InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Betaal minder belasting: hypotheek in box 3 is fiscaal slim

Betaal minder belasting: hypotheek in box 3 is fiscaal slim

Betaal minder belasting: hypotheek in box 3 is fiscaal slim U kunt minder belasting betalen door uw hypotheek fiscaal te plaatsen in box 3 van de inkomstenbelasting. Nu in 2017 en 2018 de hypotheekrenteaftrek omlaag gaat en de belasting op vermogen alleen maar hoger wordt door meer vermogensrendementsheffing, levert schulden maken in box 3 van de inkomstenbelasting u vaak meer geld op dan de beperkte hypotheekrenteaftrek in box 1. Benut dit belastingvoordeel. Hoe gaat dit in zijn werk en hoe groot is uw belastingvoordeel?

Betaal minder belasting over uw vermogen

Wie wat vermogen heeft en daar vaak zijn hele leven voor heeft gespaard, wordt door de politiek gestraft met een hoge vermogensrendementsheffing in box 3 van de inkomstenbelasting. De vermogensrendementsbelasting is voor kleine vermogens in 2017 iets verlaagd, maar neemt sterk toe als u een paar ton bezit. En dan te bedenken dat een paar honderd duizend euro's in de huidige tijd van hoge zorgkosten en uitgestelde AOW en pensioen niet eens zo veel geld is. De Belastingdienst ziet bijna alles en de banken geven gretig uw banksaldi door, dus aan die vermogensrendementsheffing is niet te ontkomen in ons land. Wat u wel kunt doen is schulden maken of bepaalde schulden juist aftrekken in box 3. Dan wordt uw vermogen in box 3 lager en betaalt u minder belasting.

Hypotheekrenteaftrek levert bij een lage rente nauwelijks wat op

De politiek heeft al vele maatregelen genomen om de hypotheekrenteaftrek te verlagen. Daar komt nog eens bij dat de hypotheekrente in 2017 laag is, wat tot gevolg heeft dat de aftrek van weinig hypotheekrente ook weinig belastingvoordeel oplevert. Wie een hoger inkomen heeft mag in 2017 nog maar 50% van zijn hypotheekrente aftrekken. Dat alles leidt ertoe dat de hypotheekrenteaftrek niet meer de zilvervloot van weleer is. Het loont steeds meer om uw schulden juist naar box 3 te verplaatsen. De hypotheek verhuizen van box 1 naar box 3 kan daarom zeer voordelig zijn.

Hypotheek in box 1

Vele jaren groeiden we op net het idee dat een hypotheek in box 1 een slimme keuze was, maar doordat de hypotheekrenteaftrek steeds meer verpietert, is dat in veel gevallen een achterhaald standpunt geworden. Zeker als u vermogen in box 3 hebt. U kunt uw hypotheek in box 1 wat aflossen ten koste van box 3 en zo winst boeken doordat u minder vermogensbelasting gaat betalen. Een nadeel hiervan is dat u dan ook minder spaargeld ter beschikking hebt voor andere leuke dingen. Neen, uw hypotheek overplaatsen naar box 3, zo minder vermogen in box 3 hebben maar niet minder spaargeld, dat is ook een slimme optie.

Rekenvoorbeeld hypotheek verplaatsen van box 1 naar bos 3

Stel u bezit een woning van 600.000 euro en hebt een hypotheek in box 1 van 200.000 euro tegen 2% hypotheekrente en inkomen in de schijf met 40,4% belastingtarief. Stel u hebt 300.000 euro spaargeld in box 3. Wat gebeurt er dan? In dat geval is de hypotheekrente 4000 euro en het eigenwoningforfait 4500 euro. Dat betekent dat er helemaal geen hypotheekrenteaftrek is. Wat gebeurt er als u de hypotheek verplaatst naar box 3, dan betaalt u over uw vermogen na aftrek van de hypotheekschuld grofweg 2800 euro minder vermogensbelasting. Dat is een groot voordeel dus en de kans is groot dat de tarieven in box 3 in 2018 en 2019 verder omhoog zullen gaan, waardoor uw jaarlijkse voordeel alleen maar groter wordt.

Hoe verplaats ik mijn hypotheek van box 1 naar box 3?

We onderscheiden twee soorten hypotheken: de hypotheken van voor 2013 en die daarna. De hypotheken van voor 2013 kunnen worden afgelost waarna u een lening voor hetzelfde bedrag aangaat in box 3. De hypotheken van 2013 en daarna kennen allerlei voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat de hypotheek maandelijks en in maximaal dertig jaren is afgelost. Als u niet meer aan de voorwaarden voldoet, vertrekt uw hypotheek automatisch naar box 3. Vroeger zou u dat erg hebben gevonden, maar na het lezen van dit artikel ongetwijfeld niet meer. Laat u zich wel goed hierover inlichten en pak dit soort zaken dus fiscaal slim aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Betaal minder belasting: hypotheek in box 3 is fiscaal slim"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-03-2017
Gepubliceerd: 09-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting
Schrijf mee!