InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2017 en 2018

Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2017 en 2018

Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2017 en 2018 Ook in 2017 en 2018 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt op een belastingteruggave inkomstenbelasting hangt vooral van de samenstelling van uw gezin af, of u een kind hebt en of u een baan hebt. Maar ook als u geen arbeidsinkomen hebt, kunt u recht hebben op enkele belastingvoordelen. Hoe ziet uw totale fiscale voordeel er in 2017 en 2018 uit?

Inhoud

Belastingvoordeel voor een gezin met kinderen

Als u een gezin hebt met jonge kinderen, dan kunt u in 2017 en 2018 recht hebben op de fiscale inkomensafhankelijke combinatiekorting die kan oplopen tot 2800 euro per jaar. De leeftijd van uw kind is wel belangrijk hierbij. Als uw jongste kind ouder wordt dan 12 jaar maar jonger is dan 18 jaar, dan hebt u nog steeds recht op de kinderbijslag die iets toeneemt bij de leeftijd van 12 jaar. Het zelfde geldt voor het kindgebonden budget. Tot slot kunt u in geval van kinderopvang nog ene beroep doen op de kinderopvangtoeslag. Al met al vier interessante kindregelingen die net het verschil kunnen maken voor kind en gezin:

Hoeveel kinderbijslag krijgt u in 2017 en 2018?

Bedrag per kwartaal0 t/m 5 jaar6 t/m 11 jaar12 t/m 17 jaar
Per kind 198,38 240,89 283,4

Ook als een kind zes jaar wordt, krijgt u overigens meer kinderbijslag.

Belastingvoordeel inkomstenbelasting voor wie een baan heeft

Wie een betaalde baan heeft, heeft recht op de arbeidskorting. Dat is een heffingskorting die inkomensafhankelijk is en kan oplopen tot ruim 3200 euro in 2018. Bij een lager inkomen zullen de bedragen wat lager zijn, maar ook dan is het altijd nog de moeite waard om dit geld op te halen bij de Belastingdienst. Als het goed is, houdt uw werkgever rekening met deze heffingskorting die ervoor zorg dat uw netto salaris hoger uitpakt. Als u een baan hebt, hebt u ook recht op de algemene heffingskorting die maximaal 2254 euro bedraagt en afneemt naarmate uw inkomen loon en inkomen hoger wordt.

Ik heb geen inkomen maar mijn partner wel, waar heb ik dan recht op?

Als u minimaal zes maanden een fiscale partner hebt, kunt u een beroep doen op de aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2017 en 2018. Voorwaarde is dat uw partner voldoende inkomen heeft. Hoeveel geld u dan aan subsidie ontvangt, is afhankelijk van uw leeftijd en kan oplopen tot ruim 2.250 euro per jaar:

Hoogte algemene heffingskorting minst verdiende partner in 2017 en 2018, maximale bedragen:

uw geboortedatum20172018
vóór 1963 2.254 2.254
na 31 december 1962 902 751

Ik ben een alleenstaande ouder, wat dan?

Een alleenstaande ouder met jongere kinderen heeft recht op een soort van alleenstaande ouderkorting, alleen heet die in 2017 en 2018 de alleenstaande ouderkop en zit opgesloten in het kindgebonden budget. Nu is het kindgebonden budget vooral bedoeld voor ouders met een lager inkomen, maar die alleenstaande ouderkop is ook bereikbaar voor hogere inkomens. Hebt u een hoger salaris, dan kunt u als alleenstaande ouder wellicht ook die ouderbonus ontvangen. U moet het kindgebonden budget wel zelf aanvragen, u krijgt het geld niet automatisch op uw rekening gestort. Voorwaarde is wel dat u ook de kinderbijslag ontvangt.

Ik ben met pensioen, heb ik ook een belastingvoordeel in 2017 of 2018?

Vele regelingen zijn inkomensafhankelijk, maar ook als u met pensioen bent hebt u recht op de algemene heffingskorting en daarbij nog een ouderenkorting als ouderbonus. Voor een alleenstaande oudere kunnen deze bedragen in totaal oplopen tot ruim 3300 euro per jaar. Wie recht heeft op AOW en een niet te hoog pensioen heeft, heeft het voordeel dat er geen AOW-premie hoef te worden betaald. Daardoor betaalt u over de eerste 20.000 euro aan inkomen 18,65% aan inkomstenbelasting in plaats van 36,55%.

Aftrekposten inkomstenbelasting kunnen een fiscaal voordeel betekenen

Maak gebruik van de aftrekposten inkomstenbelasting. Hebt u hoge zorgkosten, bekijk dan wat aftrekbaar is en verlaag zo uw belastbare inkomen. De betaalde partneralimentatie is bijvoorbeeld fiscaal aftrekbaar evenals giften, scholingskosten en de hypotheekrente. Laat deze voordelen van de fiscale aftrek niet liggen, maar gebruik ze in uw voordeel.

Belastingvrij schenken in 2017 en 2018 tot 100.000 euro

U kunt een ander blij maken met een belastingvrije schenking tot 100.000 euro, maar een ander kan u daarmee natuurlijk ook een groot voordeel gunnen, voorwaarde is dat de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar en de schenking gebruikt voor de eigen woning.

Belastingvoordeel voor beleggers

Wie vermogen heeft, heeft in 2017 en 2018 een vrijstelling van 25.000 euro per persoon. Verder zijn er voor mensen met spaargeld niet zoveel voordelen in de belastingheffing. U betaalt immers al gauw veel meer aan vermogensbelasting dan u met de lager rente op een spaarrekening zult ontvangen. Beleggers kunnen nog wel een voordeel behalen als ze kiezen voor groen beleggen. Punt is wel dat groen beleggen relatief weinig wordt aangeboden. Wie zijn geluk zoekt op de effectenbeurs kan meer rendement behalen maar zal om de zoveel tijd ook weer merken dat beleggen op de effectenbeurs niet zonder risico is.

Conclusie

In Nederland betalen we als particulieren veel belasting, maar er zijn ook belastingvoordelen te behalen als u weet waarop u moet letten. Deze voordelen krijgt u vooral bij een juiste belastingaangifte inkomstenbelasting, laat u daarover dan ook goed voorlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting terugvragen in 2017: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2017: studenten en scholierenWie in 2017 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…
Arbeidskorting 2017 hogerArbeidskorting 2017 hogerDe arbeidskorting 2017 in de inkomstenbelasting wordt bijna voor iedereen iets hoger dan in 2016. Met soms een paar hond…
Voorlopige aanslag 2018 inkomstenbelasting (teruggave)Voorlopige aanslag 2018 inkomstenbelasting (teruggave)In de voorlopige aanslag 2018 staat hoeveel inkomstenbelasting u terugkrijgt, waarop u recht hebt of hoeveel u moet beta…
Arbeidskorting 2018: welke bedragenArbeidskorting 2018: welke bedragenDe arbeidskorting 2018 stimuleert u fiscaal om te gaan werken. Tot ongeveer een modaal arbeidsinkomen zorgt de arbeidsko…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2017 en 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!