst dat de huurtoeslag onterecht toegekend was door een fout van hun kant en ze eisen dat we deze huurtoeslag terugbetalen. Gezien onze leeftijd kwamen we niet in aanmerking omdat onze huur te hoog was (boven de +-300euro). Vanaf 23 jaar zouden we pas in aanmerking komen omdat je dan pas huurtoeslag kan ontvangen voor een huur van dat bedrag.

Wij hebben onze gegevens volledig correct toegestuurd en de belastingdienst heeft die fout verwerkt en heeft deze fout telefonisch toegegeven. Blijkbaar hebben ze niet naar onze leeftijd gekeken bij de verwerking (een vrij simpele handeling dunkt ons). In maart 2013 hebben ze de schuld over 2010 kwijtgescholden. De rest werden we nog steeds geacht terug te betalen. Nu kregen we in oktober 2013 weer bericht dat we 2010 toch ook moeten terugbetalen, ook hier had een medewerker een fout gemaakt en ook dit is telefonisch toegegeven door een andere medewerker.

Wij zijn nu enorm in de war. Moeten we deze toeslag terug betalen ook al is het een fout van hun kant? En is het mogelijk dat zij de berekening/goedkeuring van de huurtoeslag blijven aanpassen ondanks dat er geen gewijzigde gegevens zijn? Reactie infoteur, 16-11-2013
Beste Niek,
1. Zodra de definitieve beschikking bij u binnen is, geldt die als er geen nieuwe feiten aan het licht komen die de belastingdienst niet kon weten.
2. Als een schuld per brief is kwijtgescholden, kunt u zich daarop beroepen.
3. Als een beschikking nog niet definitief is, maar nog een voorschot is, kan worden teruggevorderd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michael, 12-11-2013 17:14 #66
Ik heb onlangs een brief gekregen dat ik belasting moet terug betalen over het jaar 2012.
Bleek dat ik meer als 1700,- omdat ik werkte als freelancer kreeg bruto betaald.
Nu is mijn vraag hoe groot is de kans dat de belastingdienst ook verplichte aangifte brief zal sturen voor de jaren 2008, 2009, 2010 & 2011?
En zal dat snel gebeuren of sturen ze dit soort brieven periodiek?
Verder zou ik ook heel erg graag willen weten of het klopt dat je in 24 maanden kan betalen als het om een groot bedrag gaat?

Vriendelijke groeten,
Michael, Reactie infoteur, 12-11-2013
Beste Michael,
1. De belastingdienst controleert vooral met een steekproef en als u er een keer uitgehaald bent, kan dat volgend jaar weer gebeuren.
2. De belastingdienst mag tot vijf jaren terug gaan. Dat zal de fiscus in het algemeen pas doen als het om grote bedragen gaat en het vermoeden heeft dat er stelselmatig te weinig belasting is betaald. Als u gewoon meewerkt voor 2012 zonder al te veel misbaar, is de kans het grootste dat het daar bij blijft De belastingdienst moet wel gelijk hebben natuurlijk, want anders kunt u bezwaar maken.
3. U kunt om een betalingsregeling vragen. Meestal is dat met een termijn van twaalf maanden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 04-10-2013 09:26 #65
Beste Zeemeeuw,

Dat is het hem juist, ze beschikten over informatie, want 2011 en 2011, hebben ze zelf in juiste rubriek geplaats voordat ze bezig waren met 2010. Ik belde ze ook op en vroeg waarom ik moet terugbetalen, want nog steeds volgens hun programma moet ik terugkrijgen, en nog zeiden ze niet dat het in verkeerde rubriek is. En ook had ik vermeld bij loon, bijstand van de gemeente en de juiste gegegvens van loonheffing.
Alleen moest dit dus in de tweede rubriek. Dus nu ik eraan denk beschikten ze duidelijk over de juiste gegevens toch? 2013 is weer alles 1 rubriek. De pluspunt is dat ik nu iets meer weet over rubrieken. Welke mogelijkheden zijn er om in termijnen te betalen of kwijtschelding of iets. Reactie infoteur, 04-10-2013
Beste Henk,
1. Nou ja, dat is merkwaardig. Dan is de regel dat als u een definitieve aanslag van een jaar binnen hebt, dit geen nieuw feit is om uw aanslag aan te passen. Als u alleen de voorlopige aanslag had gekregen, kan helaas aanpassing van de aanslag nog wel plaats vinden.
2. U kunt altijd om een betalingsregeling vragen of binnen zes weken bezwaar maken en daarin om uitstel van betaling vragen. Bij een betalingsregeling zullen uw inkomensgegvens worden gevraagd om te zien wat er mogelijk is. De uitstel hebt u (als u daarom schriftelijk vraagt) dan zo wie zo binnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 03-10-2013 09:33 #64
Beste

ik heb een (gehuwd) bijstand, maar ik ben zelf wel werk ontheven oftewel niet geschikt voor werk ivm medisch problemen. Mijn vrouw doet de zorg over mij. We hadden de bijstand in de verkeerde rubriek ingevuld (belastingjaar 2010) voorlopig aanslag 2010 kreeg 1800 terug, en nu in 2013 moet ik 1300 terug betalen. In 2013 valt alles in 1 rubriek, is gewoon echt moeilijk, ik bedoel de belastingdienst krijgt de gegevens van de bijstand zelf binnen, ze konden de fout zien maar hebben waarschijnlijk via de software afgewikkeld. En na 3 jaar even laten terug betalen (overigens nu in oktober 2013 pas de definitieve van 2010). Ook hebben ze mij van 2011 en 2012, en 2013 gegevens gevraagd, dat is dus 4 jaar achter elkaar, die zijn inmiddels verwerkt en waren gunstig (niet veel maar kan ook brood ermee kopen). Nu mijn vraag: als de belastingdienst niet opvraag van informatie mijn aangifte heeft beoordeeld, kunnen ze daar dan weer over moeilijk doen, en de jaar 2010 is daar nog iets over geen bewuste fout? Reactie infoteur, 03-10-2013
Beste Henk,
Als er geen inspecteur naar had gekeken, is er ook geen bewuste fout. De belastingdienst hoeft ook geen gegevens op te vragen en doet dat soms liever nog niet om te voorkomen dat kan worden verweten dat ze al over de informatie beschikten. Vervelend voor u dat later alsnog uw gegevens zijn nagevlooid, maar dat is aan de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne-Marie Engelshove, 26-08-2013 16:19 #63
Beste mevrouw/mijnheer,
ik heb de papieren belastingaangifte over 2013 voor mijn overleden moeder ingevuld. Ik had een foutje gemaakt en bij inkomen "netto" inkomen ingevuld. Dit heb ik met typex gewist en toen verbeterd in |"brutoinkomen". Mijn moeder leefde tot 27 januari 2013. Nu heb ik de belastingdienst al meerdere keren gebeld om te checken of electronisch de bedragen kloppend/goed verwerkt zijn ivm het gedoe met de typp-ex. Het is nu na versturing van de aangifte 3 weken verder. De aangifte is inmiddels binnen, maar tenminste nog 3 weken duurt het voordat de ingevulde bedragen enz. inzichtbaar zijn en mij mijn vraag kan beantwoorden. Het kan ook langer duren. Is deze informatie correct, want ik krijg van de mensen aan de telefoon bij de belastingdienst informatie die wisselend is. Weet u hoelang het gebruikelijk is om na het invullen van de aangfite voor een overledene in dit huidige jaar er een aanslag binnenkomt? Mijn moeder is 27 januari 2013 overleden en de ingevulde aangifte is door mij 6 augustus aangetekend verstuurd. Met zei mij dat wellicht de aanslag over 2013 pas in mei 2014 aan ons verstuurd wordt. Is dit gebruikelijk?
Hartelijke groet, Anne-Marie Engelshove. Reactie infoteur, 27-08-2013
Beste Anne-Marie Engelshove,
Bij een papieren aangifte inkomstenbelasting voor een overledene duurt het enkele weken voordat u een voorlopige aanslag van de belastingdienst krijgt. Ik denk dat dat in dit geval eind september 2013 wordt. De definitieve belastingaanslag volgt dan in 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Baas, 23-07-2013 19:01 #62
Ik heb sinds 20 april kinderopvangtoeslag aangevraagd voor mijn dochter om die naar de gastouder te brengen als ik werk. ik krijg deze toeslag niet uitbetaald de belastingdienst weigert dit wegens een vordering en moet mijn kinderopvang uit eigen zak betalen. er is een wijziging in mijn inkomen geweest en nu zou ik recht hebben op 1233 euro per jaar ipv 2158 per jaar. ik heb vanaf april geen kinderopvang gestort gekregen, maar moet wel 924 euro terug betalen voor iest wat nooit gestort is. Hoe kan het nu zo zijn dat ik 924 euro terug moet betalen terwijl ik nooit geen cent kinderopvangtoeslag heb ontvangen, ze weigeren namelijk dit uit te betalen maar kan mijn oppas niet meer betalen. de belastingdienst noemt ook iedere keer andere bedragen. wat kan ik hieraan doen. klachten en bezwaarschriften doen ze helaas niks mee luid de ervaring Reactie infoteur, 24-07-2013
Beste R. Baas,
Als ik het goed begrijp is er een andere belastingvordering waarmee uw toeslag wordt verrekend. Zodra dat gebeurd is, zult u uw toeslag ontvangen. Dat er steeds andere bedragen worden genoemd is wel raar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eva, 04-07-2013 20:23 #61
Mijn vader is eind december 2012 overleden. Het contact verliep al jaren niet soepel, maar heb toch besloten om als enig erfgenaam alles net af te handelen. Er moest ook nog belastingaangifte gedaan worden over 2012, omdat ik nog niet alle gegevens binnen had, heb ik uitstel gekregen. Mijn vader was 67 en had een pensioenuitkering. Gisteren kreeg ik een brief van de belastingdienst dat mijn vader over 2010 verkeerde aangifte heeft gedaan en of ik contact wilde opnemen. Dit heb ik geprobeerd, maar de betreffende persoon was helaas niet aanwezig en ik kan pas maandag weer contact opnemen hierover. Na lang zoeken heb ik de aangifte gevonden over 2010 en 2011. Mijn vader deed de aangifte blijkbaar schriftelijk en heb kopieën gevonden. Hij blijkt bij heffingskorting voor 65-plussers op de vraag 36 of hij recht had op AOW-uitkering voor alleenstaanden ja ingevuld. En bij vraag 36a voldoet u aan de voorwaarden voor alleenstaandenouderenkorting ook het vakje heeft aangekruist. Ditzelfde is ook gebeurd in 2011. Ik moest zelf ook goed kijken, want ik zou misschien ook dezelfde fout hebben gemaakt. Ik ben ouder dan 27 en was niet woonachtig bij mij vader, dus hij had dan ook geen recht op die alleenstaandenouderenkorting. Mijn vraag is echter kan ik voor voorgaande aangiftes vd belasting van mijn vader aansprakelijk gehouden worden. Over 2012 begrijp ik dat, omdat ik in principe door alles af te handelen, de erfenis heb aanvaard. Over 2012 zit ik al met een rest schuld van ruim 1100,- euro en dan komen er over de jaren 2010 en 2011 ook nog ruim 850,- euro bij.
Bij voorbaat Dank, Eva Reactie infoteur, 05-07-2013
Beste Eva,
1. Er zijn twee heffingskortingen die qua naam veel op elkaar lijken: de alleenstaande ouderenkorting en de alleenstaande ouderkorting. Als uw vader alleen was, had hij wel recht op de alleenstaande ouderenkorting:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/29573-belastingdienst-de-heffingskortingen-in-2012-en-2013.html

2. Helaas is een belastingschuld van een overledene voor rekening van de erfgenamen. Dat is natuurlijk een forse tegenvaller, maar hierover is vaak nog wel een betalingsregeling met de belastingdienst af te sluiten.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carolien, 18-06-2013 23:33 #60
Wij hebben afgelopen maand de definitieve berekening van kinderopvangtoeslag 2007 en 2008 gehad. Die van 2007 klopte niet wat betreft de uren (daar hebben wij bezwaar tegen gemaakt), maar wel dat wij een fors bedrag terug moeten betalen. Twee vragen:
De accountant heeft destijds een wijziging doorgegeven die nooit is verwerkt 1: wie treft hier schuld? en we zijn inmiddels zoveel jaren verder (ruim 6 jaar) 2: kan de belastingdienst dit nog wel claimen? Reactie infoteur, 19-06-2013
Beste Carolien,
1. Wat het doorgeven van de nieuwe gegevens betreft, geldt in de regel dat als de belastingdienst dit aantoonbaar wist, de belastingdienst fout zit. Maar de kinderopvangtoeslag is een voorschot tot de definitieve afrekening en ook uw accountant had nog een keer aan de bel kunnen trekken.
2. Voor de terugvordering geldt een verjaringstermijn van vijf jaar na afloop van het betreffende jaar. Deze periode wordt langer als er uitstel is van het doen van belastingaangifte of als niet tijdig alle definitieve gegevens van de aanvrager bij de belastingdienst bekend zijn:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/115454-definitieve-berekening-toeslagen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen van Dieren, 04-06-2013 21:58 #59
Ik heb deze week een definitieve berekening huurtoeslag ontvangen over het berekeningsjaar 2008. Geldt de 5 jaar termijn waarbinnen de belastingdienst mag herzien nu vanaf het berekeningsjaar (2008) of gaat die pas in na de definitieve berekening. Oftewel mag de belastingdienst deze definitieve berekening huurtoeslag 2008 nog herzien tot en met het jaar 2018 (10 jaar na het berekeningsjaar vind ik persoonlijk een beetje absurd)
Vriendelijke Dank,
Marleen Reactie infoteur, 05-06-2013
Beste Marleen van Dieren,
De vijf jaren gaan in na afloop van het jaar waarover de toeslag is aangevraagd en kan worden verlengd als u na afloop van het toeslagjaar over betreffend jaar uw toeslag aanvraagt of als uw inkomensgegevens verlaat zijn. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een uitstel van de aangifte inkomstenbelasting:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor, 12-05-2013 09:35 #58
Heb over de jaren 2009.2010.2011 nog geen def aanslag gehad. Waarschijnlijk i.v.m verkoop woning.
vraag. hoe lang moet ik erop wachten? Reactie infoteur, 12-05-2013
Beste Cor,
De belastingdienst mag daar maximaal drie jaar over doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaatje, 07-05-2013 14:41 #57
Vandaag mocht ik een brief van de belastingdienst ontvangen dat bij de aangifte van 2010 iets niet klopt. Namelijk is er doorgegeven door onze boekhouder dat er in dat jaar € 2950 aan loonbelasting is ingehouden, terwijl dit in werkelijkheid maar € 450 bedroeg, met als gevolg dat wij over dat jaar waarschijnlijk teveel terug hebben ontvangen.
Wat zou ongeveer de hoogte van het bedrag kunnen zijn wat we straks terug moeten gaan betalen?, is dit het volledige verschil? Reactie infoteur, 07-05-2013
Beste Kaatje,
Als de rest van de belastingaangifte klopt, moet 2500 euro worden terugbetaald plus heffingsrente:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/4029-verdien-aan-de-belastingdienst-heffingsrente.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Max, 10-04-2013 09:02 #56
Hallo, ik heb belastingaangifte gedaan voor het jaar 2012 ik heb bij verschillende werkgevers gewerkt en heb alles netjes in gevuld.nu heb ik dit jaar nog wel op school gezeten en studie financieringen gehad maar zodra ik veel ging verdienen heb ik dit uit gezet. Nu heb ik in mij aangifte de fout gemaakt dat ik heb ingevuld dat ik geen studie financiering heb gehad. Moet ik dit nog veranderen en maakt dit uit voor het bedrag wat ik terug krijg? Ik heb het met DigiD ondertekend. En als ik dit moet veranderen hoe moet dat dan? Met vriendelijke groet max Koetsenruijter Reactie infoteur, 10-04-2013
Hallo Max,
Het invullen van de studiefinanciering maakt alleen wat uit als u ook de aftrekpost voor een studie opvoert, anders niet. Studiefinanciering is geen inkomen waarover belasting moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joost, 09-04-2013 20:55 #55
Ik heb als erfgenaam de aangifte inkomstenbelasting 2010 gedaan voor mijn overleden vader. De aangifte is schriftelijk gedaan (heb er kopieën van), maar nu is de belastingdienst zelf vergeten om in de eerste voorlopige aanslag alle door mij vermelde inkomens (pensioenen) te verwerken. Nu krijgen wij -medio 2013- als erfgenamen onverwacht alsnog een naheffing, doordat de belastingdienst zelf vergeten is om de door mij verstrekte gegevens goed te verwerken. Kan dit zo maar of kan ik hier nog iets tegen doen. Reactie infoteur, 09-04-2013
Beste Joost,
Als de belastingaanslag nog niet definitief was, kan dit nog. Anders kan dit alleen als er sprake is van een nieuw feit. Een eventuele boete is niet terecht, omdat u niets te verwijten is:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/108892-navordering-en-naheffing-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Isa, 31-03-2013 18:18 #54
Hallo,

Ik heb in 2010/2011 een bbz uitkering (lening voor levensonderhoud) van de sociale dienst ontvangen om een eigen bedrijf te kunnen starten. Pas in 2012 werd de lening administratief omgezet in een uitkering, want vanwege de economie had ik niet zoveel succes met het bedrijf. Nu heb ik door de administratie van de sociale dienst heel andere bedragen op mijn jaaropgaven staan als dat ik daadwerkelijk toentertijd heb ontvangen. Als ik deze bedragen nu bij de IB zou corrigeren (dus voor 2010 en 2011 en 2012), dan zou ik veel meer geld terug kunnen krijgen als nu het geval was. Vraag is of ik dat mag doen? En dan heb ik het niet over middelen, maar over mijn daadwerkelijke inkomsten en de inkomstenbelasting over de afgelopen 3 jaar van MIJN administratie. Administratief heeft de sociale dienst namelijk nu alles verrekent, maar hierdoor kan ik in 2012 nu ook nog problemen met de afd. toeslagen krijgen omdat ik ineens in een jaar op papier veel meer geld kreeg, dan het in werkelijk was. De correctie op eerder gemaakte aangiftes zou dus op alle fronten veel goeds doen. Mag ik bij de belastingdienst met terugwerkende kracht om een ambtelijke afdoening vragen, als ik alle bewijzen opstuur?
Mvg, Isa Reactie infoteur, 01-04-2013
Beste Isa,
Als u denkt dat de gegevens die eerder waren ingevuld niet juist waren, kunt u om een correctie van uw belastingaangifte vragen tot vijf jaren terug. Motiveer waarom u om een correctie vraagt en stuur een kopie van (een deel van) de nieuwe stukken mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Post, 14-03-2013 19:11 #53
Over 2011 heb ik de belastingopgave niet goed ingevuld. Ik had gezamenlijk met mijn vrouw aangifte moeten doen zij heeft een klein pensioen. Ik ontdek nu dit jaar als ik ook over 2011 een gezamenlijke opgave doe dat wij dan ongeveer € 600, meer terug hadden moeten krijgen. Kan ik alsnog een nieuw aangifte over 2011 opsturen. De def, afrek. over 2011 is al afgerekend.
met groet,
Henk Reactie infoteur, 15-03-2013
Beste H. Post,
Als er een definitieve belastingaanslag is afgerekend, kunt u schriftelijk een verzoek indienen bij de belastingdienst om met de gemaakte fout alsnog rekening te houden. Motiveer uw geschatte teruggave na de correctie en vraag om een ambtelijke afdoening (dit is wat anders dan bezwaar maken, want die termijn is voorbij).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leonie, 04-03-2013 22:12 #52
Goede avond,
Ik heb net de aangifte ingevuld en opgestuurd met behulp van DigiD. Waar kan ik zien hoeveel ik zou moeten betalen/terug krijg?

Alvast bedankt.
Leonie Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Leonie,
In een apart scherm (berekening aanslag) kunt u zien hoeveel de aanslag bedraagt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 26-02-2013 12:41 #51
L.S.
Nu de aangifte van 2012 eraan gaat komen, heb ik mij verdiept in mijn aangifte van voorgaande jaren. Nu is het zo dat ik, sinds mijn achttiende verjaardag (2010) een spaarrekening op mijn naam heb gekregen met daarop net voldoende om boven de grens in Box 3: Bank- en spaartegoeden te komen. Dit is echter niet aangegeven op de aanslagen van 2010 en 2011. Daarom is de definitieve aanslag niet correct.
Kan ik deze definitieve aanslag nog wijzigen?
Mvgr. Reactie infoteur, 26-02-2013
Beste Nick,
Dat kan door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de belastingdienst. U zult dan wel belasting moeten bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Bremer, 12-02-2013 00:32 #50
Hallo,
Mijn vader is in 2010 overleden en heeft in 2009 de inkomstenbelasting verkeerd ingevuld.
Nu krijgt mijn moeder in 2012/2013 een aanslag van de belasting die aangeeft dat er te weinig is betaald. Uiteraard klopt dit niet. Ik (haar zoon) heb bij verschillende mensen na gevraagd of dit kan. Natuurlijk is er wat fout gegaan. Nu is het zo dat ik geen grip meer heb op deze zaak wat betreft de belasting. Hoe kan ik een belasting inspecteur inschakelen om dit op te lossen? Het zijn geen misselijke bedragen. Ben er ook al achter dat twee dingen verkeerd om zijn ingevuld des tijds. Heb ook geprobeerd om bezwaar te maken maar wordt afgewezen. De belastingdienst ziet toch ook wel dat dit niet kan, logische wijs. Nu heeft mijn moeder een WAO en betaalt de belasting die niet klopt van 2009 en houdt 20 euro per maand over om van te leven. Hallo hoe maak je iemand kapot?
Gr Michel. Reactie infoteur, 14-03-2013
Hallo M. Bremer,
Als u iemand van het belastingkantoor waar de aangifte in behandeling is, wilt spreken, kunt u via de belastingtelefoon een afspraak maken. U wordt dan teruggebeld. Overigens heeft uw moeder wel recht op de beslagvrije voet, en mag niet bijna alles worden ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 11-02-2013 12:55 #49
Beste, Heb een brief gekregen dat mijn aangifte van het jaar 2010 niet correct is ingevuld door de belastingdienst zelf, nu hebben ze mijn loonheffing verhoogd. Betekent dit dat ik moet gaan terug betalen? En kan ik dit op een of andere manier nog aanvechten? gr. Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste Danny,
De belastingdienst houdt de belastingplichtige altijd verantwoordelijk voor de juistheid van de belastingaangifte. Wat u wel moet doen is de nieuwe opgave vergelijken met uw eigen inzichten en gegevens. Wijken die af, dan kunt u binnen zes weken bezwaar aantekenen. Meer loonheffing tot slot zal in de meeste gevallen betekenen dat u belasting moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mario, 18-12-2012 20:24 #48
Nou moet ik 1400 euro betalen (definitieve aanslag) omdat ik over 2011 niet volledig aangifte heb gedaan dus tot oktober (daarna ben ik van werkgever veranderd). Kan ik dit nog recht zetten met evt een bezwaar? Reactie infoteur, 19-12-2012
Beste Mario,
U kunt zeker bezwaar maken. Geef daarbij bijvoorbeeld (indien van toepassing) aan dat het u door de drukte helemaal ontschoten is en het helemaal niet uw bedoeling was. Of een andere reden natuurlijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 13-12-2012 19:57 #47
Nou ik heb ook iets. Ik heb een bedrag van 2300 euro moeten betalen voor het jaartal 2006 gek he en als ik om de gegevens vraag hoe ze aan dat bedrag komen weten ze op eens niks. Ik weet wel waarom, ik hoor 6 jaar niks maar ze kunnen me wel aanslaan voor en voor inkomstenbelasting 2006 omdat ik geen aangifte heb gedaan en als ik vraag mag ik nu dan aangifte doen zeggen ze heel sorry dat kan niet meer want je kan maar 5 jaar terug! Reactie infoteur, 14-12-2012
Beste Sander,
Als u geen belastingaangifte hebt gedaan terwijl dat wel had gemoeten, kunt u in de boetesfeer terecht komen. Meestal is bezwaar maken nog wel mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Amanda, 10-12-2012 12:10 #46
Hallo,

Mijn vriend heeft dit jaar zijn aangifte inkomstenbelasting over 2010 ingediend. Hij had in dat jaar een bijstandsuitkering en 2 werkgevers. Hij heeft een bedrag teruggekregen maar nu blijkt bij de definitieve aanslag die die pas heeft ontvangen dat hij de gegevens van zijn uitkering in de verkeerde rubriek heeft ingevuld waardoor die dat bedrag dus onterecht heeft teruggekregen volgens de belastingdienst, het ging om arbeidskorting geloof ik. Kan hij hier bezwaar tegen maken? Reactie infoteur, 10-12-2012
Hallo Amanda,
1. De arbeidskorting is een heffingskorting waarop hij recht heeft als hij werkt. Deze arbeidskorting loopt voor een deel op met de hoogte van het arbeidsinkomen. Als een uitkering onder de rubriek inkomen uit werk is gezet (arbeidsinkomen), kan het zijn dat hij teveel belasting heeft teruggekregen. Als dat zo is, heeft het weinig zin om bezwaar te maken:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/67443-arbeidskorting-2012-en-2011-hoogte-en-voorwaarden.html

2. Wellicht bestaat wel de mogelijkheid om het bedrag gespreid terug te betalen via een betalingsregeling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart, 04-12-2012 15:50 #45
In 2009 hebben wij een levensverzekering afgekocht. Een deel kregen we uitgekeerd, een ander deel is als loonheffing ingehouden. Dit (loon + loonheffing) hadden wij door moeten geven aan de belastingdienst. We hebben dat toen niet gedaan. Is er nog de mogelijkheid dit alsnog te doen (2012), bijvoorbeeld bij de jaaropgave van dit jaar? Reactie infoteur, 04-12-2012
Beste Bart,
Zowel het loon als de loonheffing horen bij de aangifte inkomstenbelasting 2009 en niet 2012. U zou voor 2009 om een ambtelijke correctie kunnen vragen bij de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard de Geus, 18-11-2012 02:55 #44
Geachte,
Ik kwam er recentelijk achter dat ik door verhuizing gebruik had kunnen maken van het verhuiskosten-forfait. Het gaat om 2010. Ik ben dat jaar twee maal achter mijn werk aan verhuisd. Ik heb over 2010 nog geen definitieve aanslag gehad. Kan ik alsnog gebruik van maken van de regeling? Hoe ga ik te werk?
Met vriendelijke groet,
Richard Reactie infoteur, 18-11-2012
Beste Richard de Geus,
Als er nog geen definitieve aanslag is, hebt u twee mogelijkheden: u doet opnieuw belastingaangifte voor 2010 of u schrijft een briefje aan de belastingdienst met het verzoek om alsnog met de per ongeluk vergeten verhuiskosten rekening te houden. Motiveer daarbij uw verzoek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boen, 15-11-2012 13:27 #43
Ik heb begrepen dat ik vijf jaar de tijd om nieuwe herziene belastingaanslagen alsnog ambtshalve bij te stellen. Nu is 2012. Betekent dit dat ik nog belastingaanslag van 2007 of van 2008 te herzien? Als ik wil wachten tot begin 2013, tot welk jaar kan ik nog herziene belastingaangifte dan sturen naar de belastingdienst? Vriendelijk dank en groeten. Reactie infoteur, 15-11-2012
Beste Boen,
Een ambtshalve bijstelling van uw belastingaanslag is nog mogelijk als u daarom uiterlijk binnen vijf jaar vraagt (eind 2012). Ik zou met het jaar 2007 dus niet wachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. V. P., 03-11-2012 23:51 #42
Mijn dochter heeft onlangs een behoorlijke aanslag gekregen over in 2010 teveel ontvangen kindgebonden budget. het bedrag is berekend over een geschat inkomen over dat jaar, dat overigens veel te hoog is, en nu blijkt dat haar ex-partner, waarmee ze toen samen woonde (zonder enige vorm van contract) en waar ze wel fiscaal partner mee was, over dat jaar geen aangifte IB heeft gedaan. ze had in 2010 geen inkomsten van haar zelf en mijn vraag is nu: kan ze alsnog voor haar zelf een aangifte 2010 invullen met haar gegevens? Reactie infoteur, 04-11-2012
Beste J. V. P.,
1. Bij de aanslag zal ook een termijn zijn aangegeven waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt. Maak van die mogelijkheid gebruik en vraag om uitstel van betaling.
2. Ja, uw dochter kan over 2010 nog belastingaangifte doen met haar gegevens daarin.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. van den Heuvel, 01-11-2012 05:13 #41
Geachte heer/mevrouw,
Een kennis heeft haar aangifte inkomstenbelasting jaarlijks door een accountantskantoor in laten vullen. Nu blijkt dat zij jaarlijks recht had op zorgtoeslag. Deze werd door het accountantskantoor echter nooit voor haar aangevraagd. Bestaat er een soort harheidsclausule waardoor zij alsnog zorgtoeslag over de voorgaande jaren kan aanvragen? Reactie infoteur, 01-11-2012
Beste A. van den Heuvel,
U kunt alleen zorgtoeslag over een eerder jaar aanvragen als voor dat jaar door de belastingdienst uitstel van belastingaangifte is verleend en de periode van uitstel nog niet voorbij is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kpo, 09-09-2012 15:47 #40
Mijn dochter (en ik ook) hebben vergeten zorgtoeslag voor haar aan te vragen toen ze 18 werd. Ik zou vanaf juni 2010 tot nu toe nog moeten ontvangen van de belastingdienst.Voor dit jaar heb ik het inmiddels aangevraagd bij de BD, maar hoe kan ik het nog terugkrijgen van 2011 en half 2010?
Volgende vraag:kan ik voor mijn inwonende dochter die nog een schoolopleiding volgt de uitgave van levensonderhoud aftrekken (max. 700 euro per kwartaal) ondanks dat ik een studiefinaciering van 225, = per kwartaal voor haar krijg? Kan is dus 475, = per kwartaal als aftrekpost opvoeren?
Indien dit niet mogelijk is kan ik dan niet beter stoppen met de studiefinaciering (900, = p/jr) en proviteren van de minimale belastingaftrekpost van 2800, = p/jr.?
Ik hoor u graag terug,

m.vr.gr.

KPO Reactie infoteur, 09-09-2012
Beste Kpo,
1. Bij de zorgtoeslag is het zo dat u voor 2011 en 2010 geen toeslag meer kunt aanvragen, als u niet uitstel hebt gehad van uw aangifte inkomstenbelasting.
2. Als uw dochter studiefinanciering krijgt of recht heeft op studiefinanciering, is er helaas geen aftrekpost levensonderhoud toegestaan:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/77903-aftrek-levensonderhoud-kind-2012-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 25-07-2012 22:25 #39
Vanuit de Kbo vul ik voor een aantal mensen belastingaangiften in.
ik heb sinds kort te maken met aanslagen vanuit Duitsland, die met ingang van het jaar 2005 aan inwoners van Nederland over Duitse pensioenen worden opgelegd.
Tot 2005 behoorden deze inkomsten (Duitse Rente) in Nederland te worden aangegeven. Vanaf 2005 is men over dit pensioen in Duitsland belastingplichtig. In de gevallen, die ik ken, is ten onrechte ook over 2005 en volgende jaren het Duitse pensioen in Nederland aangegeven. Verzuimd is toen om dit als buitenlands inkomen aan te merken ( ter voorkoming van dubbele belasting).
Nu speelt het probleem van de van de verjaringstermijn. Over 2005 en 2006 kan bij de Belastingdienst in Nederland de ten onrechte betaalde belasting niet meer worden terug gevraagd. De aanslagen uit Duitsland liggen gemiddeld hoger dan die destijds uit Nederland.
Kan in dit geval een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan zodat niet dubbel belasting behoeft te worden betaald? Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Chris,
1. De hardheidsclausule geeft de mogelijkheid om van de wet af te wijken als uitvoering van de wet leidt tot uitzonderlijk harde gevolgen die bij het opstellen van de wet niet door de wetgever werden voorzien of bedoeld.
2. Het punt hier lijkt me niet de ondeugdelijkheid van de wet, maar het feit dat de belastingplichtige bij de belastingaangifte deze post ter voorkoming van een dubbele heffing is vergeten aan te kruisen.
3. Dat neemt niet weg dat u het altijd kunt proberen: niet geschoten is altijd mis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maestro, 14-07-2012 19:51 #38
Ik ben leerkracht en heb het afgelopen jaar muzieklessen gevolgd om in mijn klas meer met muziek te doen. Ben dit overigens vergeten op te geven. Gaat om zo'n 1000 euro. Kan dit als scholingskosten opgegeven worden? Is het mogelijk dit met terugwerkende kracht te doen voor 2011? Had begrepen dat mensen die kosten op zich nemen om zich binnen hun beroep verder ontwikkelen dit geld gedeeltelijk terug kunnen krijgen van de belastingdienst. Reactie infoteur, 15-07-2012
Beste Maestro,
Zolang u nog geen definitieve aanslag inkomstenbelasting voor 2011 hebt gekregen, kunt u een nieuwe aangifte inkomstenbelasting doen waarin u wel met de aftrekpost studiekosten rekening houdt (let op de drempel van 500 euro). In andere gevallen stuurt u een briefje naar de belastingdienst met een verzoek tot correctie in verband met deze vergeten aftrekpost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ken, 29-06-2012 16:43 #37
Hoi,

Ik heb vorig jaar een moto scooter (125cc) gekocht voor naar het werk te rijden en files te vermijden, in elke winkel zeiden dat ik deze kon aftrekken van mijn belastingen.
Het bedrag dat ik deze betaald heb is 3500 euro. Mag ik deze ineens aftrekken bij andere beroepskosten?
Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 30-06-2012
Beste Ken,
Hoe en wat hangt er van af of u werknemer bent of dat het bedrijf van u is. Als u werknemer bent, is een onkostenvergoeding mogelijk van maximaal 19 cent per kilometer. Als u ondernemer bent, zijn de kosten aftrekbaar als bedrijfsmiddelen (afschrijven, zakelijke kosten) en kunt u de btw terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tima, 28-06-2012 21:31 #36
Beste, ik ben vandaag mijn belastingen gaan invullen en wat blijkt dat ik 1000 euro moet terug geven, toen ik vroeg hoe dat komt, omdat ik huisvrouw ben en niet zoveel inkomen beschik, zei de vrouw dat het door mrn zieknfonds komt, ik ben in januari 2011 bevallen. Maar ik had tijdens mijn 15weken zwangerschapsverlof geen uitkering ontvangen omdat ik nooit 1 jaar aan een stuk heb gewerkt en ook niet over een diploma beschik. Hoe kan ik dit nu rechtzetten? Reactie infoteur, 29-06-2012
Beste Tima,
1. Het lijkt me sterk dat dat door het ziekenfonds komt of het moet zo zijn dat de maandelijkse teruggaaf te hoog was.
2. Weet u zeker dat u niet voor een zwangerschapsuitkering in aanmerking kwam?:

http://www.mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/75660-zwangerschapsuitkering-en-bevallingsuitkering-wazo-en-zez.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ramon Sibyl, 22-06-2012 10:31 #35
Hallo, we hebben gisteren onze belastingaangifte gedaan (mijn vriend en ik appart) en we hebben genoteerd dat men wettelijk samenwondend zijn, maar we zijn feitelijk samenwondend, dus zijn we gemist is dat een probleem? er zou normaal gezien moeten geschreven zijn dat mijn vriend ongehuwd is en ik uit het echt gescheiden. hoe kan ik die fout rechttrekken? of doet de computer dit zelf?
alvast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 22-06-2012
Beste Ramon Sibyl,
1. Als u bedoelt dat jullie samenwonen zonder notarieel samenlevingscontract, zijn jullie geen fiscale partners. In dat geval moet er op de aangifte ook niet staan dat jullie samenwonen. Bij het aanvragen van een toeslag kan samenwonen weer wel van belang zijn voor de bepaling van het toetsingsinkomen.
2. Als er fouten staan in de digitale aangifte, kunt u die zelf veranderen. U kunt een wijziging ook doorgeven aan de belastingtelefoon en daar vragen waarom jullie als samenwonend staan geregistreerd. De belastingdienst gaat bij de verwerking van de belastingaangifte in eerste instantie uit van de opgave in de belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fred, 14-06-2012 17:18 #34
Hoi,
Ik heb per 2007 een verrekenbaar verlies dat via een definitieve aanslag is bevestigd. Hierop hebben voor het jaar 2006 en 2007 verrekening plaatsgevonden.In 2009 heeft er weer een verrekening plaatsgevonden. Echter er blijft nog steeds een verrekenbaar bedrag staan. Voor 2010 heb ik hiervan nog geen verrekening ontvangen. Wel een voorlopige aanslag gekregen waar de verrekening nog niet heeft plaatsgevonden. Hoe lang kan de belastingdienst hierover doen voordat de definitieve aanslag wordt opgelegd. Vooral gezien het feit dat het verrekenbaar verlies is vastgesteld per 2007. Reactie infoteur, 15-06-2012
Hoi Fred,
De Belastingdienst moet uw aangifte binnen uiterlijk 3 jaar verwerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 04-06-2012 10:09 #33
Hoi,

Vorig jaar ben ik mijn lifeplan vergeten in te vullen. Is het mogelijk om dit nu nog te doen? Voor dit jaar heb ik het wel ingevuld. Reactie infoteur, 04-06-2012
Hoi Joke,
Voor vorig jaar kunt u gewoon een verzoek indienen bij de belastingdienst om wel met uw lifeplan rekening te houden. Als de belastingaanslag nog niet definitief is, kunt u een nieuwe belastingaangifte doen met daarin wel het lifeplan opgenomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 03-06-2012 13:02 #32
Mijn moeder heeft een belastingaanslag ontvangen over het jaar 2010. Zij ontving in dat jaar huursubsidie en ik woonde in de eerste twee maanden nog thuis. In deze periode had ik een bijbaan (2/3 dagen in de week), waarmee ik ongeveer 600 euro per maand verdiende. In februari van dat jaar heb ik een vaste baan gekregen en in maart (toen ik eindelijk woonruimte had gevonden) ben ik uitgeschreven bij mijn moeder. In de belastingaanslag staat dat zij nu 700 euro aan te veel ontvangen huursubsidie terug moet betalen. Dit omdat mijn verzamelinkomen over dat jaar gezien hoger lag dan het toegestane aantal. Nu vraag ik mij af of dit wel op de juiste manier is berekend aangezien ik slechts 1 maand thuis ingeschreven stond toen ik loon van mijn nieuwe werkgever ontving en de aanslag mijn gehele verzamelinkomen over 2010 heeft meegerekend. Dus ook de 10! maanden waarin ik niet meer op het adres van mijn moeder was ingeschreven. Reactie infoteur, 03-06-2012
Beste Peter,
Twee dingen gaan hier denk ik niet goed gegaan en dus moet uw moeder bezwaar maken:
1. Als een ouder met een kind samenwoont, is een kind geen toeslagpartner als jullie geen samenlevingscontract hebben gesloten;
2. Uw jaarinkomen is veel lager, namelijk het inkomen tot uw moment van vertrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eu, 18-05-2012 11:10 #31
Beste, Bij het invullen van mijn belastingformulier over 2011 kwam ik er achter dat ik nogal wat fouten heb gemaakt in mijn aangifte over 2010. Mijn aangifte over 2010 is inmiddels wel defintief vastgesteld. Ik ben een tweetal bedragen vergeten op te geven, het gaat om ongeveer 15.000 euro. De fouten zijn ontstaan door verkeerd te plakken en te knippen uit aangifte 2009 & verandering van bank. Wat kan ik het beste doen: belastingdienst informeren of afwachten? Mvrgr, Eu Reactie infoteur, 18-05-2012
Beste Eu,
U kunt het beste een brief schrijven naar uw regiokantoor van de belastingdienst en vragen om uw belasting aanslag 2010 in verband met de vergeten aftrekposten naar beneden bij te stellen. Motiveer uw aftrek en geef daarbij duidelijk aan waarom het gaat (aftrekpost, bedrag). Vermeld daarbij uw naam, datum, woonplaats, bsn nummer en het belastingaanslagnummer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Schrama, 01-05-2012 20:02 #30
Kan ik een aanslag van 2006 in 2012 nog corrigeren?

Oftewel is het 5 jaar na 2006 of
is het 5 jaar na de definitieve aanslag 2006 welke ik in 2007 heb ontvangen? Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste G. Schrama,
Als er geen belastingaangifte is gedaan, kan men 5 jaren teruggaan en nu alsnog de belastingaangifte 2007 doen. Als er zoals bij u wel aangifte is gedaan, geldt de verjaring vijf jaar na de definitieve belastingaanslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 18-04-2012 16:49 #29
Hallo,

ik heb vorig jaar een studie gevolgd en begrepen dat ik dit terug kan krijgen van de BD maar de factuur staat op 2010… Nu is mijn vraag kan ik een correctie uitvoeren voor 2010 zodat ik als nog mijn geld terug kan krijgen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 18-04-2012
Hallo Linda,
U kunt de studiekosten aftrekken in het jaar dat ze betaald zijn. Voor 2011 door een nieuwe aangifte in te sturen, voor 2010 door bij de belastingdienst een correctie aan te vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 03-04-2012 12:14 #28
Hallo, Bij het invullen van de aangifte van de belasting 2011 moet je op een gegeven moment een verdeling maken die je in je eigen voordeel zo gunstig mogelijk kan invullen.
Als extra controle heb ik ook nog even gekeken in de aangifte 2009 en 2010. Hieruit bleek dat ik de verdeling in 2010 (in mijn nadeel) nogal verkeerd heb ingevuld. Kan ik dit nog herzien? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 03-04-2012
Hallo Marc,
Waarschijnlijk hebt u voor 2010 al een definitieve aanslag gekregen. In dat geval schrijft u een briefje naar de belastingdienst in uw regio en vraagt gemotiveerd een correctie op de eerdere belastingaangifte, omdat u een fout hebt gemaakt. De belastingdienst hoeft de gevraagde correctie niet te honoreren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liza, 31-03-2012 10:43 #27
Hallo,
Ik heb een paar weken geleden ook belastingaangifte gedaan. Nu ben ik een aantal donatie`s vergeten op te geven. Kan ik die alsnog nasturen? En zo ja, via welke weg kan ik dat het beste doen?

Alvast bedankt,

Mvg,

Liza Reactie infoteur, 31-03-2012
Hallo Liza,
Als u wilt dat de giften worden meegenomen, kunt u opnieuw belastingaangifte doen. Digitaal gaat dat waarschijnlijk het snelste en de laatste aangifte telt. U kunt ook wachten tot de belastingaanslag en dan bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manni de Vos, 23-03-2012 16:32 #26
Ik ontvang sinds 1990 een weduwenrente vanuit Duitsland. Heb AOW vanaf dec.2006.
Mijn partner waarmee ik samenwoon heeft vanaf nov. 2007 geen inkomsten en derhalve ontvang ik een 100% toeslag AOW. Nu krijg ik vanuit Duitsland de mededeling dat ik vanaf maart 2012 gekort wordt op mijn weduwenuitkering en dat ik vanaf juli 2008 het teveel ontvangen moet terugbetalen. Duitse weduwenrente werd eerst verzorgd door Bureau Duitse Zaken in Nijmegen, later door de Sociale Verzekeringsbank. Deze instanties waren uiteraard op de hoogte van mijn AOW toeslag. Vanaf 2010 komt de uitkering rechtstreeks vanuit Duitsland. Mijn vraag, worden de inkomensgegevens niet aan Duitsland doorgegeven? Zo ja, kan ik dan bezwaar in Duitsland maken dat men vanaf juli 2008 niets met deze gegevens heeft gedaan? en daar 44 maanden mee wacht. Als het toch klopt en ik aan Duitsland terug moet betalen, het gaat in totaal om ruim 8.000 euro, dan kloppen mijn belastingaangiftes over 2008, 2009, 2010 en 2011 niet, aangezien mijn loonopgaves dan te hoog zijn. De aanslagen Zorgtoeslag en de door mijzelf te betalen inkomensafhankelijke premie zorgverzekering kloppen dan ook niet meer. Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Manni de Vos,
1. Kennelijk zijn uw gegevens laat doorgegeven of is er niets mee gedaan. Verjaring treedt op na vijf jaar.
2. Ik weet niet of u zelf nog extra gegevens had moeten doorgeven sinds juli 2008.
3. Als de terugbetaling terecht is, kunt u voor die jaren een correctie vragen bij de belastingdienst:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dorus Arts, 12-03-2012 20:28 #25
Ik heb in 2009 en 2010 een fout gemaakt in mijn belastingaangifte waardoor ik teveel belasting betaalde. Voor 2010 kreeg ik een verrekening waarbij de belastingdienst mij zelf aangaf: "je hoeft geen belasting te betalen". Nu blijkt dat - had ik mijn aangifte goed ingevuld - ik geld terug had gekregen.

Eigen stomme schuld, maar kan ik de teveel betaalde belasting nog terugvorderen? Reactie infoteur, 12-03-2012
Beste Dorus Arts,
Als de belastingaanslag definitief is, kunt u niet terugvorderen maar wel een schriftelijk verzoek bij de belastingdienst indienen voor de teruggave.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 11-03-2012 13:21 #24
Ik kom er net achter dat ik al jaren mijn verkeerde loon opgeef, loon/loonheffing ipv loon zorgverzekeringswet. Heb het nu goed ingevuld. Kan ik hier nog iets mee mbt eerdere jaren? Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Mariska,
1. Voor box 1 (werk en woning) is het de post loon/loonheffing. Als het gaat om inkomen waarvoor nog geen IB/PVV en iab/ZVW is afgedragen, kunt u het bedrag loon zorgverzekeringswet gebruiken.
2. Voor eerdere jaren kunt u altijd nog een fout herstellen als u dat wilt:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frederique, 28-02-2012 13:41 #23
Ik blijk recht te hebben gehad op zorgtoeslag in 2010. Maar ik heb al (een lange tijd geleden) een definieve aanslag hiervoor ontvangen. Kan ik dit nog met terugwerkende kracht terugkrijgen, en zo ja; hoe pak ik dit aan? Middels een bezwaarschrift/ formulier of brief? Reactie infoteur, 28-02-2012
Beste Frederique,
U kunt alleen over 2010 nog een toeslag aanvragen als u voldoende uitstel van belastingaangifte hebt gehad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene, 24-02-2012 21:10 #22
Ik heb nog steeds geen definitieve of voorlopige berekening kinderopvangtoeslag 2009 en 2010 gehad. (2011 is logisch). Kan het twee jaar achter elkaar fout zijn gegaan? Moet ik van beide jaren opnieuw doorgeven en hoe dan? Of gewoon afwachten? Reactie infoteur, 25-02-2012
Beste Irene,
Als u uw kinderopvangtoeslag wel hebt ontvangen, heeft het geen zin dat u zich opnieuw opgeeft. Wel kunt u bellen om te vragen waarom het zo lang duurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Es, 04-02-2012 22:05 #21
Afgelopen week kreeg ik een definitieve berekening kinderopvangtoeslag 2009 binnen. Hierin staat dat we €1500,- moeten terugbetalen. Ik heb mijn definitieve aanvraag nog eens doorgekeken en kwam er achter dat ik verkeerde uren heb ingevuld. Namelijk 8 uur per maand ipv 40 uur. Ik heb waarschijnlijk het woord maand voor week aangezien.
Als ik de juiste uren invul, dan kom ik op het bedrag uit dat ik heb teruggekregen (zelfs iets hoger). Dat zal betekenen dat we dus niet hadden hoeven terugbetalen. Kan dit nog gewijzigd worden? En zo ja, hoe moet ik dit doen? We hebben de boete nog niet betaald. Reactie infoteur, 05-02-2012
Beste Es,
U moet dan zo snel mogelijk bezwaar aantekenen en de juiste cijfers doorgeven:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/74821-bezwaar-maken-tegen-de-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzy, 21-12-2011 16:34 #20
Ik heb deze maand mijn kinderopvangtoeslag en kindergebonden budget niet ontvangen. Wel heb ik mijn zorgtoeslag ontvangen. Na contact met mijn regiokantoor en de belastingtelefoon kreeg ik tot twee maal te horen dat er waarschijnlijk bij de invoeringen van het nieuwe syteem mijn rekeningnummer verloren is gegaan. Ik heb ingelogd op toeslagen.nl en zag inderdaad dat er geen rekeningnummer bekend is voor de twee bovengenoemde toeslagen. Gek is wel dat mijn zorgtoeslag wel op de juiste rekeningnummer is gestort. Ook vorige maand zijn alle toeslagen wel keurig uitgekeerd. Bij de regiokantoor zeiden ze dat ik een brief kan verwachten waarop ik mijn rekeningnummer moet noteren en dat ik deze moet toesturen.Dit terwijl ik het daar ook al middels een formulier heb ingevuld. Ook zei de medewerker dat ik het deze maand in ieder geval niet ontvang en dat ik het de volgende maand waarschijnlijk op gebruikelijke datum uitgekeerd krijg, maar dat het drie weken duurt voordat het verwerkt wordt. Aan de telefoon zeiden ze dat omdat het vooralsnog een fout van hen was dat ik na toesturen van mijn rekeningnummer middels de formulier binnen 10 dagen op mijn rekening kan verwachten. Nu ben ik bang omdat ik de formulier nog niet heb ontvangen dat ik in ernstige financiële problemen geraak en dat ik het met al de wachttijd ook niet in januari uitgekeerd krijg. Eigenlijk zit ik al in de problemen omdat ik mijn rekeningen en ook niet kinderopvangrekening tijdig kan betalen. Ik ben namelijk een alleenstaande moeder en ben maandelijks afhankelijk is van de toeslagen.

Mijn vraag; Kan ik iets tegen de belastingdienst ondernemen, hoe? En hoe kan ik zorgen dat ik mijn toeslagen op zijn minst volgde maand met terugwerkende kracht wel op de gebruikelijke datum uitgekeerd krijg. Reactie infoteur, 21-12-2011
Beste Suzy,
Het enige wat u kunt doen is het formulier zo snel mogelijk terug te sturen, hoe vervelend ook.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Justme, 18-12-2011 13:05 #19
Mijn moeder heeft over 2009 doorgegeven dat ik niet meer thuiswonend was. Echter was dit (door schuld van de gemeente) op papier wel het geval. Pas in februari woonde ik ook op papier niet meer thuis.
Nu zegt zij dus een boete te moeten betalen, waarvan zij het bedrag niet wil zeggen.
Kan dit kloppen, en kan de belasting dit zomaar doen? Reactie infoteur, 18-12-2011
Beste Justme,
1. Zowel bij de belastingen als de toeslagen zie ik voor 2009 geen reden tot een boete bij uw moeder. Wel kan het zo zijn dat uw moeder de aftrekpost levensonderhoud kind uitwonend heeft opgevoerd die hoger is dan voor een thuiswonend kind:

2. Thuiswonend respectievelijk uitwonend speelt ook een rol bij de hoogte van de studiefinanciering:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/87749-controle-studiefinanciering-uitwonend-2012-boete.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ajaarouj Nadia, 07-12-2011 19:27 #18
Ik heb mijn rekening nummer gewijzigd en vergeten door te geven aan de belastingdienst, zij hebben dus naar oude rekening nummer geld gestort, maar die laatste is geblokkeerd, nu wil ik morgen mijn nieuwe rekening nummer binnen brengen bij de belasting dienst kantoor, duurt het nog lang voor ze het op mijn huidige rekening storten? Reactie infoteur, 07-12-2011
Beste Ajaarouj Nadia,
Dat kan inderdaad enkele weken duren. Misschien kunt u een voorschot vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. W. den Biggelaar, 23-11-2011 21:16 #17
Toen mijn echtgenote in 2008 voor het eerst AOW ontving heb ik in de aangifte inkomstenbelasting onszelf benadeeld. Zoals me nu duidelijk is geworden had ik onze inkomsten uit sparen en beleggen naar haar moeten overhevelen. N.a.v. advies van de belastingtelefoon heb ik een verzoek om ambtshalve herziening ingediend, maar dit is afgewezen omdat de aanslagen van mijn echtgenote en mij definitief zijn. Dat komt me op een nadeel van ca € 680 te staan, maar de desbetreffende belastinginspectrice zegt dat het volgens haar richtlijnen in dit geval niet is toegestaan om op mijn verzoek in te gaan.
Is dat inderdaad zo en waarom wordt een dergelijk verzoek in andere gevallen wel gehonoreerd, zoals vergeten aftrekposten, e.d? Ik begrijp wel dat hier 2 aanslagen in het geding zijn, maar als mijn echtgenote en ik het samen eens zijn over die wijziging en samen een aangepaste aangifte 2008 indienen, wat is er dan op tegen? Zou het zin hebben hierover een klacht in te dienen bij het Ministerie van Financiën, dat kennelijk die richtlijn heeft uitgevaardigd? Reactie infoteur, 24-11-2011
Beste L. W. den Biggelaar,
U kunt binnen zes weken bezwaar aantekenen tegen het besluit. Het feit dat ook de belastingtelefoon u adviseerde om een ambtshalve correctie en vermindering aan te vragen, maakt wel duidelijk dat het niet zo eenduidig is als de inspecteur aangeeft. Sterker nog, zie: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verzoek_ambtshalve_vermindering_al5211t4pl.pdf

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

An, 27-09-2011 18:55 #16
Ik heb in mijn aangifte van 2009 een fout gemaakt. Ik ben vergeten mijn hypotheekrente aftrek te vermelden. Ik heb destijds op advies vd BD een nieuwe aangifte gedaan. Nu krijg ik in 2011 ineeens een brief dat ik bijna 3000 euro moet betalen (het bedrag wat ik jaarlijks ontvang aan hypotheekrenteaftrek). De BD zegt dat mijn nieuwe aangifte weer fout was en ik nu te laat ben met bezwaar maken. Ik heb een brief gestuurd met het verzoek om ambtshalve vermindering en de situatie uitgelegd. Nu is besloten dat het bedrag is verminderd met 1000 euro, maar moet ik alsnog 2000 euro terug betalen. Wat kan ik hier nog aan doen? Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste An,
Na een vermindering ambtshalve, kunt u alleen nog naar de burgerlijke rechter, niet de belastingrechter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Julio de Jong, 06-09-2011 14:28 #15
Ik heb een voorlopige aanslag IB 2010 ontvangen. Daarop krijg ik 899,-- terug.
Nu zegt de belasting (telefonisch) dat ik dit geld niet krijg omdat ik dit geld bij de definitieve waarschijnlijk toch weer moet terug betalen. Mag dat zomaar? dient de inspecteur niet eerst een gemotiveerd besluit te overleggen? Reactie infoteur, 06-09-2011
Beste Julio de Jong,
1. De belastingdienst mag een teruggave verrekenen met een openstaande belastingschuld. Als het zo is dat de belastingdienst die definitieve aanslag al kent, maar het nog niet in uw bezit is, kan het ook nog. Dat is dan een kwestie van dagen, maar anders is dit wel raar.
2. U kunt altijd een brief sturen aan uw belastingkantoor en vragen waarom u uw geld nog niet hebt ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sebas, 10-08-2011 22:36 #14
Ik heb in 2008 gezamelijk een huis gekocht. toen heb ik ook een voorlopige teruggave gekregen. Bij mijn aangifte is er opnieuw een voorlopige terugggave (waarschijnlijk) opgeteld. waardoor ik dubbelle aftrekkkosten zou hebben gemaakt. Nu krijg ik een rekening van meer dan dat ik de 2e keer heb ontvangen van de belastingdienst. Er is een fout gemaakt maar belasting dienst past dit zelf aan en kunnen mij niet vertellen waar het fout is gegaan.

in 2006 heb ik geen aangifte gedaan. Nu krijg ik echter herziening defeinitieve aanslag. Ik moet terug betalen. Wijziging van inkomsten. Niemand weet bij belasting wat voor wijziging het gaat. Gaat over zorgstoeslag.

In 2007 heb ik ook zorgtoeslag gekregen. Nu krijg ik heir ook een herziening van. Wederom betalen. Kan en mag dit zomaar? Reactie infoteur, 11-08-2011
Beste Sebas,
1. Als u eenmaal de definitieve aanslag hebt gekregen, kan de aanslag binnen vijf jaar na indiening belastingaangifte alleen nog worden gewijzigd als er feiten zijn die de belastingdienst op het moment van vaststellen van de definitieve aanslag niet kon weten. Als ze ergens overheen hebben gelezen of een fout hebben gemaakt is dat uw schuld niet. Als er duidelijk afwijkende omstandigheden zijn ten opzichte van de aangifte, die ze niet konden weten, wordt u wel aangeslagen.
2. De toeslagen volgen de vaststelling van het verzamelinkomen van de belastingdienst. Als die door een andere vaststelling verandert, veranderen mogelijk ook de toeslagen.
3. Bij nalatigheid kan ook nog een boete worden opgelegd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 10-08-2011 08:28 #13
Ik heb een tijdje terug een brief gekregen van de belastingdienst over de belasting van 2008. Hierin stond dat ik de aangifte van 2008 niet in had gevuld en dat ze nu zelf een berekening hebben gemaakt van mijn inkomen. Daarnaast moet ik een boete betalen van ca. 200 euro omdat ik mijn aangifte niet heb betaald. Toen ik deze brief kreeg, was ik verbaasd, aangezien ik dacht deze al lang te hebben ingevuld (ook 2009 en 2010 was namelijk al ingevuld). Ik heb toen alsnog de aangifte van 2008 de deur uit gedaan.

Hier heb ik geen reactie op gekregen en toen kreeg ik een aanmaning over het bovenstaande. Hierover heb ik nu gebeld met de belastingtelefoon. Hier werd gezegd dat de aangifte niet meer in behandeling is genomen, aangezien deze veel te laat is binnen gekomen. Hij geeft aan dat de enige mogelijkheid voor mij nu is om een ambtshalve herziening te sturen en hierbij een kopie van de aangifte van 2008.

Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat deze brief gehonoreerd wordt? En als deze wordt gehonoreerd, wordt dan de belastingaangifte gehanteerd of dien ik nog wel een boete te betalen?

Dan nog 1 vraag over mijn aangifte van 2008. Hier zijn kosten voor contactlensen en dergelijke nog aftrekbaar van de belasting. Aangezien ik op internetbankieren niet meer terug kan zien hoeveel deze kosten exact waren, heb ik een schatting gemaakt. is dit akkoord of zal ik deze niet toevoegen?
Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-08-2011
Beste Robert,
1. U kunt het beste om de herziening vragen en in de brief aangeven dat u altijd netjes uw aangifte instuurt, maar er met de aangifte 2008 kennelijk iets mis is gegaan. Dat u dat heel vervelend vindt, maar er absoluut geen opzet in het spel is. Misschien was u wel ziek of kunt u andere verzachtende omstandigheden bedenken. Kortom, sorry, sorry, maar.
2. Met de belastingaangifte kunt u geen bijlagen meesturen. De belastingdienst kan daar op een later moment wel naar vragen. Vraag daarom bij de opticien of ze wat op papier willen zetten respectievelijk zet zelf wat op papier en vraag de opticien een stempel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

Ann, 17-07-2011 12:41 #12
Mijn vader is vorig jaar overleden. Ik heb via een accountskantoor ergbelasting aangifte gedaan. Deze account heeft echter een fout gemaakt die ik ook niet heb gezien. Ik heb de uitvaart van mijn vader van mijn eigen geld betaald. De account heeft de papieren zo ingevuld dat de uitvaart van mijn vader met zijn geld is betaald. Laat zeggen dat de uitvaart 10.000 heeft gekost. De account heeft die 10.000 bij het vermogen van mijn vader geteld. Over die 10.000 heb ik dus ook erfbelasting moeten betalen. Terwijl deze 10.000 euro nooit op mijn vaders bankrekening heeft gestaan. Ik heb dus 1000,- te veel aan erfbelasting betaald. Alles is inmiddels afgehandeld. De erfbelasting is al betaald. Kan ik die 1000,- euro nog terugkrijgen en hoe gaat dit in zijn werk? Reactie infoteur, 17-07-2011
Beste Ann,
Als alles is afgehandeld, kunt u het beste een brief schrijven aan de belastingdienst afdeling erfbelasting, de situatie uitleggen en 100 euro terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vicky Moens, 16-06-2011 14:20 #11
Mijn belastingsaangifte is net vertrokken met de post en ik ontvang nog een fiche van het gemeentebestuur met een aftrekpost van 74€! Wat nu? Stuur ik een kopie van het doment op naar de belastingsdienst? Heeft de dienst belastingen die fiche ook ontvangen en zullen zij het nodige doen? Of moet ik nog iets anders doen? Reactie infoteur, 16-06-2011
Beste Vicky Moens,
Een fiche nasturen werkt niet altijd goed. Neemt u contact op met de federale belastingen te Brussel: 02 572 57 57. Anders zit er niets anders op dan opnieuw aangifte te doen of uw fiche in te brengen als er een aanslag van de belastingdienst komt, waartegen u vervolgens bezwaar aantekent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanane Benaissa, 29-05-2011 00:48 #10
Geachte heer/mevrouw,

ik heb nooit aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting, behalve over 2010.
en toch heb ik een voorlopige aanslag binnen gekregen over het jaar 2009 met een te ontvangen bedrag waarvan niks klopt, wie aangifte voor mij heeft gedaan weet ik ook niet dat blijft een raadsel! dat geld daar is haast niks van over omdat ik schulden heb en er word maandelijks geld afgeschreven van mijn bankrekening, nu is mijn vraag of ik het geld per direct moet overmaken of toch moet wachten tot de definitieve aanslag

mvg,

hanane benaissa Reactie infoteur, 29-05-2011
Geachte Hanane Benaissa,
U kunt binnen 6 weken na datering van de voorlopige aanslag schriftelijk bezwaar maken. Motiveer uw bezwaar goed en vraag uitstelling van betaling. Na zoveel weken krijgt u dan een reactie van de belastingdienst. Ook daartegen kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssens Wendy, 03-05-2011 16:50 #9
Ik ben op mijn aangifte van vorig jaar mijn levensverzekering vergeten in te vullen. kan ik dat dit jaar nog goedmaken? heb het bedrag dat ik moest terugtrekken wel al gehad, maar had dus wel meer kunnen zijn. Reactie infoteur, 04-05-2011
Beste Janssens Wendy,
Neem contact op met de belastingdienst en verzoek om alsnog in uw belastingaangifte 2009 met uw levensverzekering rekening te houden. Geef in uw motivering aan aan om welk bedrag het gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 06-04-2011 20:29 #8
Wat is de beste (eind) verdeling bij een gezamenlijke aangifte (mijn vrouw is minst verdienende) en welke invloed heeft dat op heffingskortingen? Mijn vermoeden is nml. dat in de aangifte over 2009 hierdoor fouten zijn gemaakt. Reactie infoteur, 07-04-2011
Beste Ton,
1. Als u de meest verdienende bent, is het meestal het verstandigst om de aftrekposten achter uw naam te zetten.
2. Dat heeft geen gevolgen voor de heffingskortingen, als u ook na aftrek voldoende belasting betaalt om de heffingskortingen uit te betalen. Bij uw vrouw zal uitbetaling van haar heffingskortingen eerder kunnen plaats vinden, omdat ze minder aftrekposten opvoert.
3. In ad 1 zei ik meestal. Daarmee bedoel ik dat als u te weinig inkomen overhoudt voor de aftrekposten, u nog een beetje met de aftrekposten moet puzzelen om er het maximale rendement uit te halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lex, 28-03-2011 20:54 #7
Mijn rekeningnummers bij de SNS bank zijn gewijzigd waardoor ik bij het invullen van de IB 2010, op pagina 4, onder bank en spaartegoeden, foutieve gegevens heb verstrekt.
Kan ik nu een nieuwe digitale aangifte doen en wordt mijn aangifte van 25.03.11 automatisch verwijderd? Reactie infoteur, 28-03-2011
Beste Lex,
Ja met de nieuwe aangifte voor 1 april wordt de oude in feite overschreven. Maar u weet het, ook de belastingdienst maakt fouten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 21-03-2011 14:19 #6
Ik heb in voorgaande jaren belasting moeten betalen. Nu ben ik er achter gekomen dat in mijn situatie dat helemaal niet mogelijk is. Ik heb dus consequent iets verkeerd ingevuld. Al deze belasting (2008 en 2009) heb ik al betaald. Is er nog wat aan te doen om dat te herzien en als ik gelijk heb dat terug te draaien? Reactie infoteur, 21-03-2011
Beste Mariska,
Ja hoor. Als de aanslag nog niet definitief is een nieuwe belastingaangifte indienen. Anders in een brief aan het belastingkantoor van uw regio gemotiveerd vragen om de belastingaanslag op dit punt te herzien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 15-03-2011 20:29 #5
Ik heb een fout gemaakt bij de belastingaangifte 2009, ik heb nl. te weinig betaalde hypotheekrente opgegeven, met als gevolg dat ik moest betalen, terwijl als ik het juiste bedrag had opgegeven, geld had teruggekregen.
Ik heb het nu net ontdekt, bij het invullen van de belastingaangifte 2010.
Kan ik dit nog corrigeren? Reactie infoteur, 15-03-2011
Beste Joyce,
1. Als de belastingaanslag niet definitief is kunt u de inspecteur verzoeken om met de juiste belastingaftrek rekening te houden.
2. Hetzelfde geldt als de belastingaanslag wel definitief is, maar dan hoeft de belastingdienst er niets mee te doen.
3. Geef in de motivering ook aan dat u er bij de belastingaangifte 2010 achter bent gekomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 18-02-2011 21:52 #4
Ik heb een definitieve berekening van de kinderopvangtoeslag ontvangen. Hierop heb ik bezwaar aangetekend, omdat de belastingsdienst een aantal zaken niet had meegenomen. Ik heb hiervoor gelijk gekregen en de belastingdienst heeft een nieuwe definitieve berekening gemaakt n.a.v. mijn bezwaar. Nu kloppen de gegevens nog steeds niet, maar wel in mijn voordeel. ik krijg nu geld terug. Wat moet ik hiermee doen? Reactie infoteur, 19-02-2011
Beste Piet,
Ik ken niet zoveel mensen die bezwaar aantekenen tegen een definitieve beschikking in hun voordeel, maar het kan nog gedurende 5 jaar worden teruggevraagd. U kunt het voorlopig ook op een spaarrekening zetten, voor het geval dat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 13-02-2011 12:45 #3
Ik heb een beleggingspolis bij ABNAMRO waarvan naar nu blijkt de premie aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. Ik heb de polis in 2005 afgesloten maar nooit de jaarpremie afgetrokken. De ABNAMRO adviseert mij om alsnog de premies vanaf 2005 t/m 2009 als aftrekpost op te voeren dmv een verzoekschrift aan de belastingdienst. Hoe moet ik dit doen? Reactie infoteur, 13-02-2011
Beste Anne,
1. Als u de premies niet aftrekt, kunt u straks bij de uitkering een beroep doen op de saldomethode waarbij van de uitgekeerde lijfrente alleen het rentedeel belast is.
2. Nu aftrekken tegen een hoger belastingtarief kan voordelig zijn, maar betekent ook dat de lijfrente straks volledig belast is.
3. Om voor eerdere jaren nog een aftrekpost op te kunnen voeren moet u daartoe een verzoek indienen bij de inspecteur uit uw regio. De belastingtelefoon kan voor u een telefonische afspraak maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Alkema, 18-03-2010 06:20 #2
Na de scheiding in 2005 heb ik alleen de hypotheeklasten voor mijn rekening genomen.
Ik lees net dat de helft van deze kosten kunnen opgevoerd worden als alimentatie.
Hoe en waar kan ik dit herstellen? Reactie infoteur, 18-03-2010
Beste Ron Alkema,
U kunt een fout herstellen via een verzoek aan de belastingdienst als de belastingaanslag al definitief is. In andere gevallen vult u een nieuwe aangifte in. Het hangt van het belastingformulier af welke post het is. In het P biljet aangifte inkomsten belasting 2009 is het vraag 22, de betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen aan de ex-partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carine D., 12-03-2009 19:14 #1
Maar wat als ik een fout heb gemaakt, ik ben een aftrekpost (ziektekosten) vergeten, mijn definitieve aanslag is al binnen, maar mijn man/fiscale partner heeft geen aangifte gedaan. Kan dat dan alsnog via een T biljet van mijn man gered worden? gaat om aanslag van 2006 en 2007. Reactie infoteur, 13-03-2009
Beste Carine,
Een fout in de belastingaangifte kan vaak nog worden hersteld. Bij een definitieve aanslag is dat wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. De aangifte kan ambtshalve worden herzien. En natuurlijk kan binnen zes weken na de aanslag bezwaar worden gemaakt.

Zie voor de verschillende mogelijkheden, om een evidente fout in de belastingaangifte te herstellen, het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 94
Schrijf mee!