InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belasting

Belastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belasting

Belastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belasting De belastingherziening en ons spaargeld en vermogen. Wie denkt dat Nederland een mild belastingklimaat heeft, vergist zich volledig. Sommige Nederlanders betalen in werkelijkheid 240% belasting aan de Belastingdienst (marginaal belastingtarief). Ik bedoel de vermogensbelasting over spaargeld, spaargeld waarover al een keer belasting betaald is. Het is dus zeker opletten geblazen met deze vermogensrendementsheffing die veronderstelt dat u altijd 4% rendement maakt, terwijl dat in de praktijk helemaal niet het geval hoeft te zijn. Waar blijft de belastingherziening van Wiebes om hier iets aan te doen, wat zijn de gevolgen voor 2016 en 2017?

Sommige Nederlanders betalen 240% belasting aan de belastingdienst

Die 240% gelooft u waarschijnlijk niet. Die 240 procent belasting betaalt u aan de belastingdienst, wanneer u niet oplet bij het sparen. En daar komt de inflatie nog eens als extra last bij. De vermogensrendementsheffing is een vondst van het duo Vermeend en Zalm. Afgezien van een belastingvrije bedrag betaalt u over uw netto vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting 1,2% belasting aan de Belastingdienst. Een idee dat al stamt uit 1892, later werd afgeschaft en in 2001 weer opdook bij het nieuwe belastingstelsel met de drie boxen. Wie in box 3 vermogen heeft staan, betaalt de heffing. De belastingdienst besteedt sinds de belastingaangifte 2007 extra aandacht aan uw vermogen in box 3 en heeft inmiddels een forse jacht ingezet op de zwartspaarder met spaartegoeden of vermogen in het buitenland, maar ondertussen is niets aan de hoge belasting op vermogen gedaan.

Sparen en toch 240% belasting betalen, marginaal belastingtarief in box 3 is enorm hoog

In 2015 mag u blij zijn met een spaarrente op een variabele rekening van 1,4%. Maar ook een veel lagere spaarrente is mogelijk als u niet oplet. Wie bij ABN AMRO een spaardeposito heeft van 1 jaar, ontvangt 0,15% rente. Dan is er de vermogensbelasting met een vrijstelling van ruim 21000 euro. Wat is uw marginaal belastingtarief dan in box 3 als u meer spaargeld hebt dan de vrijstelling? Het antwoord is ontluisterend: als u 1% rente krijgt is het marginaal belastingtarief 120%, maar als u bijvoorbeeld 0,5% rente ontvangt is het marginaal belastingtarief gelijk aan 240% en dit belastingtarief wordt bij een lagere rente alleen maar hoger. Bij 0,15% rente krijgt u bij een spaarbedrag van 40.000 euro 30 euro rente en betaalt u 240 euro belasting: een marginaal belastingtarief van 800%. Daar komt nog bij dat uw geld volledig wordt uitgehold door de inflatie.

Belastingherziening staatssecretaris Wiebes, overleg 2015

De staatssecretaris overlegt met andere partijen over een stelselherziening van ons een belastingstelsel. Het moet een compromis worden tussen VVD en de PvdA met voldoende steun van de rest van Tweede en Eerste Kamer. Bij deze onderhandelingen over een herziening van het belastingstelsel wordt vooral gesteld dat de belasting op arbeid lager moet worden en het stelsel simpeler moet. Dat is begrijpelijk en met de ramingen van het Centraal Planbureau in beeld (juni raming 2015), is er voldoende wisselgeld om lastenverlichting en een deel van de herziening tot stand te brengen. Maar wat gebeurt er dan met de belasting op ons spaargeld. De VVD en PvdA hebben hierover een andere mening. Zal de vermogensrendementsheffing echt worden verlaagd of wordt die hete aardappel vooruit geschoven? Een verhoging van deze belasting lijkt niet opportuun gegeven de lage rente en het marginale belastingtarief van ettelijke honderden procenten. Ook de commissie Van Dijkhuizen heeft duidelijke aanbevelingen gedaan hoe de belasting op vermogen kan worden verlaagd.

Belasting spaargeld en vermogen 2017

De regeringspartijen lijken eruit voor 2017. Volgens de berekeningen nu gaan de kleine spaarders in 2017 minder belasting betalen maar wie meer spaargeld heeft of een tweede woning, juist meer. Bovendien kan de berekening nu wel aangeven dat de heffing bij een beetje spaargeld omlaag gaat, maar dat kan over een paar jaar weer heel anders zijn. Verder wordt dit voordeel uitgesteld tot 2017, als het ooit doorgaat. De belastingmaatregel wordt verkocht als een belastingvoordeel, maar ten eerste is dat niet voor iedereen het geval en ten tweede kan dit nieuwe systeem straks voor iedereen zeer nadelig zijn en nog nadeliger dan de huidige 4%. We gaan immers van een vast percentage aan vermogensrendementsheffing over naar een variabele vermogensrendementsheffing 2017. Het is onduidelijk of we daarmee wel blij moeten zijn. De 4% in 2015 en 2016 is te hoog, maar wordt wordt niet omgezet in een ander laag vast fictief rendement, maar iets dat variabel is en dus nog veel hoger kan uitvallen in 2018 of 2019.

Spaarbank

Blijf niet stilzitten, maar stap over naar een spaarbank, die uw geld wel op waarde weet te schatten. Dat kan een grootbank zijn zoals op de Oranje spaarrekening van de ING bank. Maar er zijn ook voldoende kleinere banken die onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank vallen en een hoge rente bieden. U moet zelf maar eens wat aanbiedingen bekijken. En dan nog zijn de belastingen en inflatie hoog, maar houdt u per saldo wel meer over.

Slot

Spaar dus tegen de hoogste rente en maak gebruik van de vrijstellingen van de vermogensbelasting. Zoek een goede spaarrekening uit, want anders gaat u er alleen maar in koopkracht op achteruit. Hieraan verandert een herziening van het belastingstelsel niets, wel kan de fiscus er via een belastingverlaging voor zorgen dat u netto meer van uw spaarrente overhoudt en sparen niet bestraft blijft worden zoals tot en met 2015 het geval is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
De vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffing is een belasting op het veronderstelde rendement op uw vermogen. De overheid gaat er van u…
Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenVrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenIn box 3 wordt het inkomen uit sparen en beleggen belast. Er geldt echter een aantal vrijstellingen voor de vermogensren…
Spaarbank & Groensparen is fiscaal zeer voordelig?Spaarbank & Groensparen is fiscaal zeer voordelig?Belastingvrij, groen sparen of fiscaal slim sparen en beleggen met de fiscale voordelen van de Belastingdienst. Fiscaal…

Reageer op het artikel "Belastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belasting"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-08-2015
Gepubliceerd: 06-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Commissie Van Dijkhuizen
Schrijf mee!