InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Successierecht: erfbelasting over erfenis, erven 2010-2014

Successierecht: erfbelasting over erfenis, erven 2010-2014

Successierecht: erfbelasting over erfenis, erven 2010-2014 Als iemand overlijdt en jou geld nalaat, moet je belasting betalen indien het bedrag hoger ligt dan de vrijstelling. Het percentage dat je aan belasting betaalt op een erfenis, het successierecht, gaat omlaag per 2010. Ook de vrijstellingen, het bedrag dat je kunt erven zonder belasting te betalen, zullen omhoog gaan. De vrijstellingen voor 2011, 2012, 2013 en 2014 zijn iets aangepast; de percentages blijven gelijk. De tarieven zijn met ingang van 1 januari 2010 vereenvoudigd. Vroeger waren er maar liefst 28 verschillende belastingtarieven in het successierecht.

Partners en kinderen

Het hoogste tarief voor de belasting op erfenissen voor partners en kinderen van de overledene lag tot 2010 op 27 procent. Met de nieuwe regeling is dat verlaagd naar 20 procent. Het lagere tarief blijft op 10 procent.

Vrijstelling

Ook gaan de vrijstellingen omhoog. De vrijstelling is het bedrag waarover je geen belasting hoeft te betalen.

Als je partner overlijdt, hoeft er over de eerste 600.000 euro (zie exacte bedrag verderop in artikel) aan erfenis die je als partner ontvangt geen belasting betaald te worden. Dit bedrag was voorheen 530.000 euro.

Samenwonen

De regels voor samenwonenden zijn versoepeld; je hoeft niet langer naar de notaris voor een samenlevingscontract. Als je langer dan vijf jaar een gezamenlijke huishouding voert en dus ook al langer dan vijf jaar bij de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat, word je als partner gezien voor de erftaks.

Maar als je van elkaar wilt erven, zul je nog steeds een testament moeten laten opmaken om elkaar als erfgenaam te benoemen.

Kinderen

Voor kinderen lag tot 2010 de vrijstelling op 10.150 euro bij het ontvangen van een erfenis van hun ouders, maar dat is nu verhoogd. (zie verderop het exacte bedrag).

Voor zieke of gehandicapte kinderen die grotendeels werden onderhouden door de overledene, geldt een hogere vrijstelling.

Kleinkinderen

Voor kleinkinderen geldt dezelfde vrijstelling als voor kinderen, maar een ander percentage erfbelasting: 18 procent over de eerste 118.000 euro en 36 procent voor alles daarboven.

Ouders

Een vader of moeder die erft van zijn of haar kind, zou volgens het oorspronkelijke plan van De Jager slechts een vrijstelling hebben van 2000 euro, dat is verhoogd (zie hieronder naar welk bedrag).

Deze verhoogde vrijstelling wordt gefinancierd door het verhogen van de wijnaccijns met 2,7 procent.

Erfenis

Voor alle overige mensen die erven, maakt het niet uit of je broer, zus, neef, nicht of vriend van de overledene bent. De belastingvrijstelling voor deze gehele groep gaat naar 2000 euro.

Het belastingtarief over de erfenis voor deze groep en voor de ouders is van 68 procent verlaagd naar 40 procent. Het percentage van 41 procent gaat naar 30 procent voor de eerste 118.000 euro.

Successierecht

Hoeveel moet je nu betalen? Samengevat de nieuwe regels, zoals die gelden in 2010:
relatie tot overledenevrijstelling in euro'sbelasting over eerste 118.000 eurobelasting voor het gedeelte boven de 118.000euro
Partner600.00010%20%
Kind19.00010%20%
Invalide kind57.00010%20%
Ouder45.00030%40%
Kleinkind19.00018%36%
overige verkrijgers2.00030%40%

Tarieven

De tarieven die gelden in 2011:

relatie tot overledenevrijstelling in euro'sbelasting over eerste 118.708 eurobelasting voor het gedeelte boven de 118.708 euro
Partner603.60010%20%
Kind19.11410%20%
Invalide kind57.34210%20%
Ouder45.27030%40%
Kleinkind19.11418%36%
overige verkrijgers2.01230%40%

2012
Partner603.60010%20%
Kind19.11410%20%
Invalide kind57.34210%20%
Ouder45.27030%40%
Kleinkind19.11418%36%
overige verkrijgers2.01230%40%

Met betrekking tot pensioenimputatie is in 2011 en 2012 het bedrag van 155.930 euro vrijgesteld van successierechten. ANBI/SBBI zijn volledig vrijgesteld.

In 2013 liggen de tarieven als volgt:
Partner616.80010%20%
Kind19.53510%20%
Invalide kind58.60410%20%
Ouder46.26630%40%
Kleinkind19.52518%36%
overige verkrijgers2.05730%40%

In 2014 liggen de tarieven als volgt:
Partner627.36710%20%
Kind19.86810%20%
Invalide kind59.60110%20%
Ouder47.05330%40%
Kleinkind19.86818%36%
overige verkrijgers2.09230%40%

Er gelden ook nieuwe regels voor het schenkingsrecht.

Schenken

2010
Ouders mogen hun kind tussen 18 en 35 jaar een belastingvrije schenking te doen van maximaal 50.000 euro (2010). Dit bedrag moet worden gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of voor een studie(fonds). Anders geldt de maximale eenmalige vrijstelling van 24.000 euro.

Als het kind voor 1 januari 2010 al een eenmalige schenking van 22.760 euro (bedrag 2009) heeft ontvangen, geldt als tijdelijke regeling een eenmalige vrijstelling van 26.000 euro, maar dan moet dit wel gebruikt worden voor de aankoop van een eigen woning.

Schenken aan kinderen mag jaarlijks belastingvrij tot 5000 euro, voor overige verkrijgers ligt deze vrijstelling op 2000 euro. (vrijstellingen 2010)

Schenkingen

2012

In 2011 gaan de bovengenoemde bedragen omhoog, deze bedragen gelden ook voor 2012. Aan kinderen mag belastingvrij 5.030 euro per jaar per kind geschonken worden. Eenmalig 24.144 euro (18 tot 35 jaar) tot 50.300 euro indien het geld voor studie of eigen woning gebruikt wordt. Schenkingen aan niet-kinderen mag tot 2.012 euro onbelast.

In 2013 mag u 5.141 euro belasting vrij schenken per kind. Het bedrag voor de eenmalige schenking ligt op 24.676 tot 51.407 euro indien het geld voor studie of eigen woning gebruikt wordt. Schenkingen aan niet-kinderen mag tot 2.057 euro onbelast.

Testament

U kunt in een testament vastleggen aan wie u uw geld wilt nalaten. Dit is niet noodzakelijk. Als u geen testament heeft, bepaalt de wet wie erft. Alleen uw partner en bloedverwanten kunnen dan van u erven.

Wie erft

Als u geen testament heeft opgesteld, gelden de volgende regels:
  1. De eerste groep die erft zijn uw partner en kinderen, die elk een gelijk deel ontvangen.
  2. Heeft u geen partner en kinderen? Dan regelt de wet dat uw ouders, broers en zussen de erfenis ontvangen. In principe iedereen een gelijk deel, maar ouders ontvangen minimaal een kwart.
  3. Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de grootouders
  4. Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de overgrootouders

Wilt u uw nalatenschap anders regelen, dan is het handig om een testament op te stellen. Zeker als u samenwoont, dan dient u uw partner als erfgenaam te benoemen.

Tot slot nog dit: in een uitzending van Radar werd gesproken over het feit dat ouders 'opeens' geld kwijt zijn dat zij moeten betalen over het erfdeel van hun kinderen. Dit effect is niet nieuw, maar bestond ook al voor 2010. Als een van de ouders overlijdt en dan ander betaalt het kindsdeel niet uit, omdat het bijvoorbeeld in het huis zit, dan moet daarover wel al belasting worden betaald door de ouder die dan nog leeft. Of een zogenaamde tweetraps regeling of testament interessant voor u is, kan een notaris u vertellen.
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingBelastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingPer 2010 is de Successiewet ingevoerd. Deze nieuwe wet vervangt de oude wetgeving ten aanzien van successierecht en sche…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2012, 2013 of 2014 als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of mijn zus komt te overlijden? Ho…
Testament overlijden zonder testamentAls iemand overlijdt is dat meestal al verdrietig genoeg. Wanneer dan ook nog eens blijkt dat de persoon in kwestie geen…
Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven 2012 & 2011Belastingvrij erven in 2012 en 2013, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Erfbelasting 2011  2012: vrijstellingen en tarievenErfbelasting 2011 2012: vrijstellingen en tarievenWie een erfenis ontvangt, moet daar belasting over betalen: de zogenaamde erfbelasting. In dit artikel: de erfbelasting…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Successierecht: erfbelasting over erfenis, erven 2010-2014"

Reacties

Ferdi Ploeger, 22-09-2014 14:27 #173
Vraag:

Wij hebben een woonhuis in Amsterdam en een woonhuis in Londen. Onze overige bezittingen en inkomsten (AOW en pensioenen) zijn en komen uit Nederland. Wij wonen voor de belasting (verdrag Nederland-Verenigd Koninkrijk) in Nederland. Voor onze gehandicapte dochter die in Londen woont willen wij onze hele nalatenschap na ons overlijden onderbrengen in een Engelse trust. Kan dat in een Nederlands testament geregeld worden?

Folens, 24-02-2014 12:33 #172
Onlangs vernam ik (via tv) dat er in Nederland een actie is voor het aanvechten op erfbelasting (oa wegens niet duidelijke en uniforme regels). Dit zou om een goed georganiseerde aanvechting gaan bij het Europese recht. Heeft U weet van dergelijke organisatie in België of kan ik als Belgische erfgenaam me aansluiten bij deze Nederlandse actie, vermits het om dezelfde materie gaat (en er een Europese uniforme wetgeving dient te zijn).

J. van der Linden, 05-01-2014 17:27 #171
Als mijn beide ouders komen te overlijden, en ik erf wat, hoeveel sucsierechten moet ik betalen, of hoeveel is het vrij. ik moet er wel bij zeggen ik ben enigs kind en invalide.

Vanessa, 31-05-2013 20:41 #170
Hallo mijn mama is 13 jaar geleden overleden en mijn papa 21 jaar geleden overleden nu kreeg ik vorige week een brief van de axa bank dat er een levensverzekering uitbetaald gaat worden aan mij, is een bedrag van 2400 nu was mijn vraag moet ik hier ook successierechten op betalen en hoeveel? Het gaat over mijn mama haar levensverzekering.
Groetjes Vanessa

Elma, 17-04-2013 16:11 #169
Ik vraag mij met angst af wat ik zal moeten betalen aan de belasting als mijn man komt te overlijden. "Ons" huis staat op naam van mijn man, zijn zoon uit een vorig huwelijk én onze zoon zullen het huis erven. Maar ik zal er mijn leven lang het vruchtgebruik van mogen houden. Dit heeft mijn man gedaan zodat ik hier kosteloos (zonder een eventuele dure huur) hier zal kunnen blijven wonen. Maar omdat ik het vruchtgebruik heb, heeft men mij gezegd, dat ik de erfbelasting voor de twee zonen zal moeten betalen en niet de twee zonen zelf! Hoe zit dat in elkaar en hoeveel gaat dat dan bedragen voor mij? Bovendien ben ik niet van plan om de erfbelasting ook voor die zoon van zijn vorig huwelijk te moeten betalen. Ik ben bang dat ik het, als dat zo is, financieel helemaal niet meer ga redden en een arme oude dag zal krijgen. Mijn man geeft mij het vruchtgebruik juist zodat ik financieel normaal verder kan maar als ik dan een paar duizend euro moet gaan betalen dan moet nu al geld gaan sparen wat ik niet eens heb. (Het huis is150.000 euro waard) Is er iemand die mij hier duidelijke up-to-date informatie en/of uitleg over geven wil/kan? BvD

Heleen, 17-03-2013 14:46 #168
Mijn broer is in 2012 overleden, was ongetrouwd, heeft een gehandicapt kind (zij woont bij zijn ex). Mijn broer heeft mij en mijn zus erfgenaam gemaakt en zijn gehandicapte dochter vruchtgebruik gegeven over zijn gehele erfenis. Moeten mijn zus en ik nu erfbelasting betalen over iets wat wij op papier erven en niet over kunnen beschikken?

Leo, 27-01-2013 16:11 #167
Waar kan ik vragen of een erfenis is verworpen?

Lea, 25-01-2013 09:40 #166
De zoon van mijn overleden vriend wil een deel van mijn bezittingen omdat mijn vriend 40 jaar geleden een villa op mijn naam gebouwd heeft in Spanje die nu al 35 jaar verkocht is. Wat kan de zoon eisen en wat kan de fiscus eisen? Advocaat en notaris spelen het spelletje mee met de zoon.

Tineke, 21-01-2013 22:57 #165
Ik had in 1975 10 miljoen geerfd en had daarover belasting betaald. Op het moment zit ik in een rechtszaak en moet met bewijzen komen dat ik belasting heb betaald over de erfenis. Helaas waren de documenten tijdens een brand vernietigd. Hoe kan ik aan een duplicaat of aan een ander document komen die als bewijs kan dienen dat ik over mijn erfenis belasting had betaald? Kunt u mij hierover adviseren? Bij voorbaat vriendelijk dank. Reactie infoteur, 23-01-2013
Wellicht dat de Belastingdienst of degene die het testament afhandelde u verder kan helpen.

Angela Lee, 21-01-2013 13:51 #164
Wij woonden allemaal in Nederland toen mijn vader in 1983 in Indonesië kwam te overlijden. Het vermogen van mijn vader was altijd buiten Nederland gehouden. Mijn broers en ik hadden ons deel aan mijn moeder gegeven om een Trust op te zetten in het buitenland. Alle erfgenamen zijn de begunstigden van de Trust. Hadden wij belasting over de transacties moeten betalen? Als zo, hoeveel belasting hadden we in de tijd (1983) moeten betalen als de totale erfenis 5 miljoen Euro was?

Maria Verschaeve, 21-11-2012 17:52 #163
Erfenis ik kreeg van daag te horen dat er nog een testament is van mijn overleden moeder, en die staat op mijn broer zijn naam we zijn met 6 kinderen er word ook nog apart een erfenis uit betaald, mijn vraag was kan mijn broer dat hele bedrag krijgen of moet dat ook eerlijk verdeeld worden, en een bloedverwanten is een broer wat krijg hij dan is af gestaan toen mijn moeder trouwde, dus wil wel eens het een of ander weten voor we tekenen, ik vind dat zo raar dat er 6 kinderen zijn dat er een broer is die nog een erfenis trekt dat word wel uit gezocht.

Monique, 12-11-2012 13:46 #162
Ik ben erfgenaam ipv mijn moeder van mijn opa en oma ik erf een bedrag van de nalatenschap van mijn opa overleden op 15 april 2011 en oma overleden op 29 februari 2012. De belastingdienst heeft een nalatenschap van mijn opa in behandeling genomen
er is inmiddels sinds 28 februari 2012 een aanslag met een totale verkrijging ik had dit bedrag volgens de belastingdienst al moeten hebben mijn notaris heeft het er steeds over dat ik niet eerder geld krijg als de woning verkocht is want er is geen geld terwijl de notaris wel degelijk grote bedragen heeft ingevuld. Ik heb de belastingdienst gevraagd of de nalatenschap erfbelasting voor mijn opa oma en woning was en er werd gezegd dit was puur alleen van mijn opa wat hij naliet. Had niets met oma of woning te maken. De notaris is aangewezen als executeur en betaalt niets uit wat kan ik hiermee? Ik ben al bij het juridische loket geweest en daar hebben ze een brief opgesteld daar is nog wachten op antwoord wat de notaris gaat uitleggen. Er is mij aangeraden om het KNB in te schakelen

Wat adviseren jullie mij? Tevens is het een notaris in Lochem gld waar je geen hoogte van krijgt en je moet er steeds achter aan want anders gebeurt er niks.

Ik hoor het graag

Pierre, 01-11-2012 14:10 #161
Kan een ouder voor een meerderjarig kind testamentair bepalen aan welk doel het te erven bedrag besteed moet worden? Moet het kind zich daaraan houden?

Frans Vandenbroucke, 09-09-2012 18:58 #160
Mijn moeder is gestorven, en vader leeft nog; Maar nu hoor ik van de notaris dat ik 8000 euro succsesierechten moet betalen op geld dat ik later erf. Over welk bedrag moet ik die 8000 euro dan betalen? Reactie infoteur, 13-09-2012
Vaak wordt afgesproken dat de langstlevende, uw vader, de erfbelasting betaalt omdat u pas het geld in handen krijgt na zijn overlijden. De notaris kan u hierover informeren.

Ger Schuren, 03-09-2012 15:34 #159
Wat gebeurt er als mijn vader overlijd, hij heeft mij een hypotheek gegeven, om een woning te kopen toen ik ben gaan scheiden. Wat gebeurt er met de erfenis als ik met de rest moet afrekenen? Mijn deel wordt verrekend met het geld dat mijn vader me heeft geleend, moet daar ook successierecht over worden betaald, ook als ik dat verreken met de hypotheek? Reactie infoteur, 13-09-2012
Vermoedelijk betaalt u inderdaad erfbelasting over uw hypotheek bij het overlijden van uw vader. U kunt informeren bij een notaris wat eventuele opties zijn.

Ik, 27-08-2012 13:40 #158
Mijn vader is een aantal jaren geleden overleden, mijn moeder en haar 3 kinderen waren erfgenaam (gelijke delen). Alle successierechten zijn toen door mijn moeder aan de belastingdienst afgedragen, maar nu komt er door aandelen die mijn vader eerder bezat een bedrag schade vergoeding binnen. Wat mag er met dit bedrag gebeuren? Moet er erfbelasting over betaald worden, mag mijn moeder dit bedrag zelf besteden? Moeten de kinderen gelijk hun deel meekrijgen? Mag ze schenken?

Eto, 13-08-2012 15:46 #157
Mijn vriendin is onlangs overleden. Uit haar testament blijkt dat ik alles erf.
Huis WOZ 770.000 inboedel w.o. kunst en antiek.
Welk percentage moet ik aan erfbelasting betalen en welke over de inboedel?

Gaarne reactie, Reactie infoteur, 13-09-2012
Dat hangt af of zij u als partner heeft benoemd in een samenlevingscontract. Als u niks heeft vastgelegd, betaalt u helaas het hoogste tarief.

D. Emans, 02-08-2012 12:29 #156
De onterfde dochter van mijn gestorven broer met wie nooit contact was, eist, nu mijn moeder als laatste van mijn ouders onlangs is overleden haar legitieme portie op.
7 jaar geleden heeft mijn moeder mij een schuld kwijtgescholden.
Moet dit nu nog bij de huidige nalatenschap worden opgeteld? Reactie infoteur, 08-08-2012
De schuld kan ook als schenking worden aangemerkt, dus ik durf het niet te zeggen.

Dhr M. van Veen, 13-07-2012 06:51 #155
Hoe zit het qua belasting als ik al mijn erfenis in mijn huis stop en zodoende mijn hypotheek gedeeltelijk afbetaal. Moet ik dan ook nog successie recht betalen, dan wel belasting?

Vraagje, 27-06-2012 10:49 #154
Ik heb een vraag. Bij ons is alles ingevuld en veel afgehandeld wat het erfrecht betreft, maar nu mijn vraag. Wanneer krijg je de rekening van de belasting dat je erfrecht moet betalen? Kan dat jaren duren of 1 jaar? Alvast bedankt

J. V. D. Linden, 08-05-2012 21:47 #153
Mijn dochter (wonend en gehuwd in Duitsland ) is in het testament van haar tante een aanzienlijke som toegewezen.

Daar Duitsland en Nederland daarover geen traktaat hebben (dacht ik) wil ze graag weten hoe het met de betaling van de rechten, welke er aan verbonden zijn, moet geschieden?

J. Hennekes, 05-04-2012 17:55 #152
Ben enige erfgenaam en executeur van goede kennis. (deze is in 1956 genaturaliseerd tot Nederlander met afstandname van zijn Engelse nationaliteit).
Tot mijn verbazing bankafschriften gevonden waaruit blijkt dat hij in Engeland een bankrekening heeft met ca. 20.000 pond. Wat te doen om dit geld naar Nederland te krijgen (op bankrekening overledene?). Dit alles i.v.m. erfbelasting etc. Probleem voorgelegd aan notaris, kreeg vage antwoorden waar ik eigenlijk niets mee kan.
Heb liever zekerheid over hoe ik moet handelen. Reactie infoteur, 07-04-2012
Sorry, ik heb hier echt niet meer verstand van dan een notaris.

Do, 21-03-2012 10:48 #151
Ik ben half Duits, mijn vader is enkele jaren overleden en nu is ook mijn oma overleden. Ik erf mijn vadersdeel, daar zij allen in Duitsland woonden en ik in Nederland dien ik belasting te betalen in Duitsland en Nederland? Het bedrag is ongeveer EUR 30000 hoeveel % gaat hier dan vanaf? Reactie infoteur, 25-03-2012
Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, aangezien ik niet weet wat de regels in Duitsland zijn. Een notaris kan je verder helpen of wellicht heb je een rechtbijstandverzekering waar dit onder valt.

Willem, 17-03-2012 23:09 #150
Mijn vader overleed eind 2010 en mijn broer en ik zijn de enige erfgenamen. De nalatenschap is bijzonder complex en de erfenis is beneficiair aanvaard, we weten nog altijd niet of we uiteindelijk een bedrag of een schuld overhouden. Doordat er enkele (verhuurde) bedrijfspanden in de erfenis zitten komt er echter wel geld binnen. We dragen de BTW over de huur af, maar moeten we ook inkomstenbelasting betalen over deze huurinkomsten? (Omdat het nog steeds onmogelijk is om te zeggen hoe de nalatenschap uit valt en of we deze wel zullen kunnen aanvaarden hebben we nog steeds niets uit de nalatenschap onderling verdeeld) Reactie infoteur, 20-03-2012
Ik zou bij de notaris of Belastingdienst informeren

Peter, 15-03-2012 20:22 #149
Een vraag. Ouder echtpaar, gemeenschappelijke woning in eigendom. Man komt blijvend in een zorginstellingen terecht. In de GBA wordt de zorginstelling als zijn woonadres opgenomen. Echtlieden kiezen beiden voor AOW voor alleenstaanden. Nu de vraag: geldt in geval van overlijden van een van de echtlieden nog de hoge vrijstelling successierecht van 600.000 voor partners, of gaat de vrijstelling van 2.000 voor overige verkrijgers gelden? Reactie infoteur, 16-03-2012
Als ze getrouwd zijn, zijn ze partners. Maar leg voor de zekerheid je vraag neer bij de Belastingdienst.

Peter, 15-03-2012 16:27 #148
Een vraag. Ouder echtpaar, gemeenschappelijke woning in eigendom. Man komt blijvend in een zorginstellingen terecht. In de GBA wordt de zorginstelling als zijn woonadres opgenomen. Echtlieden kiezen beiden voor AOW voor alleenstaanden. Nu de vraag: geldt in geval van overlijden van een van de echtlieden nog de hoge vrijstelling successierecht van 600.000 voor partners, of gaat de vrijstelling van 2.000 voor overige verkrijgers gelden?

Mau, 02-03-2012 19:41 #147
De zus van mijn vader laat mij 100.000 euro na
ik ben zelf 66 jaar oud, hoeveel houd ik ervan over en is er een manier om geen successierechten te betalen bijvoorbeeld in een stichting voor mijn kleinzoon te gooien of zoiets dergelijks? Reactie infoteur, 07-03-2012
U betaalt 30 procent belasting. Over eventuele constructies kunt u praten met een notaris, maar onder de successierechten van deze erfenis komt u niet uit. Het scheelt hoogstens belasting als u komt te overlijden.

J. C. van Oost, 31-01-2012 20:14 #146
Wij zijn al meer dan 10 jaar fiscaal resident buiten nederland, waarvan de laatste 8 jaar in spanje. wij hebben een flat in nederland zonder hyp. en betalen volgens box 3 daarover belasting. dus niet bekend bij de spaanse fiscus. we kochten die flat voor 330k, staat inmiddels in de verkoop voor 275k zonder resultaat. we willen nu deze flat aan onze zoon in ned. verkopen voor 200k. obv een taxatierapport van 250k. mag dat… en gaat dan noch de ned. noch de spaanse fiscus daar geen bezwaar tegen aantekenen.

Theo, 29-01-2012 08:45 #145
Mijn vader is overleden en laat een appartement na van 270.000. Zijn vriendin is voor de helft eigenaar en blijft er wonen. Is voor de aangifte van de erfbelasting van belang dat zij er blijft wonen en is ook haar leeftijd (63). Er is in een testament beschreven dat zij er mocht blijven wonen.

Jp, 24-01-2012 18:15 #144
Een tante A van mij zal waarschijnlijk binnen een aantal jaar overlijden. De nalatenschap wordt geschat op 200.000,- en een appartement van 100.000 (daarvan is reeds vastgelegd dat deze na het overlijden van mijn tante, deze wordt nagelaten aan mij en mijn broer). Mijn tante heeft twee zussen B en C (beide ongehuwd en kinderloos) en een broer G (mijn vader). De twee zussen hebben al reeds aangegeven niet mee te delen in de erfenis (maar hier is niks vastgelegd in een testement o.i.d.). De 200.000 wordt dus nagelaten aan mijn vader. Nu heb ik twee vraagjes:
1. Moet het in een testament worden vastgelegd dat de twee zussen B en C afstand doen van hun deel van de nalatenschap van A?
2. Mijn lijkt het fiscaal gezien voordeliger om ook de 200.000 direct na te laten aan mij en mijn broer i.p.v. aan mijn vader (immers, als mijn vader overlijdt betalen wij de nalatenschap van mijn oudtante via mijn vader nogmaals resp. 10% of 20%). Klopt dat? Want zowel mijn vader (als zijnde broer van A) en mijn broer en ik (als zijnde neven van tante A) vallen toch in kolom II (overige gevallen) met het tarief van resp. 30% of 40%.

Bij voorbaat dank, JP Reactie infoteur, 28-01-2012
1. zij moeten inderdaad officieel afstand doen, maar dat kan waarschijnlijker ook ter zijner tijd.
2. je redenering klopt. Neem voor de zekerheid wel contact op met een notaris die kan veel beter vertellen of het mogelijk is en hoe.

Gerrit, 17-01-2012 18:14 #143
In 2008 overleed mijn vader. Mijn minderjarige kinderen onvingen het maximaal belastingvrije bedrag als kleinkinderen van zo'n 8.000 euro ieder.
Nu in 2012 krijgt moeder een terugvordering van huursubsidie van 2000 euro van de belastingdienst.
Wij zijn reeds 12 jaar geleden gescheiden en onze kinderen staan bij haar ingeschreven, maar zijn ook helft van de tijd hier. Het geld is bedoeld voor hun toekomstige studie vastgezet.
Kan hiertegen bezwaar worden gemaakt? Hoe?
Bvd,
Gerrit Reactie infoteur, 18-01-2012
Je kan uiteraard bezwaar indienen, gewoon bij de Belastingdienst. Dat zal 'de moeder' dan moeten doen.

José, 11-01-2012 23:19 #142
Heb een vraag:
Onze moeder is overleden, nu heeft onze broer het huis gekocht, waarin zij woonde. Ons ouderlijk huis. Onze ouders heben dit al in 1982 of zoiets op onze namen gezet, en de succesgelden betaald. Wij zijn met z´n drieën, en nu wil onze zus, haar deel van het huis aan ons tweeën geven. Eigenlijk ziet zij af van haar erfdeel, zoals ik dat zie. Maar is dat wel zo? Hoe zit dit in elkaar, belastingtechnisch gezien. Moeten wij belasting betalenvan dat geld wat wij van haar krijgen? Dit houdt dus verder in dat mijn broer alleen mij hoeft uit te betalen? Hoop dat U mij hier een antwoord op kunt geven. Reactie infoteur, 14-01-2012
Ik zou hierbij een notaris om advies vragen.

Loopik A. Van, 08-01-2012 18:52 #141
Wij, enkele zusters en een broer erven van een overleden zus. De administrateur heeft uitgerekend dat wij op de nog te ontvangen erfenis van een nog niet verkocht huis ieder in 2012 een sucessierechten aanslag van ieder 17.931,00 moeten betalen. Mij is niet duidelijk wat dit geheel gaat betekenen. De deelwaarde van ons wordt door de belstingdienst in box 3 gezet.
Mijn vraag betaal ik eenmalig succesierechten, en als het in box 3 blijft staan wat betekend het als dit huis niet verkocht wordt. Wat kan ik volgend jaar verwachten. En als er verkocht wordt, wat kan ik dan nog verwachten. Vraag drie kan ik een uitstel krijgen van sucessie rechten te betalen tot het huis verkocht is? Reactie infoteur, 11-01-2012
Je betaalt eenmalig successierechten. Mogelijk betaal je ook extra vermogensbelasting ivm box 3, maar dat hangt af van uw overige vermogen. Uitstel is waarschijnlijk niet mogelijk. U heeft op papier de erfenis al ontvangen.

Le Grand, 12-12-2011 13:45 #140
Mijn vader heeft zijn vriendin 200.000 gulden levenslang vruchtgebruik geleend. Nu is ze overleden en komt het terug in de fam. Wij zijn met 3 dus ieder krijgt 30.000 euro. Wat houd ik over als de belasting er af is?

Karin, 08-12-2011 12:48 #139
Mijn tante (weduwe) is onlangs overleden. Zij had geen kinderen en zodoende erven de broers en zusters van haar. Mijn vader, dus een broer van deze tante is al lang geleden overleden. Ben ik als nichtje nu erfgenaam? Reactie infoteur, 09-12-2011
Ja, in principe wel. Het heet 'plaatsvervulling'.

Marc, 30-11-2011 11:38 #138
Ik woon in het buitenland en verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik daar geen belasting betaal. Uit de artikelen op de website maak ik op dat alleen de ontvanger en niet de gever (zoals elders wel eens gebeurt) in Nederland erfbelasting betaalt. Mijn vraag: indien ik bij het overlijden van mijn ouders het huis (in Nederland) erf, dien ik dan in Nederland belasting te betalen? En kan ik voor mijn broers en zussen belasting ontlopen door mij door mijn ouders (op papier) als enige erfgenaam aan te laten wijzen? Reactie infoteur, 03-12-2011
Als je ouders overlijden, moet je in Nederland belasting betalen. Het maakt voor de Belastingdienst niet uit waar je woont. Dus nee, het heeft geen zin om een dergelijke constructie te bedenken.

Mariagerarda, 31-10-2011 09:25 #137
Door mijn vader is geen testament gemaakt. Kan het vadersdeel geindexeerd worden met een percentage, of mag alleen de oorspronkelijke waarde uitbetaald worden, en indien van toepassing, hoe hoog zou het index-percentage mogen zijn? Reactie infoteur, 31-10-2011
Dat hangt af van de wettelijke rente in 1998. Ik weet niet wat dat destijds was. Ik adviseer je daarom toch contact op te nemen met een notaris.

Mariagerarda, 30-10-2011 09:32 #136
In 1998 overleed mijn vader. Mijn moeder bleef het vruchtgebruik houden van de woning.
We zijn met 4 kinderen. Na het invullen van de aangifte van de successie, kwam een brief van de belasting dat het kindsdeel (fl 14000) lager was dan de vrijstelling en er dus geen successierechten betaald hoefden te worden. Mijn moeder is nu naar een zorgcentrum verhuist, en de woning wordt verkocht. Als dit gebeurt is wil mijn moeder het vadersdeel aan de kinderen uitbetalen. Kan dat zonder betalen van schenkingrecht? Kan het vadersdeel vanaf 1998 tot heden met 6 % verhoogd worden? Reactie infoteur, 30-10-2011
In principe is in 1998 afgerekend met de fiscus wat betreft het vadersdeel, dus dat kan geregeld worden zonder opnieuw belasting te betalen. Wat betreft die 6 procent, dat geldt als dat in het testament van je vader is opgenomen.

Roos, 20-10-2011 09:31 #135
Ik heb een beetje ingewikkelde vraag. Mijn schoonouders zijn, zover als ik het begrepen heb, eigenaar van 2 huizen, die beide bijna hypotheek vrij zijn. Zelf wonen ze in een van deze woningen en oma, de moeder van mijn schoonmoeder, woont in de andere.
Mijn schoonouders hebben het er af en toe over dat als oma overlijd of eventueel eerst naar een tehuis gaat, mijn man het huis zal krijgen. Maar kunnen wij dan hun hypotheek overnemen, of moeten wij het huis van hun kopen? En hoe zit het met belasting en successierechten? Reactie infoteur, 20-10-2011
Het hangt af van hoe je schoonouders het willen regelen. Er zijn verschillende constructies denkbaar. Als je schoonouders het alleen willen schenken op papier, dan blijft het huis op hun naam laten staan tot hun overlijden en dan betaal je inderdaad erfbelasting.

Connie, 27-09-2011 16:16 #134
Ik wil een testament opmaken en daarbij o.a. ook vrienden uit Duitsland en Hawaii tot erfgenamen benoemen. Moeten zij ook Erfbelasting betalen? En hoeveel procent is dat dan? Reactie infoteur, 29-09-2011
Als je toch een testament laat opmaken, kan je deze en andere vragen bij je notaris kwijt.

Broertje, 22-09-2011 16:33 #133
Mijn broer weet dat hij binnen nu en zes maanden komt te overlijden.
Ik ben samen met mijn zus zijn enige erfgenaam.
De nalatenschap zal ongeveer 100.000,-- bedragen en bestaat uit een onbezwaarde woning. Is er nog een manier om de druk van die hoge erfbelasting te verminderen of te voorkomen? Reactie infoteur, 24-09-2011
Ik zou hiervoor advies vragen aan een expert zoals een fiscalist of notaris. Ik denk niet dat er echt veel voordeel te behalen is om nu al zaken vooruit te halen, maar een expert kan dan beter inzicht in geven.

Adri, 16-09-2011 13:33 #132
Gezin vader, moeder en 2 kinderen. In gemeenschap van goederen getrouwd. In 1992 is moeder overleden. Totaal financieel bezit 320.000. Er was een langstlevenden testament en vader heeft destijds erfbelasting betaald ook over de kindsdelen. In 2008 was het vermogen van vader 700.000. Nu heeft vader in 2008 een bedrag aan beide kinderen gegeven van 116.000. Ik heb als kind hier in 2008 schenkingsrecht belasting betaald. Nu zegt mijn vader dat hij in 2010 in zijn boekhouding tekstueel heeft opgenomen dat het bedrag uit 2008 het erfdeel vanuit rechten 1992 betrof. Ik heb dit liever niet en behou liever mijn erfdeel uit 1992 totdat vader is overleden. Geldt dit ook voor de belasting/het erfrecht of moet ik in samenspraak met de belastingdienst de betaalde schenkingsbelasting alsnog omzetten in een erfenis waardoor ik geen of minder belasting hoef te betalen? Als ik erfenisbelasting moet betalen hoe hoog is dit dan? Reactie infoteur, 21-09-2011
Vraag hiervoor advies bij een specialist (fiscalist/notaris).

Johanna, 14-09-2011 17:30 #131
Mijn Engelse vriend is overleden en laat mij in zijn testament geld na. Zijn zus voert het testament uit en wil het geld in een trustfund onderbrengen. Moet ik hier in Nederland belasting over betalen? Reactie infoteur, 21-09-2011
Ik zou het even navragen bij de Belastingdienst, aangezien er mogelijk aparte regels zijn voor trustfunds.

Nelie, 13-09-2011 23:16 #130
Mijn moeder is vorig jaar overleden, mijn vader leeft nog. Nu kreeg ik een aanslag van de belastingdienst omdat ik belasting moet betalen over het nalatenschapsdeel van mijn moeder. Mijn vraag is waarom moet dit? Ik heb toch nog niets gekregen? Waarom wel belasting betalen over iets wat je nog niet gekregen hebt. De erfenis komt pas vrij als mijn vader is overleden. Een andere vraag is: en als mijn vader dan overleden is wordt dan de reeds in rekening gebrachte belasting verrekend? Reactie infoteur, 14-09-2011
Als jij je kindsdeel pas krijgt als je vader is overleden dan is het vaak zo dat je vader de belasting daarover betaalt.

Uiteraard als je vader overlijdt hoef je dan geen belasting meer te betalen over het kindsdeel van je moeder.

Paula, 13-09-2011 13:17 #129
Wij wonen in Nederland. Mijn schoonouders willen ons geld schenken voor de aankoop van een huis. Zij zijn Engels en wonen in Engeland. Moeten zij of wij dan belasting betalen over de schenking? Zo nee wat zijn de regels om aanspraak te maken op die vrijstelling? Reactie infoteur, 14-09-2011
Je betaalt geen schenkbelasting als de schenker niet in Nederland woont. Er zijn twee uitzonderingen waarin je wel belasting moet betalen, maar ik vermoed dat die niet van toepassing zijn:

Je betaalt wel als de schenker een Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont Of als de schenker een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is.

Het kan wel zijn dat je ouders in Engeland belasting moeten betalen aan de Engelse Belastingdienst, maar ik weet niet hoe de regels daar zijn.

Heleen, 07-09-2011 16:23 #128
Mijn man wil mij de overwaarde (45.000,=) van het huis schenken bij scheiding. Ik zie hier verschillende berekeningen over op internet zoals 30% maar ook een partner schenking waar maar 10% berekent wordt beiden met een vrijstelling van 2000,-. Ook wordt gesproken over morele verplichting op de site van de belasting. Heeft iemand enig idee als je man er van de ene op de andere dag vandoor gaat met een ander terwijl het huwelijk gewoon goed was en ik en 2 kinderen anders op straat komen te staan of dit ook onder morele verplichting valt bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 14-09-2011
Informeer even bij de Belastingdienst door ze te bellen.

Rob, 24-08-2011 23:32 #127
Valt een schenking door schoonmoeder aan schoonzoon of-dochter onder de algemene vrijstelling van 2.012? Mag schoonmoeder in 2011 m.a.w. én aan haar zoon/dochter 5.030 schenken en aan haar schoonzoon/dochter 2012? Reactie infoteur, 14-09-2011
Dat lijkt me inderdaad geen probleem.

Leo Nelis, 29-07-2011 07:30 #126
Ik woon sinds 1993 in New Zealand. Mijn twee kinderen wonen in Nederland. Het NZ erfrecht is van toepassing en kent geen erf belasting. Moeten mijn kinderen in Nederland erfrecht betalen? Het bedrag dat zij erven is groter dan de vrijstelling. Ze moeten dus 20% betalen of is dat niet zo omdat het NZ recht van toepassing is? Reactie infoteur, 30-07-2011
Aangezien u langer dan tien jaar buiten Nederland woont, verwacht ik niet dat uw kinderen in Nederland belasting hoeven te betalen.

Marc, 15-07-2011 21:20 #125
Mijn vader gaat in een bejaardentehuis wonen en het huis komt daarom vrij te staan. Het huis is geschat op een waarde van 230000 euro. Ik heb verder nog 2 broers. We willen het huis verhuren aan 1 van de kleinkinderen voor onbepaalde tijd.
Als mijn vader nu over 3 jaar komt te overlijden hoeveel successiebelasting moet ieder kind dan betalen en hoe kunnen we dit zoveel mogelijk in mindering brengen(te denken aan schenking?)? Zijn er nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden? Reactie infoteur, 20-07-2011
Ik adviseer contact op te nemen met een notaris. Uiteraard kan uw vader 5000 euro per jaar per kind belastingvrij schenken, maar wellicht is daarnaast een voordelige constructie met het huis mogelijk.

Op dit moment zou een huis van 230.000 euro verdeeld over 3 kinderen = 76.666 - 19.000 (vrijstelling) een erfbelasting van 5766 euro per persoon betekenen.

Willem Zwaan, 13-07-2011 13:17 #124
Via via ben ik er achtergekomen dat mijn oma inmiddels al ruim twee maanden geleden is overleden. zonder dat wij er bericht over hebben gehad van de familie.
mijn vader is anderhalf jaar geleden al overleden en nu wil ik graag weten hoe het zit met het kindsdeel van mijn vader hebben ik daar recht op en hoe moet ik dit gaan aanpakken. er is al enige jaren hommels in de fam en de tante waar mijn oma enige maanden bij heeft gewoond handeld wel vaker dingen niet zo netjes af dus wat kan ik nu doen. Reactie infoteur, 15-07-2011
Ik neem aan dat uw opa ook is overleden en dat uw vader een kind van hen was? Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, zou ik daar even contact mee opnemen. Mocht u geen verzekering hebben, kunt u ook informeren bij Het Juridisch Loket.

Verstraete Luc, 12-07-2011 15:05 #123
Vader reeds lang overleden, moeder sinds kort overleden.ik heb nog een zuster, zelf ben ik invalide. hoeveel korting op de successie krijg ik als invalide?
hoelang kan mijn zuster de verkoop van het huis tegen houden? Reactie infoteur, 15-07-2011
Ik zie aan je mail adres dat je in België woont. Dit artikel gaat over de wetgeving in Nederland, daar is van belang of je ouders je hebben onderhouden en of je werkt. Informeer bij de Belastingdienst of de vrijstelling in jouw geval hoger is.

Wml, 09-07-2011 20:00 #122
Ik ben nederlands en woon en werk in Duitsland. Mijn moeder, woont in Nederland en heeft mij een schenking gegeven. Moet ik dit zowel in Nederland als in Duitsland aangeven en dubbel belasting afdragen of alleen in Nederland (na wat googlen denk ik dat er vreemdgenoeg geen verdrag schijnt te bestaan tussen Nederland en Duitsland). Reactie infoteur, 10-07-2011
Ik weet niet of je moeder de schenking vrij van recht heeft gedaan (dan is de belasting al betaald) en waar je belasting betaalt. Maar ik zou advies inwinnen bij de Belastingdienst of een jurist.

Henk van Gestel, 25-06-2011 12:35 #121
Graag zou ik antwoord willen hebben op de volgende vraag. Schenking aan kinderen mogen in 2011 oplopen toto 5000 Euro. Mag ik ieder kind dan 5000 Euro schenken? Mag ik daarbovenop ook nog meerdere kleinkinderen 2000 Euro ieder schenken?

Of is het schenkingsbedrag wat ik mag schenken 5000 Euro maximaal verdeeld over mijn kinderen en de 2000 Euro maximaal over alle kleinkinderen? Reactie infoteur, 27-06-2011
U mag 5030 euro per kind en 2012 euro per kleinkind belastingvrij schenken. De bedragen die u noemt waren geldig voor 2010. In het geval dat u twee kinderen en vier kleinkinderen heeft, kun u 2x5030 en 4x2012 euro belastingvrij schenken.

Sikko, 10-06-2011 14:24 #120
Geachte redactie, mijn vader stierf in 1976. Mijn moeder erfde en ontving de kindsdelen van zes kinderen in vruchtgebruik. Hiervoor moesten wij alle zes mee instemmen en hierover werden de successierechten betaald. Inmiddels zijn er drie kinderen overleden en wordt het huis verkocht, omdat moeder in een verzorgingshuis is opgenomen.
Nu wil zij graag dat de kinderen (en/of haar schoonkinderen) hun kindsdelen ontvangen.
Mijn vragen zijn: 1. mag dit zonder meer; 2. de oorspronkelijke kindsdelen kunnen die geindexeerd worden met een percentage, of mag alleen de oorspronkelijke waarde uitbetaald worden; 3. indien van toepassing, hoe hoog zou het index-percentage mogen zijn. Met belangstelling en onder dank voor beantwoording. Reactie infoteur, 10-06-2011
Het gaat om de oorspronkelijke waarde van de kindsdelen, aangezien daarover al met de Belastingdienst is afgerekend. Mogelijk heeft u nog wel recht op rente indien uw moeder die niet jaarlijks aan u betaald heeft, maar de hoogte daarvan is afhankelijk van de wettelijke rente en eventuele afspraken die in 1976 gemaakt zijn. Ik zou in uw geval even contact opnemen met een notaris.

Jack, 07-06-2011 23:42 #119
Geachte redactie, de kinderloze tante van mijn vriend is overleden en zij heeft in haar testament mijn vriend (haar volle neef; zij is de zus van zijn moeder) tot erfgenaam benoemd van haar bezittingen. De laatste 15 jaar heeft zij in een huis gewoond die al 15 jaar op naam staat van haar neef, mijn vriend. Nu zij overleden is wil de rest van haar familie waaronder haar broers, zusters, neven en nichten het testament van tante aanvechten, terwijl mijn vriend al die jaren de enige van de familie is geweest die zich om haar heeft bekommerd en haar tot de laatste adem heeft verzorgd. Tante heeft al die jaren geen cent huur hoeven te betalen aan mijn vriend en hij heeft letterlijk alles voor haar betaald tijdens haar leven en nu ook nog de begravenis, koffietafel en grafrechten. Al die jaren hebben ze samen op dat adres ingeschreven gestaan en de meeste tijd daar ook samen gewoond. Nu zegt de belastingdienst dat hij over de laatste 7 jaar het vruchtgebuik moet betalen aan de belastingdienst en ook successierechten omdat hij als enige erfgenaam van haar genoemd wordt. Is dit juist? Kan hij niet beschouwd worden als levenspartner en hoe zit dat wat de familie betreft? Kunnen zij haar testament wettelijk aanvechten? Reactie infoteur, 08-06-2011
Vraag advies bij een notaris. Het testament lijkt me duidelijk, maar wat betreft de Belastingdienst zou ik advies inwinnen bij een specialist.

Frank de Bruyne, 07-06-2011 11:05 #118
Bij het overlijden van ons moeder werd haar huis te koop gesteld en betaalden wij (de kinderen) 12629 Euro successierechten op een geplande verkoopprijs van 225000 Euro. Het huis werd uiteindelijk slechts verkocht voor 175000 Euro. Wat betekent dat wij een teveel van rechten betaalden op een bedrag van 50000 Euro. De notaris beweert echter dat dit bedrag wettelijk niet kan gerecupereerd. Klopt dit? Reactie infoteur, 08-06-2011
U betaalt in Nederland inderdaad belasting over de geschatte waarde van het huis (in dit geval de WOZ-waarde), niet de uiteindelijke verkoopprijs. Maar ik zie aan uw mailadres dat u in België woont. Ik ben niet op de hoogte van de daar geldende regels. Maar als een notaris dat zegt, ben ik geneigd daarin mee te gaan. De notaris is er namelijk voor uw belangen, niet voor de Belastingdienst.

Gerard, 30-05-2011 17:48 #117
Ik en mijn broer erven binnenkort het huis van mijn moeder. Mijn broer wil het huis niet verkopen omdat hij over enkele jaren het huis voor veel meer geld denkt te kunnen verkopen. Ik denk dat het dan juist minder waard is en kan ook de kosten van mijn deel van het huis tot die tijd niet betalen. Mijn moeder wil zich er niet mee bemoeien. Hoe moet dat? Kan ik mijn broer dwingen tot verkoop? Reactie infoteur, 01-06-2011
In principe moeten jullie allebei besluiten tot verkoop, aangezien jullie allebei eigenaar worden. Als hij dat niet wil, maar jij wel, kan je broer je uitkopen. Dan is hij eigenaar van de woning. Sowieso of je het huis wel of niet verkoopt, de belastingdienst wil wel successierechten over de waarde van de woning. Dus de vraag is of je broer dat kan betalen.

Jeanne Oostvogels, 26-05-2011 09:26 #116
Schoonmoeder liet medio jaren 90 alles na aan haar enige zoon die achter haar huis op hetzelfde erf woond. Dit kostte erg veel belasting. Zij kreeg het vruchtgebruik. 5 Jaar voor haar overlijden ging haar gezondheid sterk achteruit. Haar enige wens, thuis te mogen blijven. Hebben we gehonoreerd. Ondanks doktersadvies 2008 en 2009 die plaatsing in een verzorgingstehuis voorstelde vanwege de zorgdruk. Dit bespaarde de belastingdienst waarschijnlijk 100.000(den) euro`s. Voor ons betekend het dat we haar beter in 2009 in een tehuis hadden kunnen stoppen. Dan hadden we het vruchtgebruik van het huis kunnen halen en waren we nu niet gestraft met een hoge successie boete. Arbeid adelt maar eerlijkheid maakt arm in Nederland. Hoe kan ik dit rijmen van de huidige regeringswens om ouderen en zieken thuis te verzorgen?

Carmen Bömer, 22-05-2011 17:00 #115
Ik heb de Spaanse nationaliteit, gehuwd met een Nederlander en al 33 jaar woonachtig en belastingplichtig in Nederland.Mijn moeder is overleden, zij was de laatst levende ouder en nu komt er een erfenis waarover ik in Spanje successierechten moet betalen, als ik dit geld erf moet ik dan over dit bedrag in Nederland nogmaals successierechten betalen en mag dit geld in Spanje blijven op een rekening? En wat gebeurt er met obligaties die in 2014 vrijkomen? Reactie infoteur, 25-05-2011
In Nederland kunt u vermindering aanvragen, wegens het betaalde bedrag in Spanje. Zo betaalt u niet dubbel. De waarde van de obligaties worden ook meegeteld (op datum van overlijden). ookal komt het pas in 2014 vrij.

Dennis, 18-05-2011 14:05 #114
Mijn vader is onlangs overleden en mijn moeder leeft al niet meer. Ik en mijn zus "krijgen" nu het huis. Mijn zus wil misschien het huis wel kopen. Hoe zit dit dan met de successierechten en hoeveel geld krijg ik dan van mijn deel? Reactie infoteur, 19-05-2011
In principe krijgt ieder zijn deel van de waarde van het huis. Als uw zus het huis wil kopen, zal zij u moeten uitkopen. In principe is dat nog steeds de erfenis van uw ouders en gelden de daarvoor geldende tarieven (zie tabellen). Vraag voor meer informatie eens bij een notaris.

Christien Kraaijeveld, 21-04-2011 13:14 #113
De aangifte erfbelasting wordt niet door de Belastingdienst ingevuld; deze legt enkel de aanslag erfbelasting op. Het tarief van de notaris lijkt me wel erg aan de hoge kant. Het belastingadvieskantoor waar ik werk brent in dit geval een bedrag van EUR 600 ex btw in rekening, maar daar wordt dan ook alles voor geregeld(inclusief contact met diverse uitkerende instanties en overige financiele vragen etc.)

P. B., 15-04-2011 08:24 #112
Mijn vader is onlangs overleden. Mijn vader en moeder hebben een testament waar in een en ander beschreven staat over de nalatenschap. Nu moeten de successie rechten betaald worden en volgens de notaris moet dat via een notaris laten doen tegen een belachelijke fee ( 1.500 + 2% van de nalatenschap). Kan dit ook bij de belastingdienst en wat hebben we nodig bij deze aangifte? Reactie infoteur, 16-04-2011
Uiteraard kan je zelf aangifte doen bij de Belastingdienst, dat kost je niks behalve te betalen successie uiteraard. Wil je wel wat advies dan moet dat zeker goedkoper kunnen dan het tarief dat de notaris in kwestie aangeeft.

Meer informatie op: http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/erven-55.html#P504_46722

Succes!

M. P., 14-04-2011 09:38 #111
Beste, ik was benieuwd hoe het volgende gaat. De zus van mijn oma is begin dit jaar overleden. Deze zus had geen partner of kinderen. Nu zijn mijn oma en opa ook reeds overleden, er zijn verder geen zussen of broers meer over.

Er is een behoorlijke ervenis, en deze gaat dan denk ik naar de kinderen van mijn oma en opa (dus neven en nichten van de overledene). Nu was ik benieuwd in hoeverre een notaris op zoek gaat naar meerdere erfgenamen.

Mijn vader (= neef van overledene) is ook reeds overleden, dus dan zouden mijn zus en ik dus plaats erven zijn (dit waren wij ook bij het overlijden van oma).

Mijn ooms en tantes (dus neven en nichten overledene en broers-zus van mijn vader ) waren bij het overlijden van oma niet echt blij dat mijn zus en ik plaats erven waren van mijn vader. Tenslotte moesten ze de erfenis ipv van over 3 verdelen, toch over 4 delen.

Nu heb ik zo'n vermoeden dat ze bij de notaris niet zullen aan gaan geven dat er nog een overleden broer is. Dus mijn vraag. in hoeverre zoekt een notaris verder? Of dienen mijn zus en ik ons zelf bij de notaris aan te melden? Het gaat om een aanzienlijk bedrag. Reactie infoteur, 16-04-2011
Een notaris kijkt in principe naar de burgerlijke stand, waardoor alle erfegenamen in beeld komen. Aangezien het om een groot bedrag gaat, kan je je natuurlijk ook altijd zelf melden.

Lieve, 11-04-2011 12:57 #110
Als je jaarlijks 5000euro belastingsvrij ontvangt van je ouders, telt dit dan mee in de nalatenschap? Reactie infoteur, 11-04-2011
Nee, dit hebben zij al aan jou geschonken. Alleen wat je ouders op moment van overlijden als bezit hebben wordt als nalatenschap aangemerkt.

Gabriela, 30-03-2011 23:01 #109
In 2001 heb ik het huis van mijn ouders gekocht onder het recht van bewoning en vruchtgebruik. Dit was gedaan met het idee later successierechten te vermijden. Per 1 jan. 2010 is de erfwet op dit punt gewijzigd. Dien ik nu wel successierechten te betalen bij hun overlijden? En welke rol speelt de verhoging van waarde van het pand t.o.v. 2001 hierbij? Reactie infoteur, 31-03-2011
Deze kwestie durf ik niet met zekerheid antwoord op te geven. Vraag een notaris of fiscaal specialist.

Riet, 30-03-2011 19:54 #108
Vraag;
Heb erfenis gekregen van16.000euro heb zelf nog 8.ooo euro.
Krijg huursubsidie en ziektekostenvergoeding.Hoeveel euro mag je hebben als je die subsidies krijgt?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 31-03-2011
Bij huur- en zorgtoeslag wordt naar je verzamelinkomen gekeken. Vermogen uit box 3 wordt voor 1,2% bij je inkomen opgeteld, maar alleen het bedrag boven de 20661 euro (bij alleenstaanden) of 41332 euro (bij fiscaal partners). Als je inkomen laag is, heeft de erfenis geen tot nauwelijks invloed op je toeslagen.

Johan, 21-03-2011 17:27 #107
Mijn vader is pas overleden, mijn moeder leeft nog en ik heb 2 broers, ik zelf ben niet getrouwd maar heb wel een samenlevingscontract waarin staat dat mijn partner mijn erfgenaam is. mocht ik nu eerder komen te overlijden dan mijn moeder, naar wie gaat dan mijn deel van de erfenis, als mijn moeder overlijd, naar mijn partner of naar mijn 2 broer? Volgens de notaris zijn dit mijn broers, maar ik ben het hier niet mee eens, als een van mijn broers eerder overlijden krijgen toch ook hun echtgenotes hun erfdeel. Reactie infoteur, 23-03-2011
Ik snap uw punt, maar ik kan niet beweren meer verstand van erfrecht te hebben dan een notaris. Wellicht kunt u vragen om een second opinion bij een andere notaris.

Marga, 21-03-2011 14:09 #106
Onze kinderen wonen in Amerika, al 25 jaar. Als zij van ons erven hoe is dat geregeld met de belasting c.w. inkomstenbelasting. Reactie infoteur, 23-03-2011
Ik begrijp uit uw vraag dat u zelf in Nederland woont. Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betalen uw kinderen in Nederland erfbelasting.

Alida, 05-03-2011 14:57 #105
Mijn moeder had 2 kinderen uit een vorige huwelijk, trouwde met haar 2de man waaruit ik geboren ben mijn vader is 15 jaar geleden overleden mijn moeder leeft nog, normaal erf ik wettelijk mijn vaders deel en eenderde deel van mijn moeder, mijn vraag is of er een mogelijkheid is na het overlijden van onze moeder dat wij alle drie een gelijke deel krijgen. Reactie infoteur, 09-03-2011
Het deel dat uw moeder geerft heeft van uw vader zal inderdaad over alle drie de kinderen verdeeld worden, maar alleen u heeft recht op het kindsdeel van uw vader tenzij anders bepaald in een testament.

Het kan natuurlijk wel zijn dat bij overlijden van uw moeder blijkt dat uw vaders deel op is, dan krijgen jullie alledrie een gelijk bedrag. Uw moeder mag immers uw kindsdeel uitgeven.

Sven, 26-02-2011 12:35 #104
Mijn tante (haar man is overleden) wil weten hoe het volgens de wet is geregeld als zij overlijdt, dus zonder testament, krijgen dan haar broers en zusters de erfenis of ook die van haar overleden man? Kan ze beter een testament opmaken om niet iedereen te laten meedelen want familie ligt wat uit elkaar. Reactie infoteur, 26-02-2011
Zij is de enige erfgenaam van haar man geweest (in het geval van geen testament). Als zij overlijdt, gaat het geld naar haar familie. Als zij geen partner of kinderen heeft bij overlijden, dan erven de ouders (indien die nog leven), broers en zussen.

Marijke, 23-02-2011 19:40 #103
Hoe kom ik er achter of mijn vader al successierechten heeft betaald over ons erfdeel van mijn moeder, hij kan het niet meer vertellen en wij kunnen het nergens terugvinden. Mijn moeder overleed in 2001 en mijn vader in 2010. Reactie infoteur, 25-02-2011
Als je vader jullie niet je deel heeft uitbetaald, maar het kindsdeel heeft gehouden tot zijn overlijden, dan zal hij daarover voor jullie belasting hebben betaald. Dat staat meestal standaard opgenomen in een langstlevende testament.

Jeroen, 19-02-2011 22:39 #102
Mijn vader is begin dit jaar overleden. Mijn moeder leeft nog. Ik neem aan dat ik successierechten moet betalen? En wat moet ik bij de belasting opgeven? Reactie infoteur, 21-02-2011
U moet aangifte doen over het te erven bedrag. Maar als uw moeder het vruchtgebruik heeft, dwz dat er pas uitgekeerd wordt na haar overlijden, dan is de kans groot dat zij belasting over het kindsdeel betaalt en niet u. Dat hangt af van het testament.

Anton, 07-02-2011 11:24 #101
Ik denk er over aan mijn kleinkinderen het bedrag na te laten dat zij belastingvrij kunnen erven. Kan ik in mijn testament bedingen dat mijn kinderen dat tot hun dood onder hun beheer mogen houden? Bij voorbaat bedankt voor Uw antwoord. Reactie infoteur, 09-02-2011
Dat lijkt me inderdaad mogelijk. U kunt het beste informeren naar de mogelijkheden bij uw notaris.

Ankie, 06-02-2011 14:49 #100
Ik ben de enige erfgenaam van mijn moeder, die onlangs in NL overleden is. Zelf woon ik al meer dan 10 jaar in de VS, maar ben wel nog Nederlands staatsburger. Ik betaal verder geen belastingen in NL, heb daar geen bezit of inkomsten (behalve nu de erfenis). Kan ik in de VS de erfbelasting betalen of moet dit aan de Nederlandse belastingdienst? Ik kan hier maar moeilijk iets over vinden. Reactie infoteur, 09-02-2011
Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betaalt u in Nederland erfbelasting.

Loes, 31-01-2011 17:07 #99
Ik heb reeds sinds 1984 het bloot eigendom van mijn vaders woning. Ik wil het gebruiksrecht nu van mijn vader kopen en hem laten huren van mij. Mijn notaris zegt dat mijn vader dan minstens een half jaar ergens anders moet gaan wonen. Of heb ik hem verkeerd begrepen? Ik kan dit nergens terugvinden namelijk. Reactie infoteur, 04-02-2011
Ik weet hier minder van af dan een notaris. Vraag het hem/haar anders opnieuw voor de zekerheid.

Marieke, 27-01-2011 19:14 #98
Ben enig erfgenaam van broer die ernstig ziek is en een flatje heeft van waarde WOZ 125000. Er rust nog 20000 hypotheek op. Is er een mogelijkheid om voor zijn overlijden de flat door mij te laten overnemen en is dit fiscaal voordeliger.hoe moet dat? Reactie infoteur, 29-01-2011
Het is fiscaal niet voordeliger om zijn flat voor overlijden over te nemen. Als je het desondanks zou willen, moet je het traject in dat iedereen gaat die een huis wil kopen. Kijk of je een hypotheek kan krijgen en ga nar de notaris voor zowel de hypotheek als de eigendomspapieren van de woning.

Jaarlijks mag je broer jou 2000 euro belastingvrij schenken, dat is de enige tip dat fiscaal voordeel oplevert. Maar dat stelt met zulke bedragen niet veel voor als je broer niet lang meer te leven heeft.

H. V. K-B, 20-01-2011 18:27 #97
Hoe zit het qua schenkingen? Mijn moeder maakt nog wel eens wat over naar mijn rekening, maar dan moet ik dast dus gaan tellen. Tevens is het een gezamenlijke rekening van mijn man en mij, zijn er dan nog andere bedragen? Zou je hier ook onderuit kunnen komen, wanner zij het geld contant geeft? Zeker wanneer we het einde van het jaar… Wij zetten haar geld apart op een spaarrekening die wij gebruiken voor aanschaf nieuwe keuken en badkamer, kan dat ook voor 'woning' gelden? Reactie infoteur, 22-01-2011
Ouders mogen hun kind in 2011 maximaal 5030 euro belastingvrij schenken. Of dat contant betaald wordt of overgemaakt wordt, maakt geen verschil. Daarboven moet belasting betaald worden.

Tenzij uw moeder gebruik maakt van een eenmalige verhoogde vrijstelling, als jij niet ouder bent dan 35 jaar. Dat kan van 24.144 tot 50.300 als het geld gebruikt wordt voor eigen woning of studie. Maar dan moet de schenking bij een notaris worden vastgelegd waarin als voorwaarde opgenomen wordt dat de schenking gebruikt voor de eigen woning.

Daarnaast moet u beide schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking is betaald en gebruikt voor eigen woning. Ook dient u aangifte te doen van de schenking waarnij u aangeeft dat u gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling.

Marit, 20-01-2011 15:04 #96
Het betreft hier de nalatenschap van mijn moeder, die in juni 2009 is overleden. Ik woon al bijna 35 jaar niet meer in Nederland, ben meer dan 20 jaar uitgeschreven, ben niet balastingplichtig in Nederland en heb zelfs geen SOFI nummer. Als onafhankelijk consultante reis en werk ik over de hele wereld, soms voor langere, soms voor kortere tijd. Momenteel sta ik nergens ingeschreven en heb op dit moment dan ook geen vaste woon-of verblijfplaats. Door het internationale werk dat ik verricht, ben ik nergens belastingplichtig. Ben ik onder deze onstandigheden toch verplicht om successierechten te betalen, aan de Nederlandse belastingdienst, over de erfenis van mijn moeder? Reactie infoteur, 22-01-2011
Dat u nergens belastingplichtig bent, vind ik een vreemd gegeven. Normaliter wordt er bij een erfenis van een Nederlandse inwoner afgerekend in Nederland. Maar ik vind uw verhaal zo bijzonder dat ik even zou informeren bij een notaris of fiscalist.

Peter, 20-01-2011 08:52 #95
Mijn moeder heeft al 30 jaar het vruchtgebruik van een woning en dat tot haar overlijden. Een beleggingsmaatschappij is eigenaar.
Er is aardig wat achterstallig onderhoud aan de woning.Indien mijn moeder komt te overlijden, wordt haar erfenis dan aangesproken door de beleggingsmaatschappij en als dat niet voldoende is moeten de kinderen dan betalen?
En als de kinderen afzien van die erfenis, zijn zij dan niet meer aansprakelijk? Reactie infoteur, 20-01-2011
U kunt altijd afzien van de erfenis.

Mocht u vermoeden dat er alleen schulden overblijven dan kunt het beste de erfenis "beneficiair aanvaarden". Mocht er wel wat overblijven, ontvangt u dat bedrag. Mochten er schulden overblijven, dan bent u niet aansprakelijk.

U moet wel betalen als u de erfenis al aanvaard heeft.

Ber, 18-01-2011 17:20 #94
Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben een testament. Graag wil ik mijn testament handhaven, zolang de kinderen minderjarig zijn, zoals het nu is. Dus als ik kom te overlijden dat mijn (dan inmiddels ex-man) nog steeds de helft van mijn vermogen erft. Dit met de reden dat hij dan minder kan gaan werken en meer voor onze kinderen kan zorgen. Mijn eerste vraag is: Mag dit? Mijn tweede vraag is: Moet ik iets veranderen aan het testament. Of vervalt het testament automatisch bij de scheiding?
Volgens mijn man is het echter heel ongunstig als ik hem als erfgenaam blijf houden, omdat hij veel meer belasting moet betalen, dan onze kinderen, zo te zien klopt dat als ik bovenstaande tabel zie. Echter, als ik het mijn kinderen laat erven dan mag mijn ex- man het toch niet gebruiken om de kinderen op te kunnen vangen? Reactie infoteur, 20-01-2011
U moet sowieso uw testament aanpassen. Immers in het testament wordt uw partner als erfgenaam geboemd, maar dat is straks uw partner niet meer.

Het klopt dat uw ex-man veel belasting moet betalen als hij niet meer uw partner is. U kunt het geld nalaten aan uw kinderen. Als uw kinderen niet volwassen zijn komt de bevoegheid van het geld toe aan degene die de voogdij heeft.

Ook neem ik aan dat u niet wilt dat de erfenis bij uw exman belandt als uw kinderen al volwassen zijn.

Informeer bij uw notaris wat de beste oplossing is.

Adriaan, 18-01-2011 16:42 #93
Mijn moeder (88) woont in een woning (eigendom). Vader is overleden in 1983. In 1994 was de woning waard 150.000 DFL en hebben mijn zus en ik het geschonken gekregen van moeder (belasting betaald) en hebben wij sindsdien het blooteigendom van de woning en mijn moeder het vruchtgebruik. De WOZ waarde woning is (2010) 350.000? Indien moeder komt te overlijden moeten wij dan over het hele WOZ bedrag van 350000 euro successie betalen of kunnen wij het bedrag van 150000 DFL van de 350000 euro aftrekken. We hebben ook ergens gelezen dat je het aankoopbedrag (in ons geval van 150000 DFL) ieder jaar met 6% mag verhogen. Dus in ons geval vanaf 1994. Hopen dat moeder nog heel lang leeft maar willen graag duidelijkheid en de actie die we eventueel kunnen ondernemen om de te betalen successie zo laag mogelijk te houden. Reactie infoteur, 20-01-2011
Ik zou hiervoor informeren bij een specialist. U hoeft bij overlijden uiteraard alleen het vruchtverbruik af te rekenen, u heeft immers al het blooteigendom. Maar hoe dat precies eruit gaat zien, kunt u het beste informeren bij de notaris waar u in 1994 alles geregeld heeft. In het verkoopcontract van destijds moet namelijk ook meer details staan over de waarde van het vruchtverbruik.

Hb, 11-01-2011 00:57 #92
Mijn zus is overleden in oktober 2010, nu erven mijn zus en ik haar bezittingen waaronder een eigen huis en spaargeld. Dit spaargeld hebben wij nodig om de successierechten te kunnen betalen en het huis wordt hopelijk in 2011 verkocht. Worden wij zelf in 2010 ook nog eens aangeslagen voor het totale vermogen bij onze eigen belastingaangiftes? Reactie infoteur, 20-01-2011
Ja u moet uw deel van de waarde van het spaargeld en de woning opgeven bij uw vermogen in box 3. U heeft op papier namelijk geerft op het moment van overlijden.

Webpeter, 07-01-2011 13:46 #91
Correctie: in de vanmorgen door mij geposte vraag moet "WOZ waarde 2000" worden vervangen door "WOZ waarde 2010". De juiste vraagstelling luidt dus:
Ik heb in 2000 het huis van mijn moeder gekocht die vruchtgebruik hield maar ik heb de waarde van de blote eigendom aan haar betaald. Stel dat ze in 2010 was overleden en ik had moeten afrekenen met de fiscus. Had ik dan van de WOZ waarde 2010 mogen aftrekken het bedrag dat ik aan haar in 2000 heb betaald plus een jaarlijkse rentevergoeding (van 6%)? Bij antwoord graag aangeven waar ik dit kan verifieren. Reactie infoteur, 08-01-2011
Dit is zo'n specifieke en gecompliceerde vraag dat u beter bij een fiscalist uw vraag kan neerleggen.

Kokkie, 07-01-2011 11:47 #90
Mijn schoonvader is 10 jaar geleden overleden. Het kindsdeel van mijn man is in vruchtgebruik bij mijn schoonmoeder gebleven. Nu is mijn man overleden (2009), mijn schoonmoeder leeft nog. Moet ik dit kindsdeel van mijn man opvoeren bij de aangifte successierecht? Mijn man en ik waren in gemeenschap van goederen (het bovengenoemd kindsdeel viel hierbuiten) getrouwd en hebben 3 kinderen. Reactie infoteur, 08-01-2011
Het kindsdeel moet u ook aanvoeren bij de aangifte successierecht. U en uw kinderen erven namelijk zijn vermogen, inclusief het kindsdeel.

Webpeter, 07-01-2011 10:28 #89
Zie boven

Klaas, 04-01-2011 18:41 #88
Mijn zoon heeft een paar jaar geleden een appartement gekocht en ik heb hem geld voor de aankoop geleend ( tegen 5%) zodat hij een lagere hypotheek bij de bank af kon sluiten, hij trekt beide leningen af als hypotheeklasten.
Hij wordt dit jaar 35 en hij heeft indertijd een eenmalige belastingvrije schenking gekregen.
Ik wil hem nu een extra eenmalige schenknig doen van 26000 Euro ter aflossing van een deel van de woningschuld.
Moet ik hiervoor naast de schenkingsaangifte nog andere schriftelijke bewijzen hebben, notariele akte, bankoverschrijving, of kan ik de lening met dit bedrag verlagen.Een alternatief is dat hij mogelijk een aflossing doet bij de bank en ik hem daarvoor het geld schenk. Reactie infoteur, 05-01-2011
De schenking moet inderdaad vastgelegd worden in een notariële akte waarin als voorwaarde opgenomen wordt dat uw kind de schenking gebruikt voor de eigen woning.

Daarnaast moet u beide schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking is betaald en gebruikt voor eigen woning.

Ook dient u aangifte te doen van de schenking waarnij u aangeeft dat u gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling.

Uw notaris kan alle details vertellen.

Jos, 04-01-2011 13:46 #87
Hoe worden schoonkinderen gezien door de belastinginspecteur bij schenkingen en bij een nalatenschap? Als kinderen van… of als overigen? Reactie infoteur, 05-01-2011
Als een schoonzoon/schoondochter expliciet de erfgenaam is en niet het kind, valt het volgens mij onder andere verkrijgers.

Maar als het kind erft en de partner profiteert daar indirect van, dan geldt het kind-tarief.

Terry, 01-01-2011 13:12 #86
Hoe zit het als uit de erfenis een deel in 2010 en een deel in 2011 wordt ontvangen? Worden die delen apart belast in het jaar van ontvangst, en wgeldt voor elk van die delen de vrijstelling, of geldt de vrijstelling over het totaal te ontvangen bedrag? Reactie infoteur, 02-01-2011
Het moment van overlijden telt, niet het moment waarop u de erfenis ontvangt. Als degene van wie u erft in 2010 is overleden, gelden de cijfers van 2010. In theorie erft u namelijk op het moment dat degene overlijdt. De vrijstelling telt daarom ook voor het totaal te ontvangen bedrag.

Eric, 06-12-2010 16:31 #85
Mijn vader is in 1996 overleden en mijn moeder dit jaar. Wij moeten nu aangifte erfbelasting gaan doen. Nu heb ik iets gelezen over de mogelijkheid rente terug te krijgen over de periode vanaf 1996 over een bepaald erfdeel. Klopt dit of is dit voor mij niet van toepassing? Reactie infoteur, 09-12-2010
In principe betaalt uw moeder u rente over uw kindsdeel dat u van uw vader erft, dat hoeft inderdaad niet tijdens haar leven. U kunt inderdaad deze rente opeisen na overlijden van uw moeder. De rente wordt uit de erfenis betaald. Een notaris of executeur-testamentair kan dit regelen.

Jeroen, 01-12-2010 21:12 #84
Mijn vader is 5 jaar geleden overleden en had een eigen zaak. Er is vervolgens een bepaald vermogen vastgesteld wat in de zaak, huis etc van mijn vader zaten. Ik ben vervolgens vrij gesteld voor belasting (als erfgename) en heb een uitstel van betaling voor een conserverende belastingaanslag voor de duur van 5 jaar gekregen van de belasingdienst. Echter is het bedrijf van mijn vader failliet gegaan. Moet ik nu het openstaande bedrag van de vrijstelling alsnog aan de belastingdienst betalen? Dit zou betekenen dat ik zonder een euro ooit te hebben ontvangen met een schuld zit richting de belastingdienst. Reactie infoteur, 02-12-2010
Dit is een iets te specialistische vraag voor mij. Maar aangezien het vermogen wel al is vastgesteld en dat vermogen niet alleen in de zaak zat, vermoed ik dat er in ieder geval deels afgerekend met worden met de fiscus. Ik zou voor een volledig antwoord contact opnemen met de Belastingdienst.

Raeimakers, 18-11-2010 18:14 #83
Mijn broer heeft een erfenis - vader en moeder zijn overleden. Mijn broer is niet getrouwd en heeft geen partner.Heeft wel 8 broers en zusters.Hier van zijn 2 broers en 2 zusters overleden. Hoe zou de erfenis verdeeld worden.Van de overleden broers en zusters zijn wel neven en nichten. Reactie infoteur, 20-11-2010
De erfenis wordt verdeeld over de levende broers en zusters in gelijke delen.

Mochten de overleden broers en zusters een partner of kinderen hebben, is het een ander verhaal. Maar levende broers en zussen gaan voor neven en nichten.

Fred, 16-11-2010 11:30 #82
Mijn ouders hebben hun huis verkocht voor 250.000. Zij leven nog. Zij hebben 2 kinderen boven de 35 jaar. Mag de schenking meer zijn dan 5000,- zonder belasting te betalen. Bijvoorbeeld: Notarieel vastleggen dat dit bedrag (:2 dus 125000) in fasen geschonken kan worden in de vorm van een erfenis. Bv 2011 19000 0%belasting. Tot 2018 over eerste 118000 10% belasting. Vervolgens 2019 7000 20% belasting. Of praat ik over 2 dingen. Als dit niet kan, wat is dan de belasting tarief boven 5000,- afhankelijk van het bedrag? Reactie infoteur, 20-11-2010
U praat inderdaad over 2 dingen: de bedragen die u noemt 19.000 en 118.000 gelden alleen als uw ouders overleden zijn.

Als zij u jaarlijks meer dan 5000 euro willen schenken, moet er belasting worden betaald. U kunt hier berekenen hoeveel: http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkbelasting/

Raymackers Gabrielle, 08-11-2010 13:14 #81
Ik woon feitelijk samen in de eigendom van mijn partner, bij de notaris is er een testament op gemaakt voor levens lange bewoning met inboedel, moet ik sucsessierechten betalen bij zijn overlijden? Reactie infoteur, 10-11-2010
Ja dat zou kunnen. Dat hangt af van de waarde.

Marco, 05-11-2010 08:23 #80
Mijn moeder is overleden.ik woonde bij haar koophuis waarde 220.000 wat erf ik dan en wat moet ik betalen geen testament. dank u wel voor de antwoord Reactie infoteur, 07-11-2010
Als uw moeder geen partner heeft en u geen broers of zussen, dan erft u de waarde van het huis minus de hypotheek.

Als u 220.000 erft, betaalt u
(19.000 vrijstelling)
10% over 118.000
20% over 83.000
Totaal: 28.400 euro

Jaap, 04-11-2010 19:23 #79
Mijn moeder is overleden. 3 kinderen krijgen een gelijk deel. Ik heb een amerikaans paspoort en woon al 20 jaar in Amerika. Wat belasting betalen betreft over het erfdeel, gelden dezelfde regels alsof ik een Nederlander ben, en moet ik in NL betalen? Reactie infoteur, 07-11-2010
Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betaalt u in Nederland erfbelasting en heeft u verder niet te maken met andere kosten.

Magda Kemperman, 29-10-2010 14:43 #78
Hoe zit het met de successierechten van de kinderen met een geregistreerde partner? Reactie infoteur, 30-10-2010
Geregistreerd partner wordt gelijk aan een huwelijk beschouwd. Kinderen uit deze relatie hebben dus gewoon recht op de tarieven die voor kinderen gelden.

Ann, 19-10-2010 14:19 #77
Weet iemand misschien wie dit bedacht heeft? Dat er zo ie zo Successierechten zijn? Het is toch te belachelijk voor worden dat waar je ouders/opa en oma heel hun leven voor hebben gewerkt en er dus al belasting over betaald hebben dat het dan nog een keer moet als je het erft?! Ik kan hier zo kwaad om worden!

Bmw_316i (infoteur), 14-10-2010 19:16 #76
Mijn moeder gaat ongeveer 3 ton van een kennis erven zij moet daar ongeveer 1 ton belasting over betalen als zij dat geld nu rechtstreeks weer aan haar kinderen wil geven moeten die dan weer belasting daarover betalen? en zoja hoeveel? Reactie infoteur, 15-10-2010
Je eerste aanname klopt: dat ze ongeveer een ton successiebelasting betaalt.

Als je moeder dan het geld weer aan haar kinderen wil geven, mag zij jaarlijks 5000 euro belastingvrij wegschenken.

Als de kinderen tussen de 18 en 35 jaar oud zijn, mag zij eenmalig 50.000 euro belastingvrij schenken als het geld gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of voor een studie(fonds). Anders geldt de maximale eenmalige vrijstelling van 24.000 euro (tot 35 jaar).

Boven dat bedrag moet uw moeder belasting betalen. je kunt hier uitrekenen hoeveel: http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkbelasting/

Anita, 13-10-2010 15:19 #75
In augustus 2008 is mijn tante overleden zij was getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en heeft in haar testament bepaald dat haar man vruchtgebruiker werd over haar vermogen en ik met nog iemand haar erfgenamen haar man is nu in oktober 2010 overleden hij heeft zijn vermogen aan zijn broers en zussen nagelaten wat kunnen wij nu nog van de belastingdienst verwachten oom heeft in 2009 successie betaald en wij hebben vermogensbelasting betaald 1,2 procent van haar vermogen hoop graag op antwoord wij weten het niet meer Reactie infoteur, 14-10-2010
Als u geen extra geld heeft geërft van uw oom, maar alleen het deel van uw tante in handen krijgt, hoeft u geen successiebalsting te betalen. Uw oom heeft destijds al voor jullie deel afgerekend.

Vermogensbelasting betaalt u elk jaar dat uw vermogen boven de vrijstelling ligt.

Timmie, 12-10-2010 22:32 #74
Mijn oom is 5 jaar geleden overleden en mijn tante heeft vruchtgebruik van het huis dat nu voor de helft van mij is. De successie belasting is betaald en ik heb twee vragen aan u: 1) het huis is flink in waarde toegenomen, dit impliceert niet dat ik nu meer belasting dien te betalen, correct? 2) Ik vroeg mij af of ik bij uitkering van mijn deel bij verkoop van het huis vervolgens ook nog belasting dient te worden betaald in de vorm van bijvoorbeeld inkomstenbelasting of dat ik met de reeds betaalde successie rechten met de belastingdienst klaar ben. Alvast hartelijk dank! Reactie infoteur, 13-10-2010
Vijf jaar geleden is afgerekend met de fiscus, dat de waarde nu is toegenomen is niet van belang tenzij u ook van uw tante zelf erft.

Bij verkoop van de woning betaalt u geen inkomstenbelasting of successie. Wel betaalt u waarschijnlijk belasting in box 3, als uw vermogen na verkoop hoger ligt dan het heffingsvrije vermogen. (20.661 euro of bij fiscaal partnerschap het dubbele)

Jos, 04-10-2010 15:24 #73
Zie voorbeeld Hans van 14.09.2010:
Stel bij het overlijden van de 1e ouder zijn al successierechten betaald. Nu overlijdt na 10 jaar de 2e (langstlevende) ouder. Er is geen rente in het testament vastgelegd.
Welke successierechten betalen de kinderen nu? Reactie infoteur, 06-10-2010
Dan betalen de kinderen successierecht over de erfenis van de tweede ouder. Na het overlijden van de eerste ouder heeft de andere ouder namelijk al met de fiscus afgerekend voor de kinderen.

In het voorbeeld van Hans. Zeg dat de tweede ouder alleen de 450.000 + 150.000 nalaat. Dan betalen de kinderen

600.000/2 = 300.000
300.000 - 19.000 (vrijstelling) = 281.000
10% over 118.000 = 11.800
20% over 163.000 = 32.600
Totaal betaalt elk kind 44.400 euro belasting, samen 88.800 euro

Wessel, 04-10-2010 13:35 #72
Mijn vader is 6 jaar geleden overleden. Mijn moeder woont in hun huis en heeft het vrij op naam. Het huis is ongeveer 125.000 euro waard + 45.000 euro spaargeld. Ze heeft 2 kinderen en het huis staat niet op de kinderen hun naam. Als moeder komt te overlijden, gaat er dan veel van die erfenis naar de belasting? Ga uit van 85.000 euro erfenis per kind. Reactie infoteur, 06-10-2010
Als elk kind 85.000 erft dan moet er 10% over 66.000 betaalt worden = 6600 euro per kind

Marjan, 03-10-2010 22:04 #71
Mijn vader is overleden in april 2010. Het testament gaat naar de langstlevende (mijn moeder) Er is alleen een huis van ongeveer 200.000. Er zit geen hypotheek meer op, Moet mijn moeder toch successierechten betalen? De kinderen komen toch pas in beeld als mijn moeder overlijdt? Reactie infoteur, 06-10-2010
Waarschijnlijk heeft uw moeder vruchtgebruik van de kindsdelen. Als dat het geval is, moet ze met de fiscus afrekenen voor de kindsdelen. De vrijstelling als partner is in dit geval hoger dan de erfenis.

Maarten, 29-09-2010 00:15 #70
Mijn vader is al lang geleden overleden en 15 jaar geleden hebben we het huis met een waarde van 5 ton op naam van de 5 kinderen gezet bij de notaris. Er is elk jaar een brief opgesteld met een maximale schenking over het deel van mijn moeder. Accepteered de belastingdienst dit of moet over het hele bedrag alsnog erfbelsting betaald worden? Reactie infoteur, 29-09-2010
Het klinkt als een goede constructie, maar om hier echt antwoord op te geven dient iemand naar de papieren te kijken. Ik zou bij een notaris informeren.

H. van Soest, 28-09-2010 12:25 #69
Mijn oom in Duitsland is overleden en er komt een erfenis vrij voor alle neven en nichten.
Wordt er dan in Duitsland belasting over betaald of kan dat ook in Nederland betaald worden. En als er in Duitsland betaald wordt moet je dan alsnog in Nederland ook betalen.
En hoe hoog is het belastingpercentage in Duitsland. Reactie infoteur, 29-09-2010
Als uw oom een inwoner van Duitsland was, betaalt u in Duitsland belasting. Wat daar de tarieven zijn, durf ik u niet te zeggen. In Nederland hoeft u dan niet nogmaals belasting te betalen. U kunt bij een notaris (bijvoorbeeld in de grensstreek) vast meer informatie krijgen.

Dhr Megens, 28-09-2010 06:26 #68
Wij, twee kleinkinderen erven van onze opa, die een huis nalaat waarvan de WOZ in 2009 is bepaald op 307.000 euro. Wij hebben het huis opnieuw laten taxeren en het huis blijkt door achterstallig onderhoud en doordat het gedateerd is maar een waarde te hebben van 225.000 euro (het moet eingelijk gesloopt worden). Wij hebben bezwaar aangetekend bij de gemeente en zij hebben de waarde voor de komende jaren van 225.000 over genomen. Echter willen zij geen WOZ waarde verlagen over het jaar 2009 waarover wij dus successiebelasting moeten betalen. Volgens het rekensommetje van de belasting moeten wij nu ieder 19.710 successiebelasting betalen terwijl als het huis zoals het echt werkelijk waard is we ieder 12130 aan belasting moesten betalen. Dit is een verschil voor ons beide (2broers) van 12.160 euro. Er is door iemand een rekensommetje bedacht over de WOZ waardebepaling die niet klopt. Wat kan ik hier tegen doen. Volgens mijn visie is het zo dat het huis wat nu in 2010 getaxeerd is en op 225.000 waarde wordt getaxeerd het in 2009 geen waarde gehad kan hebben van 307000 euro. Omdat opa oud was en hier waarschijnlijk niet bij nagedacht heeft en dit in januari 2010 allemaal veranderd is (opa is overleden in februari) vinden wij dat we benadeeld worden voor veel geld. Ik vraag mezelf af of meer mensen dit weten en zou ik zeker adviseren, mensen laat je huis opnieuw taxeren want de formule die de WOZ waarde bepaald klopt niet in alle gevallen. Denk bijv. aan achterstallig onderhoud en veroudering van panden waadoor erfgenamen benadeeld worden en dit wil je niet voor de achterblijvers.

Kruithof, 26-09-2010 16:42 #67
Mijn vrouw is overleden en ik heb 3 kinderen. Ik wil opnieuw trouwen (in gemeenschap van goederen) met een vrouw met 2 kinderen en willen in mijn huis gaan wonen en zij verkoopt het hare. Wat zijn de gevolgen als ik kom te overlijden en hoe zit het nu met de langst levende en het vruchtgebruik? Reactie infoteur, 29-09-2010
U kunt het beste naar een notaris gaan om afspraken over eventueel vruchtgebruik vast te leggen.

Daems, 19-09-2010 22:07 #66
Mijn vader is 18-09-2010 overleden mijn moeder is 13 jaar geleden overleden er is een eigenhuis er is 20000 euro spaargeld we zijn met 2 mijn broer en ik mijn vader heeft mij benoemd tot bewindvoerder over het erf deel van mijn vader[ben nu ook bewindvoerder over mijn broer]het huis is ongeveer 160000 euro waard waar moet ik rekening mee houden met successie rechten. Reactie infoteur, 22-09-2010
Dat hangt er van af of dat bedrag alleen je vaders erfenis is of dat daar ook je moeders erfenis in zit (waar je vader vruchtgebruik over heeft gehad).

Wat je moet betalen aan successierechten varieert in bovenstaande gevallen van circa 5.200 euro tot 14.200 euro (voor jou en je broer). Dat is nog al een verschil, maar concreter dan dit kan ik je op basis van deze gegevens niet geven.

R. A. Wijs, 19-09-2010 17:15 #65
De oom van mijn vrouw is overleden. Mijn schoonvader (zijn zwager) is de enige erfgenaam. Volgens de tabel heeft hij dus een vrijstelling van?2000 en voor het bedrag daarboven (tot?118.000) betaalt hij 30% belasting. Nu is mijn schoonvader echter jarenlang mantelzorger voor zijn zwager geweest. Klopt het dat hij in dat geval als partner wordt gezien en dus tot?600.000 is vrijgesteld van belasting? Reactie infoteur, 22-09-2010
Ik ben niet bekend met deze regeling. Informeer anders even bij de Belastingdienst.

Hans, 14-09-2010 15:24 #64
Er is een totaal bezit van zeg 900.000 euro incl overwaarde huis. Er zijn 2 kinderen. Stel dat één v.d. ouders komt te overlijden (er is een testament met langstlevende clausule): Wat moet er dan door de partner en kinderen worden afgedragen. Verder; wie of hoe wordt de overwaarde van een huis bepaald, is dit aan de WOZ waarde gerelateerd?
Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 18-09-2010
900.000/2 = 450.000 per ouder
1 ouder komt te overlijden

150.000 naar andere ouder (valt onder vrijstelling)
300.000 in theorie voor twee kinderen, maar blijft in bezit ouder.

300.000/2 = 150.000 per kind
150.000 - 19.000 (vrijstelling) = 131.000 euro waarover belasting betaalt moet worden.

Per kind:
10% over 118.000 = 11.800 euro +
20% over 13.000 = 2.600 euro
Totaal 14.400

Twee kinderen: 2 x 14.400 = 28.800 euro moet er aan belasting betaald worden

Wies Triepels-Colier, 08-09-2010 23:27 #63
Als goede vriendin ben ik per testament aangewezen als wettige erfgename. Waarover moet ik erfbelasting gaan betalen? Gelden en/of bezittingen? Gaarne precieze toelichtingen. Waarom? Met bijna alle overgebleven bezittingen kunnen wij zelf niets doen. Ik wil deze evt. wegschenken aan andere naasten. Wat zijn evt. konsekwenties?
Erfbelasting betaal je over de waarde boven de vrijstelling. In het geval van een goede vriendin betaal je bij een efenis boven de 2000 euro.

Taxatie zal de waarde van de bezittingen kunnen bepalen. Boven de 2000 euro betaal je 30% belasting tot 118.000 euro. Als je dat niet wil, kan je de erfenis weigeren.

Jan, 31-08-2010 16:47 #62
Dient van de eerste schijf van 118.000 á 10% successiebelasting voor kinderen de 19.000 vrijstelling te worden afgetrokken zodat, mocht je 118.000 erven, je hierover ca. 8 procent successiebelasting betaalt? Reactie infoteur, 01-09-2010
Als je als kind 118.000 euro erft moet je 10 % betalen over 99.000 euro (118.000-19.000)

Dodo, 31-08-2010 10:03 #61
De successierechten van mijn vader liggen bij de belasting. Die zijn voor de zomer naar de belasting gestuurd door de notaris.
Nu is mijn vraag hoe lang het duurd voordat de belasting alles heeft uitgezocht. en of staat daar een bepaalde tijd voor.
Ik vind het erg lang duren voor dat alles uitgerekend is door die belastingdienst. Reactie infoteur, 01-09-2010
Het lijkt mij ook wat lang, maar het is niet onmogelijk. U kunt het beste zelf even contact opnemen met de Belastingdienst, die kan u vragen beantwoorden.

Annemie Lafferty, 27-08-2010 18:57 #60
Mijn zus is afgelopen maand overleden en in haar testament heeft ze mij als enige erfgenaam genoemd. Ze is nooit getrouwd geweest, geen kinderen gehad. Ik ben Amerikaans staatsburger en mijn vraag is: zijn er buiten de 30% erfbelasting nog andere kosten die ik moet betalen? Reactie infoteur, 29-08-2010
Als de erfenis onder de 118.000 euro valt, betaalt u inderdaad alleen de 30 procent belasting. Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betaalt u in Nederland erfbelasting en heeft u verder niet te maken met andere kosten.

André, 25-08-2010 11:06 #59
Geachte redactie,

Afgelopen maand is een vriend van mij overleden. Hij en zijn vrouw hebben een eigen huis en 5 kinderen.
In het testament heeft zij vruchtgebruik gekregen.
Zij hadden een bedrag van 25.000 euro aan spaargeld.

Ze wil het huis binnen een jaar naar overlijden van haar man verkopen, omdat ze door lichamelijke klachten moeilijk zelfstandig kan wonen. De winst zal maximaal 55.000 euro bedragen uit het huis.

Hebben de kinderen recht op geld van deze erfenis?
Moet er van de 55.000 winst uit het huis belasting worden betaald? Zij koopt geen huis weer?

Met vriendelijke groet,

André Reactie infoteur, 25-08-2010
Er hoeft geen belasting betaald te worden: immers de te erven bedragen komen niet boven de vrijstelling van de partner. Ook de kindsdelen (het deel dat de kinderen erven gedeeld door 5) komen niet boven de vrijstelling die geldt voor kinderen.

Kortom ze kan haar huis verkopen, zonder erfbelasting te betalen. Aangezien zij vruchtgebruik heeft, hoeft zij de kinderen niet te betalen totdat ze zelf overleden is.

Saskia, 22-08-2010 23:57 #58
Mijn vader is vorige week overleden. Hij was gescheiden en had geen testament. Zijn moeder, mijn oma, is 3 weken daarvoor overleden. Ook zij was alleenstaand. Hoe zit dat met het kindsdeel dat hij zou ontvangen na het overlijden van zijn moeder? Schuift dat automatisch door naar mij en mijn zussen en moeten wij daar in dat geval dubbel successierecht over betalen? Reactie infoteur, 23-08-2010
Ik vermoed dat daar inderdaad dubbel successierecht over betaald moet worden, mits het bedrag boven de vrijstelling komt.

Op papier heeft namelijk uw vader geërft op het moment van overlijden van zijn moeder. Dus toen hij zelf nog leefde. Is dat bedrag hoger dan 19.000 euro dan moet over het deel boven de vrijstelling belasting geheft worden.

Vervolgens wordt het bedrag verdeeld over u en uw zussen, als dat samen met de rest van de erfenis 19.000 euro is, betaalt u ook successierecht.

Marianne, 16-08-2010 07:15 #57
Mijn moeder is onlangs overleden. Het bezit van haar en haar (2e) man zit in onroerend goed. Haar man krijgt nu het vruchtgebruik over het kindsdeel van de 2 kinderen van mijn moeder (er zijn niet meer kinderen gekomen). Wat gebeurt er als mijn stiefvader het huis wil verkopen? Moet hij toestemming aan de kinderen vragen? Moet hij dan de kindsdelen uitbetalen? Kan hij de kindsdelen opmaken en moet je daar als kinderen toestemming voor geven, of wordt dat door de belasting dan weer als een schenking gezien?

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 19-08-2010
Dat hangt o.a. van het testament af.

Meest logische is dat moeder en tweede man getrouwd waren. Kinderen erven dan, daar is successie over betaald door degene die het vruchtgebruik heeft: de tweede man. Als hij vruchtgebruik over het erfdeel heeft, kan hij daar naar eigen goedunken over beschikken. Dus hij kan de kindsdelen ook opmaken na verkoop.

Er wordt niet voor een tweede keer over 'hetzelfde bedrag' (eerst in huis, later contant) successierecht geheven.

Andere mogelijkheid is dat de kinderen als (mede)eigenaren van de woning zijn geregistreerd. In dat geval is verkoop niet mogelijk zonder toestemming van de mede-eigenaren.

Stel deze vraag aan de notaris, die de erfenis heeft afgehandeld. Hij of zij kan in jullie geval het juiste antwoord geven.

Hans Oskam, 13-08-2010 19:44 #56
Vraag. Mijn tante is september 2009 overleden en ik krijg toch een aanslag successie van 41-45% over de eerste 45.519 euro en 50% over het resterende bedrag. Gelden in mijn geval de nieuwe tarieven niet? Reactie infoteur, 13-08-2010
Klopt, de nieuwe tarieven gelden vanaf 2010. Aangezien je tante in 2009 is overleden, gelden de op dat moment geldende tarieven.

Theo, 07-08-2010 14:55 #55
Vraag: tweetraps erfrecht. Partner krijgt alles. De fiscus stelt wel de hoogte van de succes vast op dat moment?
En de partner hoeft op dat momnet niet te betalen voor de kinderen. Komt later de partner te ovelijden, hoe wordt dan de hoogte van dit eerste successiegeld bepaald? Aangevuld met rente? Als partner jaarlijks toegestane giften schenkt en haar deel op is, of alles op is, wat is dan de reactie van de fiscus? Reactie infoteur, 08-08-2010
Het werkt iets anders. Bij overlijden erft de partner alles; de kinderen niks, ook niet op papier of iets dergelijks. De partner betaalt alleen successierecht boven de partner-vrijstelling.

Als de tweede ouder overlijdt erven de kinderen pas, maar omdat ze dan van twee ouder tegelijk erven mogen ze twee keer de kinder-vrijstelling gebruiken. De waarde is gewoon de dan geldende waarde. De kinderen hebben immers de eerste keer niks geërfd.

Als partner tussentijds alles schenkt, erven de kinderen niks. Dat maakt de fiscus niks uit. Immers er is afgerekend toen de eerste partner overleed. De kinderen hebben toen niks geërfd, dus er valt niks te verrekenen.

Peter Neilen, 22-07-2010 20:48 #54
Mijn vader is overleden en mijn zus is onterfd. Nu is ze niet tevreden met de woz waarde van het huis. Volgens haar moet dan hoger zijn. De woz is 120.000 euro. Zover ik weet is de woz waarde van toepassing. Kan ze hier iets aan doen? Reactie infoteur, 24-07-2010
Je moet inderdaad bij bepaling van de waarde van het huis uitgaan van de woz.

Bezwaar wordt gemaakt door eigenaar van de woning als de woz-waarde te hoog is, omdat diverse belastingen op basis van deze waarde geheven worden. Dit bezwaar wordt aangetekend bij de gemeente.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of uw zus bezwaar kan maken, zeker als uw (stief)moeder er nog woont. Ze zou hiervoor kunnen informeren bij de desbetreffende gemeente.

Arjo, 21-07-2010 15:00 #53
Een man en een vrouw hebben samen een huis gekocht, en hebben samen een hypotheek met een ORV.
Bij het overlijden van 1 van de partners wordt een bedrag van 125.000 EURO uitgekeerd naar de ander.
De waarde van het huis is 250.000? (de waarde van de totale hypotheek ook)

Ze hebben geen samenlevingsovereenkomst / huwelijk.
Ook hebben ze geen testament.
Ze wonen net 3 maand bij elkaar.

Wat als nu 1 van de partners overlijdt, wie erft nu het huis, en wat moet er betaald gaan worden? Reactie infoteur, 22-07-2010
Als je een relatie hebt, zou ik wel een samenlevingsovereenkomst opstellen of iets dergelijks.

In dit geval erven de familieleden van de overledene (bijvoorbeeld kinderen of ouders) en niet de andere huiseigenaar.

Tevens wordt de andere huiseigenaar niet als partner gezien voor de erfbelasting en valt onder 'overige verkrijgers'.

Anton, 14-07-2010 18:35 #52
Vader is in 1994 overleden zonder testament, wel getrouwd in gemeenschap goederen. Liet moeder en 3 kinderen achter. Op dat moment hebben kinderen dus 1/8e van waarde alle bezittingen geërfd (met name waarde huis) en ook successie betaald. Nu is moeder overleden en woonde nog in dat huis. Huis is nu 1 miljoen waard (en toen 2 ton). Zijn kinderen nu reeds voor 1/8e eigenaar tegen huidige waarde (en dus vrij van verdere belasting) of van 1/8e van die oorspronkelijke geld-waarde in 1995? Reactie infoteur, 15-07-2010
De kinderen zijn in principe al 1/8 eigenaar van de huidige waarde. Er is toen met de fiscus afgerekend, dat de waarde inmiddels is toegenomen maakt niet uit. Over het deel dat u nu 'extra' erft betaalt u wel successierecht over de huidige waarde.

A. Steffens, 07-07-2010 17:17 #51
Wat is de invloed op het bepalen van het totaal vermogen van o.m. een opgebouwd bedrijfspensioen (zowel deel v.d man en de partner/vrouw. Tevens de zelfde vraag voor een (lopende) lijfrente in kader van ontvangen ontslagvergoeding die bij een verzekeraar is ondergebracht. Reactie infoteur, 10-07-2010
Pensioen en lijfrente tellen gewoon mee bij het bepalen van het vermogen dat u erft. Natuurlijk niet uw eigen pensioen dat u zelf opgebouwd heeft, maar wel het bedrag dat u erft.

E. Wolf, 05-07-2010 13:11 #50
Het huis van mijn toenmalige schoonouders was verdeeld door de vijf kinderen. Schoonouders leven nog. In de overdrachtsakte zijn de partners van de vijf kinderen registreert, wel met de clausule dat bij de verkoop van het huis alleen de kinderen zelf recht hebben op het erfdeel. Was getrouwd gemeenschap van goederen.
Status quo: Ben nu gescheiden, huis wordt verkocht en ik wordt gevraagd een " onherroepelijke volmacht levering registergoed" te onder tekenen. Mijn vraag: heb ik als nog recht op een wettelijke deel van het?200.000.-nettobedrag? Stel, dat ik af zie van mijn deel, moet ik dan later belasting hier over betalen? Geen idee hoe groot het bedrag is. Ex-familie wil me hier geen informatie erover geven! Wat is wijsheid? Reactie infoteur, 07-07-2010
Neem even contact op met een jurist of notaris zou mijn advies zijn.

S. Onbekend, 29-06-2010 09:44 #49
Ik wil een overlijdensrisicoverzekering afsluiten met als begunstigde mijn broer. Ik wil namelijk dat mijn broer er voor zorgt dat het mijn kinderen niets te kort gaat komen als ik er niet meer ben. Mijn ex man en dus de vader van mijn kinderen zal dan de voogdij krijgen over de kinderen en ik wil dat mijn broer hem en de kinderen financieel bij staat maar ik wil niet dat mijn ex man zelf over het geld kan beschikken. Nu schrok ik nogal van de 30% successierecht over de erfenis. Is er een andere oplossing? Als ik mijn kinderen als begunstigde of erfgenaam opgeef kan mijn ex man dan over dat geld beschikken tot hun 18e? Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 30-06-2010
Ik begrijp je probleem. Ik neem aan dat daar gewoon een constructie voor te regelen valt, waarbij je je kinderen wel als begunstigde opgeeft maar je ex zelf niet over het geld kan beschikken.

Ik zou informeren bij de instantie waar je de verzekering wilt afsluiten, daar kunnen ze je advies geven. Mogelijk kan een notaris je hier ook bij helpen.

M. Zonneveld, 28-06-2010 14:26 #48
Indien iemand is overleden in (begin) 2009 en de nabestaanden het nalatenschap ontvangen in (half) 2010, welk recht van vrijstelling telt dan. De 2009 of de 2010 regel. Reactie infoteur, 28-06-2010
2009, moment van overlijden telt

Rufus, 23-06-2010 22:32 #47
Mijn vader is in 2008 overleden. Samen met mijn moeder hadden zij een klein bedrag gespaard, ongeveer 35.000 euro Wij zijn met 4 kinderen en hebben ons kindsdeel nog niet gekregen. Mijn moeder is bang dat ze nu over het kindsdeel belasting moet betalen? Ze wil nu het geld beetje bij beetje aan de kinderen geven, Kan dit? Of is ze verplicht elk kindsdeel volledig te betalen. Het gaat maar om een klein bedrag, maar ze wil niet in de problemen komen. Reactie infoteur, 25-06-2010
Goed nieuws voor je moeder: als jij kijkt naar elk afzonderlijk kindsdeel dan valt dat onder de vrijstelling van 19.000 euro per pesoon. Zij hoeft zich dus niet druk te maken. Ze hoeft hierover geen belasting te betalen.

Overigens heeft schenken na overlijden sowieso geen zin meer, er wordt gekeken naar de stand van zaken op het punt van overlijden.

A. G. R. Kappers, 22-06-2010 14:27 #46
Betreft: Aangifte erfbelasting. Gaarne zou ik dit formulier digitaal ontvangen. Handmatig invullen gaat moeilijk.
Ik heb de vraag al eerder gesteld. U kunt uw antwaard ook e-mailen. De belastingdienst kan het wel beter maken maar niet mooier, toch.
Ruud. Reactie infoteur, 23-06-2010
U zit op de verkeerde website, ik kan u niet helpen. Informeer bij de Belastingdienst.

Wybo, 20-06-2010 12:11 #45
Wanneer je in de bijstand zit, wat is dan het beste om te doen als je 50000 euro erft en hoe zit het dan met je huur en zorgtoeslag? Reactie infoteur, 20-06-2010
Een manier die ik kan bedenken is het kopen van een eigen woning. Zolang de overwaarde van een woning niet boven de 46.200 euro bedraagt, zal het geen invloed hebben op de bijstandsuitkering.
Bij de aankoop van een bestaande woning dient u in de meeste gevallen extra kosten te betalen (kosten koper), waardoor u dan waarschijnlijk wel onder die grens uitkomt.

Dan vervalt uiteraard wel uw huurtoeslag, maar die komt waarschijnlijk toch te vervallen bij het erven van een dusdanig bedrag. De vrijstellingen van box 3 is het maximum wat je mag bezitten om toch huurtoeslag te ontvangen. 20.661 voor alleenstaanden, het dubbele als je een fiscaal partner hebt.

Bij zorgtoeslag wordt alleen gekeken naar het toetsingsinkomen van u en uw partner, niet naar het vermogen. Maar het vermogen telt wel indirect mee, namelijk 1,2 procent over het bedrag dat boven de vrijstelling van box 3 uitkomt.

Jacqueline, 15-06-2010 11:33 #44
Mijn niet biologische oma, heeft in haar testement mij als enigste erfgenaam benoemd. Nu was mijn vraag hoevoel mag ze mij belasting vrij per jaar schenken? en het gaat om 80000 euro totaal, wat gaat er naar de belasting als er wat gebeurd met oma. Reactie infoteur, 16-06-2010
Ik weet niet wat jullie relatie is. Ben jij geadopteerd of is je oma iemand die je als oma bent gaan zien?

iIn dat laatste geval. Als je oma door de wet niet als je oma beschouwd wordt, dan kan ze je 2000 euro per jaar belasting vrij schenken. Als ze overlijdt, is de vrijstelling ook slechts 2000 euro. Over het restant dien je 30 procent belasting te betalen.

Deze regel geldt bijvoorbeeld niet in veel gevallen voor geadopteerde of pleegkinderen. Dan zou je wel als kleinkind beschouwd kunnen worden, waardoor de vrijstelling bij overlijden 19.000 euro zou zijn.

Berry, 01-06-2010 16:12 #43
Mijn oudste broer is in april 2008 overleden. Hij was gescheiden en laat 2 kinderen (15jr en 16jr) achter. Met de gezondheid van mijn vader gaat het steeds minder en we gaan nu alsnog e.e.a. regelen. Vraag 1. Als mijn vader nu jaarlijks 5000E gaat schenken, krijgen mijn neef en nicht dan elk 2500 Euro belastingvrij? Vraag 2. Als bij overlijden van mijn vader, elke kind max 19.000Euro krijgt, hebben eerder genoemde neef en nicht dan 9.500 Euro belastingvrij, of mogen zij elk 19.000 Euro belasting vrij ontvangen? Reactie infoteur, 01-06-2010
Je hebt het hier over 'in de plaatsstelling'. Dat speelt alleen een rol bij het bepalen wie de erfgenamen zijn. Dat geldt dus niet voor belastingen.

Met betrekking tot jouw vragen
1: Je kan niet schenken aan overledene. Ook niet in een in de plaatsstelling-constructie. Uw vader kan wel zijn kleinkinderen 2000 euro per jaar belasting vrij schenken.

2: Dat uw broer overleden is, betekent dat zijn kinderen het deel erven dat voor uw broer bedoeld was. Ze hebben niet recht op de vrijstelling die voor kinderen geldt, wel op de vrijstelling die voor kleinkinderen geldt. Dat is ook 19.000 euro per persoon.

Kortom: ondanks dat uw neef en nicht onder een andere groep vallen (namelijk kleinkinderen en niet kinderen), zijn de gevolgen in deze situatie niet erg verschillend. Wel geldt dat als uw neef en nicht meer erven dan 19.000 euro zij meer belasting betalen, dan als zij kind van de overlevende zouden zijn. Namelijk 18 procent tot 118.000 euro in plaats van 10 procent.

Marijke, 29-05-2010 17:34 #42
Ik ben 63 jaar en heb bij 65 jaar recht op een bedrijfspensioen. Daarnaast heb ik op 65 jaar recht op een opgespaard prepensioen en diverse lijfrente polissen.
Mijn man is 68 jaar en is met pensioen.
Wat telt er van het bovenstaande mee bij de bepaling van de hoogte van de erfenis bij overlijden van 1 van ons? Reactie infoteur, 01-06-2010
Alle bovenstaande regelingen tellen mee bij het bepalen van de hoogte van de erfenis. Als partner heeft u natuurlijk wel recht op een vrijstelling van 600.000 euro, dus veel mensen zullen hier niet overheen gaan.

Voor meer informatie, zoek eens online op pensioenimplementatie

Aliki, 27-05-2010 17:11 #41
Een vraag voor iemand anders: een vrouw van 80 jaar heeft haar enige zoon verloren. Voor de rest is er geen familie of vrouw/kinderen. Spaarrekening is? 44.300,00 en hij heeft een appartement waar een hypotheek op zit van? 115.000,00. Waarde appartement is getaxeerd op? 120.000,00.
Hoeveel erfbelasting moet die mevrouw nu betalen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-05-2010
Als de erfenis uitkomt op 49.300 euro (na verrekening hypotheek) hoeft de vrouw:
49300 - 45000 (vrijstelling) = 4300 x 30 % = 1290 euro te betalen aan erfbelasting

Ludy Corveleijn, 26-05-2010 08:23 #40
Mijn vraag is de volgende: Mijn vriendin is vanaf haar 15e jaar in een pleeggezin opgenomen geweest. (ze is inmiddels 44 jaar). Haar pleegvader is enekele jaren geleden overleden en de tijd zal komen dat ook haar pleegmoeder overlijdt. Ze is in het testament benoemd als begunstigde. Ze is vanaf haar 15e feitelijk opgevoed en verzorgd door haar pleegouders. Wordt zij nu gelijkgeschakeld met de andere kinderen als het gaat om de belastingtechnische maatregel? Of valt zijn onder "andere verkrijgers? met als gevolg een andere heffing door de belasting? Reactie infoteur, 26-05-2010
Ik zou het tegen die tijd zeker navragen bij de Belastingdienst.

Maar in principe worden pleegkinderen m.b.t. tot successierechten beschouwd als kind, als:
het kind vóór zijn/haar 21ste minstens vijf jaar lang door de pleegouders als een eigen kind is onderhouden en
opgevoed.

Dat klinkt heel technisch, maar het gaat erom dat het kind niet alleen in weekenden en/of vakanties kwam, maar er echt woonde.

Dus het hangt er van af hoe lang je vriendin bij haar pleegouders heeft gewoond. Dat moet vijf jaar geweest zijn, tenzij die termijn niet gehaald is door het overlijden van de pleegouder.

A. Krijgsman, 21-05-2010 16:32 #39
De broer van mijn moeder is overleden. Hij is nooit getrouwd geweest en heeft geen kinderen. Hij laat in het testament een huisje na en wat grond er omheen. Veel geld had hij verder niet. De nalatenschap word verdeeld over de 4 overgebleven broer en zussen. Volgens de notaris was het huisje getaxeerd tussen de 30.000 en 40.000 euro. Mijn vraag is nu wat zijn de successierechten daarover. En dat bedrag word gedeeld door de 4 personen die over zijn toch? Ik zou hier graag wat meer over willen weten. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 22-05-2010
Als de totale waarde getaxeerd wordt op 40.000 euro, erft inderdaad iedere broer/zus 10.000 euro.

Helaas vallen broers en zussen niet in een speciale categorie, waardoor ze slechts 2000 euro vrijstelling hebben. over de rest: 8000, betalen ze 30% belasting, dus 2400 euro p.p.

Leon, 18-05-2010 10:20 #38
Pas in 2009 getrouwd vrouw heeft eigen rekeningen met een postief saldo gezamelijk van ca 66000 euro en eveneens de manheeft eigen rekeningen met een negatief saldo van ca 23000 euro, vrouw heeft een zoon. nu in 2010 komt de vrouw te overlijden. wat gaat er nu belasting techisch gebeuren er is een verkalrinmg van erfrecht op naam van de man aanwezig. Reactie infoteur, 18-05-2010
Afhankelijk hoe ze getrouwd zijn: als dat volledig in gemeenschap van goederen is, gaat het als volgt:

gemeenschappelijk vermogen is 43.000 euro (haar saldo en zijn negatieve saldo)

Vrouw overlijdt, dan gaat de helft van het gemeenschappelijke vermogen naar de erfenis. De andere helft is al immers van de man.

21.500/2 = 10.750 euro voor het kind, 10.750 voor de man.

Elisabeth, 05-05-2010 19:14 #37
Gehuwd met mijn man hebben wij een testament laten opmaken ongeveer 15 jaar geleden om vast te leggen dat ik, mocht mijn man eerder komen te overlijden, als de langstlevende in het huis van mijn man (dat de kinderen later na mijn dood zullen erven) mag blijven wonen plus het vruchtgebruik ervan mag hebben. Wat moet ik dan direct gaan betalen aan de belasting als mijn man eerder overlijdt dan ik? De twee zonen (een meerderjarige Duitse stiefzoon uit mijn mans eerste huwelijk wonende in Duitsland en onze minderjarige Nederlandse zoon wonende bij ons) erven het huis dat ongeveer 180.000 euro waard is. Wordt ik dan ook aangeslagen voor de Duitse zoon of alleen voor onze Nederlandse zoon. Hoe zit dat en wat kan ik dan financieel verwachten? Ik maak mij toch zorgen over de nieuwe wetgeving en over hoeveel ik dan zal moeten betalen omdat ik niet veel spaargeld heb en nog wat moet overhouden als extraatje voor mijn eigen oude dag. BvD voor goede informatie. Reactie infoteur, 05-05-2010
Betalen voor vruchtgebruik is niet nieuw, ookal wordt het soms wel gesuggereerd.

Als uw man overlijdt, erven beide kinderen op papier. U zult dan inderdaad belasting moeten betalen voor beide kinderen, aangezien u hun erfenis in handen houdt tot u zelf overlijdt.

Hoe groot dat bedrag is, hangt af of er nog andere bezittingen zijn en of u ook een deel van het huis erft. Informeer anders voor alle volledigheid bij de notaris waar u het testament hebt laten opmaken.

Corbet Andre, 16-04-2010 17:47 #36
Als vriend gaan ik een klein deel erven van die persoon +/- 10000?
Welke is de erfbelasting? Reactie infoteur, 29-04-2010
30 procent over 8000 euro (2000 euro is vrijgesteld) = 2400 euro

F. J., 15-04-2010 22:39 #35
Stel een van mijn (schoon)ouders komt te overlijden. Er is een testament voor de langstlevende partner. Ik begrijp dat er nu erftax betaald moet gaan worden. Alle totale bezitingen zijn zeg 500.000 waard incl woning. Er zijn 5 kinderen. Hoe ziet het plaatje er nu uit, moet voor alle kinderen betaald worden en geldt er een vrijstelling van 19000 per kind of in totaal? Snapt iemand het nog? Wij niet. Reactie infoteur, 29-04-2010
Voor elk kind telt de vrijstelling van 19.000 euro; voor de partner geldt een vrijstelling van 600.000 euro. Door de partner hoeft dus geen belasting betaald te worden. Een beetje afhankelijk van het testament komt de belasting voor de kinderen neer op:

500.000:2 = 250.000 erfenis.
250.000 : 6 (5 kinderen en partner) = 41666 euro.
41666 - 19000 = 22666 euro x 10% belasting = 2266,66 euro per kind

In totaal (x 5) = 11333,33 euro belasting.

Catharina, 15-04-2010 11:48 #34
Mijn man is 50 jaar. Nu wil zijn vader een schenking doen van 7000/8000? moeten wij daar dan belasting over betalen? Reactie infoteur, 29-04-2010
Ja, tot 5000 euro per jaar is belastingvrij. Misschien over 2 jaren spreiden?

Anja, 01-04-2010 11:14 #33
Wat moeilijk allemaal. Ik ben al bij een notaris geweest, maar snap er nog niet veel van.
Mijn ouders hebben mij en mijn broer in 1993 op papier ieder een bedrag 'geschonken' van 75.000 E. Dit is rentevrij. Hun woning heeft op dit moment een waarde van ca 400.000 E. Daarnaast hebben ze in 2007 mij en mijn broer nog eens op papier ieder 25.000 E 'geschonken. Hierover betalen ze wel rente - 6% per jaar -. Alles geldt onder de 'langstlevende voorwaarden'. Wat er dus nu al die jaren is gebeurd is niets. Alleen over de 2 x 25.000E betalen mijn ouders einde elk jaar 6% rente aan ons.
Moeten we nu belasting gaan betalen? Ik en mijn broer? Over iets wat we niet hebben? Dat zou mooi zijn, kan ik gelijk op straat gaan leven, want dat kan ik niet betalen als ik het goed heb berekend.
Daarnaast is mijn nog grotere vraag: "Als één van mijn ouders overlijdt, moet de ander dan belasting betalen?" En zo ja, hoeveel dan? Reactie infoteur, 02-04-2010
De schenkingen op papier tellen mee als vermogen voor box 3. U heeft namelijk een vordering op uw ouders. U betaalt dan 1,2 procent voor het bedrag boven de vrijstelling. Aangezien uw ouders u 6 procent betalen, verwacht ik niet dat u hierdoor in de problemen komt.

Als een van uw ouders overlijdt, moet de ander waarschijnlijk belasting betalen als het boven de vrijstelling uitkomt. Dus als ik uw situatie goed begrijp hebben uw ouders circa 400.000 euro aan vermogen, waarvan zij al 200.00 euro op papier aan u en uw broer hebben geschonken. Dat betekent dat als een van uw ouders overlijdt de erfenis 100.000 euro is. Dat gaat in de meeste gevallen, gedeeld door drie, partner, u en uw broer. Maar uw ouder die nog leeft, houdt de delen van u en uw broer in zijn bezit totdat hij of zij overlijdt.

Concreet als 1 van uw ouders overlijdt, betekent dat
33.333 voor partner (valt onder de partner-vrijstelling)
33.333 voor uw broer, maar in bezit ouder
33.333 voor u, maar in bezit ouder.

Uw vader of moeder moet dan successiebelasting betalen over de kindsdelen: 66.666 euro bij elkaar. De vrijstelling is 2 x 19.000 = 38.000. Dat betekent 10 procent belasting over 28.666 euro (66.666 -38.000) = 2866,60 euro.

Hans, 28-03-2010 09:41 #32
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Als een van beide ouders komt te overlijden en er is geen testamemt is het mij duidelijk.
Zoals in het voorbeeld: 300.000/2 = 150.000
2 kinderen + langstlevende = 150.000
Langstlevende moet erfbelasting betalen 150.000 - 50.000 = 100.000
twee kinderen 100.000 - vrijstelling 38.000 = 62.000
10% is 6200 erfbelasting.
Als de langstlevende dit nu betaald en deze komt op een later moment te overlijden krjgen de twee kinderen over het restant dan weer 19.000 vrijstelling? M.a.w. wat moeten die dan nog betalen? Reactie infoteur, 28-03-2010
De twee kinderen hebben reeds bij het overlijden van de eerste ouder 2x 50.000 euro geërfd. Maar omdat zij dit niet in handen hebben gekregen, heeft de langstlevende ouder de verschuldigde belasting betaald.

Als nu de tweede ouder overlijdt, hoeft er niet nogmaals over het voorgaande bedrag betaald te worden. De kinderen hebben dit op papier al eerder geërfd en toen is er ook belasting afgedragen.

Over de 200.000 (150.00 euro + 50.000 die ouder erfde) die vrij komt door het overlijden van de tweede ouder moet wel successierecht betaald worden. Dan krijgt het kind weer vrijstelling, want de ene keer erft het van de moeder en de andere keer van de vader.

Wat betaald moet worden, is:

100.000 - 19.000 = 81.000 x 10 % = 8100 euro per kind, of 200.000 - 38.000 = 162.000 x 10 % = 16.200 in totaal.

Sanne, 26-03-2010 19:04 #31
éénmalig mag je de vrijstelling van 24.000 gebruiken. een schenking van partners wordt aangemerkt als een schenking gedaan door één en dezelfde persoon. Maar wat nu als vader een schenking heeft gedaan bijvoorbeeld in 2005, hij overlijdt in 2006, en moeder wil een schenking doen in 2010? mag zij de vrijstelling dan hanteren aangezien zij geen partner meer is van vader? Reactie infoteur, 27-03-2010
Nee, dat mag niet omdat je ouders wel partners waren op het moment dat je vader de schenking deed.

Wat wel mag, is een eenmalige regeling ter compensatie van de nieuwe schenkingsregeling. Je moeder kan je nog wel 26.000 euro schenken indien jij dit gebruikt voor de aankoop van een eigen woning.

Frank, 25-03-2010 16:19 #30
Als je als weduwe recht had op een weduwenpensioen dan werd dit omgerekend naar een kapitaal wat vervolgens in mindering werd gebracht op je vrijstelling. Zowel op deze site als op de site van de belastingdienst zie ik daar niets meer over. Betekent dit dat dit in de 2010 versie niet meer gedaan wordt? Reactie infoteur, 27-03-2010
Dat gebeurt nog steeds. De titel hiervoor is pensioenimplementatie. Het verlaagt niet de vrijstelling, maar het verhoogt de erfenis. (uiteindelijk dus hetzelfde effect)

Saskia, 25-03-2010 07:57 #29
Mijn man is 22 jaar geleden overleden, en wij hebben 1 kind gekregen. Intussen ben ik hertrouwd. Nu zijn mijn schoonouders uit het eerste huwelijk overleden. Er is nog 1 dochter van hun in leven, met 1 kind. Ondertussen is een andere dochter van hun al overleden, en heeft 1 kind achter gelaten. Hoe zit de verdeling betreft erfrecht nu in elkaar? Reactie infoteur, 26-03-2010
Vaak vindt er in dit geval 'indeplaatsstelling' plaatst. Dat betekent dat uw kind de plek inneemt van uw overleden man. Net als het geval van de dochter van uw schoonzus. De andere dochter, waarvan de moeder nog in leven is, ontvangt niks omdat haar moeder erft. Vermoedelijk wordt de erfenis in dit geval door drie gedeeld.

MAAR als uw schoonouders een testament hebben waar van deze regeling afgeweken wordt, dan is bij wijze van spreken alles mogelijk.

Joseluis, 19-03-2010 18:40 #28
Welke belastingspercentage moet ik betalen als ik een woning van mijn vader erf. Ik ben 50+. Reactie infoteur, 19-03-2010
Vrijstelling over de eerste 19.000 euro
10 procent belasting over de volgende 118.000 euro
en 20 procent over het restant

Sandra, 16-03-2010 17:33 #27
Mijn echtgenoot is in september 2009 overleden. Mijn man en ik waren in gemeenschap van goederen getrouwd en hadden een "langstlevende testament". Sedert januari 2010 is er een nieuwe wet v.w.b. erfrecht ingevoerd.
Nu is mijn vraag erft mijn zoon van 12 jaar automatisch vadersdeel en welke instantie bepaalt hoe hoog dat bedrag is.
Moet ik hierover succesierecht betalen? Is het noodzakelijk om mijn testament te wijzigen?
Alvast bedankt voor uw informatie. Reactie infoteur, 16-03-2010
De wijzigingen hebben voor u geen invloed. Immers uw man is al in 2009 overleden.

Uw zoon krijgt automatisch 'op papier' zijn kindsdeel, maar aangezien u een langstlevende testament heeft, heeft u het vruchtgebruik. Dat betekent dat u het kindsdeel niet hoeft uit te keren, zolang u in leven bent. Dat houdt wel in dat u wellicht belasting moet betalen over dat kindsdeel, maar dat hangt af van de hoogte van de erfenis. (of dat boven de vrijstelling uitkomt)

De executeur-testamentair bepaalt wat de hoogte van de erfenis is en dus wat uw zoons deel is. Wie dit is, staat in uw testament. Het kan zijn dat u dat zelf bent, maar het kan ook de notaris zijn.

U hoeft in principe uw testament niet te veranderen, tenzij u zaken in de toekomst anders geregeld wilt hebben. U kunt niet met terugwerkende kracht wijzigingen aanbrengen, dus voor de afwikkeling van de erfenis van uw man heeft het geen zin.

Misschien is het voor u handig om even contact op te nemen met de notaris die het testament heeft opgesteld om daarmee uw vragen door te nemen.

Jan, 08-03-2010 15:52 #26
Mijn echtgenote en ik wonen sinds 2003 in Duitsland, hebben daar een eigen woning(appartement) met een overwaarde van ongeveer 140.000,00. De kinderen en kleinkinderen wonen in Nederland. Wij hebben een Nederlands zgn "langstlevende-testament". Volgens het internationale erfrecht is echter na 5 jaar wonen in een ander land dan de oorspronkelijke nationaliteit het erfrecht van dat land (voor ons dus Duitsland) van kracht. Vraag: moet bij eventueel overlijden succesierecht/erftaks worden betaald in Nederland of in Duitsland (nb: wij hebben voor de inkomstenbelasting verplicht moeten kiezen voor binnenlandse belastingplicht gezien de inkomsten uit vroegere werkzaamheden in Nederland, pensioen en AOW). Moeten we in Nederland eventueel een tweetraps testament laten opstellen of moeten we naar een Duitse notaris?
Ik weet niet veel van grensoverschrijdende gevallen, maar vermoedelijk moet er in Duitsland successiebelasting betaald worden. Aangezien u nu officieel de Duitse nationaliteit heeft, dient u naar een Duitse notaris te gaan als u uw testament wilt vastleggen. Uiteraard zal een notaris u hierover uitsluitsel kunnen geven.

Arnaud, 08-03-2010 12:02 #25
Graag had ik wat uitleg gehad bij volgende casus: stel dat je een onroerend goed ter waarde van 500.000 euro, en aandelen ter waarde van 50.000 euro erft van je overleden tante. Hoeveel erf je dan na afhouding van de (nieuwe) erfbelasting? Klopt volgende berekening: totaal dat je erft is dan 550.000 euro. Daar trek je 2000 euro af (vrijstelling voor overige verkrijgers), wat maakt 548.000 euro. Over de eerste 125.000 euro betaal je 30% erfbelasting (dit is 37.500 euro). Over de rest (548.000 - 125.000 = 423.000) betaal je 40% belasting (dit is 169.200). Dus in totaal ben je 37.500 euro + 169.200 euro = 206.700 euro erfbelasting verschuldigd…
Of is er iets speciaals aan de hand omdat je een onroerend goed, dan wel aandelen erft? Want wat betreft aandelen heb ik iets gelezen over een bepaalde vrijstelling voor aanmerkelijkbelangenaandelen… Is dat hier dan van toepassing?

Alvast van harte bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 08-03-2010
Je berekening klopt. Ik weet zelf niks over een vrijstelling van aanmerkelijkbelangaandelen. Mocht deze casus op waarheid gebaseerd zijn en uw tante nog in leven, dan zou ik adviseren om bij een notaris te informeren naar mogelijkheden om minder erftaks te betalen.

A. Hamers, 06-03-2010 10:17 #24
Bij overlijden van een van de ouders geldt een vrijstelling van 19.000 euro per kind. Indien nu notarieel een 'tweetrapsregeling' wordt beschreven, en er na het overlijden van de eerste ouder niets valt te erven door de kinderen, wordt de vrijstelling voor elk kind dan 2 x 19.000 euro bij het overlijden van de tweede ouder? Reactie infoteur, 06-03-2010
Dat wordt inderdaad beweerd in de uitzending van Radar. Een notaris kan hierover meer uitsluitsel bieden.

Jos, 05-03-2010 17:33 #23
Vader is opgenomen in een bejaardenhuis en zijn huis is nu verkocht. Toen moeder is overleden is het erfdeel van moeder niet uitgekeert omdat het op het langstlevende stond. Mag vader nu dat deel aan zijn kinderen belastingvrij schenken plus de?5000. voor ieder jaar. Reactie infoteur, 06-03-2010
Als uw vader successierecht heeft betaald over de kindsdelen kan hij dat inderdaad nu aan jullie uitkeren, zonder dat daar nogmaals over betaald moet worden.

En inderdaad mag hij 5000 euro per kind per jaar belastingvrij schenken.

Hmnijboer, 04-03-2010 13:59 #22
Eris een vrijstelling van 530000 euro voor een partner,
waarom dan toch een testament laten maken, als het bezit niet hoger is dan 530000 euro?
veel dank Reactie infoteur, 04-03-2010
Een testament opstellen heeft meestal weinig te maken met de vrijstelling, tenzij je met een bepaalde constructie wil voorkomen dat je meer betaald dan nodig is.

Maar over het algemeen stel je een testament op om aan te geven hoe je wilt dat je geld verdeeld wordt. Dat is niet verplicht. Als je geen testament hebt, wordt gekeken wie je wettelijke erfgenamen zijn. Maar als je daar van af wilt wijken, of de percentages anders wil verdelen, dan kan je dat laten vastleggen in een testament.

Dat is bijvoorbeeld handig als je wilt dat (een deel van) je geld naar een goed doel gaat. Of als je niet getrouwd bent, maar samenwoont, dat je partner ook als erfgenaam aangemerkt wordt.

Erik, 03-03-2010 13:14 #21
Kan ik mijn zoon nu 26000,- euro schenken voor de aankoop van een huis, en b.v. over 5 jaar de eenmalig schenking van 24000,- euro doen, moet je alle kinderen tegelijk schenken? Reactie infoteur, 04-03-2010
Je hoeft niet al je kinderen tegelijk te schenken, maar het is wel een éénmalig verhoogde vrijstelling per kind. Dus in het bovenstaande voorbeeld, kan je niet een keer 26.000 en een keer 24.000 geven aan het zelfde kind zonder schenkingsbelasting te betalen.

Je kan wel vastleggen dat je je zoon 50.000 euro schenkt, waarvan 26.000 meteen en het overige bedrag op een ander van te voren vastgelegd moment. Ik zou hierover contact opnemen met een notaris.

Bas den Hartigh, 02-03-2010 18:18 #20
Het is belachelijk dat je succesierechten moet betalen over iets wat je niet ontvangt maar alleen in bruikleen (vruchtgebruik) krijgt.

Rob van der Sluis, 02-03-2010 15:27 #19
Wij hebben een testament; de langstlevende krijgt alle rechten. Stel ik overlijd nu, de overwaarde op ons huis zal dan ongeveer 150.000 euro zijn. Moet mijn echtgenote daar nu dan belasting voor het kindsdeel betalen of gaat het alleen maar om spaargeld. Moet ik het testament laten wijzigen? Bij voorbaat dank, Gr Rob. Reactie infoteur, 02-03-2010
Ja, in principe moet je echtgenote de erftaks over het kindsdeel betalen als zij het vruchtgebruik van de woning heeft. Of u uw testament moet veranderen, kan ik zo niet zeggen, raadpleeg uw notaris of een andere specialist

J. P. K. van Noort, 01-03-2010 22:20 #18
Met opperste verbazing heb ik Radar gezien op maandag 1 maart. De voorlichting van de afdeling lijkenpikkerij van het ministerie van Financiën is weer voortreffelijk geweest. Nergens wordt melding gemaakt van de kans op een fikse aanslag na overlijden van een van de partners over de kindsdelen. Met als gevolg dat een ieder die hier mee te maken kan krijgen verplicht wordt zo'n 200,- uit te geven bij de notaris voor een testamentswijziging. EENVOUDIGER KUNNEN WE HET NIET MAKEN! WEL DUURDER. Ik denk dat ik de notarisrekening maar opstuur naar dhr. K.J. de Jager.

Pk, 24-02-2010 06:57 #17
Geachte heer, mevrouw,

Graag u mening over het volgende.

In 2008 is mijn moeder op 68 jarige leeftijd plotseling overleden.
Zij was toen de eigenaresse van een kleine horeca gelegenheid.
Mijn vader 72 jaar, en inmiddels met pensioen, heeft dit tot op heden doorgezet.
Nu wil mijn vader deze zaak verkopen (ca 50.000) maar bij navraag bij diverse instanties krijgen wij
telkens weer andere belasting en het successierecht advies.

Kunt u hier, in het kort, uw mening over geven? Reactie infoteur, 24-02-2010
Deze informatie is iets te summier om een mening te geven. Waren uw ouders getrouwd in gemeenschap van goederen, heeft u nog broer of zusters, zit een deel van uw erfenis in die horeca gelegenheid etc. Het is een complexe situatie, waarin ik me niet expert durf te noemen. Ik zou informeren bij de Belastingdienst of bij een fiscaal specialist.

Math, 21-02-2010 12:44 #16
Onze kinderen krijgen van hun grootouders een eenmalige schenking van?19.000.
Heeft dit nog gevolgen tav de belastingaangifte voor de oudste zoon ( 19 jaar en studeert) Reactie infoteur, 23-02-2010
Er moet aangifte gedaan worden van de schenking. Als de schenking niet 'vrij van recht is' zal er nog belasting betaald moeten worden door uw zoon. Als de schenking wel vrij van recht is, betalen de grootouders de belasting.

Alex van den Heuvel, 11-02-2010 16:50 #15
Mijn broer is overleden en heeft een lijfrentepolis aan mij en mijn zusters toebedeeld. Ik schat dat eenieder 40.000 euro ontvangt. moet ik hierover successierechten betalen en ja, hoeveel procent Reactie infoteur, 14-02-2010
Vermoedelijk moet er inderdaad successierecht betaald worden, maar ik durf het niet met 100 procent zekerheid te zeggen. Mogelijk zit er nog een verschil of het in een keer uitgekeerd wordt of jaarlijks een gedeelte. Ik zou even informeren bij de Belastingdienst.

Als je successierecht moet betalen (en je broer in 2010 overleden is), geldt een vrijstelling van 2000 euro. Daarboven betaal je 30 procent (tot 118.000 euro)

Marco, 02-02-2010 02:27 #14
Mijn vrouw is in april 2009 op 38 jarige leeftijd overleden. Binnen twee weken kreeg ik van de belastingdienst al een aangifteformulier voor successierecht op de deurmat…

Maar als ik op www.belastindienst.nl met het rekenvoorbeeld aan de slag ga komt daar keer op keer als resultaat uit dat ik als echtgenoot helemaal geen succesierecht verschuldigd ben.

http://www.belastingdienst.nl/reken/successierecht/

Dat komt mijnsinziens ook omdat het om een klein bedrag handeld rond de? 5000,- wat over blijft. In telefoontje met de belastingdienst werd mij medegedeeld dat als ik zo'n aangifte opgestuurd heb gekregen dat ik die verplicht ben helemaal in te vullen.

Anders zouden ze even een schatting gaan maken en ik moest daarbij dan ook nog een boete betalen…

Nog een beetje van slag van zijn, in deze emotionele periode, zeer ongewenste intimidatie probeerde ik hem nog uit te leggen dat ik de echtgenoot ben en dat het om een bedrag gaat fors onder die vrijstelling van? 515.928,-.

Na alle ellende trek ik het echt niet meer om wéér een hele dag te moeten uit trekken om alle gegevens bijelkaar te gaan sprokkelen, terwijl de uitkomst allang bekend is!

Vraag: Klopt het dat ik daadwerkelijk die aanslag verplicht ben in te gaan vullen terwijl men bij de belasting uiteraard ook op de hoogte is dat ik de echtgenoot ben. Of was deze ambtenaar niet goed op de hoogte? Reactie infoteur, 02-02-2010
Nog gecondoleerd met uw vrouw. Ik kan me voorstellen dat de brief rauw op uw dak kwam. Maar om meteen kort door de bocht te zijn: ja, u bent verplicht aangifte te doen.

Net als bij aangifte van de inkomstenbelasting zijn veel gegevens wel bij de Belastingdienst bekend, maar zult u toch aangifte moeten doen.

Maar ik denk dat uw weerstand herkenbaar is voor anderen die in dezelfde situatie hebben gezeten.

Dekker, 23-01-2010 12:03 #13
Vraag: Als één van de ouders overlijdt moeten dan de kinderen over hun deel, al krijgen ze het nog niet omdat het in het huis zit, al belasting betalen? Reactie infoteur, 24-01-2010
Ja, je betaalt belasting op het moment dat iemand overlijdt niet wanneer het in eigen handen komt. Als een ouder overlijdt en de erfenis zit in het huis, kan het zo geregeld worden in een testament dat degene die het vruchtgebruik (de andere ouder) heeft van de erfenis de successierechten voldoet.

de Mo, 20-01-2010 15:06 #12
Ik ben onderdeel van een meerrelatie (al zes jaar). Van meet af een samenlevingscontract en pensioenregeling enlevensverzekering. Nu lijkt alles opeens ongeldig. Het lijkt er op dat onze alternatieve woonconstructuie opgeheven moet worden. Hoe zit het met ONZE rechten na 6 jaar als goed burger te hebben geleefd? Reactie infoteur, 22-01-2010
Ik heb hier geen antwoord op; dat is een geheel andere kwestie. Ik zou juridisch advies inwinnen.

E. Willemsen-Mandemaker, 25-12-2009 15:36 #11
Wij erven van een oud-tante, die eind mei 2009 is overleden. De afwikkeling van de erfenis zal februari 2010 plaatsvinden. Wij hebben de erfenis nog niet geaccepteerd, maar gaan dit in januari doen. Gelden nu de nieuwe bedragen successierechten van 2010 over deze erfenis of moeten we de oude (hogere) belasting betalen? Het scheelt erg veel, aangezien wij niet direct familielid zijn. Wij stellen uw reactie erg op prijs! Reactie infoteur, 27-12-2009
Ik durf het niet met 100 procent zekerheid te zeggen, maar in principe telt het moment van overlijden. Dan valt uw erfenis onder de oude regeling. U kunt het beste even informeren bij een notaris of de Belastingdienst.

B. Moret, 24-12-2009 14:14 #10
Mijn vader is overleden - ik heb nu dus recht op een kindsdeel van de erfenis. Omdat mijn moeder nog leeft, is dat bedrag nog niet uitgekeerd (kan ook niet, want zit in de waarde van haar woning).
Als ik eerder overlijd dan mijn moeder, heeft mijn echtgenote dan nog recht op dit kindsdeel? Reactie infoteur, 26-12-2009
Dat is afhankelijk van een aantal aspecten. Maar in de meeste gevallen zal inderdaad uw echtgenoot het kindsdeel erven, eventueel gecombineerd met uw kinderen. Zij nemen uw plaats in.

O. van Gent, 14-12-2009 09:00 #9
Als iemand in november 2009 is overleden en er wordt in 2010 aangifte voor de belasting (successierecht) gedaan, geld dan al de nieuwe wet voor erfbelasting? Reactie infoteur, 14-12-2009
Voor de successiewet geldt het moment van overlijden, dus valt het waarschijnlijk nog onder de regeling van 2009

Tineke, 06-12-2009 13:34 #8
Erf een bepaald percentage van iemand zonder kinderen wat moet je dan afdragen aan de belasting Reactie infoteur, 06-12-2009
Het maakt niet uit of degene die wat nalaat wel of geen kinderen heeft, waar het om draait is wat u van de overledene bent. Bent u geen partner, ouder (of kind), dan geldt een vrijstelling van 2000 euro. Als het bedrag daarboven valt betaalt u 30 procent belasting over de eerste 125.000 euro, daarboven betaalt u 40 procent.

Althans in 2010. In 2009 liggen de tarieven hoger.

H. Pieterse, 06-12-2009 12:23 #7
Is de nieuwe wet schenkingen/successierechten al door de Tweede Kamer aangenomen. En is het zeker dat deze wet per 1 januari 2010 ingaat? Reactie infoteur, 16-12-2009
06-12-2009:
De nieuwe wet is in november 2009 door de Tweede Kamer aangenomen. De wet moet nog wel door de Eerste Kamer worden goedgekeurd, voordat de wet in werking treedt. De verwachting is dat dit nog voor de kerst zal gebeuren, zodat de wet alsnog per 1 januari 2010 kan ingaan.

update 16-12-2009:
Ook de Eerste Kamer is akkoord. De nieuwe wetgeving is vanaf 1 januari 2010 van kracht.

Marcel, 04-12-2009 10:29 #6
Als in 2010 gebruik wordt gemaakt van de eenmalige verhoogde vrijstelling voor kinderen, zijnde 24.000 euro per kind, is dan in een later stadium nog eens 26.000 euro per jaar vrijgesteld indien gebruikt wordt voor de aanschaf van een woning? Voor 2009 is er wel een -tijdelijke- regeling, hoe lang is tijdelijk? Reactie infoteur, 04-12-2009
De vrijstelling is slechts eenmalig, je kan dus niet het bedrag opsplitsen in twee keer. De tijdelijke regeling geldt alleen voor ouders die hun kinderen voor 2010 al een schenking hebben gedaan.

Rgm van der Meer, 02-12-2009 20:47 #5
Indien ik mijn zoon - wiens vrouw 32 jaar is - in 2010 belastingvrij eenmalig een bedrag schenk van 50.000,00 voor de aankoop van een eigen woning, geldt dat dan ook voor de aankoop van een woning IN ENGELAND waar zij al een paar jaar wonen en beide belastingplichtig zijn? Reactie infoteur, 04-12-2009
Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, omdat dit meer te maken heeft met schenkingsrecht en ik niet op de hoogte ben van de regels als uw zoon (en vrouw) in Engeland wonen en daar belastingplichting zijn. Ik adviseer u contact op te nemen met een belastingadviseur of de belastingdienst.

Gerard, 20-11-2009 15:07 #4
De vrijstelling voor kinderen bij erven is 19.00euro. Is dat nu per kind of het totaalbedrag… Reactie infoteur, 21-11-2009
19.000 euro vrijstelling per kind

M. W. G. Damen, 05-11-2009 22:37 #3
Zoals gebruikelijk moesten de wijzigingen kostenneutraal blijven wat zoals te verwachten was enkele nare nadelige gevolgen heeft. voor zover ik kan beoordelen gaan kinderen meer betalen en wordt het eenmalge schenkingsbedrag wel verhoogd naar 50.000.- maar moet dit voor de aankoop van een woning gebruikt worden, zo komt via de notaris alles weer terug bij de belastingen. Afschaffing blijft de enige goede optie via de Europese wetgeving.

J. J. Sterenborg, 28-10-2009 16:01 #2
Maar zijn twee partners met een samenlevingscontract dan gelijk aan een getrouwd stel? Reactie infoteur, 29-10-2009
Voor de successiewet is inderdaad geen onderscheid tussen partners mèt samenlevingscontract en partners die getrouwd zijn. Mits je volgens de gemeentelijke basisadministratie meer dan 6 maanden samenwoont. En je natuurlijk erfgenaam bent.

M. W. Drenthen, 31-05-2009 10:37 #1
Deze wijzigingen zijn uiteraard een verbetering, echter erfgernamen van mensen zonder kinderen betalen nog steeds 30 % over de eerste 125.000. Dit blijft natuurlijk veel te hoog omdat dit percentage van 30 % de derde keer is dat er over het geld belasting wordt geheven:
1. Loonbelasting
2. belasting over spaartegoeden en beleggingen
3. successierecht

Infoteur: Jour
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 173
Schrijf mee!