InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Arbeidskorting 2018: welke bedragen

Arbeidskorting 2018: welke bedragen

Arbeidskorting 2018: welke bedragen De arbeidskorting 2018 stimuleert u fiscaal om te gaan werken. Tot ongeveer een modaal arbeidsinkomen zorgt de arbeidskorting ervoor dat u netto meer van uw loon overhoudt. Wie werkt heeft volgens de loonbelasting en inkomstenbelasting recht op deze heffingskorting. Zodra u meer dan modaal verdient, wordt de arbeidskorting 2018 lager. Op welke bedragen kunt u aanspraak maken zodat ook u netto meer overhoudt van uw loon?

Inhoud

Wat is de arbeidskorting in de loonbelasting en inkomstenbelasting?

De arbeidskorting is een fiscaal instrument dat ervoor zorgt dat werken ook loont. Naarmate u meer arbeidsinkomen hebt, hebt u een groter belastingvoordeel. Althans, u moet ook weer niet meer dan ongeveer 32.500 euro per jaar verdienen, want dan daalt de arbeidskorting weer en houdt u van uw extra salaris minder over. De arbeidskorting is namelijk inkomensafhankelijk.

Op hoeveel arbeidskorting heb ik in 2018 recht, welke bedragen?

Het recht op arbeidskorting is niet leeftijdsafhankelijk, maar afhankelijk van de vraag of u inkomen uit werk hebt of niet. Wie AOW heeft en via zijn werk geld bijverdient, heeft ook recht op de arbeidskorting. Deze arbeidskorting is een heffingskorting, een belastingteruggave, die wijzigt naarmate u meer of minder verdient (voorlopige cijfers):

Bedragen arbeidskorting in 2018 als u nog geen recht hebt op AOW:

ArbeidsinkomenHoogte arbeidskorting
minder dan 9.3091,772% van uw arbeidsinkomen
tussen 9.309 en 20.108 165 + 28,317% x (arbeidsinkomen - 9.309)
tussen 20.108 en 32.444 3.223
tussen 32.444 en 121.972 3.223 - 3,6% x (arbeidsinkomen - 32.444)
meer dan 121.972 0

Bedragen arbeidskorting in 2018 als u recht hebt op AOW:

minder dan 9.3090,904% x arbeidsinkomen
tussen 20.108 en 32.444 1.645
meer dan 121.972 0

Er zijn dus vijf schijven binnen de arbeidskorting. Het maximale bedrag aan arbeidskorting wordt bereikt bij een inkomen tussen 20.108 en 32.444. In die derde schijf is het bedrag vast en niet inkomensafhankelijk. Daarboven wordt het minder plezierig, want dan daalt de arbeidskorting geleidelijk. Kennelijk is de fiscus van mening dat iemand met een dergelijk hoog inkomen minder of zelfs geen fiscale prikkel via deze heffingskorting nodig heeft.

Bijverdienen en de arbeidskorting

Als u bijverdient bij dezelfde werkgever, dan kan de werkgever u de juiste arbeidskorting toekennen. Verdient u ook bij bij een andere werkgever, heeft u twee banen, dan is een juiste afstemming veel moeilijker. Zoals u uit de tabellen kunt opmaken, kunt u als u bijverdient nog recht hebben op een extra arbeidskorting, een belastingmeevaller. Maar het kan ook zijn dat uw totale inkomen hoger wordt dan 32.444, waardoor u een deel van de arbeidskorting zult moeten inleveren. Wie meer verdient dan ongeveer 122.000 euro heeft helemaal geen arbeidskorting.

U werkt enkele maanden

Bij de berekening van de heffingskortingen wordt gekeken naar uw jaarinkomen. Als u een paar maanden werkt en bijvoorbeeld een paar maanden een uitkering hebt, is de arbeidskorting alleen van toepassing op uw arbeidsinkomen en niet op uw uitkering. Voor de belastingtarieven wordt er geen onderscheid gemaakt tussen uw loon en uitkering, het belastingvoordeel zal bij inkomen uit werk echter groter zijn. Andersom is het ook zo dat wie een uitkering heeft en na enkele maanden werk vindt, zal merken dat hij netto meer van zijn loon uit werk kan overhouden wat een stimulans is om te gaan werken.

Belastingaangifte inkomstenbelasting doen

Voor de meesten van ons wordt pas na afloop van een jaar duidelijk of er genoeg belasting is betaald, wat er werkelijk is verdiend en of u nog een extra belastingaanslag van de fiscus kunt verwachten. Die extra naheffing zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan door de arbeidskorting als u meer arbeidskorting hebt ontvangen dan bij uw jaarinkomen uit arbeid hoort. Als u ook ander inkomen hebt ontvangen dan alleen inkomen uit arbeid (AOW of lijfrente bijvoorbeeld), dan is dat inkomen niet van invloed op de hoogte van de arbeidskorting waarop u in 2018 recht hebt.

Conclusie

De arbeidskorting is zeker een heffingskorting om goed in de gaten te houden, want niemand zit te wachten op een bijbetaling aan de Belastingdienst. Dan slaat een mooie meevaller om in een ongewenste tegenvaller. Tot een modaal inkomen stijgt uw arbeidsinkomen maar als u meer verdient dan dat, neemt de belastingkorting af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Arbeidskorting 2018: welke bedragen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 19-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!