Successierecht: belasting over erfenis, erven 2010 en 2011
Als iemand overlijdt en jou geld nalaat, moet je belasting betalen indien het bedrag hoger ligt dan de vrijstelling. Het percentage dat je aan belasting betaalt op een erfenis, het successierecht, gaat omlaag per 2010. Ook de vrijstellingen, het bedrag dat je kunt erven zonder belasting te betalen, zullen omhoog gaan. De vrijstellingen voor 2011 zijn iets naar boven aangepast; de percentages blijven gelijk. De tarieven zijn met ingang van 1 januari 2010 vereenvoudigd. Vroeger waren er maar liefst 28 verschillende belastingtarieven in het successierecht.Partners en kinderen
Het hoogste tarief voor de belasting op erfenissen voor partners en kinderen van de overledene lag tot 2010 op 27 procent. Met de nieuwe regeling is dat verlaagd naar 20 procent. Het lagere tarief, belasting over de eerste 118.000 euro, blijft op 10 procent.Vrijstelling
Ook gaan de vrijstellingen omhoog. De vrijstelling is het bedrag waarover je geen belasting hoeft te betalen.Als je partner overlijdt, hoeft er over de eerste 600.000 euro aan erfenis die je als partner ontvangt geen belasting betaald te worden. Dit bedrag was voorheen 530.000 euro.
Samenwonen
De regels voor samenwonenden zijn versoepeld; je hoeft niet langer naar de notaris voor een samenlevingscontract. Als je langer dan vijf jaar een gezamenlijke huishouding voert en dus ook al langer dan vijf jaar bij de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat, word je als partner gezien voor de erftaks.Maar als je van elkaar wilt erven, zul je nog steeds een testament moeten laten opmaken om elkaar als erfgenaam te benoemen.
Kinderen
Voor kinderen lag tot 2010 de vrijstelling op 10.150 euro bij het ontvangen van een erfenis van hun ouders, maar dat is nu verhoogd naar 19.000 euro.Voor zieke of gehandicapte kinderen die grotendeels werden onderhouden door de overledene, geldt een hogere vrijstelling van 57.000 euro.
Kleinkinderen
Voor kleinkinderen geldt dezelfde vrijstelling van 19.000 euro, maar een ander percentage erfbelasting: 18 procent over de eerste 118.000 euro en 36 procent voor alles daarboven.Ouders
Een vader of moeder die erft van zijn of haar kind, zou volgens het oorspronkelijke plan van De Jager slechts een vrijstelling hebben van 2000 euro, dat is verhoogd naar 45.000 euro.Deze verhoogde vrijstelling wordt gefinancierd door het verhogen van de wijnaccijns met 2,7 procent.
Erfenis
Voor alle overige mensen die erven, maakt het niet uit of je broer, zus, neef, nicht of vriend van de overledene bent. De belastingvrijstelling voor deze gehele groep gaat naar 2000 euro.Het belastingtarief over de erfenis voor deze groep en voor de ouders is van 68 procent verlaagd naar 40 procent. Het percentage van 41 procent gaat naar 30 procent voor de eerste 118.000 euro.
Tarieven
Hoeveel moet je nu betalen? Samengevat de nieuwe regels, zoals die gelden in 2010:| relatie tot overledene | vrijstelling in euro's | belasting over eerste 118.000 euro | belasting voor het gedeelte boven de 118.000euro |
|---|---|---|---|
| Partner | 600.000 | 10% | 20% |
| Kind | 19.000 | 10% | 20% |
| Invalide kind | 57.000 | 10% | 20% |
| Ouder | 45.000 | 30% | 40% |
| Kleinkind | 19.000 | 18% | 36% |
| overige verkrijgers | 2.000 | 30% | 40% |
2011
Tarieven die gaan gelden in 2011:| relatie tot overledene | vrijstelling in euro's | belasting over eerste 118.708 euro | belasting voor het gedeelte boven de 118.708 euro |
|---|---|---|---|
| Partner | 603.600 | 10% | 20% |
| Kind | 19.114 | 10% | 20% |
| Invalide kind | 57.342 | 10% | 20% |
| Ouder | 45.270 | 30% | 40% |
| Kleinkind | 19.114 | 18% | 36% |
| overige verkrijgers | 2.012 | 30% | 40% |
Met betrekking tot pensioenimputatie is in 2011 het bedrag van 155.930 euro vrijgesteld van successierechten. ANBI/SBBI zijn volledig vrijgesteld.
Successierecht
Deze nieuwe maatregelen zouden betekenen dat veel minder mensen nog belasting moeten betalen over de erfenis die ze ontvangen. De Jager verwacht dat per jaar slechts 500 partners te maken krijgen met successierecht. Daarnaast zou het aantal kinderen dat belasting moet betalen over een erfenis afnemen met 25 procent.De belastingverlaging zal de overheid jaarlijks 235 miljoen euro minder opleveren. De Jagerwil dat compenseren door maatregelen tegen het ontwijken van belasting, zoals het wegsluizen van geld naar landen waar je minder belasting betaald. Dit zou per jaar 160 miljoen euro moeten opleveren.
2010
De nieuwe regels zijn vanaf 1 januari 2010 geldig. Er gelden ook nieuwe regels voor het schenkingsrecht.Schenken
2010Ouders mogen hun kind tussen 18 en 35 jaar een belastingvrije schenking te doen van maximaal 50.000 euro (2010). Dit bedrag moet worden gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of voor een studie(fonds). Anders geldt de maximale eenmalige vrijstelling van 24.000 euro.
Als het kind voor 1 januari 2010 al een eenmalige schenking van 22.760 euro (bedrag 2009) heeft ontvangen, geldt als tijdelijke regeling een eenmalige vrijstelling van 26.000 euro, maar dan moet dit wel gebruikt worden voor de aankoop van een eigen woning.
Schenken aan kinderen mag jaarlijks belastingvrij tot 5000 euro, voor overige verkrijgers ligt deze vrijstelling op 2000 euro. (vrijstellingen 2010)
Schenkingen
2011In 2011 gaan de bovengenoemde bedragen omhoog. Aan kinderen mag belastingvrij 5.030 euro per jaar per kind geschonken worden. Eenmalig 24.144 euro (18 tot 35 jaar) tot 50.300 euro indien het geld voor studie of eigen woning gebruikt wordt. Schenkingen aan niet-kinderen mag tot 2.012 euro onbelast.
Testament
U kunt in een testament vastleggen aan wie u uw geld wilt nalaten. Dit is niet noodzakelijk. Als u geen testament heeft, bepaalt de wet wie erft. Alleen uw partner en bloedverwanten kunnen dan van u erven.Wie erft
Als u geen testament heeft opgesteld, gelden de volgende regels:1 De eerste groep die erft zijn uw partner en kinderen, die elk een gelijk deel ontvangen.
2 Heeft u geen partner en kinderen? Dan regelt de wet dat uw ouders, broers en zussen de erfenis ontvangen. In principe iedereen een gelijk deel, maar ouders ontvangen minimaal een kwart.
3 Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de grootouders
4 Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de overgrootouders
Wilt u uw nalatenschap anders regelen, dan is het handig om een testament op te stellen. Zeker als u samenwoont, dan dient u uw partner als erfgenaam te benoemen.
Tot slot nog dit: in een uitzending van Radar werd gesproken over het feit dat ouders 'opeens' geld kwijt zijn dat zij moeten betalen over het erfdeel van hun kinderen. Dit effect is niet nieuw, maar bestond ook al voor 2010. Als een van de ouders overlijdt en dan ander betaalt het kindsdeel niet uit, omdat het bijvoorbeeld in het huis zit, dan moet daarover wel al belasting worden betaald door de ouder die dan nog leeft. Of een zogenaamde tweetraps regeling of testament interessant voor u is, kan een notaris u vertellen.
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2010, schenk- en erfbelasting Per 2010 is de Successiewet ingevoerd. Deze nieuwe wet vervangt de o…Belastingvrij erven 2012 & 2011 Belastingvrij erven in 2011 en 2012 is aantrekkelijk. Omdat de erfbelasting en successier…
Erfbelasting: vrijstelling en tarief in 2011 en 2012 Erfbelasting is een van de meest vervelende vormen van belasting. De…
Wet schenk- en erfbelasting 2010 Na het overlijden moet over de erfenis successierechten betaald worden. Per 2010 gaat ee…
Erfbelasting: successierecht Successierecht heet sinds 2010 erfbelasting. De wet, die in 1956 is ingetreden, kenden zovee…
Reageer op het artikel "Successierecht: belasting over erfenis, erven 2010 en 2011"
J. C. van Oost, 31-01-2012 20:14
Wij zijn al meer dan 10 jaar fiscaal resident buiten nederland, waarvan de laatste 8 jaar in spanje. wij hebben een flat in nederland zonder hyp. en betalen volgens box 3 daarover belasting. dus niet bekend bij de spaanse fiscus. we kochten die flat voor 330k, staat inmiddels in de verkoop voor 275k zonder resultaat. we willen nu deze flat aan onze zoon in ned. verkopen voor 200k . obv een taxatierapport van 250k . mag dat ........en gaat dan noch de ned. noch de spaanse fiscus daar geen bezwaar tegen aantekenen.
Theo, 29-01-2012 08:45
Mijn vader is overleden en laat een appartement na van 270.000. Zijn vriendin is voor de helft eigenaar en blijft er wonen. Is voor de aangifte van de erfbelasting van belang dat zij er blijft wonen en is ook haar leeftijd (63). Er is in een testament beschreven dat zij er mocht blijven wonen.
Jp, 24-01-2012 18:15
Een tante A van mij zal waarschijnlijk binnen een aantal jaar overlijden. De nalatenschap wordt geschat op 200.000,- en een appartement van 100.000 (daarvan is reeds vastgelegd dat deze na het overlijden van mijn tante, deze wordt nagelaten aan mij en mijn broer). Mijn tante heeft twee zussen B en C (beide ongehuwd en kinderloos) en een broer G (mijn vader). De twee zussen hebben al reeds aangegeven niet mee te delen in de erfenis (maar hier is niks vastgelegd in een testement o.i.d.). De 200.000 wordt dus nagelaten aan mijn vader. Nu heb ik twee vraagjes:
1. Moet het in een testament worden vastgelegd dat de twee zussen B en C afstand doen van hun deel van de nalatenschap van A?
2. Mijn lijkt het fiscaal gezien voordeliger om ook de 200.000 direct na te laten aan mij en mijn broer i.p.v. aan mijn vader (immers, als mijn vader overlijdt betalen wij de nalatenschap van mijn oudtante via mijn vader nogmaals resp. 10% of 20%). Klopt dat? Want zowel mijn vader (als zijnde broer van A) en mijn broer en ik (als zijnde neven van tante A) vallen toch in kolom II (overige gevallen) met het tarief van resp. 30% of 40%.
Bij voorbaat dank, JP
Reactie infoteur, 28-01-2012
1. zij moeten inderdaad officieel afstand doen, maar dat kan waarschijnlijker ook ter zijner tijd.
2. je redenering klopt. Neem voor de zekerheid wel contact op met een notaris die kan veel beter vertellen of het mogelijk is en hoe.
Gerrit, 17-01-2012 18:14
In 2008 overleed mijn vader. Mijn minderjarige kinderen onvingen het maximaal belastingvrije bedrag als kleinkinderen van zo'n 8.000 euro ieder.
Nu in 2012 krijgt moeder een terugvordering van huursubsidie van 2000 euro van de belastingdienst.
Wij zijn reeds 12 jaar geleden gescheiden en onze kinderen staan bij haar ingeschreven, maar zijn ook helft van de tijd hier. Het geld is bedoeld voor hun toekomstige studie vastgezet.
Kan hiertegen bezwaar worden gemaakt? Hoe?
Bvd,
Gerrit
Reactie infoteur, 18-01-2012
Je kan uiteraard bezwaar indienen, gewoon bij de Belastingdienst. Dat zal 'de moeder' dan moeten doen.
José, 11-01-2012 23:19
Heb een vraag:
Onze moeder is overleden, nu heeft onze broer het huis gekocht, waarin zij woonde. Ons ouderlijk huis. Onze ouders heben dit al in 1982 of zoiets op onze namen gezet, en de succesgelden betaald. Wij zijn met z´n drieën, en nu wil onze zus, haar deel van het huis aan ons tweeën geven. Eigenlijk ziet zij af van haar erfdeel, zoals ik dat zie. Maar is dat wel zo? Hoe zit dit in elkaar, belastingtechnisch gezien. Moeten wij belasting betalenvan dat geld wat wij van haar krijgen? Dit houdt dus verder in dat mijn broer alleen mij hoeft uit te betalen? Hoop dat U mij hier een antwoord op kunt geven.
Reactie infoteur, 14-01-2012
Ik zou hierbij een notaris om advies vragen.
Loopik A. Van, 08-01-2012 18:52
Wij, enkele zusters en een broer erven van een overleden zus. De administrateur heeft uitgerekend dat wij op de nog te ontvangen erfenis van een nog niet verkocht huis ieder in 2012 een sucessierechten aanslag van ieder 17.931,00 moeten betalen. Mij is niet duidelijk wat dit geheel gaat betekenen. De deelwaarde van ons wordt door de belstingdienst in box 3 gezet.
Mijn vraag betaal ik eenmalig succesierechten, en als het in box 3 blijft staan wat betekend het als dit huis niet verkocht wordt. Wat kan ik volgend jaar verwachten. En als er verkocht wordt, wat kan ik dan nog verwachten. Vraag drie kan ik een uitstel krijgen van sucessie rechten te betalen tot het huis verkocht is?
Reactie infoteur, 11-01-2012
Je betaalt eenmalig successierechten. Mogelijk betaal je ook extra vermogensbelasting ivm box 3, maar dat hangt af van uw overige vermogen. Uitstel is waarschijnlijk niet mogelijk. U heeft op papier de erfenis al ontvangen.
Le Grand, 12-12-2011 13:45
Mijn vader heeft zijn vriendin 200.000 gulden levenslang vruchtgebruik geleend. Nu is ze overleden en komt het terug in de fam. Wij zijn met 3 dus ieder krijgt 30.000 euro. Wat houd ik over als de belasting er af is?
Karin, 08-12-2011 12:48
Mijn tante (weduwe) is onlangs overleden. Zij had geen kinderen en zodoende erven de broers en zusters van haar. Mijn vader , dus een broer van deze tante is al lang geleden overleden. Ben ik als nichtje nu erfgenaam?
Reactie infoteur, 09-12-2011
Ja, in principe wel. Het heet 'plaatsvervulling'.
Marc, 30-11-2011 11:38
Ik woon in het buitenland en verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik daar geen belasting betaal. Uit de artikelen op de website maak ik op dat alleen de ontvanger en niet de gever (zoals elders wel eens gebeurt) in Nederland erfbelasting betaalt. Mijn vraag: indien ik bij het overlijden van mijn ouders het huis (in Nederland) erf, dien ik dan in Nederland belasting te betalen ? En kan ik voor mijn broers en zussen belasting ontlopen door mij door mijn ouders (op papier) als enige erfgenaam aan te laten wijzen ?
Reactie infoteur, 03-12-2011
Als je ouders overlijden, moet je in Nederland belasting betalen. Het maakt voor de Belastingdienst niet uit waar je woont. Dus nee, het heeft geen zin om een dergelijke constructie te bedenken.
Mariagerarda, 31-10-2011 09:25
Door mijn vader is geen testament gemaakt. Kan het vadersdeel geindexeerd worden met een percentage, of mag alleen de oorspronkelijke waarde uitbetaald worden, en indien van toepassing, hoe hoog zou het index-percentage mogen zijn?
Reactie infoteur, 31-10-2011
Dat hangt af van de wettelijke rente in 1998. Ik weet niet wat dat destijds was. Ik adviseer je daarom toch contact op te nemen met een notaris.
Mariagerarda, 30-10-2011 09:32
In 1998 overleed mijn vader. Mijn moeder bleef het vruchtgebruik houden van de woning.
We zijn met 4 kinderen. Na het invullen van de aangifte van de successie, kwam een brief van de belasting dat het kindsdeel (fl 14000) lager was dan de vrijstelling en er dus geen successierechten betaald hoefden te worden. Mijn moeder is nu naar een zorgcentrum verhuist, en de woning wordt verkocht. Als dit gebeurt is wil mijn moeder het vadersdeel aan de kinderen uitbetalen. Kan dat zonder betalen van schenkingrecht? Kan het vadersdeel vanaf 1998 tot heden met 6 % verhoogd worden?
Reactie infoteur, 30-10-2011
In principe is in 1998 afgerekend met de fiscus wat betreft het vadersdeel, dus dat kan geregeld worden zonder opnieuw belasting te betalen. Wat betreft die 6 procent, dat geldt als dat in het testament van je vader is opgenomen.
Roos, 20-10-2011 09:31
Ik heb een beetje ingewikkelde vraag. Mijn schoonouders zijn, zover als ik het begrepen heb, eigenaar van 2 huizen, die beide bijna hypotheek vrij zijn. Zelf wonen ze in een van deze woningen en oma, de moeder van mijn schoonmoeder, woont in de andere.
Mijn schoonouders hebben het er af en toe over dat als oma overlijd of eventueel eerst naar een tehuis gaat, mijn man het huis zal krijgen. Maar kunnen wij dan hun hypotheek overnemen, of moeten wij het huis van hun kopen? En hoe zit het met belasting en successierechten?
Reactie infoteur, 20-10-2011
Het hangt af van hoe je schoonouders het willen regelen. Er zijn verschillende constructies denkbaar. Als je schoonouders het alleen willen schenken op papier, dan blijft het huis op hun naam laten staan tot hun overlijden en dan betaal je inderdaad erfbelasting.
Connie, 27-09-2011 16:16
Ik wil een testament opmaken en daarbij o.a. ook vrienden uit Duitsland en Hawaii tot erfgenamen benoemen. Moeten zij ook Erfbelasting betalen? En hoeveel procent is dat dan?
Reactie infoteur, 29-09-2011
Als je toch een testament laat opmaken, kan je deze en andere vragen bij je notaris kwijt.
Broertje, 22-09-2011 16:33
Mijn broer weet dat hij binnen nu en zes maanden komt te overlijden.
Ik ben samen met mijn zus zijn enige erfgenaam.
De nalatenschap zal ongeveer 100.000,-- bedragen en bestaat uit een onbezwaarde woning. Is er nog een manier om de druk van die hoge erfbelasting te verminderen of te voorkomen?
Reactie infoteur, 24-09-2011
Ik zou hiervoor advies vragen aan een expert zoals een fiscalist of notaris. Ik denk niet dat er echt veel voordeel te behalen is om nu al zaken vooruit te halen, maar een expert kan dan beter inzicht in geven.
Adri, 16-09-2011 13:33
Gezin vader, moeder en 2 kinderen. In gemeenschap van goederen getrouwd. In 1992 is moeder overleden. Totaal financieel bezit 320.000. Er was een langstlevenden testament en vader heeft destijds erfbelasting betaald ook over de kindsdelen. In 2008 was het vermogen van vader 700.000. Nu heeft vader in 2008 een bedrag aan beide kinderen gegeven van 116.000. Ik heb als kind hier in 2008 schenkingsrecht belasting betaald. Nu zegt mijn vader dat hij in 2010 in zijn boekhouding tekstueel heeft opgenomen dat het bedrag uit 2008 het erfdeel vanuit rechten 1992 betrof. Ik heb dit liever niet en behou liever mijn erfdeel uit 1992 totdat vader is overleden. Geldt dit ook voor de belasting/het erfrecht of moet ik in samenspraak met de belastingdienst de betaalde schenkingsbelasting alsnog omzetten in een erfenis waardoor ik geen of minder belasting hoef te betalen? Als ik erfenisbelasting moet betalen hoe hoog is dit dan?
Reactie infoteur, 21-09-2011
Vraag hiervoor advies bij een specialist (fiscalist/notaris).
Johanna, 14-09-2011 17:30
Mijn Engelse vriend is overleden en laat mij in zijn testament geld na. Zijn zus voert het testament uit en wil het geld in een trustfund onderbrengen. Moet ik hier in Nederland belasting over betalen?
Reactie infoteur, 21-09-2011
Ik zou het even navragen bij de Belastingdienst, aangezien er mogelijk aparte regels zijn voor trustfunds.
Nelie, 13-09-2011 23:16
Mijn moeder is vorig jaar overleden, mijn vader leeft nog. Nu kreeg ik een aanslag van de belastingdienst omdat ik belasting moet betalen over het nalatenschapsdeel van mijn moeder. Mijn vraag is waarom moet dit? Ik heb toch nog niets gekregen? Waarom wel belasting betalen over iets wat je nog niet gekregen hebt. De erfenis komt pas vrij als mijn vader is overleden. Een andere vraag is: en als mijn vader dan overleden is wordt dan de reeds in rekening gebrachte belasting verrekend?
Reactie infoteur, 14-09-2011
Als jij je kindsdeel pas krijgt als je vader is overleden dan is het vaak zo dat je vader de belasting daarover betaalt.
Uiteraard als je vader overlijdt hoef je dan geen belasting meer te betalen over het kindsdeel van je moeder.
Paula, 13-09-2011 13:17
Wij wonen in Nederland. Mijn schoonouders willen ons geld schenken voor de aankoop van een huis. Zij zijn Engels en wonen in Engeland. Moeten zij of wij dan belasting betalen over de schenking? Zo nee wat zijn de regels om aanspraak te maken op die vrijstelling?
Reactie infoteur, 14-09-2011
Je betaalt geen schenkbelasting als de schenker niet in Nederland woont. Er zijn twee uitzonderingen waarin je wel belasting moet betalen, maar ik vermoed dat die niet van toepassing zijn:
Je betaalt wel als de schenker een Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont Of als de schenker een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is.
Het kan wel zijn dat je ouders in Engeland belasting moeten betalen aan de Engelse Belastingdienst, maar ik weet niet hoe de regels daar zijn.
Heleen, 07-09-2011 16:23
Mijn man wil mij de overwaarde (45.000,=) van het huis schenken bij scheiding. Ik zie hier verschillende berekeningen over op internet zoals 30% maar ook een partner schenking waar maar 10% berekent wordt beiden met een vrijstelling van 2000,-. Ook wordt gesproken over morele verplichting op de site van de belasting. Heeft iemand enig idee als je man er van de ene op de andere dag vandoor gaat met een ander terwijl het huwelijk gewoon goed was en ik en 2 kinderen anders op straat komen te staan of dit ook onder morele verplichting valt bij de belastingdienst?
Reactie infoteur, 14-09-2011
Informeer even bij de Belastingdienst door ze te bellen.
Rob, 24-08-2011 23:32
Valt een schenking door schoonmoeder aan schoonzoon of-dochter onder de algemene vrijstelling van 2.012? Mag schoonmoeder in 2011 m.a.w. én aan haar zoon/dochter 5.030 schenken en aan haar schoonzoon/dochter 2012?
Reactie infoteur, 14-09-2011
Dat lijkt me inderdaad geen probleem.
Leo Nelis, 29-07-2011 07:30
Ik woon sinds 1993 in New Zealand. Mijn twee kinderen wonen in Nederland. Het NZ erfrecht is van toepassing en kent geen erf belasting. Moeten mijn kinderen in Nederland erfrecht betalen? Het bedrag dat zij erven is groter dan de vrijstelling. Ze moeten dus 20% betalen of is dat niet zo omdat het NZ recht van toepassing is?
Reactie infoteur, 30-07-2011
Aangezien u langer dan tien jaar buiten Nederland woont, verwacht ik niet dat uw kinderen in Nederland belasting hoeven te betalen.
Marc, 15-07-2011 21:20
Mijn vader gaat in een bejaardentehuis wonen en het huis komt daarom vrij te staan. Het huis is geschat op een waarde van 230000 euro. Ik heb verder nog 2 broers. We willen het huis verhuren aan 1 van de kleinkinderen voor onbepaalde tijd.
Als mijn vader nu over 3 jaar komt te overlijden hoeveel successiebelasting moet ieder kind dan betalen en hoe kunnen we dit zoveel mogelijk in mindering brengen(te denken aan schenking?)? Zijn er nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden?
Reactie infoteur, 20-07-2011
Ik adviseer contact op te nemen met een notaris. Uiteraard kan uw vader 5000 euro per jaar per kind belastingvrij schenken, maar wellicht is daarnaast een voordelige constructie met het huis mogelijk.
Op dit moment zou een huis van 230.000 euro verdeeld over 3 kinderen = 76.666 - 19.000 (vrijstelling) een erfbelasting van 5766 euro per persoon betekenen.
Willem Zwaan, 13-07-2011 13:17
Via via ben ik er achtergekomen dat mijn oma inmiddels al ruim twee maanden geleden is overleden . zonder dat wij er bericht over hebben gehad van de familie.
mijn vader is anderhalf jaar geleden al overleden en nu wil ik graag weten hoe het zit met het kindsdeel van mijn vader hebben ik daar recht op en hoe moet ik dit gaan aanpakken. er is al enige jaren hommels in de fam en de tante waar mijn oma enige maanden bij heeft gewoond handeld wel vaker dingen niet zo netjes af dus wat kan ik nu doen.
Reactie infoteur, 15-07-2011
Ik neem aan dat uw opa ook is overleden en dat uw vader een kind van hen was? Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, zou ik daar even contact mee opnemen. Mocht u geen verzekering hebben, kunt u ook informeren bij Het Juridisch Loket.
Verstraete Luc, 12-07-2011 15:05
Vader reeds lang overleden,moeder sinds kort overleden.ik heb nog een zuster,zelf ben ik invalide. hoeveel korting op de successie krijg ik als invalide?
hoelang kan mijn zuster de verkoop van het huis tegen houden?
Reactie infoteur, 15-07-2011
Ik zie aan je mail adres dat je in België woont. Dit artikel gaat over de wetgeving in Nederland, daar is van belang of je ouders je hebben onderhouden en of je werkt. Informeer bij de Belastingdienst of de vrijstelling in jouw geval hoger is.
Wml, 09-07-2011 20:00
Ik ben nederlands en woon en werk in Duitsland. Mijn moeder, woont in Nederland en heeft mij een schenking gegeven. Moet ik dit zowel in Nederland als in Duitsland aangeven en dubbel belasting afdragen of alleen in Nederland (na wat googlen denk ik dat er vreemdgenoeg geen verdrag schijnt te bestaan tussen Nederland en Duitsland).
Reactie infoteur, 10-07-2011
Ik weet niet of je moeder de schenking vrij van recht heeft gedaan (dan is de belasting al betaald) en waar je belasting betaalt. Maar ik zou advies inwinnen bij de Belastingdienst of een jurist.
Henk van Gestel, 25-06-2011 12:35
Graag zou ik antwoord willen hebben op de volgende vraag. Schenking aan kinderen mogen in 2011 oplopen toto 5000 Euro. Mag ik ieder kind dan 5000 Euro schenken? Mag ik daarbovenop ook nog meerdere kleinkinderen 2000 Euro ieder schenken?
Of is het schenkingsbedrag wat ik mag schenken 5000 Euro maximaal verdeeld over mijn kinderen en de 2000 Euro maximaal over alle kleinkinderen?
Reactie infoteur, 27-06-2011
U mag 5030 euro per kind en 2012 euro per kleinkind belastingvrij schenken. De bedragen die u noemt waren geldig voor 2010. In het geval dat u twee kinderen en vier kleinkinderen heeft, kun u 2x5030 en 4x2012 euro belastingvrij schenken.
Sikko, 10-06-2011 14:24
Geachte redactie, mijn vader stierf in 1976. Mijn moeder erfde en ontving de kindsdelen van zes kinderen in vruchtgebruik. Hiervoor moesten wij alle zes mee instemmen en hierover werden de successierechten betaald. Inmiddels zijn er drie kinderen overleden en wordt het huis verkocht, omdat moeder in een verzorgingshuis is opgenomen.
Nu wil zij graag dat de kinderen (en/of haar schoonkinderen) hun kindsdelen ontvangen.
Mijn vragen zijn: 1. mag dit zonder meer; 2. de oorspronkelijke kindsdelen kunnen die geindexeerd worden met een percentage, of mag alleen de oorspronkelijke waarde uitbetaald worden; 3. indien van toepassing, hoe hoog zou het index-percentage mogen zijn. Met belangstelling en onder dank voor beantwoording.
Reactie infoteur, 10-06-2011
Het gaat om de oorspronkelijke waarde van de kindsdelen, aangezien daarover al met de Belastingdienst is afgerekend. Mogelijk heeft u nog wel recht op rente indien uw moeder die niet jaarlijks aan u betaald heeft, maar de hoogte daarvan is afhankelijk van de wettelijke rente en eventuele afspraken die in 1976 gemaakt zijn. Ik zou in uw geval even contact opnemen met een notaris.
Jack, 07-06-2011 23:42
Geachte redactie, de kinderloze tante van mijn vriend is overleden en zij heeft in haar testament mijn vriend (haar volle neef; zij is de zus van zijn moeder) tot erfgenaam benoemd van haar bezittingen. De laatste 15 jaar heeft zij in een huis gewoond die al 15 jaar op naam staat van haar neef, mijn vriend. Nu zij overleden is wil de rest van haar familie waaronder haar broers, zusters, neven en nichten het testament van tante aanvechten, terwijl mijn vriend al die jaren de enige van de familie is geweest die zich om haar heeft bekommerd en haar tot de laatste adem heeft verzorgd. Tante heeft al die jaren geen cent huur hoeven te betalen aan mijn vriend en hij heeft letterlijk alles voor haar betaald tijdens haar leven en nu ook nog de begravenis, koffietafel en grafrechten. Al die jaren hebben ze samen op dat adres ingeschreven gestaan en de meeste tijd daar ook samen gewoond. Nu zegt de belastingdienst dat hij over de laatste 7 jaar het vruchtgebuik moet betalen aan de belastingdienst en ook successierechten omdat hij als enige erfgenaam van haar genoemd wordt. Is dit juist? Kan hij niet beschouwd worden als levenspartner en hoe zit dat wat de familie betreft? Kunnen zij haar testament wettelijk aanvechten?
Reactie infoteur, 08-06-2011
Vraag advies bij een notaris. Het testament lijkt me duidelijk, maar wat betreft de Belastingdienst zou ik advies inwinnen bij een specialist.
Frank de Bruyne, 07-06-2011 11:05
Bij het overlijden van ons moeder werd haar huis te koop gesteld en betaalden wij (de kinderen) 12629 Euro successierechten op een geplande verkoopprijs van 225000 Euro . Het huis werd uiteindelijk slechts verkocht voor 175000 Euro. Wat betekent dat wij een teveel van rechten betaalden op een bedrag van 50000 Euro. De notaris beweert echter dat dit bedrag wettelijk niet kan gerecupereerd. Klopt dit?
Reactie infoteur, 08-06-2011
U betaalt in Nederland inderdaad belasting over de geschatte waarde van het huis (in dit geval de WOZ-waarde), niet de uiteindelijke verkoopprijs. Maar ik zie aan uw mailadres dat u in België woont. Ik ben niet op de hoogte van de daar geldende regels. Maar als een notaris dat zegt, ben ik geneigd daarin mee te gaan. De notaris is er namelijk voor uw belangen, niet voor de Belastingdienst.
Gerard, 30-05-2011 17:48
Ik en mijn broer erven binnenkort het huis van mijn moeder. Mijn broer wil het huis niet verkopen omdat hij over enkele jaren het huis voor veel meer geld denkt te kunnen verkopen. Ik denk dat het dan juist minder waard is en kan ook de kosten van mijn deel van het huis tot die tijd niet betalen. Mijn moeder wil zich er niet mee bemoeien. Hoe moet dat? Kan ik mijn broer dwingen tot verkoop?
Reactie infoteur, 01-06-2011
In principe moeten jullie allebei besluiten tot verkoop, aangezien jullie allebei eigenaar worden. Als hij dat niet wil, maar jij wel, kan je broer je uitkopen. Dan is hij eigenaar van de woning. Sowieso of je het huis wel of niet verkoopt, de belastingdienst wil wel successierechten over de waarde van de woning. Dus de vraag is of je broer dat kan betalen.
Jeanne Oostvogels, 26-05-2011 09:26
Schoonmoeder liet medio jaren 90 alles na aan haar enige zoon die achter haar huis op hetzelfde erf woond. Dit kostte erg veel belasting. Zij kreeg het vruchtgebruik. 5 Jaar voor haar overlijden ging haar gezondheid sterk achteruit. Haar enige wens, thuis te mogen blijven. Hebben we gehonoreerd. Ondanks doktersadvies 2008 en 2009 die plaatsing in een verzorgingstehuis voorstelde vanwege de zorgdruk. Dit bespaarde de belastingdienst waarschijnlijk 100.000(den) euro`s. Voor ons betekend het dat we haar beter in 2009 in een tehuis hadden kunnen stoppen. Dan hadden we het vruchtgebruik van het huis kunnen halen en waren we nu niet gestraft met een hoge successie boete. Arbeid adelt maar eerlijkheid maakt arm in Nederland. Hoe kan ik dit rijmen van de huidige regeringswens om ouderen en zieken thuis te verzorgen?
Carmen Bömer, 22-05-2011 17:00
Ik heb de Spaanse nationaliteit, gehuwd met een Nederlander en al 33 jaar woonachtig en belastingplichtig in Nederland.Mijn moeder is overleden, zij was de laatst levende ouder en nu komt er een erfenis waarover ik in Spanje successierechten moet betalen, als ik dit geld erf moet ik dan over dit bedrag in Nederland nogmaals successierechten betalen en mag dit geld in Spanje blijven op een rekening? En wat gebeurt er met obligaties die in 2014 vrijkomen?
Reactie infoteur, 25-05-2011
In Nederland kunt u vermindering aanvragen, wegens het betaalde bedrag in Spanje. Zo betaalt u niet dubbel. De waarde van de obligaties worden ook meegeteld (op datum van overlijden). ookal komt het pas in 2014 vrij.
Dennis, 18-05-2011 14:05
Mijn vader is onlangs overleden en mijn moeder leeft al niet meer. Ik en mijn zus "krijgen" nu het huis. Mijn zus wil misschien het huis wel kopen. Hoe zit dit dan met de successierechten en hoeveel geld krijg ik dan van mijn deel?
Reactie infoteur, 19-05-2011
In principe krijgt ieder zijn deel van de waarde van het huis. Als uw zus het huis wil kopen, zal zij u moeten uitkopen. In principe is dat nog steeds de erfenis van uw ouders en gelden de daarvoor geldende tarieven (zie tabellen). Vraag voor meer informatie eens bij een notaris.
Christien Kraaijeveld, 21-04-2011 13:14
De aangifte erfbelasting wordt niet door de Belastingdienst ingevuld; deze legt enkel de aanslag erfbelasting op. Het tarief van de notaris lijkt me wel erg aan de hoge kant. Het belastingadvieskantoor waar ik werk brent in dit geval een bedrag van EUR 600 ex btw in rekening, maar daar wordt dan ook alles voor geregeld(inclusief contact met diverse uitkerende instanties en overige financiele vragen etc.)
P. B., 15-04-2011 08:24
Mijn vader is onlangs overleden. Mijn vader en moeder hebben een testament waar in een en ander beschreven staat over de nalatenschap. Nu moeten de successie rechten betaald worden en volgens de notaris moet dat via een notaris laten doen tegen een belachelijke fee ( 1.500 + 2% van de nalatenschap). Kan dit ook bij de belastingdienst en wat hebben we nodig bij deze aangifte?
Reactie infoteur, 16-04-2011
Uiteraard kan je zelf aangifte doen bij de Belastingdienst, dat kost je niks behalve te betalen successie uiteraard. Wil je wel wat advies dan moet dat zeker goedkoper kunnen dan het tarief dat de notaris in kwestie aangeeft.
Meer informatie op: http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/erven-55.html#P504_46722
Succes!
M. P., 14-04-2011 09:38
Beste, ik was benieuwd hoe het volgende gaat. De zus van mijn oma is begin dit jaar overleden. Deze zus had geen partner of kinderen. Nu zijn mijn oma en opa ook reeds overleden, er zijn verder geen zussen of broers meer over.
Er is een behoorlijke ervenis, en deze gaat dan denk ik naar de kinderen van mijn oma en opa (dus neven en nichten van de overledene). Nu was ik benieuwd in hoeverre een notaris op zoek gaat naar meerdere erfgenamen.
Mijn vader (= neef van overledene) is ook reeds overleden, dus dan zouden mijn zus en ik dus plaats erven zijn (dit waren wij ook bij het overlijden van oma).
Mijn ooms en tantes (dus neven en nichten overledene en broers-zus van mijn vader ) waren bij het overlijden van oma niet echt blij dat mijn zus en ik plaats erven waren van mijn vader. Tenslotte moesten ze de erfenis ipv van over 3 verdelen, toch over 4 delen.
Nu heb ik zo'n vermoeden dat ze bij de notaris niet zullen aan gaan geven dat er nog een overleden broer is. Dus mijn vraag. in hoeverre zoekt een notaris verder? Of dienen mijn zus en ik ons zelf bij de notaris aan te melden? Het gaat om een aanzienlijk bedrag.
Reactie infoteur, 16-04-2011
Een notaris kijkt in principe naar de burgerlijke stand, waardoor alle erfegenamen in beeld komen. Aangezien het om een groot bedrag gaat, kan je je natuurlijk ook altijd zelf melden.
Lieve, 11-04-2011 12:57
Als je jaarlijks 5000euro belastingsvrij ontvangt van je ouders, telt dit dan mee in de nalatenschap?
Reactie infoteur, 11-04-2011
Nee, dit hebben zij al aan jou geschonken. Alleen wat je ouders op moment van overlijden als bezit hebben wordt als nalatenschap aangemerkt.
Gabriela, 30-03-2011 23:01
In 2001 heb ik het huis van mijn ouders gekocht onder het recht van bewoning en vruchtgebruik. Dit was gedaan met het idee later successierechten te vermijden. Per 1 jan. 2010 is de erfwet op dit punt gewijzigd. Dien ik nu wel successierechten te betalen bij hun overlijden? En welke rol speelt de verhoging van waarde van het pand t.o.v. 2001 hierbij?
Reactie infoteur, 31-03-2011
Deze kwestie durf ik niet met zekerheid antwoord op te geven. Vraag een notaris of fiscaal specialist.
Riet, 30-03-2011 19:54
Vraag;
Heb erfenis gekregen van16.000euro heb zelf nog 8.ooo euro.
Krijg huursubsidie en ziektekostenvergoeding.Hoeveel euro mag je hebben als je die subsidies krijgt?
Alvast bedankt
Reactie infoteur, 31-03-2011
Bij huur- en zorgtoeslag wordt naar je verzamelinkomen gekeken. Vermogen uit box 3 wordt voor 1,2% bij je inkomen opgeteld, maar alleen het bedrag boven de 20661 euro (bij alleenstaanden) of 41332 euro (bij fiscaal partners). Als je inkomen laag is, heeft de erfenis geen tot nauwelijks invloed op je toeslagen.
Johan, 21-03-2011 17:27
Mijn vader is pas overleden, mijn moeder leeft nog en ik heb 2 broers, ik zelf ben niet getrouwd maar heb wel een samenlevingscontract waarin staat dat mijn partner mijn erfgenaam is. mocht ik nu eerder komen te overlijden dan mijn moeder, naar wie gaat dan mijn deel van de erfenis, als mijn moeder overlijd, naar mijn partner of naar mijn 2 broer? Volgens de notaris zijn dit mijn broers, maar ik ben het hier niet mee eens, als een van mijn broers eerder overlijden krijgen toch ook hun echtgenotes hun erfdeel.
Reactie infoteur, 23-03-2011
Ik snap uw punt, maar ik kan niet beweren meer verstand van erfrecht te hebben dan een notaris. Wellicht kunt u vragen om een second opinion bij een andere notaris.
Marga, 21-03-2011 14:09
Onze kinderen wonen in Amerika, al 25 jaar. Als zij van ons erven hoe is dat geregeld met de belasting c.w. inkomstenbelasting.
Reactie infoteur, 23-03-2011
Ik begrijp uit uw vraag dat u zelf in Nederland woont. Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betalen uw kinderen in Nederland erfbelasting.
Alida, 05-03-2011 14:57
Mijn moeder had 2 kinderen uit een vorige huwelijk, trouwde met haar 2de man waaruit ik geboren ben mijn vader is 15 jaar geleden overleden mijn moeder leeft nog, normaal erf ik wettelijk mijn vaders deel en eenderde deel van mijn moeder, mijn vraag is of er een mogelijkheid is na het overlijden van onze moeder dat wij alle drie een gelijke deel krijgen.
Reactie infoteur, 09-03-2011
Het deel dat uw moeder geerft heeft van uw vader zal inderdaad over alle drie de kinderen verdeeld worden, maar alleen u heeft recht op het kindsdeel van uw vader tenzij anders bepaald in een testament.
Het kan natuurlijk wel zijn dat bij overlijden van uw moeder blijkt dat uw vaders deel op is, dan krijgen jullie alledrie een gelijk bedrag. Uw moeder mag immers uw kindsdeel uitgeven.
Sven, 26-02-2011 12:35
Mijn tante (haar man is overleden) wil weten hoe het volgens de wet is geregeld als zij overlijdt, dus zonder testament, krijgen dan haar broers en zusters de erfenis of ook die van haar overleden man? Kan ze beter een testament opmaken om niet iedereen te laten meedelen want familie ligt wat uit elkaar.
Reactie infoteur, 26-02-2011
Zij is de enige erfgenaam van haar man geweest (in het geval van geen testament). Als zij overlijdt, gaat het geld naar haar familie. Als zij geen partner of kinderen heeft bij overlijden, dan erven de ouders (indien die nog leven), broers en zussen.
Marijke, 23-02-2011 19:40
Hoe kom ik er achter of mijn vader al successierechten heeft betaald over ons erfdeel van mijn moeder, hij kan het niet meer vertellen en wij kunnen het nergens terugvinden. Mijn moeder overleed in 2001 en mijn vader in 2010.
Reactie infoteur, 25-02-2011
Als je vader jullie niet je deel heeft uitbetaald, maar het kindsdeel heeft gehouden tot zijn overlijden, dan zal hij daarover voor jullie belasting hebben betaald. Dat staat meestal standaard opgenomen in een langstlevende testament.
Jeroen, 19-02-2011 22:39
Mijn vader is begin dit jaar overleden. Mijn moeder leeft nog. Ik neem aan dat ik successierechten moet betalen? En wat moet ik bij de belasting opgeven?
Reactie infoteur, 21-02-2011
U moet aangifte doen over het te erven bedrag. Maar als uw moeder het vruchtgebruik heeft, dwz dat er pas uitgekeerd wordt na haar overlijden, dan is de kans groot dat zij belasting over het kindsdeel betaalt en niet u. Dat hangt af van het testament.
Anton, 07-02-2011 11:24
Ik denk er over aan mijn kleinkinderen het bedrag na te laten dat zij belastingvrij kunnen erven. Kan ik in mijn testament bedingen dat mijn kinderen dat tot hun dood onder hun beheer mogen houden? Bij voorbaat bedankt voor Uw antwoord.
Reactie infoteur, 09-02-2011
Dat lijkt me inderdaad mogelijk. U kunt het beste informeren naar de mogelijkheden bij uw notaris.
Ankie, 06-02-2011 14:49
Ik ben de enige erfgenaam van mijn moeder, die onlangs in NL overleden is. Zelf woon ik al meer dan 10 jaar in de VS, maar ben wel nog Nederlands staatsburger. Ik betaal verder geen belastingen in NL, heb daar geen bezit of inkomsten (behalve nu de erfenis). Kan ik in de VS de erfbelasting betalen of moet dit aan de Nederlandse belastingdienst? Ik kan hier maar moeilijk iets over vinden.
Reactie infoteur, 09-02-2011
Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betaalt u in Nederland erfbelasting.
Loes, 31-01-2011 17:07
Ik heb reeds sinds 1984 het bloot eigendom van mijn vaders woning. Ik wil het gebruiksrecht nu van mijn vader kopen en hem laten huren van mij. Mijn notaris zegt dat mijn vader dan minstens een half jaar ergens anders moet gaan wonen. Of heb ik hem verkeerd begrepen? Ik kan dit nergens terugvinden namelijk.
Reactie infoteur, 04-02-2011
Ik weet hier minder van af dan een notaris. Vraag het hem/haar anders opnieuw voor de zekerheid.
Marieke, 27-01-2011 19:14
Ben enig erfgenaam van broer die ernstig ziek is en een flatje heeft van waarde WOZ 125000. Er rust nog 20000 hypotheek op. Is er een mogelijkheid om voor zijn overlijden de flat door mij te laten overnemen en is dit fiscaal voordeliger.hoe moet dat?
Reactie infoteur, 29-01-2011
Het is fiscaal niet voordeliger om zijn flat voor overlijden over te nemen. Als je het desondanks zou willen, moet je het traject in dat iedereen gaat die een huis wil kopen. Kijk of je een hypotheek kan krijgen en ga nar de notaris voor zowel de hypotheek als de eigendomspapieren van de woning.
Jaarlijks mag je broer jou 2000 euro belastingvrij schenken, dat is de enige tip dat fiscaal voordeel oplevert. Maar dat stelt met zulke bedragen niet veel voor als je broer niet lang meer te leven heeft.
H. V. K-B, 20-01-2011 18:27
Hoe zit het qua schenkingen? Mijn moeder maakt nog wel eens wat over naar mijn rekening, maar dan moet ik dast dus gaan tellen. Tevens is het een gezamenlijke rekening van mijn man en mij, zijn er dan nog andere bedragen? Zou je hier ook onderuit kunnen komen,wanner zij het geld contant geeft? Zeker wanneer we het einde van het jaar... Wij zetten haar geld apart op een spaarrekening die wij gebruiken voor aanschaf nieuwe keuken en badkamer, kan dat ook voor 'woning' gelden?
Reactie infoteur, 22-01-2011
Ouders mogen hun kind in 2011 maximaal 5030 euro belastingvrij schenken. Of dat contant betaald wordt of overgemaakt wordt, maakt geen verschil. Daarboven moet belasting betaald worden.
Tenzij uw moeder gebruik maakt van een eenmalige verhoogde vrijstelling, als jij niet ouder bent dan 35 jaar. Dat kan van 24.144 tot 50.300 als het geld gebruikt wordt voor eigen woning of studie. Maar dan moet de schenking bij een notaris worden vastgelegd waarin als voorwaarde opgenomen wordt dat de schenking gebruikt voor de eigen woning.
Daarnaast moet u beide schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking is betaald en gebruikt voor eigen woning. Ook dient u aangifte te doen van de schenking waarnij u aangeeft dat u gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling.
Marit, 20-01-2011 15:04
Het betreft hier de nalatenschap van mijn moeder, die in juni 2009 is overleden. Ik woon al bijna 35 jaar niet meer in Nederland, ben meer dan 20 jaar uitgeschreven, ben niet balastingplichtig in Nederland en heb zelfs geen SOFI nummer. Als onafhankelijk consultante reis en werk ik over de hele wereld, soms voor langere, soms voor kortere tijd. Momenteel sta ik nergens ingeschreven en heb op dit moment dan ook geen vaste woon-of verblijfplaats. Door het internationale werk dat ik verricht, ben ik nergens belastingplichtig. Ben ik onder deze onstandigheden toch verplicht om successierechten te betalen, aan de Nederlandse belastingdienst, over de erfenis van mijn moeder?
Reactie infoteur, 22-01-2011
Dat u nergens belastingplichtig bent, vind ik een vreemd gegeven. Normaliter wordt er bij een erfenis van een Nederlandse inwoner afgerekend in Nederland. Maar ik vind uw verhaal zo bijzonder dat ik even zou informeren bij een notaris of fiscalist.
Peter, 20-01-2011 08:52
Mijn moeder heeft al 30 jaar het vruchtgebruik van een woning en dat tot haar overlijden. Een beleggingsmaatschappij is eigenaar.
Er is aardig wat achterstallig onderhoud aan de woning.Indien mijn moeder komt te overlijden, wordt haar erfenis dan aangesproken door de beleggingsmaatschappij en als dat niet voldoende is moeten de kinderen dan betalen ?
En als de kinderen afzien van die erfenis, zijn zij dan niet meer aansprakelijk ?
Reactie infoteur, 20-01-2011
U kunt altijd afzien van de erfenis.
Mocht u vermoeden dat er alleen schulden overblijven dan kunt het beste de erfenis "beneficiair aanvaarden". Mocht er wel wat overblijven, ontvangt u dat bedrag. Mochten er schulden overblijven, dan bent u niet aansprakelijk.
U moet wel betalen als u de erfenis al aanvaard heeft.
Ber, 18-01-2011 17:20
Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben een testament. Graag wil ik mijn testament handhaven, zolang de kinderen minderjarig zijn, zoals het nu is. Dus als ik kom te overlijden dat mijn (dan inmiddels ex-man) nog steeds de helft van mijn vermogen erft. Dit met de reden dat hij dan minder kan gaan werken en meer voor onze kinderen kan zorgen. Mijn eerste vraag is: Mag dit? Mijn tweede vraag is: Moet ik iets veranderen aan het testament. Of vervalt het testament automatisch bij de scheiding?
Volgens mijn man is het echter heel ongunstig als ik hem als erfgenaam blijf houden, omdat hij veel meer belasting moet betalen, dan onze kinderen, zo te zien klopt dat als ik bovenstaande tabel zie. Echter, als ik het mijn kinderen laat erven dan mag mijn ex- man het toch niet gebruiken om de kinderen op te kunnen vangen?
Reactie infoteur, 20-01-2011
U moet sowieso uw testament aanpassen. Immers in het testament wordt uw partner als erfgenaam geboemd, maar dat is straks uw partner niet meer.
Het klopt dat uw ex-man veel belasting moet betalen als hij niet meer uw partner is. U kunt het geld nalaten aan uw kinderen. Als uw kinderen niet volwassen zijn komt de bevoegheid van het geld toe aan degene die de voogdij heeft.
Ook neem ik aan dat u niet wilt dat de erfenis bij uw exman belandt als uw kinderen al volwassen zijn.
Informeer bij uw notaris wat de beste oplossing is.
Adriaan, 18-01-2011 16:42
Mijn moeder (88) woont in een woning (eigendom). Vader is overleden in 1983. In 1994 was de woning waard 150.000 DFL en hebben mijn zus en ik het geschonken gekregen van moeder (belasting betaald) en hebben wij sindsdien het blooteigendom van de woning en mijn moeder het vruchtgebruik. De WOZ waarde woning is (2010) 350.000? Indien moeder komt te overlijden moeten wij dan over het hele WOZ bedrag van 350000 euro successie betalen of kunnen wij het bedrag van 150000 DFL van de 350000 euro aftrekken. We hebben ook ergens gelezen dat je het aankoopbedrag (in ons geval van 150000 DFL) ieder jaar met 6% mag verhogen. Dus in ons geval vanaf 1994. Hopen dat moeder nog heel lang leeft maar willen graag duidelijkheid en de actie die we eventueel kunnen ondernemen om de te betalen successie zo laag mogelijk te houden.
Reactie infoteur, 20-01-2011
Ik zou hiervoor informeren bij een specialist. U hoeft bij overlijden uiteraard alleen het vruchtverbruik af te rekenen, u heeft immers al het blooteigendom. Maar hoe dat precies eruit gaat zien, kunt u het beste informeren bij de notaris waar u in 1994 alles geregeld heeft. In het verkoopcontract van destijds moet namelijk ook meer details staan over de waarde van het vruchtverbruik.
Hb, 11-01-2011 00:57
Mijn zus is overleden in oktober 2010, nu erven mijn zus en ik haar bezittingen waaronder een eigen huis en spaargeld. Dit spaargeld hebben wij nodig om de successierechten te kunnen betalen en het huis wordt hopelijk in 2011 verkocht. Worden wij zelf in 2010 ook nog eens aangeslagen voor het totale vermogen bij onze eigen belastingaangiftes?
Reactie infoteur, 20-01-2011
Ja u moet uw deel van de waarde van het spaargeld en de woning opgeven bij uw vermogen in box 3. U heeft op papier namelijk geerft op het moment van overlijden.
Webpeter, 07-01-2011 13:46
Correctie: in de vanmorgen door mij geposte vraag moet "WOZ waarde 2000" worden vervangen door "WOZ waarde 2010". De juiste vraagstelling luidt dus:
Ik heb in 2000 het huis van mijn moeder gekocht die vruchtgebruik hield maar ik heb de waarde van de blote eigendom aan haar betaald. Stel dat ze in 2010 was overleden en ik had moeten afrekenen met de fiscus. Had ik dan van de WOZ waarde 2010 mogen aftrekken het bedrag dat ik aan haar in 2000 heb betaald plus een jaarlijkse rentevergoeding (van 6%)? Bij antwoord graag aangeven waar ik dit kan verifieren.
Reactie infoteur, 08-01-2011
Dit is zo'n specifieke en gecompliceerde vraag dat u beter bij een fiscalist uw vraag kan neerleggen.
Kokkie, 07-01-2011 11:47
Mijn schoonvader is 10 jaar geleden overleden. Het kindsdeel van mijn man is in vruchtgebruik bij mijn schoonmoeder gebleven. Nu is mijn man overleden (2009), mijn schoonmoeder leeft nog. Moet ik dit kindsdeel van mijn man opvoeren bij de aangifte successierecht? Mijn man en ik waren in gemeenschap van goederen (het bovengenoemd kindsdeel viel hierbuiten) getrouwd en hebben 3 kinderen.
Reactie infoteur, 08-01-2011
Het kindsdeel moet u ook aanvoeren bij de aangifte successierecht. U en uw kinderen erven namelijk zijn vermogen, inclusief het kindsdeel.
Webpeter, 07-01-2011 10:28
Ik heb in 2000 het huis van mijn moeder gekocht die vruchtgebruik hield maar ik heb de waarde van de blote eigendom aan haar betaald. Stel dat ze in 2010 was overleden en ik had moeten afrekenen met de fiscus. Had ik dan van de WOZ waarde 2000 mogen aftrekken het bedrag dat ik aan haar in 2000 heb betaald plus een jaarlijkse rentevergoeding (van 6%)? Bij antwoord graag aangeven waar ik dit kan verifieren.
Reactie infoteur, 08-01-2011
Zie boven
Klaas, 04-01-2011 18:41
Mijn zoon heeft een paar jaar geleden een appartement gekocht en ik heb hem geld voor de aankoop geleend ( tegen 5%) zodat hij een lagere hypotheek bij de bank af kon sluiten, hij trekt beide leningen af als hypotheeklasten.
Hij wordt dit jaar 35 en hij heeft indertijd een eenmalige belastingvrije schenking gekregen.
Ik wil hem nu een extra eenmalige schenknig doen van 26000 Euro ter aflossing van een deel van de woningschuld.
Moet ik hiervoor naast de schenkingsaangifte nog andere schriftelijke bewijzen hebben,notariele akte, bankoverschrijving, of kan ik de lening met dit bedrag verlagen.Een alternatief is dat hij mogelijk een aflossing doet bij de bank en ik hem daarvoor het geld schenk.
Reactie infoteur, 05-01-2011
De schenking moet inderdaad vastgelegd worden in een notariële akte waarin als voorwaarde opgenomen wordt dat uw kind de schenking gebruikt voor de eigen woning.
Daarnaast moet u beide schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking is betaald en gebruikt voor eigen woning.
Ook dient u aangifte te doen van de schenking waarnij u aangeeft dat u gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling.
Uw notaris kan alle details vertellen.
Jos, 04-01-2011 13:46
Hoe worden schoonkinderen gezien door de belastinginspecteur bij schenkingen en bij een nalatenschap? Als kinderen van... of als overigen?
Reactie infoteur, 05-01-2011
Als een schoonzoon/schoondochter expliciet de erfgenaam is en niet het kind, valt het volgens mij onder andere verkrijgers.
Maar als het kind erft en de partner profiteert daar indirect van, dan geldt het kind-tarief.
Terry, 01-01-2011 13:12
Hoe zit het als uit de erfenis een deel in 2010 en een deel in 2011 wordt ontvangen? Worden die delen apart belast in het jaar van ontvangst, en wgeldt voor elk van die delen de vrijstelling, of geldt de vrijstelling over het totaal te ontvangen bedrag?
Reactie infoteur, 02-01-2011
Het moment van overlijden telt, niet het moment waarop u de erfenis ontvangt. Als degene van wie u erft in 2010 is overleden, gelden de cijfers van 2010. In theorie erft u namelijk op het moment dat degene overlijdt. De vrijstelling telt daarom ook voor het totaal te ontvangen bedrag.
Eric, 06-12-2010 16:31
Mijn vader is in 1996 overleden en mijn moeder dit jaar. Wij moeten nu aangifte erfbelasting gaan doen. Nu heb ik iets gelezen over de mogelijkheid rente terug te krijgen over de periode vanaf 1996 over een bepaald erfdeel. Klopt dit of is dit voor mij niet van toepassing?
Reactie infoteur, 09-12-2010
In principe betaalt uw moeder u rente over uw kindsdeel dat u van uw vader erft, dat hoeft inderdaad niet tijdens haar leven. U kunt inderdaad deze rente opeisen na overlijden van uw moeder. De rente wordt uit de erfenis betaald. Een notaris of executeur-testamentair kan dit regelen.
Jeroen, 01-12-2010 21:12
Mijn vader is 5 jaar geleden overleden en had een eigen zaak. Er is vervolgens een bepaald vermogen vastgesteld wat in de zaak, huis etc van mijn vader zaten. Ik ben vervolgens vrij gesteld voor belasting (als erfgename) en heb een uitstel van betaling voor een conserverende belastingaanslag voor de duur van 5 jaar gekregen van de belasingdienst. Echter is het bedrijf van mijn vader failliet gegaan. Moet ik nu het openstaande bedrag van de vrijstelling alsnog aan de belastingdienst betalen? Dit zou betekenen dat ik zonder een euro ooit te hebben ontvangen met een schuld zit richting de belastingdienst.
Reactie infoteur, 02-12-2010
Dit is een iets te specialistische vraag voor mij. Maar aangezien het vermogen wel al is vastgesteld en dat vermogen niet alleen in de zaak zat, vermoed ik dat er in ieder geval deels afgerekend met worden met de fiscus. Ik zou voor een volledig antwoord contact opnemen met de Belastingdienst.
Raeimakers, 18-11-2010 18:14
Mijn broer heeft een erfenis - vader en moeder zijn overleden. Mijn broer is niet getrouwd en heeft geen partner.Heeft wel 8 broers en zusters.Hier van zijn 2 broers en 2 zusters overleden. Hoe zou de erfenis verdeeld worden.Van de overleden broers en zusters zijn wel neven en nichten.
Reactie infoteur, 20-11-2010
De erfenis wordt verdeeld over de levende broers en zusters in gelijke delen.
Mochten de overleden broers en zusters een partner of kinderen hebben, is het een ander verhaal. Maar levende broers en zussen gaan voor neven en nichten.
Fred, 16-11-2010 11:30
Mijn ouders hebben hun huis verkocht voor 250.000. Zij leven nog. Zij hebben 2 kinderen boven de 35 jaar. Mag de schenking meer zijn dan 5000,- zonder belasting te betalen. Bijvoorbeeld: Notarieel vastleggen dat dit bedrag (:2 dus 125000) in fasen geschonken kan worden in de vorm van een erfenis. Bv 2011 19000 0%belasting. Tot 2018 over eerste 118000 10% belasting. Vervolgens 2019 7000 20% belasting. Of praat ik over 2 dingen. Als dit niet kan, wat is dan de belasting tarief boven 5000,- afhankelijk van het bedrag?
Reactie infoteur, 20-11-2010
U praat inderdaad over 2 dingen: de bedragen die u noemt 19.000 en 118.000 gelden alleen als uw ouders overleden zijn.
Als zij u jaarlijks meer dan 5000 euro willen schenken, moet er belasting worden betaald. U kunt hier berekenen hoeveel: http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkbelasting/
Raymackers Gabrielle, 08-11-2010 13:14
Ik woon feitelijk samen in de eigendom van mijn partner, bij de notaris is er een testament op gemaakt voor levens lange bewoning met inboedel, moet ik sucsessierechten betalen bij zijn overlijden?
Reactie infoteur, 10-11-2010
Ja dat zou kunnen. Dat hangt af van de waarde.
Marco, 05-11-2010 08:23
Mijn moeder is overleden.ik woonde bij haar koophuis waarde 220.000 wat erf ik dan en wat moet ik betalen geen testament. dank u wel voor de antwoord
Reactie infoteur, 07-11-2010
Als uw moeder geen partner heeft en u geen broers of zussen, dan erft u de waarde van het huis minus de hypotheek.
Als u 220.000 erft, betaalt u
(19.000 vrijstelling)
10% over 118.000
20% over 83.000
Totaal: 28.400 euro
Jaap, 04-11-2010 19:23
Mijn moeder is overleden. 3 kinderen krijgen een gelijk deel. Ik heb een amerikaans paspoort en woon al 20 jaar in Amerika. Wat belasting betalen betreft over het erfdeel, gelden dezelfde regels alsof ik een Nederlander ben, en moet ik in NL betalen?
Reactie infoteur, 07-11-2010
Amerika en Nederland hebben een belastingverdrag, daardoor betaalt u in Nederland erfbelasting en heeft u verder niet te maken met andere kosten.
Magda Kemperman, 29-10-2010 14:43
Hoe zit het met de successierechten van de kinderen met een geregistreerde partner?
Reactie infoteur, 30-10-2010
Geregistreerd partner wordt gelijk aan een huwelijk beschouwd. Kinderen uit deze relatie hebben dus gewoon recht op de tarieven die voor kinderen gelden.
Ann, 19-10-2010 14:19
Weet iemand misschien wie dit bedacht heeft? Dat er zo ie zo Successierechten zijn? Het is toch te belachelijk voor worden dat waar je ouders/opa en oma heel hun leven voor hebben gewerkt en er dus al belasting over betaald hebben dat het dan nog een keer moet als je het erft?! Ik kan hier zo kwaad om worden!
Bmw_316i, 14-10-2010 19:16
Mijn moeder gaat ongeveer 3 ton van een kennis erven zij moet daar ongeveer 1 ton belasting over betalen als zij dat geld nu rechtstreeks weer aan haar kinderen wil geven moeten die dan weer belasting daarover betalen? en zoja hoeveel?
Reactie infoteur, 15-10-2010
Je eerste aanname klopt: dat ze ongeveer een ton successiebelasting betaalt.
Als je moeder dan het geld weer aan haar kinderen wil geven, mag zij jaarlijks 5000 euro belastingvrij wegschenken.
Als de kinderen tussen de 18 en 35 jaar oud zijn, mag zij eenmalig 50.000 euro belastingvrij schenken als het geld gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of voor een studie(fonds). Anders geldt de maximale eenmalige vrijstelling van 24.000 euro (tot 35 jaar).
Boven dat bedrag moet uw moeder belasting betalen. je kunt hier uitrekenen hoeveel: http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkbelasting/
Anita, 13-10-2010 15:19
In augustus 2008 is mijn tante overleden zij was getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en heeft in haar testament bepaald dat haar man vruchtgebruiker werd over haar vermogen en ik met nog iemand haar erfgenamen haar man is nu in oktober 2010 overleden hij heeft zijn vermogen aan zijn broers en zussen nagelaten wat kunnen wij nu nog van de belastingdienst verwachten oom heeft in 2009 successie betaald en wij hebben vermogensbelasting betaald 1,2 procent van haar vermogen hoop graag op antwoord wij weten het niet meer
Reactie infoteur, 14-10-2010
Als u geen extra geld heeft geërft van uw oom, maar alleen het deel van uw tante in handen krijgt, hoeft u geen successiebalsting te betalen. Uw oom heeft destijds al voor jullie deel afgerekend.
Vermogensbelasting betaalt u elk jaar dat uw vermogen boven de vrijstelling ligt.
Timmie, 12-10-2010 22:32
Mijn oom is 5 jaar geleden overleden en mijn tante heeft vruchtgebruik van het huis dat nu voor de helft van mij is. De successie belasting is betaald en ik heb twee vragen aan u: 1) het huis is flink in waarde toegenomen, dit impliceert niet dat ik nu meer belasting dien te betalen, correct? 2) Ik vroeg mij af of ik bij uitkering van mijn deel bij verkoop van het huis vervolgens ook nog belasting dient te worden betaald in de vorm van bijvoorbeeld inkomstenbelasting of dat ik met de reeds betaalde successie rechten met de belastingdienst klaar ben. Alvast hartelijk dank!
Reactie infoteur, 13-10-2010
Vijf jaar geleden is afgerekend met de fiscus, dat de waarde nu is toegenomen is niet van belang tenzij u ook van uw tante zelf erft.
Bij verkoop van de woning betaalt u geen inkomstenbelasting of successie. Wel betaalt u waarschijnlijk belasting in box 3, als uw vermogen na verkoop hoger ligt dan het heffingsvrije vermogen. (20.661 euro of bij fiscaal partnerschap het dubbele)
Jos, 04-10-2010 15:24
Zie voorbeeld Hans van 14.09.2010:
Stel bij het overlijden van de 1e ouder zijn al successierechten betaald. Nu overlijdt na 10 jaar de 2e (langstlevende) ouder. Er is geen rente in het testament vastgelegd.
Welke successierechten betalen de kinderen nu?
Reactie infoteur, 06-10-2010
Dan betalen de kinderen successierecht over de erfenis van de tweede ouder. Na het overlijden van de eerste ouder heeft de andere ouder namelijk al met de fiscus afgerekend voor de kinderen.
In het voorbeeld van Hans. Zeg dat de tweede ouder alleen de 450.000 + 150.000 nalaat. Dan betalen de kinderen
600.000/2 = 300.000
300.000 - 19.000 (vrijstelling) = 281.000
10% over 118.000 = 11.800
20% over 163.000 = 32.600
Totaal betaalt elk kind 44.400 euro belasting, samen 88.800 euro
Wessel, 04-10-2010 13:35
Mijn vader is 6 jaar geleden overleden. Mijn moeder woont in hun huis en heeft het vrij op naam. Het huis is ongeveer 125.000 euro waard + 45.000 euro spaargeld. Ze heeft 2 kinderen en het huis staat niet op de kinderen hun naam. Als moeder komt te overlijden, gaat er dan veel van die erfenis naar de belasting? Ga uit van 85.000 euro erfenis per kind.
Reactie infoteur, 06-10-2010
Als elk kind 85.000 erft dan moet er 10% over 66.000 betaalt worden = 6600 euro per kind
Marjan, 03-10-2010 22:04
Mijn vader is overleden in april 2010. Het testament gaat naar de langstlevende (mijn moeder) Er is alleen een huis van ongeveer 200.000. Er zit geen hypotheek meer op, Moet mijn moeder toch successierechten betalen? De kinderen komen toch pas in beeld als mijn moeder overlijdt?
Reactie infoteur, 06-10-2010
Waarschijnlijk heeft uw moeder vruchtgebruik van de kindsdelen. Als dat het geval is, moet ze met de fiscus afrekenen voor de kindsdelen. De vrijstelling als partner is in dit geval hoger dan de erfenis.
Maarten, 29-09-2010 00:15
Mijn vader is al lang geleden overleden en 15 jaar geleden hebben we het huis met een waarde van 5 ton op naam van de 5 kinderen gezet bij de notaris. Er is elk jaar een brief opgesteld met een maximale schenking over het deel van mijn moeder. Accepteered de belastingdienst dit of moet over het hele bedrag alsnog erfbelsting betaald worden?
Reactie infoteur, 29-09-2010
Het klinkt als een goede constructie, maar om hier echt antwoord op te geven dient iemand naar de papieren te kijken. Ik zou bij een notaris informeren.
H. van Soest, 28-09-2010 12:25
Mijn oom in Duitsland is overleden en er komt een erfenis vrij voor alle neven en nichten.
Wordt er dan in Duitsland belasting over betaald of kan dat ook in Nederland betaald worden. En als er in Duitsland betaald wordt moet je dan alsnog in Nederland ook betalen.
En hoe hoog is het belastingpercentage in Duitsland.
Reactie infoteur, 29-09-2010
Als uw oom een inwoner van Duitsland was, betaalt u in Duitsland belasting. Wat daar de tarieven zijn, durf ik u niet te zeggen. In Nederland hoeft u dan niet nogmaals belasting te betalen. U kunt bij een notaris (bijvoorbeeld in de grensstreek) vast meer informatie krijgen.
Dhr Megens, 28-09-2010 06:26
Wij, twee kleinkinderen erven van onze opa, die een huis nalaat waarvan de WOZ in 2009 is bepaald op 307.000 euro. Wij hebben het huis opnieuw laten taxeren en het huis blijkt door achterstallig onderhoud en doordat het gedateerd is maar een waarde te hebben van 225.000 euro (het moet eingelijk gesloopt worden). Wij hebben bezwaar aangetekend bij de gemeente en zij hebben de waarde voor de komende jaren van 225.000 over genomen. Echter willen zij geen WOZ waarde verlagen over het jaar 2009 waarover wij dus successiebelasting moeten betalen. Volgens het rekensommetje van de belasting moeten wij nu ieder 19.710 successiebelasting betalen terwijl als het huis zoals het echt werkelijk waard is we ieder 12130 aan belasting moesten betalen. Dit is een verschil voor ons beide (2broers) van 12.160 euro. Er is door iemand een rekensommetje bedacht over de WOZ waardebepaling die niet klopt. Wat kan ik hier tegen doen. Volgens mijn visie is het zo dat het huis wat nu in 2010 getaxeerd is en op 225.000 waarde wordt getaxeerd het in 2009 geen waarde gehad kan hebben van 307000 euro. Omdat opa oud was en hier waarschijnlijk niet bij nagedacht heeft en dit in januari 2010 allemaal veranderd is (opa is overleden in februari) vinden wij dat we benadeeld worden voor veel geld. Ik vraag mezelf af of meer mensen dit weten en zou ik zeker adviseren, mensen laat je huis opnieuw taxeren want de formule die de WOZ waarde bepaald klopt niet in alle gevallen. Denk bijv. aan achterstallig onderhoud en veroudering van panden waadoor erfgenamen benadeeld worden en dit wil je niet voor de achterblijvers.
Kruithof, 26-09-2010 16:42
Mijn vrouw is overleden en ik heb 3 kinderen. Ik wil opnieuw trouwen (in gemeenschap van goederen) met een vrouw met 2 kinderen en willen in mijn huis gaan wonen en zij verkoopt het hare. Wat zijn de gevolgen als ik kom te overlijden en hoe zit het nu met de langst levende en het vruchtgebruik?
Reactie infoteur, 29-09-2010
U kunt het beste naar een notaris gaan om afspraken over eventueel vruchtgebruik vast te leggen.
Bronnen en referenties
- Belastingdienst