InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Algemene heffingskorting 2018

Algemene heffingskorting 2018

Algemene heffingskorting 2018 De algemene heffingskorting 2018 is geen vast bedrag meer, maar een bedrag dat afhankelijk is van de hoogte van uw inkomen. De afbouw van de algemene heffingskorting ontmoedigt harder werken, het streven naar meer inkomen en promotie maken. Door de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting 2018 houdt u netto per extra verdiende euro minder over. Op welke bedragen hebt u recht in 2018? Moet ook u belasting terugbetalen door deze loonheffingskorting?

Inhoud

Wat is de algemene heffingskorting 2018?

De algemene heffingskorting werd ooit als loonheffingskorting ingevoerd om iedereen met een inkomen ook een bepaald belastingvoordeel te geven. De belastingvrije voeten in de loonbelasting en inkomstenbelasting verdwenen en maakten plaats voor de algemene heffingskorting. Bij de invoering was dit een vast bedrag voor iedereen, ongeacht de hoogte van uw inkomen. Het kabinet Rutte-Asscher daarentegen heeft deze algemene heffingskorting inkomensafhankelijk gemaakt, waardoor iedereen die meer dan 20.000 euro per jaar verdient er op achteruit gaat.

Op hoeveel algemene heffingskorting hebt u recht?

Wie geen of weinig inkomen heeft, kan recht hebben op de aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partner. Wie wel voldoende eigen inkomen heeft, maakt aanspraak op de algemene heffingskorting. Tot een inkomen van ongeveer 20.000 euro is dit een vast bedrag, boven de 20.000 euro wordt dit bedrag afgebouwd naar nul bij een inkomen van ongeveer 67.000 euro. De algemene heffingskorting is daarmee een extra nivellerend instrument van inkomenspolitiek geworden. Met hoeveel deze heffingskorting vermindert bij iets meer inkomen, wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Voor 2018 is dit percentage niet bekend, maar als we de systematiek uit 2017 aanhouden, ziet de algemene heffingskorting 2018 er als volgt uit:

Algemene heffingskorting in 2018, nog geen recht op AOW:

uw loon of inkomen2018
19.982 2.254
20.000 2.250
30.000 1.774
40.000 1.296
50.000 817
60.000 338
67.000 en hoger 0

Deze tabel kan ook in een formule worden gevat.

formule algemene heffingskorting 2018:

A= 19.982 - 4,787% van 2.254 als uw inkomen groter is dan 19.982 en is anders gelijk aan 2.254. Hierbij staat A voor de algemene heffingskorting.

Als u in 2018 wel recht hebt op AOW is de maximale algemene heffingskorting gelijk aan 1.151 met een afbouw van 2,443% als uw inkomen hoger is dan 19.982.

Het effect van de algemene heffingskorting in de loonbelasting 2018 en de inkomstenbelasting

Het effect van de algemene heffingskorting zoals die in 2018 is vormgegeven is dat u steeds meer moet verdienen om netto per extra euro hetzelfde over te houden. Wie dacht dat alleen de belastingtarieven in ons land progressief en nivellerend werken, vergist zich dus. De algemene heffingskorting doet daar nog eens een schepje bovenop. Als u niet 20.000 verdient maar het dubbele, 40.000, verliest bijna 1200 euro aan algemene heffingskorting. Anders gezegd: u verliest 1200 euro netto per jaar, 100 euro per maand.

Algemene heffingskorting 2018 en promotie maken

Wat gebeurt er als u promotie maakt of in 2018 op een ander manier extra inkomen krijgt, bijvoorbeeld door een extra lijfrente-uitkering. In dat geval ontstaat er een probleem. Immers uw werkgever heeft de loonheffing afgestemd op uw verwachte salaris in 2018 met de daarbij behorende algemene heffingskorting en nu kloppen de bedragen niet meer. De werkgever of de fiscus lost dit op door over uw extra inkomen nog meer belasting te heffen. Zou dat niet gebeuren dan zou u bij uw aangifte inkomstenbelasting 2019 veel belasting moeten bijbetalen. Nu vindt dat bijbetalen al tijdens 2018 plaats via de hogere heffing.

Algemene heffingskorting en bijverdienen

Nog een aandachtspunt is de casus waarbij u bijverdient of meerdere werkgevers hebt. In dat geval kloppen de bedragen van de algemene heffingskorting niet meer als uw totale inkomen hoger wordt dan ongeveer 20.000 euro. Als de ene werkgever niet op de hoogte is van de andere, vindt er tussentijds geen correctie plaats en zult u na uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2019, aanslagjaar 2018, een extra belastingaanslag ontvangen.

Transparantie is zoek

De inkomensafhankelijke algemene heffingskorting zorgt ervoor dat de belastingheffing weinig transparant is. U moet maar afwachten en misschien wel hopen dat de juiste bedragen worden ingehouden, zodat u geen belasting hoeft bij te betalen.

Conclusie algemene heffingskorting 2018

Het vaste bedrag aan algemene heffingskorting is een mooi bedrag en zeker de moeite waard als u een lager inkomen hebt. Als u een hoger inkomen hebt, is de algemene heffingskorting een tegenvaller en vaak een extra belastingheffing geworden. Daarvoor werd destijds de algemene heffingskorting niet door Gerrit Zalm en Willem Vermeend bedacht. Laat u zich goed adviseren bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting en voorkom zo een navordering en naheffing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2017Algemene heffingskorting 2017De algemene heffingskorting 2017 gaat voor iedereen iets omhoog ten opzichte van 2016. De afbouw van deze inkomensafhank…
Algemene heffingskorting 2016Algemene heffingskorting 2016De algemene heffingskorting 2016 gaat niet voor iedereen omhoog, maar soms zelfs omlaag. Wie in 2016 meer dan ongeveer …
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…
Algemene heffingskorting 2015Algemene heffingskorting 2015De algemene heffingskorting 2015 is niet voor iedereen even hoog. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene h…
Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 19-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!